بازدید 12866
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

روایت یک حضور اتفاقی در انقلاب ۱۳۵۷ / تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ترول‌های اینترنتی چگونه عمل می‌کنند؟ / کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 07 March 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


روایت یک حضور اتفاقی در انقلاب ۱۳۵۷

«دیوید بارنت / David Burnett» زمانی که برای گرفتن عکس‌هایی از سیستان و بلوچستان به ایران آمده بود، یکباره خود را در میان جمعیت انقلابی ایران در سال ۱۳۵۷ دید. روایت او را از این حادثه با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 


تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا

ال اس دی امروز به عنوان یک مخدر شناخته می‌شود، اما پیش از آنکه این دارو از آزمایشگاه‌های سری سی‌آی‌ای خارج و تبدیل به یک قرص روانگردان بازاری شود، طی یک عملیات سری به نام «ام‌کی-اولترا» از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ توسط سی‌آی‌ای روی صد‌ها نظامی و غیر نظامی بی خبر آزمایش می‌شد. پیش از آنکه اسناد و مدارک این عملیات منتشر شود، افرادی که راجع به آن حرف می‌زدند دیوانه شمرده می‌شدند. اما حقیقت این بود که سی‌آی‌ای با روش‌های غیر اخلاقی، چون فریب مردم غیرنظامی توسط فاحشه‌ها یا مامورین عملیاتی که مخفیانه دارو را در نوشیدنی‌های مردم می‌ریختند، بدون اطلاع مردم روی آن‌ها آزمایش‌های دارویی انجام می‌دادند. آزمایش ای‌اس‌دی توسط سی‌آی‌ای بر این باور شروع شد که چین، روسیه و کره شمالی از ال‌اس‌دی برای شست و شوی مغزی سربازان آمریکایی استفاده می‌کنند و سی‌آی‌ای نمی‌خواست که از غافله عقب بماند. این ویدئوی محرمانه که سال‌ها بعد منتشر شد یکی از این آزمایش‌ها را به تصویر کشیده است.

 


خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک

امیلیانو زاپاتا سالازار معروف به امیلیانو زاپاتا رهبر و موسس ارتش آزادی بخش جنوب بود. او به خاطر نقش موثر خود در جریان انقلاب به یکی از قهرمانان ملی مکزیک تبدیل شده است. یک انتخابات مساله دار در سال ۱۹۱۰ دلیل اصلی شروع انقلاب مکزیک بود. پیش از آن در دوران حکومت پورفیریو دیاس مردم از جمله زاپاتا از فساد و زمین خواری او ناراضی بودند. اختلاف در انتخابات باعث شد زاپاتا با رقیب دیاس یک سیاستمدار به نام فرانسیسکو مادرو همکاری کرده و دولت دیاس را سرنگون کند، اما بعد‌ها به دلیل ناتوانی مادرو در اداره دولت روابط آن دو به تیرگی گرایید و زاپاتا از او جدا شده و حرکت خود را برای اصلاحات ارضی از سر گرفت؛ او تا آخر عمر دست از مبارزه برنداشت. نهایتا بعد از سال‌ها فرار از دست دشمنان و مخالفان خود در سال ۱۹۱۶ در یک نقشه پلید بعد از تظاهر به این که می‌خواهند در حرکت او با همراه شوند او را به شهر چینامکا دعوت و ترور کردند. بدن بی جان زاپاتا به شهر کواوتلا برده شد تا مرگ زاپاتا ثابت شود. گفته می‌شود به مردانی که زاپاتا را کشتند تنها نیمی از آنچه به آن‌ها وعده داده شده بود پرداخت شد. فیلم زنده باد زاپاتا بر اساس سرگذشت وی ساخته شده است.

 


تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی

پیش از آنکه آلمان تحت پیشوایی هیتلر، جنگ جهانی دوم را آغاز کند، دوره شکوفایی و قدرتی داشت که تصاویر این ویدیو نشانی از آن دوران است. در بخشی از این ویدیو، مراسم اهدای پرچم طلایی به کارخانه هواپیماسازی سیبل فلوگزگورک در هاله را خواهید دید. در دوره ناسیونال سوسیالیسم (نازیسم) به آن دسته از واحد‌های عملیاتی جبهه کارگری آلمان (ده آ اف) که بیش از ۲۰۰ عضو داشتند پرچم رسمی داده می‌شد. این پرچم‌ها پیش‌زمینه سرخی داشتند که در مرکز آن سمبل دا آ اف قرار داشت. (یک چرخ‌دنده سیاه با ۱۴ دندانه که درون آن یک صلیب شکسته بود) از ابتدا هم بسته به نوع واحد این پرچم‌ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما در سال ۱۹۳۶ هیتلر برای افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی عنوان ناسیونال سوسیالیسم الگو را معرفی کرد. این عنوان به شرکت‌هایی داده می‌شد که توانسته باشند به بهترین شکل سبک زندگی نازی که رژیم هیتلر پروپگاندای آن را تعریف کرده بود پیاده کنند. اضافه بر این عنوان در اول می‌ هر سال، این واحد این امتیاز را پیدا می‌کرد که به عنوان یک شرکت الگو، پرچم طلایی دا آ اف را داشته باشد که یک پرچم خاص به شمار می‌رفت. این پرچم تنها یک سال به آن شرکت داده  و در سال بعد شرکت الگو دوباره انتخاب می‌شد.


نظریه خود حقیقی و خود دروغین چیست؟

«دونالد وودز وینیکات / Donald Woods Winnicott» روانشناس اطفال و روانکاو انگلیسی بود که نظریه خود حقیقی و خود دروغین را در توضیح حالات روانی شخص در بزرگسالی ارائه کرد. او باور داشت که کودکان برای رعایت حال بزرگسالان خود حقیقی خود را که خواستار سرکشی و خودخواهی است، به خود دروغینی تبدیل می‌کنند که خود را مطابق با نیازهای والدین سازگار می‌کند. او باور داشت که انسان نیاز دارد در دوره‌ای خودحقیقی خود را تجربه کند تا بتواند خود دروغینی که باید با قوانین و قواعد اجتماعی سازگار باشد به شکل سالمی حفظ کند.با جزئیات این نظریه و همینطور روش درمانی که بر اساس آن تعریف شده است در این ویدیو آشنا شوید.

 


تحلیل علمی ترول‌های اینترنتی

ترول‌ها افرادی هستند که با گذاشتن نظریات بی ربط، مخرب و توهین آمیز قصد تحریک سایرین و آزار و اذیت مردم را دارند. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، حتما با اینچنین افرادی رو به رو شده‌اید. در این ویدیو این افراد از نظر روانشناسی تحلیل شده و دلایل این رفتار آن‌ها بررسی و همچنین راهکارهایی برای مقابله بهتر با این رفتار موزیانه پیشنهاد می‌شود.

 


کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا

از حدود ساعت ۶ بعدازظهر ۱۶ سپتامبر تا ساعت ۸ صبح ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ گروه نظامی الشباب وابسته به حزب فالانژ لبنان عملا زیر چشم متحدان اسرائیلی خود بین ۷۶۲ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی را در اردوگاه پناهندگان شتیلا در محله صبرا کشتند. گروه الشباب که توسط ایلی حبیقه تشکیل شده بود، یک شخصیت برجسته حزب فالانژ که رئیس اطلاعاتی نیرو‌های لبنان و افسر رابط موساد نیز بود. هرچند باور می‌رود حبیقه از سر کینه شخصی به خاطر کشته شدن نامزد و خانواده‌اش توسط شبه نظامیان فلسطینی در کشتار دومار (که به نوبه خود انتقام کشتار کارانتینا بود) دستور این کشتار را داده باشد، با این حال انگیزه این کشتار را انتقام ترور بشیر جمیل رئیس‌جمهور وقت لبنان از حزب فالانژ (معروف به کتائب) که گمان می‌رفت توسط شبه نظامیان فلسطینی انجام شده باشد عنوان کردند. از آنجا که این کشتار در محدوده تحت کنترل نیرو‌های دفاعی اسرائیل انجام شده بود، کمیته تحقیقاتی کاهان که به دستور دولت اسرائیل برای بررسی این واقعه تشکیل شد، نیرو‌های دفاعی محلی را به دلیل سهل‌انگاری و دست کم گرفتن واکنش فالانژ‌های مارونی لبنان به ترور بشیر جمیل مقصر اعلام کرد. در این ویدیو تصاویری از کشته شدگان این کشتار ناجوانمردانه، اعتراض یاسر عرفات و مراسم خاکسپاری بشیر جمیل را ببینید. (اخطار: این ویدیو حاوی صحنه‌هایی دلخراشی است که مناسب بینندگان حساس نیست)

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
لازم است هر کسی که شرافت و کشورش را دوست دارد فیلم زاپاتا را ببیند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی