بازدید 4331

توصیه‌های منابع طبیعی مازندران برای روز سیزده به در

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر در پیش بودن روز طبیعت شهروندان ، نکاتی را به دوستداران طبیعت و علاقه مندان به طبیعت گردی بویژه مسافران مناطق شمالی کشور توصیه کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲ 01 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از مازندران، منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر در در پیش بودن روز طبیعت شهروندان ، رعایت نکاتی را به دوستداران طبیعت و علاقه مندان به طبیعت گردی بویژه مسافران مناطق شمالی کشور توصیه کرده است.

توصیه های اداره کل بیشتر تاکید بر نحوه استفاده صحیح از طبیعت، جنگل ها و منابع طبیعی است تا طبیعت گردی با حفظ منابع طبیعی همراه شود.

تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹

شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ از سوی یگان حفاظت از منابع طبیعی اعلام شده تا مردم گزارش های مربوط به قطع درختان، بوته کنی، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل را با آن در میان بگذارند.

آتش سوزی مهم ترین تهدید برای طبیعت در تعطیلات نوروزی محسوب می شود و مسافران نوروزی می توانند گزارشات مربوط به آتش سوزی در سفرهای نوروزی را از طریق این شماره تلفن به اطلاع مسوولان یگان حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی برسانند.

نکته اساسی در خصوص حفظ جنگل ها و منابع طبیعی به عنوان سرمایه های ملی کشور این است که مسافران نوروزی پیش از حرکت و ورود به جنگل ها و مراتع تصمیم بگیرند که تفرج و سفری بدون آسیب به طبیعت داشته باشند.

زباله‌ها را رها نکنید

جنگل های سرسبز شمال اکنون با مشکل انبوه زباله برجای مانده از شهرها و مسافران مواجه است و زباله ها زیبایی های جنگل ها را پوشانده، پس ضروری است از آغاز سفر کیسه زباله همراه مسافران باشد تا زباله ها را در درون آن ریخته و به مکان های مشخص برای جمع آوری زباله منتقل کنند.

رها کردن زباله در جنگل

مسافران باید از رها کردن ظروف یکبار مصرف مانند بطری نوشابه به دلیل تجزیه نشدن و آلودگی خاک پرهیز کنند زیرا این مواد حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه شوند.

آتش‌سوزی

خطر آتش‌سوزی را جدی بگیرید هنگام سفر باید به این نکته توجه داشت که از شکستن شاخه درختان و افروختن آتش در زیر درخت و یا نزدیک تنه آن که خطر آتش سوزی جنگل ها را به همراه دارد، خودداری و از تخریب زمین برای استقرار چادر مسافرتی پرهیز کرد زیرا باعث تشدید فرسایش و شست و شوی خاک بر اثر باران می شود.

هنگام اسکان در جنگل ها بویژه با توجه به خشکی زمین در ایام نوروز تا حد ممکن باید از افروختن آتش خودداری کرد و در غیراین صورت در زمان ترک جنگل و مرتع از خاموش شدن کامل آن با سنگ، خاک و یا آب مطمئن شد.

ورود خودرو به جنگل

ممنوع تردد خودرو در جنگل نیز باعث کوبیدگی خاک شده و کاهش نفوذپذیری نزولات جوی در خاک را به دنبال داشته و باعث خفگی خاک می شود، پس باید از آوردن خودرو به داخل جنگل خودداری کرد.

تنبیه درخت با طناب تاب

هرگز از قطع هر گونه درخت و سرشاخه‌ها و برداشت خاک و خزه و نوشتن یادگاری بر روی درختان خودداری کنند انداختن طناب بر روی شاخه درختان و بستن تاب به دلیل آسیب رساندن به درختان نیز اقدامی مغایر با حفظ منابع طبیعی است.

تفریح و تفرج باید به گونه ای باشد که در پایان محدوده تفرجگاهی به شکل اول خود بازگردد و حضور ما باعث صدمه زدن به چهره طبیعت نشود.

با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی می توانیم سفری سالم و با نشاط و با کمترین آسیب به جنگل ها و منابع طبیعی را تجربه کنیم و میراث طبیعی کشور را به طور کامل مورد حراست و حفاظت قرار دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر