بازدید 3505

۲۴ نکته تغذیه‌ای برای سفرهای نوروزی در روزهای کرونایی

امسال به خاطر شرایط کرونا نرفتن به سفر برای حفظ سلامت خودمان و دیگر افراد جامعه ضروری است اما اگر برحسب شرایط خاص عازم سفر شدید این نکات تغذیه‌ای را فراموش نکنید.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 17 March 2022

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» و بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نکات مهم در آغاز سفرهای نورورزی به شرح ذیل است:

_ سعی کنید در سفرهای نوروزی یک غذای ساده در منزل آماده کنید و به همراه ببرید و یا به رستوران‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا را به دقت رعایت کرده‌اند و از سلامت غذایی آنها نیز مطمئن هستید مراجعه کنید.

_ قبل از مصرف هر گونه ماده غذایی دست‌های خود را با آب و صابون شسشتو دهید یا با الکل ضد عفونی کنید.

_ بعد از مصرف غذاهای سنگین و چرب و یا معده سنگین رانندگی نکنید این امر باعث خواب آلودگی شما خواهد شد.

_ از خرید و مصرف شیر و پنیر فله و تازه خودداری کنید. این مواد غذایی علاوه بر احتمال آلودگی میکروبی و شیمیایی احتمال انتقال بعضی از بیماری‌هایی نظیر تب مالت و ... را هم دارد.

_ اضافه مواد غذائی خود را پشت شیشه ماشین که در زیر نور مستقیم خورشید است نگذارید.

_ از آب چشمه و رودخانه و از آب خوری‌های عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید. باقیمانده آب بطری‌ها را در پشت شیشه و زیر تابش نورخورشید قرار ندهید.

_ در طول سفر از آب‌های بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا استفاده کنید.

_ مصرف ماست و دوغ زیاد برای رانندگانی که قصد رانندگی برای مسافت‌های طولانی را دارند توصیه نمی‌شود.

_ در رستوران‌ها بهتر است از مصرف سالاد و سبزی خوردن به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال وجود آلودگی‌های انگلی و انتقال کرونا خودداری کنید.

_ برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. البته بهتر است از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود.

_ در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

_ از میوه‌ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کنید و حتما قبل از استفاده، آنها را خوب شستشو دهید.

_ در صورت مصرف غذاهای کنسروی، به تاریخ مصرف آن توجه کنید و قبل از مصرف از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن‌ها خوداری کنید. قبل از مصرف حتما آن‌ها را 20 دقیقه بجوشانید.

_ در صورت مصرف غذاها در رستوران‌ها حتما به ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی، رعایت پروتکل‌های مرتبط با کرونا محیط کارت بهداشت کارکنان توجه کنید.

_غذاهای خشک مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته بهترین غذا در طول سفر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنید ، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورش‌ها ، سریعتر فاسد می‌شوند چون میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر دارند.

_ساندویچ را از قبل آماده نکنید زیرا وجود گوجه فرنگی، کاهو یا خیارشور سبب مرطوب شدن ماده اصلی ساندویچ می‌شود و رشد میکروب‌ها را سرعت می‌بخشد.

_ نوشیدن آب یخ قرار داده شده در پارچ‌های پلاستیکی یا فلزی ممکن است بیماری زا باشد، به خصوص برای کودکان خردسال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

_از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

_از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مثل آب زرشک ، آب آلبالو و... و همچنین لواشک، تمبرهندی و آلوچه درصورتی که بسته بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت ازوزارت بهداشت ندارند، خودداری کنید.

_غذاهایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه وچاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

_ در رستوران ، حتما همراه با غذایی که میل می‌کنید، از ماست (کم چرب وپاستوریزه) ، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف این‌ها، محیط دستگاه گوارش اسیدی می‌شود و در نتیجه از تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

_مصرف انواع دسرهای خامه‌ای درطول سفر توصیه نمی‌شود چون ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.

_ یخ را از مراکز مطمئن تهیه کنید و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری کنید.

_ برای پیشگیری از کرونا، مکمل‌های مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل