بازدید 42210
با تحولات منطقه و جهان

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم، مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز، انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر و شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶ 08 May 2022

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

بین الملل تابناک: گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم، مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز، انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر و شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم

طی هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور آمریکا بارها با بروز دادن حرکات عجیب مثل دست دادن با هوا و گاف‌های کلامی سوژه رسانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در جدیدترین ویدئویی که از جو بایدن منتشر شده، به نظر می‌رسد وی هنگام بازدید از یک کارخانه در اوهایو در محوطه‌ای که افراد دیگری هم حضور دارند، گم شده است. در این تصاویر، بایدن گیج و سردرگم به اطراف نگاه می‌کند و قبل از این که او را راهنمایی کنند که کجا برای عکس دسته‌جمعی ژست بگیرد، می‌گوید «کجا بروم.»

بعد از دست به دست شدن این ویدئو، کاربران فضای مجازی بایدن را مورد تمسخر قرار دادند و گاف‌های اخیر و ژست‌های عجیب او را یادآوری کردند. حتی برخی نسبت به وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور آمریکا ابراز نگرانی کردند.

پیشتر همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز گزارش کرد که بایدن در جمع کارکنان این کارخانه در همیلتون اوهایو گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به ایران و عراق و افغانستان سفر کرده است!

تعداد بازدید : 5415

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که بایدن بارها به افغانستان و عراق سفر کرده و یکی از این سفرها برای دیدن پسرش «بیو» که هم‌اکنون فوت شده، بوده است. اما تازه‌ترین اظهارات وی نشان می‌دهد که او تعداد سفرهای خود به این کشورهای غرب آسیا که ایران را نیز به اشتباه در آن نام برده، دو برابر کرده است.

پیش از ورود بایدن به کاخ سفید، گمانه‌زنی‌ها درباره زوال عقل او مکرراً از زبان جمهوری‌خواهان مطرح می‌شد. گاف‌های متعدد او پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری، نگرانی مقامات و مردم آمریکا از توانایی اداره امور توسط رئیس‌جمهور کشورشان را دوچندان کرده است.

مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید که سه کشور مصر، عربستان سعودی و قطر همچنان با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت می‌کنند.

منبع یادشده، شامگاه جمعه، در گفت‌و‌گو با جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار روزنامه لبنانی «النهار» در این خصوص اظهار داشت: «پژواک‌هایی که از اتحادیه عرب به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد که سه کشور مهم از جمله مصر، عربستان سعودی و قطر بر این باورند که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اکنون مطرح نیست، زیرا این کشورها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر موضعشان در قبال دمشق از خود نشان نداده‌اند.»

این دیپلمات فرانسوی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، افزود: «تصمیمات اتحادیه عرب بر اساس توافق گرفته می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که دمشق در جریان نشست سران که قرار است در ماه نوامبر در الجزایر برگزار شود، به جایگاه خود در اتحادیه عرب باز نگردد.»

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، بهمن‌ماه سال گذشته، خبر داد که وزیران کشورهای عربی، در آینده نزدیک، امکان بازگشت سوریه به این اتحادیه را بررسی خواهند کرد.

کشورهای عربی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی دمشق، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. با این حال، برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته، سفارت خود را در سوریه بازگشایی و مقامات آن‌ها در گامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق داشت، به سوریه سفر کردند.

در همین ارتباط، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در سفری رسمی وارد دمشق، پایتخت سوریه شد. «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز ماه نوامبر گذشته به سوریه سفر و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور و «فیصل المقداد» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حدود یک ماه پس از سفر عبدالله بن زاید به سوریه، بحرین نیز برای خود در دمشق سفیر فوق‌العاده تعیین کرد.

روزنامه «العربی الجدید» پیشتر به نقل از برخی مقامات گزارش داده بود که یکی از مهم‌ترین اختلافاتی که باعث تعویق نشست آتی اتحادیه عرب شده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی این اتحادیه است. این روزنامه قطری خبر داده بود که ریاض، واشنگتن و دوحه با این گام مخالفت می‌کنند.

کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز

منابع خبری مصر از کشته شدن ۱۱ تن از نظامیان ارتش این کشور از جمله یک افسر در شرق کانال سوئز خبر دادند.

 ارتش مصر اعلام کرد بر اثر حمله افراد مسلح به تاسیسات تصفیه آب در شرق کانال سوئز ۱۱ نظامی از جمله یک افسر کشته و پنج تن دیگر زخمی‌ شدند.

سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که عملیات تعقیب عناصر تروریستی و محاصره آنها در یکی از مناطق متروکه استان سینا در جریان است.

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

ارتش مصر در صحرای سینا نبرد شدیدی با گروه‌های تروریستی موجود در منطقه دارد.

این گروه‌های تروریستی پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر در سال ۲۰۱۳ عملیات‌ تروریستی خود علیه نیروهای پلیس و ارتش این کشور را افزایش داده‌اند.

انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

اسناد و مدارک اداره آگاهی فدرال آمریکا "اف بی آی" و انگلیس که به تازگی انتشار یافته، نشانگر ارتباط مستقیم میان دولت عربستان سعودی با حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکاست.

به گزارش تارنمای بیزینس اینسایدر؛ این اسناد نشان می دهد که عمر البیومی همکار و حامی مهاجمان، از سازمان اطلاعات و امنیت عربستان پول دریافت می کرده و پیش از این حمله با ۲ تن از هواپیماربایان و همچنین انور الوکیلی روحانی سعودی مرتبط با القاعده، دیدار کرده است.

این تارنمای آمریکایی می افزاید: روسای  جمهوری ایالات متحده در بیست سال گذشته، همیشه ارتباط دولت عربستان سعودی با حملات ۱۱ سپتامبر را نادیده می گرفته اند. هر چند با گذشته زمان مشخص شده که شمار زیادی از شهروندان سعودی شامل ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربا و اسامه بن لادن سرکرده وقت گروه تروریستی القاعده در این ماجرا شرکت داشته اند، تاکنون مدارکی درباره دست داشتن دولت سعودی در این حملات به دست نیامده بود.

این جملات، کم و بیش نتیجه گیری کمیسیون بررسی حمله ۱۱ سپتامبر وابسته به دولت آمریکا بوده که دولت سعودی همیشه در بیانیه های رسمی، به آن به عنوان اثبات ارتباط نداشتن ریاض با این جنایت، استناد می کرده است.

این هیات تحقیق به دشواری تلاش کرد از متهم کردن عمر البیموری شهروند سعودی که اندکی پس از ورود دو هواپیماربا به لس آنجلس با آنها ملاقات کرده بود، خودداری کند. بیموری سپس به این دو برای سفر به سان دیگو و اجاره کردن واحد مسکونی، کمک کرده بود. بیموری بارها، دیدار خود را با هواپیماربایان اتفاقی دانسته و هیات تحقیق نیز بدون چالش، این ادعا را پذیرفته بود. این هیئت در تلاش برای ترسیم کردن نمایی بی گناه از پیشینه بیموری، نتیجه گرفت که او دانشجوی بازرگانی در آمریکا بوده و برای سازمان هوانوردی غیرنظامی عربستان کار می کرده است.

اما شماری از اسنادی که در چند ماه گذشته توسط دولت های امریکا و انگلیس از حالت محرمانه خارج شده، نشان می دهد که نتیجه گیری این هیات، دستکم در این باره، نادرست بوده است. یک یادداشت اف بی آی که در ماه مارس با فرمان اجرایی جو بایدن رئیس جمهوری امریکا از حال محرمانه خارج شده، نشان می دهد که بیموری از سازمان اطلاعات سعودی ماهانه مبلغی دریافت می کرده و در واقع جاسوس بوده است. مامور ویژه اف بی آی در شعبه تحقیقات میدانی واشنگتن که نام وی فاش نشده، در این یادداشت به تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ نوشته است که وظیفه بیموری، گردآوری اطلاعات در باره اشخاص مورد نظر عربستان سعودی و انتقال ان به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، سفیر وقت سعودی در واشنگتن بوده است.

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

یادداشت دیگری که به تازگی از حال طبقه بندی خارج شده، حاوی ارزیابی یک منبع سری برای اف بی آی بوده که احتمال آگاهی داشتن پیشاپیش بیموری از این حملات پیشاپیش را ۵۰ درصد دانسته که به ۲ هواپیماربا در هنگام سکونت در سان دیگو، نیز کمک کرده است. با اینکه اف بی آی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده، ظاهرا هدف این افشاگری ها، جلوگیری از ادعاهای دولت عربستان در باره ارتباط نداشتن به این حملات است. با اینکه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده بارها اعلام کرده اند که دولت سعودی به یک عنوان یک مجموعه اطلاع پیشاپیش از این توطئه نداشته، برخی سازمان های ویژه سعودی و اعضای خانواده سلطنتی عربستان، به داشتن ارتباط با القاعده متهم می کنند.

اسناد تازه ای که در سال گذشته (۲۰۲۱) انتشار یافت، نشان می دهد که کنسولگری سعودی در لس آنجلس، دیدار بیموری با هواپیماربایان را ترتیب داده بوده، که این موضوع را پیچیده تر می کند. رشته اسناد دیگری که چند روز پیش توسط دولت انگلیس در پی شکایت خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر از دولت سعودی، انتشار یافت، حاکی از احتمال اطلاع داشتن بیموری از این حملات، پیش از وقوع آنهاست.

با اینکه بیموری که به عربستان بازگشته، تاکنون در این سال ها، چند بار مورد مصاحبه سازمان های انتظامی مجری قانون قرار گرفته، شهادتی که در پی شکایت خانواده های قربانیان داده، هنوز محرمانه مانده است. یافتن پاسخ برای مسئله مهم و اصلی مداخله سعودی در این حوادث، بدون در اختیار داشتن گزارش های کامل و معتبر از اقدامات او، دشوار است.

در میان اسناد خارج شده از وضع محرمانه دولت بریتانیا، تصاویری از بیموری در سن دیگو دیده می شود که انور الوکیلی روحانی محلی سعودی را ـ که با القاعده و مانند بیموری با هواپیماربایان ارتباط نزدیکی داشته ـ در آغوش گرفته است. او در حمله پهپادی ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ در یمن کشته شد.

این اسناد در زمان نامناسبی برای دولت بایدن انتشار می یابد که خواهان نفت ارزان، تمدید قراردادهای در اختیار داشتن پایگاه های نظامی در عربستان و احیای توافق هسته ای "برجام" با ایران است. ریاض نیز خواستار پایان دادن به بگومگوها درباره قتل جمال قاشقجی توسط ماموران دولت عربستان و ادامه بدون مانع جنگ وحشیانه نیابتی در یمن است و گفت وگو درباره نقش سعودی در رخداد ۱۱ سپتامبر، آخرین موضوعی است که آنها خواستار ازسرگیری آن هستند.

به گفته روسینی، مامور پیشین اف بی آی؛ متاسفانه آمریکا به علت مسائل جغرافیایی سیاسی به ویژه نفت، هیچ گاه سعودی را تحت پیگرد قرار نداده یا از آنها حساب کشی نکرده است.

ایالات متحده برای چند دهه اجازه داده که روابطش با خانواده سلطنتی سعودی، تحقیقات خسته کننده درباره این حادثه را محدود کند. اما هر اندازه که اطراف و جوانب مبهم و ناپیدای این رخداد آشکارتر می شود، پرهیز از بررسی نزدیک تر و کامل تر درباره حامیان هواپیماربایان و علت این امر، دشوارتر خواهد شد.

شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

منابع خبری می گویند کره شمالی در اقدامی جدید، یک موشک بالستیک را از زیر دریا پرتاب کرده است.

به گزارش تارنمای نشریه نیویورک پست، کره شمالی یک موشک بالستیک به احتمال زیاد از یک زیردریایی در نزدیکی شهر بندری سینپو در امتداد سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است.

مقامات کره جنوبی خبر دادند، این موشک تقریباً ۳۷۰ مایل (بیش از ۵۹۵ کیلومتر) پرواز کرد و به ارتفاع ۳۷ مایلی (بیش از ۵۹ کیلومتر) رسید.

گمان می رود این جدیدترین موشک بالستیک زیردریایی کره شمالی باشد. آخرین بار در ماه آبان این کشور چنین سلاحی را به نمایش گذاشت.

گم شدن بایدن در جریان بازدید از یک کارخانه+ فیلم/ مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ کشته شدن ۱۱ نظامی مصری در شرق کانال سوئز/ انتشار اسناد جدیدی از نقش عربستان سعودی در حوادث 11 سپتامبر

فرماندهی حوزه اقیانوس های هند و آرام ارتش آمریکا با اشاره به اینکه این موشک تهدیدی فوری برای قلمرو یا پرسنل آمریکا محسوب نمی شود، گفت: این پرتاب "تأثیر بی ثبات کننده برنامه تسلیحات غیرقانونی کره شمالی را برجسته می کند. "

مقامات آمریکایی افزودند: «تعهد آمریکا به دفاع از کره جنوبی و ژاپن همچنان برجاست.»

بنا به گزارش نیویورک پست، ژاپن همچنین اعلام کرده که موشک مزبور در خارج از آب های سرزمینی آنها سقوط کرده و هیچ آسیبی به کشتی های ژاپنی گزارش نشده است.

مقامات کره جنوبی پرتاب این موشک را محکوم کردند و از کره شمالی خواستند به مذاکرات طولانی مدت خلع سلاح هسته ای بازگردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲
خوب خودنون را با گاف های!!!!!!!!!!! بایدن سر کار گذاشتید. ولی آمریکا یک سیستم و یک کشور است و قائم به فرد نیست . پس زیاد خوش خیال نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ولی ساده لوح ها فکر می کنند امریکا بدون ملاحظه سیاسی با کشورها تعامل می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
لطفا فیلم مصاحبه دکتر رضایی را هم ببینید. آخرش خیلی جالبه
پس کو فیلم
حتما گرانی ماکارونی هم توطعه آمریکا بوده
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
تقسیم کار، فشار اقتصادی و تحریم از بیرون ایجاد جو تشویش و ناامیدی از داخل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
دلیلش گم شدن بایدن در حین بازدید از یک کارخانه بوده.شماید هم کارخانه ماکارونی بودست.
یادتون نره وقتی نخست وزیر وقت قطر باامریکاییها قرارداداستقرارنیرو درقطرراامضاءمی کرددرجواب پرسشی درمورداتحادیه عرب ؛گفت:اتحادیه عرب دیگه عملا وجودنداره وهمه بفکرمنافع خودهستند.
روسیه باید برای ایجاد جهان چند قطبی ملت ها را قانع کند.
سوریه کشور هست؟ یک بیابان پر از خانه خراب و ملت اواره و نیروهای نظامی بین المللی که آن را اشغال کردند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
اسراییل از همین خانه خراب می ترسد.
اصلا از یک سن به بالا بهتره پستهای مهم در هیچ کشوری به اشخاص داده نشه, چون عملکردشونو تحت تاثیر قرار میده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان