روند بهاری معاملات بورس ادامه می‌یابد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود روند بهاری بازار سهام پایدار بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸ 12 April 2022

به گزارش بورس تابناک، «محمدرضا پورابراهیمی» به بازگشت روند صعودی به شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: سال گذشته پیش بینی‌ها در خصوص روند معاملات بورس، مطابق با روند فعلی بازار بود، زیرا بر اساس برآوردها قیمت سهام شرکت ها در ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به حداقل ترین نرخ ممکن رسید.

وی اظهار داشت: اکنون پیش‌بینی ما این است که روند بهاری بازار سهام پایدار بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

پورابراهیمی، قیمت سهام شرکت ها را انعکاسی از دارایی های واقعی آنها دانست و گفت: برای مثال عملکرد و دارایی شرکت‌هایی مانند شرکت سیمانی یا فولادی در قیمت سهام آنها انعکاس پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نمی‌توان در اقتصاد کشور شاهد اثر تورمی باشیم و قیمت دارایی‌ واقعی شرکت‌ها با روند صعودی همراه باشد، اما نرخ سهام آنها در مسیر نزولی قرار بگیرد.

عوامل تاثیرگذار در روند ریزشی شاخص بورس در سال گذشته

وی به عوامل تاثیرگذار در روند ریزشی شاخص بورس در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این اتفاق ناشی از صعود بی رویه‌ای بود که بازار از مدت ها قبل در پیش گرفته بود و قیمت سهام شرکت‌ها رشد غافلگیر کننده‌ای را تجربه کردند.

پورابراهیمی خاطرنشان‌کرد: صعود بی رویه شاخص بورس در یک سال و نیم گذشته به دلیل عدم نظارت و کنترل هایی بود که در این بازار شاهد بودیم.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در روند سال گذشته بازار برخی تخلفات انجام شد که اکنون پرونده قضایی آنها در حال بررسی است.

روند آینده بازار سرمایه امیدوار کننده است

وی، روند معاملات بورس را برای سال ۱۴۰۱ مورد پیش بینی قرار داد و گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می رسد که شاخص بورس متناسب با تغییرات منطقه ای، مسایل مربوط به برجام، اقدامات انجام شده در حوزه داخلی و آغاز اقدامات توانمند سازی درونی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم و نیز با توجه به افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ بتواند روندی مثبت را در پیش بگیرد؛ بنابراین با توجه به ارزیابی چنین مسایلی روند آینده بازار سرمایه امیدوار کننده است.

حذف قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بورس

پورابراهیمی به حذف قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: حذف قیمت‌گذاری دستوری که در دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود گرفت از جمله متغیرهایی است که می تواند در کنار دیگر مولفه های اثرگذار، با تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس همراه شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه‌داد: به هر میزان که در اقتصاد کشور زمینه حذف و کاهش قیمت‌گذاری دستوری فراهم شود، به مراتب شاهد اثر مثبت آن در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی به معایب وجود قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اکنون به جای آنکه انتفاع فعالیت شرکت ها به سهامداران برسد، سود این شرکت ها تحت تاثیر اعمال قیمت‌گذاری دستوری در اختیار دلالان قرار می گیرد که این امر باعث می شود تا دیگر سودی عاید تولیدکننده و مصرف کننده  نشود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه با حذف قیمت گذاری دستوری قیمت ها منطقی تر خواهد شد و تولید هم با منافع بیشتری همراه می شود، اظهار داشت: هر واحد تولیدی که بتواند از حذف قیمت‌گذاری دستوری دارای منفعت شود، سهامداران هم در این زمینه با افزایش قیمت سهام خود نفع بیشتری را به دست خواهند آورد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، به عرضه کالاها در بورس کالا تاکید کرد و افزود: براساس پیگیری‌های انجام شده، متن قانون جدید بازار سرمایه با اصلاحاتی همراه شد و در یک ماه آینده گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی خواهد شد.

وی افزود: براساس این اصلاحیه، الزامات پذیرش همه کالاها و فرآیندهای کالایی در کشور باید در بورس کالا انجام شود که این اتفاق کمک کننده به شفافیت آمارها و اصلاح نظام اقتصادی خواهد بود.

منبع: ایرنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر