بازدید 22816

وقتی برخی توجیهات حتی با «حساب و کتاب» احمدی نژاد هم جور در نمی‌آید!

در این بین، برخی فعالان سیاسی، که شرایط را برای اظهار عقیده و جلب توجه مناسب دیده اند، سعی می‌کنند با بیان اظهاراتی به اصطلاح از زبان مردم، مقاصد و اهداف خود را دنبال کنند. در همین راستا، محمود احمدی نژاد که سیاست پرداخت یارانه و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور در دولت او شروع شد، لب به انتقاد گشوده و تصمیمات و اجرای آنها را مورد سوال قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱ 09 May 2022

تابناک: در شرایط بسیار خاصی قرار داشته و داریم و قرار است تصمیمات مهم و حیاتی برای حال و آینده همه مردم ایران گرفته و اجرا شود. هرچند اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، بنا بر نظریات اقتصادی اتخاذ شده، این تصمیم آنچنان پراهمیت بوده که قطعا همه حوزه‌های دیگر کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این شرایط، حدودا همه افراد و جناح‌های سیاسی تذکراتی را مطرح می‌کنند که باید مورد توجه قرار گیرد.

حذف یا اصلاح پرداخت ارز ترجیحی در این روز‌ها، به دغدغه ذهنی همه اقشار کشور تبدیل شده است و در چند روز اخیر ـ که اخباری در این مورد از سوی دولتمردان بیان شده ـ متاسفانه ابهامات و سوالات مردم درباره اجرای این تصمیم، شفاف و صادقانه رفع نشده است.

در این بین، برخی فعالان سیاسی، که شرایط را برای اظهار عقیده و جلب توجه مناسب دیده اند، سعی می‌کنند با بیان اظهاراتی به اصطلاح از زبان مردم، مقاصد و اهداف خود را دنبال کنند. در همین راستا، محمود احمدی نژاد که سیاست پرداخت یارانه و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور در دولت او شروع شد، لب به انتقاد گشوده و تصمیمات و اجرای آن‌ها را مورد سوال قرار داده است.

وی که اخیرا سفری به استان بوشهر داشته، درباره ماجرای حذف ارز ترجیحی و تحولات پیرامون آن در جمع برخی از مردم این استان می‌گوید: «حالا گندم را گران کرده اید و می‌خواهید دلیل بیاورید، یک دلیلی می‌آورید که به شخصیت مردم برمی خورد! به من که برخورد! آمده است و می‌گوید یک کشور همسایه ما، ۳ میلیون تن گندم کم داشته، می‌خواسته از ایران قاچاق کند! لذا ما برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم، گندم را گران کردیم! بالاخره من ریاضیات خوانده ام، همان موقع گفتم ۳ میلیون تن می‌شود ۳۰۰ هزار تا کامیون ۱۰ تنی. یعنی روزی ۹۰۰-۸۰۰ تا کامیون باید از این مرز بیرون برود. الان از بندرعباس روزانه این تعداد کامیون وارد کشور نمی‌شود، پس چگونه چنین حرفی را می‌زنید؟! چیزی بگویید که درصد کمی از مردم وقتی توجه پیدا کنند، آن را بپذیرند. یک کار اشتباه کردید و نتوانستید آن را مدیریت کنید، حالا یک دلیل بدتری برایش می‌آورید!»

این سخن در اصل در پاسخ به ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی بیان شد که اخیرا گفته بود: «گزارش‌ها نشان میدهد که حجم فزاینده قاچاق انجام می شود که جلوگیری فیزیکی از آن امکان ندارد. برای مثال وقتی یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی را ۳۸هزار تومان می‌فروشیم، آن طرف مرز‌ها قیمت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هم می رسد. یکی از کشور‌های همسایه ما که سه میلیون تن کمبود گندم دارد، قصد دارد این کمبود را از کشور ما به صورت قاچاق تامین کند که این موضوع نیاز به صیانت دارد.»

اینکه در اوضاع کنونی، اجرای چنین تصمیمی باید مورد بررسی و نقادی همه آحاد مردم و فعالان سیاسی قرار بگیرد، کاملا بدیهی و اساسی است، چون همان گونه که بار‌ها و بار‌ها و از تریبون‌های مختلف بیان شده، اجرای چنین تصمیمی باید همراه با اقناع سازی عموم مردم رخ دهد و همراهی مردم است که می‌تواند نقش موثری در موفق شدن این گونه اقدامات نقش اول را داشته باشد و اگر به این امر توجه نشود، قطعا عواقب ناگوار و جبران ناشدنی خواهد داشت.

اما وقتی دیده می‌شود افرادی سعی دارند با استفاده از شرایط موجود برای خود اعتبار و منفعت معنوی جلب نمایند، باید متذکر شد که عملکرد و سابقه افراد در زمان در دست داشتن امور اجرایی هیچ گاه نباید فراموش شود؛ وقتی این افراد در زمانی که در راس امور اجرایی قرار داشتند به تصمیمات خلق الساعه و غیر کارشناسی مشهور بودند و از برکناری جنجالی یک وزیر در هنگام حضور در یک کشور دیگر گرفته تا انحلال یک سازمان مهم در برنامه ریزی امور مالی و اقتصادی کشور را در کارنامه خود داشتند.

افکار عمومی هیچ گاه آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی نژاد و آمار و ارقام عجیب و غریب آن زمان در سال ۱۳۹۱ را فراموش نمی‌کند که خیلی مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۳۹۱ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود گفت: سال گذشته نرخ رشد اقتصادی ایران، ۵.۲ درصد بوده که جزو رشد‌های بالای اقتصادی در جهان است.

این سخن رئیس جمهور وقت در حالی گفته شد که مراجع اقتصادی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران را صفر و حتی منفی اعلام کرده بودند. با این حال، احمدی نژاد در گفت و گوی زنده تلویزیونی خود محکم روی حرف خود ایستاد و گفت که رشد اقتصادی ایران ۵.۲ درصد بوده است. در واکنش به این عدد، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس وقت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده "نگاه یک" حاضر شد و گفت: این عددی که رئیس جمهور اعلام کرده، نه بانک مرکزی اعلام کرده و نه وزارت اقتصاد. مجری از وی پرسید که احمدی نژاد این عدد را از کجا آورده است و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ گفت: چه می‌دانم!

اما از طرف دیگر آنچه باید مجریان چنین تصمیماتی مدنظر قرار دهند، سیاست‌های یکپارچه و هماهنگ و صادقانه و شفاف در جهت اقناع سازی عموم مردم است که متاسفانه تا امروز درباره موضوع پیش گفته اتخاذ نشده و هنوز که هنوز است، عموم مردم نمی‌دانند قرار است چه تصمیمی و با چه رویکردی و اصلا به چه دلیلی رخ دهد، چون سخنان متناقض و غیر همخوان تاکنون جز مشوش کردن اذهان عمومی تاثیر دیگری نداشته است.

همین موضوع روز گذشته هم مورد نقد نمایندگان مجلس قرار گرفت و آن‌ها بر این نکته تاکید کردند که عدم اقناع سازی عمومی قبل از هر تصمیم مهمی قطعا در خلاف اهداف طرح خواهد بود. روح الامینی نماینده تهران از جمله این نمایندگان بود که درباره پیوست رسانه‌ای و توجیهی ضعیف در شرایط متلاطم بازار و نگرانی مردم تذکر داد و گفت: بیش از دو دهه، هرگاه دولت‌ها خواسته طرح یا برنامه اقتصادی را در کشور پیش برده و اجرا کنند، بلافاصله شاهد نگرانی‌های گسترده از سوی مردم و تلاطم‌های آزاردهنده در بازار بوده ایم.

نماینده مردم تهران تاکید داشت پس از اجرای برنامه‌ها و تزریق تلاطم در جامعه و بازار، رسانه‌های وابسته به دولت تازه به فکر قانع و توجیه کردن مردم می‌افتند. در واقع به جای اینکه پیوست رسانه‌ای پیش از اجرای طرح در نظر گرفته شود، معمولا پس از اجرای طرح‌ها و ایجاد آشفتگی و کار از کار گذشتن، دولت‌ها به فکر اقناع افکار عمومی می‌افتند. جالب اینجاست که هیچ دولت و مجموعه رسانه‌های وابسته از این موضوع عبرت نگرفته و این چرخه غلط، مداوم تکرار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۳۳
یارانه و سوبسید و رانت در هیچ کشوری جواب نداده اینجا هم نخواهد داد
آنها را حذف تا در حقوق ها افزایش یابد تا اقتصاد از حالت خمودگی و قاچاق خارج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
فرافکنی نکنید در بسیاری از کشورها دولت یارانه به کالاهای اساسی می دهد و در مقابل جلوی رانت و قاچاق را می گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
آن کشور ها یارانه را درست می دهند نه مانند شما که از این ور بام بیفتید
خدایی وقتی میزان یارانه پنهان و پیدا را جمع میکنی
اگر به تمام ایرانیان در حدی که امرار معاش کنند پول بدی میرسه
حالا وقتی میخوان این را حذف کنند(بواسطه اینکه مدیریت درست نیست و یه عده نورچشمی از این مبالغ و یارانه سوء استفاده میکنند و اراه ای هم نیست که برخورد درست باهاشون بشه) میگن به این دهک و اون دهک داده میشه به فلان داده نمیشه ووقتی روی محاسبات دهک ها بری بررسی کنی متوجه میشی این دهک ها اصلا درست حساب و کتاب نشده ولی چون فقط حرفه هیچ پیگیر نبوده توی چه دهکی هست و چرا
چرا برخی از کسبه که حتی مالیات را دور میزنن در دهک پائین قرار دارند و کارمند که اول مالیاتش کسر میشه دهک متوسط و ....
اگر از همان سال 91 به بعد اصلاح اقتصادی صورت گرفته بود با وجود تحریم الان حرف از ثبات اقتصادی و رفاه را چگونه بیشتر کنیم حرف می زدیم نه اینکه دنبال کوپن باشید الان
من کاری به خوب یا بد این چهل سال ندارم
ولی بدترین فرد که مسبب بیشتر شرایط امروز هست این آقاست
نمی دونم چرا کسی از ایشون نمیپرسه ۸۰۰ میلیارد دلار را چی کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
خوبی اخوی؟؟؟؟
ناشناس
| - |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
فقط از روی دشمنی نظر میدهید
اخبار دورۀ خودت را مرور کن: یک بار در یکی از سفرهایت به غرب کشور، گزارش دادند: امروز رئیس جمهور 2400 طرح عمرانی افتتاح کردند، من با خودم گفتم اگر افتتاح هر کدام که شامل رومان پاره کردن و فیلمبرداری و ... است یک دقیقه طول بکشد، میشود 40=2400:60، ساعت، نزدیک دو شبانه روز.

دیگه به دیگران بهتره ایراد نگیری!!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
هیچ وقت ایشان چنین ادعایی نکردند
دروغگو دشمن خداست
سلام، هرچند خيلي از ايشون دل خوشي نداريم ولي ايشون به خيلي از مسوولان فعلي ارجح تر هستند.
8سال بودی چه کردی حالا هم نقش بازی میکنی ولی مردم گل نمیخورن چون 80 درصد بیدارن
واقعا بعضی ازکسانی که خود را نخبه سیاسی می دانند نقطه سیاسی هم نیستند . اظهار نظر بدون ارائه سندقابل قبول و نتیجه گیریهای بدون پشتوانه منطقی که فقط جنبه عوام فریبی دارد نشان دهنده این موضوع هست که اگر هدایتها و مدیریت صحیح و درست رهبری در مقاطع مختلف نبود خدا می داند بااین دولتمردانی که نظرات امروزشان با نظرات خودشان در زمان مسئولیت گاها 180 درجه اختلاف دارد کشور را به کدام سو می کشاندند .اقایان یا خودشان را علامه دهر می دانند و یا مردم را جاهل فرض کرده اند .برای ایشان از خداوند در وهله نخست تقوی الهی و بعد از ان بصیرت سیاسی و دشمن شناسی مسئلت می کنم.
احمدی نژاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل کرد و به دو معاونت جداگانه تغییر داد بعدا در دولت روحانی امدند و دوباره سازمان مدیریت را احیا کردند ولی دوباره ان را به دو سازمان جداگانه که همان معاونتهای احمدی نژاد بود تغییر دادند.
احمدی نژاداصلا فرقی نکرده ازتوبره ملت میخوردوبه فکرآخورنظام هم افتاده! داردانتقام ردصلاحیتش راویابه عبارت ساده ترازآب گل آلودماهی می‌گیردیادتان هست که وقتی قدرت داشت علنامردم معترض رامسخره میکردحتی مخالفتش هم معلوم نیست درحال حاضرباکی وچیست ومردم نبایدباحرفهای مبهم مموتی ازهدف اصلی که همه میدانیم چیست منحرف شوند!
واقعی کردن قیمت ها و البته واقعی کردن حقوق ها و دستمزدها باید ۲۰ سال پیش اجرا میشد.یه دوست و همکاری دارم که نیوکاسل انگلیس زندگی و کار میکنه.ماهیانه به پول ایران ۱۷۸ میلیون تومن حقوق میگیره و مخارج زندگی خانوادگی با دوتا بچه و خورد وخوراک و اجاره خونه و خرج ماشینش به پول ما تقریبا ۵۸ میلیون میشه.یعنی ماهیانه تقریبا ۱۲۰ میلیون تومن پس انداز میکنه.قبول داریم که مخارج به پول ما توی کشورهای خارجی خیلی زیاده ولی چیزی که مهمه این هست که حقوق و درآمد ماهیانه خارجی ها لااقل سه برابر هزینه هاشون هست .(حتی حقوق دولتی شون)
دقیقا اون زمان هم تمامی رسانه ها بصورت مطلق از آقای احمدی نژاد دفاع میکردند
حالا هم دارند از آقای رئیسی تمام قد دفاع میکنندچند سال بعد به همین حرف ها و گزارش های آقای رئیسی گیر میدن که چرا این حرف رو زدید و همچین آماری دادید در حالی که فعلا در حال تکریم و تمجید از دستاوردهای ایشون هستید که هیچ کدوم قابل لمس نیست از جمله حذف فقر
بیشتر بیاندیشیم
اصلاح طلبان و تابناک به دنبال مطرح کردن احمدی نژاد به هر بهانه هستند.
در همه دنیا رییس جمهور بعد دوره خودش به گوشه عزلت می رود.
کارتر به گاوداری خود برگشت و اوباما به نوشتن کتاب روی آورد.
ایران این ها هنوز تمایل به قدرت نمایی دارند در حالی که تنها 4 تا 8 سال رییس قوه مجریه بوده اند و دیگر هیچ
محمود خالیبند ، رو برادرا میگفتن معجزه هزاره .چرا این اقایون با اینهمه ادعای مسلمونی این دروغهای وحشتناک میگن ؟
الان خیلی از مسوولین فعلی از محرابیان گرفته تا رستم قاسمی و .... مسوولین و وزرای دولت خودت هستند برادر. خودت هم رییس جمهور بودی باز همین آش بود و همین کاسه. 8 سال رییس جمهور بودی، خودت چه گلی به سر مردم زدی که حالا منتقد و اپوزیسیون شدی؟
فراموش نکنیم همان زمان که آقای احمدی نژاد به قول شما آمار سر هم می کرد. نظام سفت و سخت پشت ایشان ایستاد و خیلی هم هزینه داد.
این دولت های جدید با تصمیمات عجیب و غریب محصول زمان ریاست جمهوری محمود هستند!
البته الان اشتباه نمی کنه
ولی چرا خودش هم که رییس بود از این آمارها می داد؟
هر چی هستش بر می گرده به اون میزهایی که پشتش می نشینند!
میزها رو عوض کنند درست می شه.
وزیر کشور، وزیر نیرو، وزیر راه و شهرسازی همه وزرای خودت بودند. خودت هم رییس جمهور بودی باز همین وضع بود.
تصمیمات غیر کارشناسی که تو این مملکت غوغا می کند . یکی از بدترین این تصمیمات همان طرح حذف قیمت مصرف کننده و درج قیمت تولید کننده بر روی محصول بود. در بهترین حالت آدم به عقل طراح این تصمیم شک می کند وگرنه که در حالت بدتر به نظر می رسد انگار یک قصد و غرض فاسدی را دنبال می کردند
این حرف نزنه میگن لاله؟
زنده باد ان مرد
چرا باید این طرح اجرا شود بخاطر عدم توانائی درنظارت بر ارز تخصیص داده شده به خودی ها که قابل حسابرسی وپیگیری نسیت .حال با توجه به این شرایط وتغییر شیوه ابتدا دستمزد رادرکشور واقعی کنند سپس دنبال قیمتهای جهانی باشند دست آخر ازکجا معلوم که با افزایش قیمتها این موضوع رصد شود وبه تبع آن مبلغ مابالتفاوت نیز اعمال گردد ومانند طرح قبلی دزمان احدی نژاد که به بهانه های مختلف برخی راحذف نمودند درحالی که ازاین مبلغ تفاوت نرخ کل مردم بهره مند هستند تازه اونای که بشتر دارند بیشتر مصرف میکنند برخوردارترند ولی دراین طرح میبایست بصورت یکسان برای همه باشد واین دسته بندی باعث ایجا شکاف وخلع برای سواستفاد وگم شدن مبلغ واختلاس درآینده خواهد شد لیکن وقتی به همه بصورت یکسان پرداخت گردد.حساب وکتاب شفاف وقابل حسابرسی وراستی آزمایی میباشد.
تابناک جان
این همه آسمان ریسمان بافتی بگی احمدی نژاد فلانه خب ما هم قبول داریم حرفی نیست ولی نگفتی محسباتش درسته یا نه؟ نگفتی دلیل قانع کننده تری هم ویر محترم داشتن یانه؟
چون ایشون به شعور مردم توهین کرده دلیل نمیشه دیگران هم توهین کنند....
لطفا به زبان ریاضی بفرمایید محاسبات احمدی نژاد غلطه
کی بود وقتی ایشان را پوپولیست خواندند تمام قد از او دفای کرد ؟؟؟
حدود سه ساله که دارند تو مملکت آرد و شکر رو بصورت یارنه ای به شرکتهای ماکارونی ساز و شکلت سازی می دهند و این شرکتهای گردن کلفت ماکارون سازی هم هی خط تولید اضافه کردن و تولید رو بردن بالا و مرتب سهمیه ارد گرفتن و اون موقع هیچ مسئول و عقل کلی تو مملکت ما نبود که سوال کنه از این شرکتها که این همه تولیدات رو به نرخ بازار جهانی و کشورهای همسایه صادر کردین و دلار 25000 تومنی تازه گرفتین و کجا رفته این همه پول و سود آوری؟؟؟؟؟ به اسم مردم به کام شرکتها!!!!!تازه به اب و برق و گازشون هم یارانه انرژی دادین؟؟؟؟؟؟
واقعا من حرفی ندارم
حالا فعلا خود احمدنژادی توضیح بده ۸۰۰ میلیارد دلار رو چجوری هزینه کرده که همه بدبختر شدند
درودبه احمدی نژاد که حامی مستضعفین هست چون اگه می خواست مثل دیگران الان بهترین منسب رو داشت تنها کسی که واقعا خادم ملت هست وبه فکر مردم هست احمدی نژاده اما بعضی ها نمیخوان این مردم نفس راحت بکشن زنده باد بهار زنده باد احمدی نژاد
مردم هرکشورلایق حکمرانانی هستندکه دارند!وقتی بعدازاینهمه سال بخصوص هشت سال خانمان براندازاحمدی نژادهنوزهم مردم برایش کف میزنندوهورامیکشندومنتظرنداوبرایشان کاری بکندیعنی ایران ماحالاحالاهازمان زیادی راتابه ساحل نجات فاصله دارد!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان