بازدید 39100
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

کدام مناطق تهران فرونشست ندارند؟

فرونشست هنوز در تهران فراگیر نشده اما چند صباحی می شود که بصورت خزنده با یک فلش از سمت جنوب غربی به سمت شمال شرقی در حال رخ دادن است و در طول این سال ها مناطق ۱۷، ۱۸ ، ۱۹ و ۱۰ را تحت الشعاع قرار داده و با گسترش در این مناطق تهدید جدی محیط زیستی در سال های پیش رو برای تهران خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ 08 May 2022

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین-: فرونشست هنوز در تهران فراگیر نشده اما چند صباحی می شود که بصورت خزنده با یک فلش از سمت جنوب غربی به سمت شمال شرقی در حال رخ دادن است و در طول این سال ها مناطق ۱۷، ۱۸ ، ۱۹ و ۱۰ را تحت الشعاع قرار داده و با گسترش در این مناطق تهدید جدی محیط زیستی در سال های پیش رو برای تهران خواهد داشت.علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با همشهری آنلاین با اعلام این خبر گفت: « اقدامات لازم برای جلوگیری از بحران فرونشست نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد. اخیرا کارگروهی در شورای شهر تشکیل شده که لایحه ای را به مجلس ببرند تا خلاهای قانونی در حوزه فرونشست تعیین تکلیف شود. ۱۳ نهاد و دستگاه باید در حوزه فرونشست و فروریزش ورود کنند اما از سال ۹۸ که ما به عنوان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران جلسه مفصلی را برگزار کردیم که در آن جلسه وظایف دستگاه های متولی امر را تعیین کردیم و تمام دستگاه ها هم امضا کردند اقدامی در این حوزه صورت نپذیرفته است و هر بار سازمان ها به بهانه تامین نشدن اعتبارات لازم از انجام اقدامات سرباززدند.»

پدیده فرونشست در حال حاضر بیابان ها و دشت های تهران را دربرگیر گرفته و قسمت جنوب و جنوب غربی تهران را درگیر کرده است. دشت های جنوب غربی تهران سالیانه به طور میانگین ۱۵ سانتی متر فرونشست دارند که اغلب ناشی از برداشت بی ریه از آب های زیر زمینی، خشک شدن زمین و تغییر اقلیم و مسائلی از این دست است. نصیری در ادامه افزود:«حوادثی که گاهی در داخل شهر تهران رخ می دهد فروریزش است نه فرونشست که متاسفانه این کلمات به اشتباه استفاده می شود. فرونشست یک پدیده ای که وسیع است و تدریجی اتفاق می افتد و صحبت یک میدان، یک چاله، چند متر نیست و صحبت از چند ده هکتار است که اگر رخ دهد ممکن است چند منطقه شهرداری را در گیر کند. اما فروریزش عمدتا مربوط به فعالیت های انسانی است، از آنجا بافت تهران یک بافت متخلخلی است و پر از قنوات و فضاهای خالی زیرزمین، لذا اگر تاسیسات شهری آسیب ببیند و لوله ای بترکد (شبیه حادثه شهران) فروریزش زمین اتفاق می افتد.»

فرونشست در جایی که خاک جنس آبرفتی دارد اتفاق می افتد یعنی وقتی خاک، آب نداشته باشد فرونشست می کند لذا در مناطق شمالی تهران که غالب زمین از سنگ است فرونشست رخ نمی دهد.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر در این خصوص که سازمان پیشگیری چه اقداماتی را با توجه به پیش رو داشتن چنین بحرانی در دستور کار قرار داده، افزود:« ما اخیرا در حال فراهم سازی مقدمات تشکیل کمیته تخصصی برای فرونشست و فروریزش هستیم و قصد داریم در جلسات رسمی که امسال برگزار خواهیم کرد از اساتید دانشگاه مرتبط با این حوزه و دستگاه های متولی دعوت به عمل خواهیم آورد و مطالبه گری مان را به طور جد آغاز می کنیم. امسال بعد از حدود دو سال وقفه نسبی مطالبه گری از دستگاه ها را شروع خواهیم کرد. اعضای شورای شهر هم از ما در خصوص پدیده فرونشست و فروریزش مطالبه گری دارند.»

این مسئول در خصوص اهمیت توجه به پدیده فرونشست و فروریزش گفت:« فرونشست تا وقتی وارد شهر نشود خطری ندارد اما اگر وارد شهر شود به تاسیسات شهری آسیب می زند و موجب ترگیدگی لوله های آب و گاز می شود، فیبر نوری را پاره می کند و در مجموع خطرات جانی و مالی به همراه خواهد داشت. ما به عنوان دستگاه هماهنگ کننده نقش مهم و محوری را برای خود قائل هستیم اما وظایف دستگاه ها را خودشان باید انجام دهند. اگر این معضل در ده سال آینده برطرف نشود تهران با معضل جدی مواجه خواهد بود که من در جلسه ریاست جمهوری گزارش های لازم را ارائه دادم. وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب تکالیف مهمی در این خصوص بر عهده دارد که باید به طور جد به آن بپردازند. »

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل