بازدید 26779
۴
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»، روز ششم

«من طهرونمو می‌خوام» پرویز پرستویی / «سیمای شمس» عالم قاسم اف / «ستاره» سینا حجازی / «امواج دانوب» ایوان ایوانوویچ / «مسابقه اسب‌دوانی» سولو ارهو

در این روزها، احتیاط در گفتار و رفتار، نه تنها شرط عقل، بلکه شرط اخلاق است. گاهی نقل و سخن‌هایی مطرح می‌شود که طرفین را از کرده پشیمان می‌سازد.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲ 26 March 2023

از دیر مغانِ اوهام تا دیوونه جان بابک جهانبخش / سولوی هنگ درام / تهران در سال 1335 / چه آبی مناسب نوشیدن است؟

ششمین روز بهار فرا رسید. در این روزها، احتیاط در گفتار و رفتار، نه تنها شرط عقل، بلکه شرط اخلاق است. گاهی نقل و سخن‌هایی مطرح می‌شود که طرفین را از کرده پشیمان می‌سازد؛ هرچند مهمانی در این ایام بسیار اندک است، برخی نه تنها به مهمانی می‌روند، بلکه شب را نیز در خانه صاحبخانه می‌مانند که شاید برای یک سال عادی نیز با توجه به شرایط اقتصادی امر پسندیده‌ای نباشد.

صاحبخانه که از مهمان ناخوانده حسابی کلافه شده بود، از فرصت استفاده کرد و گفت: خداوند می فرماید: «و اذا اظلم علیهم قاموا / وقتی شب جامه تاریکی بر آنها پوشاند، از جا حرکت کنند و بروند.» مهمان که از حاضر جوابی میزبان جا خورده بود، خجلت زده شد و از خانه بیرون رفت. از این منظر شاید فرهنگ همراه با تعارف ایرانی و اصرارهای از سر تعارف که گاهی به افراط می‌انجامد نیز در منتهی شدن به چنین اتفاقاتی بی‌تأثیر نیست.

در پایان با بهاریه‌ای از خاقانی کلام را به پایان می‌رسانیم و دعوتتان می‌کنیم مجموعه ویدیوهای روز ششم نوروز را در این ویژه نامه ببینید.

آمد بهار و بخت كه عشرت فزا شود
از هر طرف هزار گل فتح وا شود
گلشن شود نشیمن سلطان نوبهار
چون بهر شاه تخت مرصع بنا شود
كان زر و جواهر بحر در و گهر
شد جمع تا نشیمن بحر سخا شود
برگش زمرد است و گلش لعل آبدار
گلزار تخت شه كه بر آب بقا شود
توران سزد به پادشهی كز سر پری
لعلی به صد هزار بدخشان بها شود
شد وقت كز نسیم قدوم بهار ملك
در باغ تخت غنچه‌ی یاقوت وا شود
عید قدم مبارك نوروز مژده داد
كامسال تازه از پی هم فتح‌ها شود
عید مبارك است كزان پای بخت شاه
چون شاهدان ز خون عدو پرحنا شود
خاقانی عید آمد و خاقان به یمن خود
هر كار كز خدای بخواهد روا شود

 

من طهرونمو می‌خوام از پرویز پرستویی

پرویز پرستویی آهنگ «من طهرونمو می‌خوام» درباره نوستالژی تهران را بر اساس شعری از یغما گلرویی خواند که طرفداران خاص خود را پیدا کرد. موزیک ویدیوی این قطعه را در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 

مسابقه اسب‌دوانی ؛ سولو ارهو

«ارهو / Erhu» یکی از سازهای چینی است که به نوعی کمانچه چینی محسوب می‌شود. اجرای قطعه «مسابقه اسب‌دوانی / Horse Racing» را با این ساز در تابناک می‌بینید و می‌‌شنوید.

 

سیمای شمس ؛ عالم قاسم اف

سیمای شمس یکی از قطعاتی است که عالم قاسم اٌف خواننده معاصر در سال ۱۹۸۳ در سمرقند (ازبکستان امروزی) اجرا کرده است. این اجرای زنده زیبا را از این خواننده آذربایجانی در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

ستاره ؛ سینا حجازی

«ستاره» یکی از قطعات سینا حجازی است که برای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اجرا کرد. موزیک ویدیو این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

امواج دانوب ؛ ایوان ایوانوویچ

«امواج دانوب Waves of the Danube / Valurile Dunării / Дунавски валови / Dunavski valovi / Donauwellen / Flots du Danube / Дунайские волны» یکی از قطعات «ایوان ایوانوویچ / Ion Ivanovici» موسیقی دان رومانیایی است. ایووانویچ این قطعه موسیقی را در سال ۱۸۸۰ تنظیم کرد و امروزه شناخته‌شده‌ترین تون موسیقی رومانیایی در جهان است. این آهنگ در فیلم‌های مختلف با ورژن‌های متفاوتی استفاده شده که از جمله آن‌ها می توان به رسوایی (۱۹۳۱)، دلقک سیرک (۱۹۳۴) و داستان جولسون (۱۹۴۶) و سگ ولگرد (۱۹۴۹) اشاره کرد. امواج دانوب در ایالات متحده نیم قرن بعد منتشر شد و پس از آن، آهسته آهسته به شهرتی که اکنون شاهدش هستیم، رسید. آل جالسون و سول چاپلین در سال ۱۹۴۶ این آهنگ را با نام آهنگ سالگرد منتشر کردند. موزیک ویدیویی متفاوت را برای این قطعه می‌بینید و می‌شنوید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
به آقای پرستوئی بفرمایین درخواستشونو مث موارد قبل به برنامه ی سالی تاک تلوزیون من و تو منتقل کنه تا براشون پیگیری کنن ):
پرویز پرستویی الان دشمن ایران و ایرانیه حق نداره دیگه حرف بزنه برو واسه لندن نشین ها خوش رقصی کن
اقای پرستویی سر نخ رو گم کردی و با دشمنان ذاتی ایران همراه شدی . برگردی به طهرون بهتره
پرستویی هنرمند مردمی و بی بدلیل ایران ماست.
مراقب سرمایه های مان باشیم.
در فتنه ها نون پخش نمی کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان