بازدید 21980

کدام بیماران گوارشی نمی‌توانند روزه بگیرند؟

یک فوق تخصص گوارش روزه داری بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه ای گوارشی را تنها با نظر و مشورت پزشک معالج مجاز دانست.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 10 April 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر همایون بشیری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای گوارشی باید پیش از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند، گفت: با توجه به شرایط هر بیماری و شدت و نوع بیماری شرایط روزه داری برای افراد متفاوت است و باید حتما با تشخیص و نظر پزشک معالج این کار صورت گیرد.

وی افزود: بطور معمول توصیه می شود افرادی که نارسایی کبد دارند، از گرفتن روزه خودداری کنند.

بشیری گفت: همچنین روزه داری برای بیمارانی که زخم معده و اثنی عشری فعال داشته و تحت درمان قرار دارند هم توصیه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به بیمارانی که کولیت های زخمی داشته و دارو مصرف می کنند و بیماری آنها کنترل شده نبوده و با خونریزی همراه است هم توصیه می شود از گرفتن روزه خودداری کنند.

این فوق تخصص گوارش روزه داری را برای بیمارانی که اسهال مزمن داشته و آب از دست می دهند هم منع کرد.

بشیری گفت: برخی بیماران هم که در ابتدا مشکلی برای روزه گرفتن آنها وجود ندارد، اما در ادامه با گرفتن روزه دچار علائم شده و مشکلات آنها تشدید می شود، بهتر است از ادامه روزه داری خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بطور معمول عمده بیماران گوارشی که بیماری آنها کنترل شده باشد می توانند با نظر پزشک معالج روزه بگیرند و درصورتی که با روزه داری مشکلی برای آنها به وجود نمی آید می توانند به روزه داری خود ادامه دهند.

بشیری با تاکید بر مصرف منظم داروهای بیماران گوارشی، گفت: زمان بندی مصرف این داروها در صورت روزه داری باید با تشخیص پزشک باشد که بیمار دچار مشکل نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها