بازدید 248543

عربستان و آمریکا در آستانه قطع روابط قرار دارند؟ / وقتی بن سلمان با «شلوارک» به دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا می‌رود!

دولت سعودی همواره این گلایه را از ایالات متحده داشت که در بزنگاه‌های تاریخی متحدان خود را قربانی می‌کند. این رویکرد در تحولات ۲۰۱۱ مصر و عدم حمایت از حسنی مبارک شکل گرفت و با رویکرد اوباما به برنامه هسته‌ای ایران و بی توجهی به خواسته ریاض تقویت شد و با وقفه‌ای کوتاه در دولت ترامپ، از سوی بایدن ادامه یافت.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 07 May 2022

عربستان و آمریکا در آستانه قطع روابط قرار دارند؟/ وقتی بن سلمان با «شلوارک» به دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا می رود!

بین الملل تابناک: در سال های اخیر روابط آمریکا و عربستان سعودی فراز و فرودهای مختلفی را شاهد بوده است؛ از روابط گرم در دوران ترامپ تا تنش های ناامید کننده در دوران اوباما و اکنون بایدن. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که روابط ریاض و واشنگتن دچار شکاف جدی شده و نمی توان به راحتی این شکاف را ترمیم کرد.

بیش از هر چیز سعودی ها معتقدند که دیگر نمی توانند به آمریکا اعتماد و تکیه کنند. در همین ارتباط، ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان روز پنج‌شنبه پنجم ماه می (۱۵ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه خبری عرب نیوز گفت: درست زمانی که ریاض و واشنگتن باید در کنار هم با تهدیداتی که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند، می‌‌ایستادند، آنها ما را ناامید کردند.

وی با پرداختن به مصادیق این تهدیدات که به زعم او آمریکا از زیر بار آن شانه خالی کرده است، افزود: به ویژه نفوذ ایران در یمن و استفاده ابزاری آن از حوثی‌‌ها نه‌ تنها ثبات عربستان سعودی، بلکه امنیت و ثبات راه‌های دریایی بین‌المللی» را در دریای سرخ، خلیج فارس و دریای عرب (عمان) تهدید می‌کند.

این شاهزاده سعودی با اشاره به خروج نام حوثی‌‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ اظهار کرد: این حقیقت که رئیس‌جمهور بایدن، حوثی‌‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کرد، باعث جسورتر شدن آنها در حملاتشان به عربستان و همچنین امارات شده است.

ترکی الفیصل با بیان اینکه ما همواره روابط خود با آمریکا را استراتژیک در نظر می‌‌گیریم، در پاسخ به این که چه تعداد از سعودی‌‌ها احساس می‌کنند که از سوی یکی از نزدیک‌‌ترین متحدان به آنها خیانت شده است، اظهار کرد: ما در روابط خود فرازونشیب‌‌های فراوانی در سال‌های گذشته داشته‌‌ایم و شاید در حال حاضر نیز شاهد یکی از این افت‌‌ها باشیم. به طور مشخص این افت از زمانی شروع شد که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت عربستان سعودی را «منفور» خواهد کرد.

در همین رابطه، روز جمعه نیز وب‌سایت روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله‌‌ای عنوان کرد: محمد بن سلمان در دیدارش با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن، با شلوارک حاضر شده و هنگام سوال از پرونده قتل خاشقجی پرخاشگری کرده و می‌گوید: حاضر به بحث در این مورد نیست. وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: «بن سلمان که روزی ستاره اقبال غرب برای تغییر در عربستان معرفی می‌شد حالا جوانی ناپخته و بی‌خرد که منشأ مشکلات فراوانی برای عربستان و منطقه بوده شمرده می‌شود؛ این اتفاقات بیانگر شروع قطع رابطه بین دو کشور است.»

عربستان و آمریکا در آستانه قطع روابط قرار دارند؟ / وقتی بن سلمان با «شلوارک» به دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا می‌رود!

در این زمینه، تابناک در گفتگو با دکتر سجاد محسنی، پژوهشگر و کارشناس مسائل عربستان، به ریشه های اختلاف میان دو کشور و آینده روابط آن ها پرداخته است.

تابناک: ریشه تنش ها و اختلافات در روابط ریاض و واشنگتن به کجا برمی گردد؟ 

سجاد محسنی: اختلافات دولت بایدن با ملک سلمان بر سر تعیین سطح تولید و صادرات نفت بار دیگر پرده از تنش فزاینده در روابط دو کشور برداشت؛ تنشی که با روی کار آمدن دونالد ترامپ و حمایت بدون قید و شرط از ریاض امید بازگشت به دوران طلایی اتحاد استراتژیک را زنده کرده بود. هزاره جدید برای روابط ایالات متحده و عربستان سعودی با اختلاف بر سر حمایت مالی دولت ریاض از حمله کنندگان به برج های دوقلو آغاز شد و با چندبعدی شدن تنش و اختلاف در حوزه انرژی، سیاست های منطقه ای و نوع تعامل با ایران در حال تداوم است.

هرچند پیش بینی می‌شد، با روی کار آمدن جو بایدن دور تازه‌ای از تنش‌ها در روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی آغاز شود، اینکه دامنه تنش‌ها تا چه میزان وسعت پیدا کند، چندان مشخص نبود. دولت عربستان سعودی با توجه به تجربه تاریخی از رویکرد اوباما به این کشور، چندان تمایلی به کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت نداشت، به همین دلیل از ابتدای روی کار آمدن بایدن اختلافات میان واشنگتن و ریاض فزونی یافت. دولت سعودی همواره این گلایه را از ایالات متحده داشت که در بزنگاه‌های تاریخی متحدان خود را قربانی می‌کند. این رویکرد در تحولات ۲۰۱۱ مصر و عدم حمایت از حسنی مبارک شکل گرفت و با رویکرد اوباما به برنامه هسته‌ای ایران و بی توجهی به خواسته ریاض تقویت شد و با وقفه‌ای کوتاه در دولت ترامپ، از سوی بایدن ادامه یافت.

تابناک: در حال حاضر دلیل رفتارهای متفاوت دولت ملک سلمان و به خصوص شخص بن سلمان در رابطه با ایالات متحده و دولت بایدن چیست؟

سجاد محسنی: در پاسخ می‌توان به چند نکته اشاره کرد. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل را کمرنگ شدن مؤلفه‌های پیوند دهنده استراتژیک دانست. هرچه عربستان سعودی از تاریخ شکل گیری خود دورتر شده، تلاش بیشتری برای خودکفایی در حوزه امنیتی کرده و این روند در جریان دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ و تحت زعامت ملک فهد سرعت پیدا کرد؛ بنابراین، رابطه میان عرضه انرژی ارزان در قبال تأمین امنیت کمرنگ‌تر شده است. چندبعدی شدن ارتباط امنیتی به خصوص طی دهه اخیر و توسعه روابط با روسیه و چین نیز بر اعتماد به نفس دولت سعودی افزوده است.

کاهش قدرت ایالات متحده آمریکا، دلیل دیگری است که به دولت سعودی اجازه چانه زنی بیشتر با ایالات متحده را می‌دهد. فضای ایجاد شده در حوزه مناسبات بین المللی، این تصور را ایجاد کرده که عربستان سعودی نباید تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد ایالات متحده قرار دهد. در این راستا، تنظیم سند چشم انداز ۲۰۳۰ و تلاش عربستان برای تأمین بخشی از نیاز‌های امنیتی و تسلیحاتی، خود به این تصمیم کمک کرده است.

نکته دیگر آنکه در فضای داخلی عربستان این تصور شکل گرفته که هرچند ایالات متحده همچنان یک بعد از قدرت جهانی است، آینده قدرت را باید در شرق جستجو کرد؛ بنابراین به موازات افزایش قدرت چین و توسعه ارتباطات با عربستان سعودی، به همان میزان دولت ریاض تصمیم به تعدیل روابط با ایالات متحده گرفته است. ورود چین به حوزه زیرساخت‌های عربستان سعودی به خصوص در حوزه زیرساخت‌های انرژی و نظامی نیز نشان دهنده عزم چین برای ایجاد روابطی پایدار با عربستان سعودی است که به خودی خود منجر به تغییر زیرساخت‌های آمریکایی در این کشور می‌شود.

در نهایت تضعیف جایگاه ریاست جمهوری در ایالات متحده با روی کار آمدن بایدن متغیر دیگری است که بخشی از رفتار‌های کنونی بن سلمان در قبال ایالات متحده را توضیح می‌دهد. روابط به نسبت مناسب‌تر محمد بن سلمان با جمهوریخواهان و ضعف دولت بایدن این تصور را ایجاد کرده است که دولت آینده آمریکا دولتی جمهوریخواه خواهد بود بنابراین این شیوه رفتار در قبال دولت بایدن به نوعی چراغ سبزی به جمهوریخواهان تلقی می‌شود. بهترین سناریوی دولت سعودی در خصوص انتخابات آینده ایالات متحده به قدرت رسیدن مجدد دونالد ترامپ بوده است.

تابناک: آینده روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

سجاد محسنی: با توجه به این موارد، باید گفت هرچند آینده روابط دو کشور می تواند همچنان پرنوسان و همراه با تنش فزاینده باشد، انتظار قطع روابط در برهه زمانی کوتاه مدت علیرغم افزایش تنش ها معقول به نظر نمی رسد، چون با از دست دادن بعد دوم قدرت منطقه ای از سوی ایالات متحده، جایگاه این کشور در منطقه تضعیف خواهد شد و این به معنای واگذاری زمین بازی بدون هزینه به چین، روسیه و حتی ایران خواهد بود. تاریخ روابط دو کشور پیش از این نیز چنین تنش هایی را تجربه کرده است اما روی کار آمدن دولتی جمهوریخواه و به خصوص اگر در رأس آن دونالد ترامپ باشد، می تواند موقت ترمیم دهنده روابط باشد؛ هرچند نمی تواند در بلند مدت تضمینی برای بهبود شکاف های ایجاد شده باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰۰
همه اش دروغ مگر میشه این گاو شیرده از دست اربابش ناراحت بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
گاو شیرده ملت بدبخت ایرانه
هنوز نفهمیدی
عرب ها همه جای دنیا سرمایه گذاری کردند
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
گاو شیر ده غربی بهتر از گاو شیرده شرقی ست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بله.این کارها رو بدون حمایت یک طیف قدرتمند در آمریکا انجام نمیده.این به حساب خودش با جمهوری خواهان همدست هست.و خیالش راحته.از اونطرف هم مطمئن هست که آمریکا چاره ای جز کنار اومدن با سعودی ها نداره.شک نکنید پشت ترور قاسم سلیمانی هم همین فرد هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
چه رویی دارید به بقیه میگین گاو شیرده سیساست ایران شده همین حرف ها برای خالی کردن حرص ، چشمات رو باز کن ببین رابطش. با آمریکا بهم خورده آمریکا دنبال حذف عربستان هست صبر داشته باش ببین شیرده تر از ایران ندیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بدبخت آمریکا اگه شیرگاوش رومیدوشه لااقل بش علف میده ولی روسیه و چین حتی احترام هم نمیزارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بن سلمان یک مشت محکمی زد تو دهن هرکی که عربستان را برده آمریکا میدونست . تو جنگ اوکراین اصلا بایدن آدم حسابش نکرد .فکر کنم گاو شیرده ایران برای روسیه هست .بر کسی پوشیده نیست روسیه ایران رو میدوشه ولی هیچکس بهش حرفی نمیزنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
این گاو شیرده چیه انداختین دهنتون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
نه گاو شیرده غربی خوبه نه شرقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
هه گاو شیرده اونان که پولشون رو به کشورهای دیگه میدن و بجاش فحش میخرن
Naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
حتی عربستان سعودی که میگید گاو شیرده آمریکا س.بحث منافع ش پیش میاد پشت می‌کنه به آمریکا بخاطر منافع مردمش...اما کشوری هست که بهش نمیگن گاو شیرده روسیه ولی منافع ملی ش ومنافع مردمش کلا به منافع روسیه بسته شده..حتی این کشور نان وماکارونی هم ندارن بخورن از عربستان هم ثروتمندتره.من اسمش گذاشتم غول گاو شیر ده روسیه تا ابد ویک روز
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
ما فقط بلدیم ایراد بگیریم کاش ی نگاه به حال خرابمون میکردیم..سالهاست برای برجام جون میکنیم بلکه با امریکا روابط حسنه داشته باشیم
چقدر خنده دار خیلی کیهانی است
حکایت دختر غربتی که زن پادشاه شد خاورمیانه زیاد ازین موردا داریم
مرگ بر آمریکا واسرائیل وآل سعود ومنافقین ومزدوران داخلی و خارجی
پاسخ ها
عرشیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
فعلا مرگ و بدبختی و فلاکت یقه ی ما رو گرفته ... بازم مرگ بفرست واسه بقیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
امتیازلت رو ببین و خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خدایی خسته نشدی هموطن بسکه بی حساب حرف زدی.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
یا منافع داری از مرگ گفتند.یا سواد و درکت همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
اقا این امتیاز رو می بینیم و افتخار میکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
درورد بر اسلام و ايران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
تو تموم کشورا مشکل هست حالا اونا هم مرگ بر بقیه بود،تا
قیامت مرگ بر آمریکا،،پارسال اروپا آب برد بنظرتون گفته بودن مرگ بر کی
مشهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
مشخصه نوکری پوتین بهت خیلی کیف میده .. حالا چقدر مواجب می‌گیری مزدور
سلام
مثل اینکه زمان بالا کشیدن سرمایه های سعودی تحت عناوین مختلف در حال فراهم شدن هست چون دیگر در حال انباشت زیادی سرمایه هستن باید یکجوری توسط غربیها بالا کشیده بشه
موافقم با نویسنده که علیرغم تنش ها قطع روابط در کوتاه مدت بعید هست
پاسخ ها
امید جلالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
هر چی جوریدم عکسی از بن شلوارک سلطان به چشمم نخورد فکر کنم مثل جدش امرعاص عریان حاضر شده مقابل اربابش
اینکه روابط به نسبت دهه های قبل تضعیف شده منطقیه، اما انتظار قطع روابط خیر
خلایق هرچی لایق ،امریکا ورئیس جمهورش لایق بیش ازاینهم نیستند
بدا به حال کشوری که یا به سمت غرب غش کنه یا شرق! با همه باید بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
با خدا باش و پادشاهی کن ، بی خدا باش و هرچه خواهی کن
با توجه به آمارهای علمی عربستان از نظر اقتصادی و روابط بین الملل در وضع نسبتا عالی ولی اگر رویه عمان وکویت و قطر را پیش بگیرد عالی میشود. قطع رابطه هیچ مشکلی را حل نمیکند بلکه حاصل آن میتواند انزوا باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
این امارها رو از احمدی نزاد گرفتی؟
آیت الله جوادی آملی:
مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.
آمریکا می تواند پدر بن سلمان مزدور رو از تاج و تخت سرنگون کند، درثانی منطقه ما محل جولان چین و روسیه نیست، بلکه ایران است. چین بی‌کفایتی خود را در جریان جنگ روسیه و اوکراین نشان داد
پاسخ ها
Benhosens
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
دوست عزیز سیاست چین اقتصاد در کنار صلح است و نه جنگ .چین و ایران بهترین کاری را انجام دادند که در قضیه جنگ روسیه و اوکراین طرف غرب نبودند. چون اساسا این جنگ غرب و روسیه است و نه جنگ ایران و چین
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
نوکری آمریکاوخارجی ننگه وننگ برهرچه نوکرولی چرا نوکری پوتین وروسیه که درطول تاریخ بجزخیانت وجنایت علیه ماکاری نکردن ،میشه افتخار
والله ولیعهدشجاعی داردوتابه اینجادروطن پرستی وتلاش برای سرزمینش عالی عمل کرده است.عربستان تحت تاثیرسیاستهای بن سلمان جوان بسرعت روبه پیشرفت است همین امروزدرخبرهاخواندم که شش میلیارددلاربرای تولیدخودروی الکتریکی سرمایه گذاری کرده ‌والبته خیلی کارهای زیربنایی ‌واصلاحی کم نظیردیگرحالامقایسه بکنیدبامملکت ماوکشوری که مردمش درغم نان و ‌ماکارونی پرپرمیزنند!
پاسخ ها
Benhosens
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
عزیز جان اگر میخواهی در مورد عملکرد سیاسی کشوری نظر بدهی .باید تمام مولفات سیاسی اقتصادی و اجتماعی آنرا در نظر بگیری .که فقط پیاده کردن چند طرح و یا پرپر زدن مردم کشوری برای نان و. ماکارونی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خیلی آدم ساده ای هستی
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
شما آلبانی نشین ها چقدر میخواهید حرف چرند بزنید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
خخخخ،یعنی مردمون تمام بخاطر ماکارونی پرپر شدن،شما دیگه کی هستین،یه چیزی میشنوی تا مظمین نشدی حرف نزن،اخه ما آشنا داریم حتی تو دبی میگه اینقدر تعریف دوبی میدن فکر کردم همه چی تمومه،قسم خورد که فقیر دارن تو تون شبشون موندن
اره همه دارن علیه آمریکا می شن و دارن درخواست میدن بیان زیر پرچم ایران
پاسخ ها
احمد
| Norway |
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
دارن تمام تلاششون رو میکنن که بیان زیر پرچم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
و البته به کوری چشم همه آلبانی نیشین ها
دروغ پشت دروغ
خب عکس با شلوارکش را میزاستید
عرب ها که اصلا شلوارک هم نمی پوشند بن سلمان لطف کرده پوشیده اگه نمی پوشید چی !! خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
اره عزیزم میپوشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
تو طرفدار عدالتی؟ از کجای نظرت این اسم برمیاد؟؟؟
کو شلوارک؟ حداقل یه عکس میذاشتین ما باور کنیم!!!
گاوهای شیرده مگه شلوارک هم می پوشن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
نه، فقط تو میپوشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
سالهاست در توهمیم آنها را که به حساب نمی آوردیم فرسنگها از ما جلو زدن هنوز نمیخواهیم به پذیریم.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خوب جوابی بهت داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
این گاو شیرده بود که جواب داد
بایدن قصد داشت مانند حکومت پهلوی حکومت سعودی را سرنگون کند و سپس به بهانه تندرو بودن حکومت جدید دارائی های سعودی را بدزدد.
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
تورو خدا کمتر اینترنشنال سعودی رو ببین . برات نگرانم
اینا حالا حالاها با هم کار دارند.
دراصل سلاح اصلی و کارامد در دست عربستان است ولی افسوس که با همه کارهای انجام شده در زیرساختهای عربستان ولی در بخش امنیت ب جای اینکه در منطقه و متکی ب خود باشند نگاه شان ب بیرون و خصوصا ب امریکا است که ب جزع تحقیر دولتمردان عربستان چیزی عاید انها نشده است اگر عقل و منطق در عربستان حاکم شود میشود منطقه را از لوس پلیدان و جنگ افروزان پاک کرد
عربستان ، امارات، قطر ، پاكستان ، مصر ، اردن …. كاره اي نيستند
گوششان در دست امريكا است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
درست میگی اما و البته قطر و پاکستان کمی متفاوتند.
حالا دیدید که حکومت سعودی کاملا مستقل بوده و آنچه که راجع به وابستگی آنان به امریکا گفته میشد، دروغ محض بود؟
شلوارک که مد هست خخخخخخ شاید ناهار نداد
من فکر بهترین کاری که مسلمانان جهان می‌توانند بکنند این است که تا زمانی که آمریکا سر نخ گرداندن عربستان را در دست دارند از رفتن به سفر حج خودداری کنند. این یک پیام جهانی به سران عربستان خواهد فرستاد و شاید باعث شود سر آمریکا از منطقه بر چیده شود.
اخه من ایرانی دنبال نون مکارونی.
محمدبن سلمان فردی میهن پرست است وبه منافع ملی کشورش توجه زیادی دارد، وروابط باکشورهای دنیارابراساس منافع ملی کشورش تنظیم می‌کند، فقط بایدمردم عربستان راکاملااگاه کند، تابه موفقیت دست پیداکند.
چقدر عربگدا داریم
یک پولتیکه ونمایشی اصل قضیه چیز دیگه ایه
فیلم مسخره کردن بایدن و هریس توسط شیکه سعودی بگذارید خیلی‌ جالبه
سلام دوستان نظر باید شهروندان سعودی بدهند در مورد ولیعهد وسیاست حکومت نه شهروندان کشور خارجی دیگر درثانی به شما ربطی ندارد چه سیاستی دا رند دخالت میکنید وجوابی دندانشکن بشنوید ناراحت میشوید شما اگر هنر دارید که ندارید مملکت خودتان اداره کنید این همه بیکار وفقیر گدا پرور درحالی که ثروت ایران وتنوع آن در هیچ جای کره خاک یافت نمی‌شود افتاد خال زنک
عربها ساده نیستند اینطوری که ما فکر می‌کنیم عربها بهترین اقتصاد وبهترین زندگی را دارند
تابناک، سایت نظر دهنده های دبستانی تجدیدی! با این قیمت نون اینجوری فکر کردن ضرر خالیه
الان دیگه بن سلمان برای آمریکا اوف شده!؟
الحمد لله رب العالمین
مرگ بر امریکاه
انشالله هر اتفاقی میفته خیر باشه و مردم از این وضع بیرون بیان.عربستان و امریکا رو ولش.فعلا گرونی بیداد میکنه
عربستان به خیال آمدن دوباره ترامپ هست وگرنه سگ کی باشه
به درک که عربستان با امریکا مشکل پیداکرده
مگه به همین گفته هاو تفسیرهای دل خوش باشید
خواسته بغهمانه که مواظب امنیتت باش بهم پشت نکنی کهمن اماده اماده هستم
فعلا ایرانو مردمشن که در فقرو نداری میسوزن
آفرین بر حکومت سعودی که مردمانش در آسایش و رفاه زندگی میکنن
بهتر است عربستان به چند کشور تقسیم شود وهمچنین قسمت هایی از ان به کویت .بحرین .امارات .قطر . عمان .یمن داده شود
فقط ابله‌هایی مانند بن سلمان و حاکمان امارات و بحرین بر.این باورند که امریکا بخاطر آنها خطر کرده و وارد جنگ طولانی مدت و نامعلوم با ایران و گروه‌های مجهز و جنگ دیده وارد جنگ می‌شود
جناب بن سلمان ،حالا دیگه دیر شده
زن و شوهر دعوا کنن
ابلهان باور کنن
فعلا. زندگی اونا رو ببینید
مهم اینه که در قبال پولش اسلحه گرفت
هر موقع پیگیر خبر میشیم تصاویر دندونهای کثیف حالمون رو خراب میکنه.چقدر تبلیغ زشت
بابا یکی به این حسین شریعتمداری پدر سوخته نجومی بگیر سر دبیر کیهان بگه زیر خبر هات ارسال نظر را حذف نکن می‌خواستیم یک احترامی ،، بهت بگذاریم .
آیا می دانید بیشترین بهره از جنگ روسیه اوکراین کی میبره برید بچه ننها
همش سیاست کثیف ناتو عربی تشکیل شده امریکا بظاهر اسیای غربی را میخواهد تخلیه بکند بجنگ چین برود.
ببینید اقتدار عربستان را
مردم ایران هیچ گاه بدبخت نبودند و نمی‌شوند تاریخ ثابت کرده که هرکه با مردم ایران درافتاد ور افتاد حتی مسولین ایرانی
کاری به کشور های دیگه نداشته باشین
برین کارت نانو بگیرن فردا دوتا نون داشته کشور ما نگران نون ماکرانی هست
حالا تمام کشورهای عربی که دوستان نام بردن و به قولی گاو شیرده خطاب کردند چه مستقل باشند چه نباشند فعلا مردمشون توی بهترین شرایط ممکن با رفاه کامل اجتماعی و عزت و احترام بین المللی دارن زندگی میکنند و واقعا لذت میبرن چون نه خبری از فقر و تکدی گری هست نه خبری از بیکاری و اعتیاد جوانان هست دارن پادشاهی میکنند مگه بده شما یه عرب رو اونجا نمیبینی کار سخت بکنه تمام حمالی و کارهای سختشون رو کارگرهای هندی و پاکستانی و بنگلادشی انجام میدن اونا غیر از ریاست و مدیریت کاری دیگه ای نمیکنن این میشه بهترین رفاه اجتماعی و تمامی مردمشون هروقت دلشون خواست میتونن بدون ویزا به بهترین کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر کنن اونجا هم بهترین امکانات رو دراختیارشون قرار میدن با عزت و احترام حالا مردم ما هم شرایطشون اینجوریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوستان عزیز به جای این که برای اخبارهای دروغی و این چنینی نظر بدین واسه کشور و مردوم خودتون نظر بدین فقر بیداد کرده اقا جان ما نفت گاز و بهترین عرض جغرافیایی رو داریم ولی مردوم از فقر دارن دیونه میشن از گرسنگی بی انگیزه گی.... همه از رنج و بدبختی رو به مواد مخدر میارن بابا جان به داد کشور خودمون برسیم تا کی عرض و نفت این مملکت باید واسه کشورهای عربی خرج بشه این چه وضعشه کمی فکر کنید......
هر کشوری بحث منافع ش پیش میاد بسمت منافعشان میروند حتی عربستان که چقدر با آمریکا دوسته..الان بهش پشت کرده چون مردمش براش مهمه..همین هایی که بهشون میگید گاو شیرده....الان گاو شیرده روسیه کیه که منافعش رو به منافع روسیه گره زده؟؟؟ملت ش نان وماکارونی ندارن بخورن . قضاوت با مردم
بدبهال ماملت که بفکرنانوآبیم
گاو شیرده با شلوارک خیلی مسخره است حالا وقت سر بریدنشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر