بازدید 20183
پایان عجیب اما موقت ماجرایی جنجالی

سرانجام تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ابلاغ شد/ تاخیر ۵ روزه و ابهام آفرین در انتشار ابلاغیه/ ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی ۶۹ هزار تومان و پزشک متخصص، ۱۰۴ هزار تومان +جداول کامل

نکته قابل تامل اما، تاریخ مصوباتی است که امروز منتشر شده و امضای معاون اول رئیس جمهور ذیل آن‌ها به چشم می‌خورد، در حالی که تاریخ مندرج در بالای آنها، دوازدهم اردیبهشت ماه است؛ مصوباتی که ظاهرا دوشنبه هفته قبل مهیای ابلاغ شده، ولی امروز ابلاغ شده اند تا این گونه به نظر برسد که مانع یا موانعی بر سر راه ابلاغشان وجود داشته است.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵ 07 May 2022

تابناک اجتماعی

به فاصله دو هفته از تصویب کلیات تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی، بالاخره جزییات تعرفه‌ها ابلاغ شد تا این ماجرای جنجالی به پایان برسد؛ هرچند نقطه پایان این ماجرا هم عجیب و تا حدی جنجالی است!

به گزارش «تابناک»؛ بیست و پنجمین روز سال جاری، شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور جلسه‌ای برگزار کرد که دستور کار اصلی آن، اعتراض به تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی تعیین شده برای سال جاری بود؛ نشستی که در پایان آن نکاتی به تصویب رسید که از جمله آنها، جدولی عجیب و شوک آور بود؛ جدولی که بلافاصله بعد از انتشار، راهش را به صدر اخبار باز کرد و در کانون توجه عموم قرار گرفت.
 
بر اساس نامه‌ای که دو روز بعد از این جلسه منتشر شد، همگان دریافتند که سازمان نظام پزشکی بجد مخالف تعرفه‌های تعیین شده در شورای عالی بیمه سلامت است تا جایی که تصمیم گرفته اند به جای پیشنهاد تعرفه‌های جدید، جدول قیمت تمام شده خدماتی را منتشر کنند که تاکید داشتند در کمیسیونی تخصصی تعیین شده و بر اساس آن، از دولت دو خواسته مطرح کردند؛

نخست: توجه دولتمردان به جدول پیشنهادی و لحاظ قیمت‌های مندرج در آن در تعیین تعرفه‌های امسال و بعد، استفاده از اختیارات قانونی اعطا شده در قانون بودجه امسال جهت جبران نرخ ارز، جبران یارانه‌های عام، تامین هزینه بیمه همگانی و... تا قیمت خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی جبران شده و به کاهش پرداختی از جیب مردم منجر شود.
 
تعرفه ویزیت در بخش خصوصی در سال 1401
تعرفه ویزیت در بخش خصوصی در سال 1401

نکاتی که شاید بزرگی اعداد مندرج در جدول کذایی و افزایش غیرقابل باور آن، مانع از دیدنش شد؛ مضافا اینکه فرصت تعیین تعرفه‌ها گذشته و مصوبه شورای عالی بیمه سلامت به دولت ارجاع شده بود تا در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شود؛ اتفاقی که در چهارمین روز اردیبهشت ماه تا حدی رقم خورد، هرچند در این فاصله، افزایش نجومی تعرفه‌های پزشکی، به جنجالی بزرگ در کشور منجر شده بود.

در فاصله انتشار نامه شورای عالی نظام پزشکی تا تصویب کلیات تعرفه‌ها در هیات وزیران، ماجرا آنقدر ابعاد وسیعی یافت که بعد خبر رسید سازمان نظام پزشکی با تسلیم دو نامه به رئیس جمهور، به اشکال دیگر هم به تعرفه‌ها اعتراض کرده و در اعتراض هایش، نکاتی از جمله افزایش ۵۷ درصدی حقوق قانون کار را هم مورد تاکید قرار داده و بر مبنای آن، خواستار متناسب سازی تعرفه‌های پزشکی با آن شده است.

همه این‌ها در حالی بود که اعضای شورای عالی بیمه سلامت بر تصویب ۲۸.۵ درصدی رشد تعرفه‌ها در آن شورای عالی تاکید داشتند و این گونه به نظر می‌رسید که جدول پیشنهادی نظام پزشکی راه به جایی نخواهد برد، چراکه بر اساس آن، (به عنوان نمونه) ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی از ۵۷۳ هزار ریال به ۶۷۷ هزار ریال افزایش می‌یافت که فاصله‌ای بس طولانی با پیشنهاد نظام پزشکی داشت که این تعرفه را یک میلیون و ۸۵۰ هزار ریال قیمت گذاری کرده بود.

موضوعی که با تصویب افزایش ۲۴ درصدی تعرفه‌ها در بخش خصوصی و افزایش ۱۹.۵ درصد تعرفه‌ها در بخش دولتی در چهارم اردیبهشت ماه، به نظر پایان یافته می‌رسید، اما این گونه نبود چراکه مشخص شد تنها «کلیات» در هیات وزیران به تصویب رسیده و مصوبه برای تعیین جزییات به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شده است؛ ارجاعی که شروع فاز دیگری از جنجال‌ها بود و تا به امروز ادامه یافت.
 
تعرفه ویزیت در بخش دولتی در سال 1401
تعرفه ویزیت در بخش دولتی در سال 1401

فردای تصویب کلیات، خبری در یک رسانه منتشر شد و در فضای مجازی بازتاب یافت که بر افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های ویزیت، ۴۵ درصدی هتلینگ و... اشاره داشت تا این گونه به نظر برسد که اتفاقی بر خلاف مصوبه هیات وزیران رقم خورده است. خبری که رسما تکذیب نشد؛ اما معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور در گفت‌وگو با تابناک، آن را گمانه زنی افراد مختلف خواند و تاکید کرد که مورد تاکید این شورا نیست.

از اینجای ماجرا به بعد، سکوت عجیبی بود که اعتراض پزشکان را به دنبال داشت، چون نزدیک یک ماه و نیم از سال جدید گذشته و هنوز تعرفه‌های دریافتی ایشان بروز نشده بود. موضوعی که سازمان نظام پزشکی را به نگارش نامه‌ای تازه خطاب به رئیس جمهور مجاب کرد که به تاکید رئیس این سازمان، صبح امروز تحویل رئیس جمهور شد؛ نامه‌ای که در آن خواستار ابلاغ سریع‌تر تعرفه‌های مصوب شده بودند و چند ساعت بعد به ابلاغ جزییات تعرفه‌ها منجر شد.

البته جزییات تعرفه‌ها بسیار مفصل است و جداول متعددی را شامل می‌شود که برای بخش خصوصی، دولتی، نظامی، خیریه و... را شامل می‌شود، اما به طور کلی، می‌شود میزان افزایش آن را در دو بخش خصوصی و دولتی (که بیشترین مراجعه مردم را شامل می‌شود) در جداول زیر خلاصه کرد.
 

میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی در سال 1401

سرفصل

میزان رشد تعرفه در سال 1401 نسبت به سال قبل

ویزیت پزشکان در بخش سرپایی

30 درصد

جزء فنی کلیه خدمات و مراقبت های سلامت

46 درصد

جزء فنی بخش آزمایشگاه

40 درصد

تعرفه خدمات دندانپزشکی

28 درصد

هزینه تخت روز

40 درصد

جزء حرفه ای  خدمات و مراقبت های سلامت

10 درصد

جزء حرفه‌ای خدمات و مراقبت های سلامت برای خدمات هشتک دار (عمدتاً آزمایشگاه و رادیولوژی)

18 درصد

میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی در سال 1401

سرفصل

میزان رشد تعرفه در سال 1401 نسبت به سال قبل

ویزیت پزشکان در بخش سرپایی

20 درصد

جزء فنی کلیه خدمات و مراقبت های سلامت

30 درصد

هزینه تخت روز

30 درصد

سرانه پزشک خانواده و مراقبت سلامت

28.5 درصد

جزء حرفه ای  خدمات و مراقبت های سلامت در بخش بستری

35 درصد

جزء حرفه ای خدمات و مراقبت های سلامت در بخش سرپایی

12.5 درصد



نکته قابل تامل اما، تاریخ مصوباتی است که امروز منتشر شده و امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ذیل آن‌ها به چشم می‌خورد، در حالی که تاریخ مندرج در بالای آنها، دوازدهم اردیبهشت ماه است؛ مصوباتی که ظاهرا دوشنبه هفته قبل، آماده ابلاغ شده، اما امروز ابلاغ شده اند تا این گونه به نظر برسد که مانع یا موانعی بر سر راه ابلاغشان وجود داشته است.

موانعی که شاید حتی برای پزشکان هم حائز اهمیت نباشد، چون می‌بینند در کشمکش شکل گرفته، ۴۸ روز از سال جدید را با تعرفه سال ۱۴۰۰ گذرانده اند و در نتیجه ابلاغ مصوبه‌ای که مورد اعتراض شان هست، بهتر از ابلاغ نشدنش و تداوم بلاتکلیفی برای مدت نامعلوم است. پزشکانی که می‌بینند در انتهای این مسیر جنجالی، مشمول افزایشی اندک شده اند و باید با مراجعانی طرف شوند که سهم پرداختی شان افزایش یافته، اما به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌رسد نه پزشکان!

نکته‌ای تامل برانگیز و حتی تلخ که بعد درباره آن بیشتر خواهیم شنید و سال به پایان نرسیده، درخواهیم یافت که جنجال تعرفه‌های تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ پایان نیافته و تنها به آینده موکول شده و چه بسا تعیین تعرفه سال ۱۴۰۲ را به رویدادی جنجالی‌تر تبدیل کند و ابعاد پیچیده تری بیابد.
 
 
 
 
تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بالاخره ابلاغ شد/ تاخیر ۵ روزه و ابهام آفرین در انتشار ابلاغیه/ ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی ۶۹ هزار تومان و پزشک متخصص، ۱۰۴ هزار تومان +جداول کامل
تاریخ مندرج در بالای ابلاغیه‌ای که امروز، هفدهم اردیبهشت ماه منتشر شده است، از جمله ابهامات این ماجراست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۳
حقوق کارمندان دولت برای 30 روز کار در ماه 10 درصد افزایش یافته ان وقت دریافتی پزشکان برای هر ویزیت 5 دقیقه ای 30 درصد افزایش یافته !
بسمه تعالی
با صلوات بر محمد و آل محمد
قبول نداریم -چون خیلی زیاد است -مگه ما چقدر حقوق میگیریم -این ویزیت برای چند دقیقه- واقعا" ظلم بر بشریت است - مافیای پزشکی همیشه مافیاست !!
تو این تعرفه ها پرداختی مردم ۵۵ درصد تو بیمارستان ها بالا میره ولی از این میزان ۱۰ درصد برای افزایش هزینه های جراح و پزشک و ۴۵ درصد هزینه های دولت و بخش بیمارستانی بالا رفته.دولت اگه به فکر مردمه همه چیز رو ۱۰ درصد بالا میبرد.تا کی دولت میخواد دست تو جیب مردم کنه.
سلام
حرف پزشکان پرداخت از جیب مردم نیست بلکه پرداخت عادلانه توسط بیمه ها ست که مزورانه پشت هیاهو پنهان شدن
اگر ریگی در کفش نداری چاپ کن تابناک
خدا نکنه کسی در این مملکت مریض بشه وگرنه حق ویزیت اطبا و قیمت داروها واقعا کمرشکنه. علی برکت اله
و حقوق بازنشسگان کشوری 10 درصد قرار است اضافه شود
خدمات پزشکی در همه دنیا گران است اما در همه جا بیمه این هزینه ها را پوشش میدهد اما ذر ایران حاکمیت بی لیاقتی خودش را در تامین بهداشت برای همه مردم با دادن ادرس غلط و رودر رو قرار دادن پزشکان و مردم جبران میکند اما در دادت بودجه به خواص و ریخت و پاشهایی که به نفع خودیهاست بسیار دست و ذلباز است
مردم و پزشکا رو میذارن جلوی همدیگه و خودشون میشینن کنار. توو همه چی یه سیستم فشل ناکارامد درست کردین از بس بیسواد و فاسدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
کاملا درسته. یه عده ناکارآمدی خودشون را به گردن افزایش قیمت خدمات که فقط سالی یکبار افزایش پیدا می کنند می ندازند تا مردم حواسشون پرت بشه. بلکه باید این افزایش قیمت تعرفه پزشکان را بیمه ها پوشش بدهند که شانه خالی می کنند.الان همه چیز 3برابر شده ولی تعرفه ها 30درصد رشد داشته. دولت خودش هزینه بیمه ها 60درصد افزایش داده ولی توقع داره بقیه هزینه خدماتشون را افزایش ندهند و بیمه ها هم از پرداخت طفره می روند در صورتی که طبق قانون باید حداقل 70درصد هزینه ها بپردازند
تعرفه درمان اعتیاد در بخش خصوصی بیش از سه برابر شده یعنی بیش از دویست و پنجاه درصد!! با چه منطقی؟؟ تمام افراد بیمار به اعتیاد را نابود کردند با این کار و کاسبی ساقی ها رونق خواهد گرفت چون هزینه مواد بیش از سه برابر کمتر از داروهای درمان شده
لطفاً قیمت هرید برق را هم افزایش دهید
ایرانیان که سالهاست بیمه سلامت هستند ..احتمالا. بیمه سلامت رایگان که دولت پیروز گفت برای افغان ها هست و‌مهاحران
عجب. نظام مهندسی خراسان تعرفه های هر سال رو بهمن سال بعد اعلام می کند. ان را چرا نمی گویید؟
من خودم هفته گذشته به بیمارستان رسالت مراجعه داشتم.ویزیت پزشک عمومی 100 هزار تومن و متخصص 150 هزار تومن از من گرفتن.
تعرفه های اعلامی از سوی دولت اجرایی نیست جانم.مصوبه های دولت ضمانت اجرا نداره.
بیمه در ایران یعنی پول مفت دادن. کافیه یه حساب سر انگشتی بکنید اگه پول بیمه را هر سال سکه بخرید و پس انداز کنید بعد از سی سال چقدر سرمایه خواهید داشت. محاسبه کنید تا شوکه بشید.
به نظرم اعداد تعیین شده منطقی هستند. از دولت انقلابی تشکر میکنم که اسیر جوسازی و هوچی گری نظام پزشکی نشدند به خصوص وزیر کار که مشت محکمی به دهان نظام پزشکی زد و به همین دلیل و دلایل مشابه است که نمایندگان مجلس هر روز او را تهدید به استیضاح میکنند
ایران تحت جمهوری اسلامی به بهشت پزشکان مالیات گریزان و پولشویان تبدیل شده است زیر میزی نجومی پزشکان جراح کم بود مالیات ندادنشان کم بود حالا تعرفه شان هم افزایش پیدا کرد این پزشکان مدعی اگر بروند در آمریکا اصلا مدرک و تخصصشان را قبول ندارند و تا چند سال که تخصصشان ارزیابی شود باید بروند اوبر مسافر کشی کنند اما اینجا برایشان در سایه نظام ولایی بهشت شده است !!!!
مسخره بازی
تعرفه ویزیت از اصلاح سر و صورت کمتره اونوقت یک عده اینجا فقط چرت و پرت میگن
الان برو باطری و یک لامپ ماشینت را عوض کن فقط !! ببین باید جند بدی
برو تشخیص رنگ ماشین !! تو یک مغازه با تعدادی لامپ !!
برو یک اسنپ سوار شو بیست دقیقه تو راه باش
برو کارواش ماشینت را بشور
زنگ بزن از مشاور کنکور یک ساعت مشاوره بگیر ......
کجای دنیا این رفتارهای آبکی در برابر حوزه سلامت هست ...
یک پزشک خانواده در روستا با حضور روزانه و آنکالی عصر وشب کمتر از یک کارمند عادی حقوق میگیرد ...
جمع کنید این بساط مسخره را
ما پزشکان فریاد می زنیم
تعرفه واقعی شود ، بیمه ها باید هزینه های ویزیت و درمان و دارو واقعا پوشش دهند.
نمی شه بیمه سلامت ورشکست باشه و بعد از آن انتظار خدمت رسانی به مردم داشت.
کار درمان نباید بدست یک سازمان ورشکسته داد.
قانونا باید از اول فروردین همین تعرفه های نیم بند ابلاغ و اجرایی می شد.
چرا با اینهمه تاخیر
به نظر می رسد دولت هم یا نمی خواهد یا نمی داند کار ریشه ای درست شود .
اوضاع بیمارستانهای دولتی اصلا خوب نیست تو شهرستانها تجهیزات پزشکی ندارن گران شده بیمارستان دولتی نمیخره به مریضها میگن برین خصوصی عمل کنید
یک روانپزشک برای یک ربع مشاوره دخترم بیش از 200 هزار تومن می گیرد.
چرا تعرفه پزشکی در بخش خصوصی و دولتی برای پزشکان اینقدر تفاوت داره ۲۳ هزار تومان کجا و ۱۲۳ هزار تومان کجا
یه عده ناکارآمدی خودشون را به گردن افزایش قیمت خدمات که فقط سالی یکبار افزایش پیدا می کنند می ندازند تا مردم حواسشون پرت بشه. بلکه باید این افزایش قیمت تعرفه پزشکان را بیمه ها پوشش بدهند که شانه خالی می کنند.الان همه چیز 3برابر شده ولی تعرفه ها 30درصد رشد داشته. دولت خودش هزینه بیمه ها 60درصد افزایش داده ولی توقع داره بقیه هزینه خدماتشون را افزایش ندهند و بیمه ها هم از پرداخت طفره می روند در صورتی که طبق قانون باید حداقل 70درصد هزینه ها بپردازند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان