بازدید 29006
مهم‌ترین جست و جو‌های کاربران ایرانی در اینترنت در  تیر ۱۴۰۰

بیانیه وحید حقانیان و ایجاد یک جنجال سیاسی تازه/ داغی که سازمان محیط زیست بر دل جامعه خبرنگاری کشور نشاند/ گلات قهرمانی؛ عبارتی که وارد ادبیات فوتبالی کشور شد/ افزایش گمانه‌ها پیرامون اعضای احتمالی کابینه رئیسی  

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «وحید حقانیان»، «ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی»، «داستان آرمان و غزاله»، «سحر جعفری جوزانی»، «گلات قهرمانی»، «گزینه‌های احتمالی حضور در کابینه»، «قهرمان اصغر فرهادی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 24 March 2022

کربروس چیست و چرا کاربران در پی آن هستند؟ / توهینی که حسین قدیانی را ترند کرد/ کاربران گوگل در جست و جوی داستان آرمان و غزاله/ چرا پریسا جهانفکریان ترند گوگل شد؟

کاربران اینترنتی روزانه و پیاپی در حال جست و جوی مفاهیم و عبارت های متفاوتی در موتورهای جست و جوگر به ویژه گوگل هستند که رصد و ارزیابی پرتکرارترین و نیز مهم ترین این مفاهیم، قابل تأمل است. به ویژه از این بابت که می تواند به ابزاری برای رصد دغدغه های مردمی از سوی مسئولین و تلاش برای رفع و رجوع این مسائل باشد.

به گزارش «تابناک»، در تیر 1400 همانند سایر ماه های سال فضای مجازی و به صورت مشخص اینترنت به بستری برای داغ شدن بسیاری از مفاهیم و عبارات مهم و پرتکرار تبدیل شد که در این بسته به برخی از این موارد اشاره می شود.

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «وحید حقانیان»، «ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی»، «داستان آرمان و غزاله»، «سحر جعفری جوزانی»، «گلات قهرمانی»، «گزینه‌های احتمالی حضور در کابینه»، «قهرمان اصغر فرهادی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

وحید حقانیان

سید وحید حقانیان که بیشتر با نام های «سردار وحید» و «آقای وحید» شناخته شده‌ است، یکی از فرماندهان سابق نظامی است که در سال‌های اخیر معاون امور ویژه دفتر رهبر انقلاب فعال است. وی در ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

حقانیان در اواخر خرداد سال گذشته و نسبت به انتخابات ریاست جمهوری واکنشی داشت که به شدت مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و او را در لیست ترندهای تیرماه قرار داد.

در بخشی از بیانیه حقانیان آمده بود: نکته‌ای را می خواستم صادقانه و از روی اطلاع خدمتتان عرض کنم و آن اینکه لازم است،  توجه داشته باشیم  که در این مقطع حساس، لازم است از تلاش‌های صبورانه، جناب آقای محسن رضایی و جناب آقای دکتر امیر حسین قاضی زاده هاشمی، کمال تشکر را داشته باشیم. این برادران با وجود فشار‌های شدید عده‌ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک ننموده و خود را نامزد پوششی فرض نکرده و تا آخر رقابت‌های انتخاباتی، با انرژی، باور و جدیت در صحنه باقی ماندند، تا انتخابات ۱۴۰۰، علیرغم تبلیغات چندین ماهه و سنگین دشمنان، رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد و درصد مشارکت، از پیش بینی‌های حضرات بالاتر  برود.  

در اینجا لازم است این نکته را اضافه کنم که آقای دکتر همتی هم به این معنا کمک کردند، زیرا ضد انقلاب و دشمنان کشور، انتخابات را تحریم و عده‌ای هم متاسفانه در داخل،  نا آگاهانه، و یا از سر غفلت، شعار، رای، بی رای را سر می دادند. سران جبهه اصلاحات هم با توجه به انتقاد و نارضایتی شدید و عمومی اقشار مختلف مردم از  دولت مستقر و با توجه به ضعف عملکرد آنان و تاثیر گذاری گرانی‌ها و نابسامانی‌ها، بر زندگی روز مره آنان، حاضر نبودند آبروی خود را به خطر بیندازند و رسما و با عنوان جبهه اصلاحات به میدان بیایند و تنها به این بسنده کردند که تعدادی از احزاب و افراد خاص را ترغیب به حمایت از آقای همتی نمایند که نتیجه همه این فرایند‌ها و نارضایتی شدید مردم، برای عدم رای آوری آقای همتی که خود اتفاقا عضوی از دولت مستقر، فاقد مقبولیت، به حساب می‌آمد، کافی می‌نمود و از قبل هم قابل پیش بینی بود. امید به رای آوری نامزد غیر رسمی و تحمیلی جبهه اصلاحات بعد از هشت سال تکرار ناکامی و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی  به سرابی بیش نمی‌ماند.

بنابراین حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینا باید گفت این‌ها خود را بگونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزد‌های  پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد، یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.

یک روز پس از این بیانیه خبرگزاری تسنیم، حقانیان را به باد انتقاد گرفت و نوشت بهتر است او با توجه با مسئولیتی که به عنوان معاونت دفتر رهبری دارد "از ورود به مسائلی که نیازی به آن نیست و یا می‌تواند دفتر رهبر معظم انقلاب را در معرض آسیب‌های بی‌جهت قرار دهد خودداری کنند".

تسنیم به وحید حقانی هشدار داده است که این کار او می‌تواند رهبر انقلاب را "در معرض آسیب‌های بی‌جهت" قرار دهد و او را "در مظان سوءتفاهم‌ها" بگذارد.

همین مطالب سبب شد تا برخی در داخل و برخی در خارج به او حمله کرده و در مجموع زمینه ای را فراهم کنند تا او در صدر جست و جوها قرار بگیرد.

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی

جمعی از خبرنگاران محیط زیستی رسانه‌های مطرح کشور، اوایل تیرماه سال ۱۴۰۰ شمسی برای تهیه گزارش از روند احیاری دریاچه ارومیه به محل انتقال آب پروژه سد کانی سیب سفر کردند و در بازگشت از این بازدید دچار سانحه شدند. این حادثه در  شهرستان نقده (آذربایجان غربی) رخ داد و بر اساس اطلاعات بیشتر در آن ۲۱ تن مصدوم شدند و ۲ تن جان باختند.

در این سانحه که به دعوت و مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شده بود، دو تن از همکاران رسانه‌ای ما در خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا به ترتیب به نام‌های ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی جان خود را از دست دادند.

مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا که در حادثه واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند.

در پی وقوع این حادثه و درگذشت دو تن از فعالان رسانه و خبرنگاران محیط زیستی، شخصیت هایی چون حسن روحانی، محمد جواد ظریف، محمد باقر قالیباف، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، سعید نمکی، عیسی کلانتری، محمد خدادی، اسحاق جهانگیری، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی و... به صورت جداگانه پیام تسلیت صادر کردند.

انتشار این خبر در فضای مجازی سبب شد تا نام مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا خیلی زود در صدر ترندهای گوگل و دیگر شبکه های اجتماعی قرار بگیرد.

داستان آرمان و غزاله

تراژدی آرمان و غزاله در فضای حقیقی روز چهارشنبه برابر با سوم آذرماه 1400 به نقطه پایان رسید و بالاخره آرمان اعدام شد.

با اعدام آرمان عبدالعالی که تلاش های فراوانی برای نجات او از پای چوبه دار انجام شد، موفقیت آمیز نبود در سال گذشته بارها نام او به عنوان قاتل و نام غزاله شکور به عنوان مقتول و نیز عبارت داستان آرمان و غزاله به یکی از ترندهای تلخ گوگل تبدیل شد.

آرمان عبدالعالی جوان ۲۶ ساله ای بود که در سال ۱۳۹۲ به قتل غزاله شکور؛ دختر نوجوانی که با او ۲ سال قبل در ترکیه آشنا شده بود، متهم شد و پرونده قتل او به واسطه اظهارات متناقض تا همین امروز به درازا کشید.

آرمان که روز ناپدید شدن غزاله با او دیدار داشت، ابتدا در دادگاه اعتراف کرد که غزاله را در خانه پدری اش با ضربات میله به سر به قتل رسانده و جسدش را در یکی از سطل آشغال های شهر رها کرده است.

او اما بعدها منکر این اقدام گشت و مدعی شد که غزاله بیرون از واحد خانه و به واسطه لیز خوردن روی پله ها جان خود را از دست داده است. در همه این سال ها هرچند برای دادگاه قتل احراز شده بود، با امید به جلب رضایت خانواده مقتول و نیز رسیدن به سن قانونی قاتل، اجرای حکم به طول انجامید.

تلاش برای نجات آرمان از پای چوبه دار

زمانی دراز و طولانی که سبب شد آرمان در زندان فرصت ادامه تحصیل بیابد و حتی درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی پزشکی اخذ کند.

با اینکه در سال های گذشته ۵ بار دادگاه برای اجرای حکم تاریخ تعیین کرد، هر بار این تاریخ مجدد به تعویق افتاد تا شاید پدر و مادر غزاله نظرشان مبنی بر قصاص تغییر کند. تلاش هایی که البته برخی چهره های فرهنگی و سلبریتی نیز در تحقق آن پیشگام شدند ولی خانواده مقتول هرگونه رضایت را منوط به اعلام موقعیت دقیق جنازه دخترشان کردند. به هر صورت تلاش ها برای رضایت بی نتیجه بود و صبح روز چهارشنبه برابر با سوم آذرماه آرمان عبدالعالی اعدام شد.

همانطور که اشاره شد این ماجرا در مقاطع مختلف در سال گذشته مثل تیرماه در کانون توجهات قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

سحر جعفری جوزانی

در تیرماه سال گذشته سحر جعفری جوزانی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون کشورمان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، پرده از اتفاقی برداشت که منجر به فلج شدن فک او شده و امکان صحبت کردن آسان را از او گرفته است.

او توضیح داده که برای کشیدن دندان و دردی که در فک صورت احساس می کرده به یک پزشک مراجعه کرده و پس از تزریق بوتاکس توسط آن پزشک، فکش فلج شده است.

 این اتفاق سبب شد تا بسیاری در شبکه های اجتماعی و به صورت مشخص گوگل در پی پاسخ این باشند که آیا بوتاکس عوارض دارد؟

                                                   بررسی علل فلج شدن صورت «سحر جعفری جوزانی»

جعفری جوزانی در رابطه با این موضوع اینگونه توضیح داده که دندان‌ های عقل من نهفته است و سال‌ ها قبل دکتر خیلی خوبی به من گفت به خاطر اینکه دندان هایم با اعصاب درگیرند بهتر است آن ها را نکشم، اما در این مدت هر چند وقت یک بار درد داشتم.

یکی از عزیزان، یک پزشک متخصص فک و صورت به من معرفی کرد. من و پدرم به مطب این پزشک رفتیم. ایشان با نگاه به عکس دندان هایم با اعتماد به نفس کامل گفتند که من دچار اسپاسم شدید هستم و مشکلم هیچ ارتباطی به دندان عقل ندارد و حتی احتمالاً موقع خواب دندان‌ هایم را به هم فشار می دهم، به همین خاطر باید همین حالا داخل فک من بوتاکس تزریق کنند.

پدرم به دکتر تأکید داشت که من چند روز دیگر برای یک مصاحبه باید مقابل دوربین بروم اما دکتر گفت که هیچ تغییری در صورت و تکلم من به وجود نخواهد آمد. خودم هم به خاطر ترس از بوتاکس قبل از تزریق با دکتر دیگری تماس گرفتم و با او مشورت کردم که ایشان گفتند اشکالی ندارد به شرط اینکه دوز بوتاکس به اندازه باشد و در جای مناسبی تزریق شود.

دکتر به داخل فک و در جا‌هایی که دندان عقل رشد می‌ کند بوتاکس تزریق کردند. بعد از آن، در قسمت‌ های دیگر فک من هم بوتاکس تزریق کردند و بعد بوتاکس را به فک پایین و استخوان آن زدند. ایشان گفتند که گردنم هم حتماً چند وقت دیگر درد خواهد کرد و باید به گردن هم تزریق کنند که من اجازه ندادم و گفتم همین مقدار کافی است و به خانه برگشتیم.

گلات قهرمانی

به رغم اینکه بسیاری از اصطلاحات فوتبالی برای علاقه مندان به این ورزش و نیز سایر دنبال کنندگان ورزش آشناست و چندان نیاز به توضیح ندارند، برخی اصطلاحات مثل گلات به دلیل اینکه کمتر رخ می دهند، برای بسیاری از افراد غریبه هستند.

گلات در ردیفی پس از پوکر قرار می گیرد و منظور از آن زمانی است که یک بازیکن در یک بازی مشخص موفق شود، پنج بار دروازه حریف را باز کند.

با نزدیک شدن به پایان فصل فوتبالی لیگ برتر در سال گذشته و بالا رفتن شانس قهرمانی پرسپولیس، اصطلاح گلات داغ و ترند شد؛ اصطلاحی که پرسپولیس با پنجمین جام قهرمانی پیاپی لیگ برتر به آن دست یافت و این عنوان را در فوتبال ایران به یک عنوان آشنا تبدیل کرد.

گزینه های احتمالی حضور در کابینه

با پایان انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس جمهور دولت سیزدهم در ایران، در تیرماه سال گذشته گمانه ها پیرامون اعضای احتمالی کابینه رئیس جمهور منتخب بالا گرفت.

در این میان نام هایی چون محمد مخبر، فرهاد رهبر، حمید سجادی، فاطمی امین و... از جمله پرتکرارترین نام هایی بود که کاربران در فضای مجازی احتمال می دادند در کابینه آقای رئیسی حضور داشته باشند.

قهرمان اصغر فرهادی

27 تیرماه سال 1400 خبر رسید که فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن بطور مشترک با فیلم فنلاندی شد و جایزه نخل طلای بهترین فیلم نیز به «تیتان» ساخته «ژولیا دوکورنو» رسید.

                                                   «قهرمانِ» اصغر فرهادی، در فرانسه میلیونر شد

همین موضوع سبب شد تا بار دیگر نام اصغر فرهادی و نیز فیلم قهرمان او در کانون توجهات قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان