بازدید 10149

ورود موشک‌های ناتو به اوکراین ادامه دارد

همچنان که آمریکا و متحدان اروپایی آن تلاش‌های خود را برای تقویت ارتش اوکراین در نبرد با ارتشی بسیار مجهزتر افزایش می‌دهند، حدود ۱۴ هواپیمای ترابری بزرگ مجموعه‌ای از موشک‌های ضدتانک جاولین، راکت‌اندازها، تفنگ و مهمات را به فرودگاهی در نزدیکی مرز اوکراین منتقل کردند.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 06 March 2022

به گزارش تابناکبه ایسنا، به نوشته نیویورک تایمز، مشاور ارشد نظامی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده، به بازرسی از این عملیات انتقال تسلیحات پرداخته و با نیروها و پرسنل متعلق به ۲۲ کشور جهان ملاقات کرد؛ کسانی که شبانه روزی برای تخلیه محموله های تسلیحاتی که قرار است به صورت زمینی به نیروهای اوکراینی فرستاده شوند، کار می کنند.

این تسلیحات آمریکایی که شامل موشک اندازهای جاولین و نیز سلاح های کوچک و مهمات هستند، بخشی از یک بسته ۳۵۰ میلیون دلاری کمک های تسلیحاتی هستند که بایدن چند روز قبل مجوز ارسال آن را صادر کرد. یک مقام گفت که ظرف دو روز، محموله ها در فرودگاهی نزدیک مرز اوکراین با قابلیت پردازش ۱۷ هواپیما در روز فرود آمدند. به گفته این مقام، این روند در ابتدا به شکل قطره چکانی - با ورود تنها دو یا سه هواپیما در روز – به راه افتاد اما اکنون با ورود ۱۴ محموله تنها به یک فرودگاه تبدیل به یک جریان ثابت شده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در چارچوب برنامه سفرش به منطقه، توقفی در فرودگاه مذکور داشت. همچنان که او با سربازان صحبت می کرد، محموله های موشکهای جاولین پشت سر او جابجا میشدند. در همان نزدیکی، دو فروند هواپیمای ترابری بزرگ سی-۱۷ نیروی هوایی آمریکا به زمین نشستند.

یک مقام ارشد پنتاگون روز جمعه گفت که آمریکا نزدیک به ۷۰ درصد از این بسته ۳۵۰ میلیون دلاری را به ارتش اوکراین تحویل داده است و انتظار دارد که تحویل کلیت این محموله را در چند روز آینده تکمیل کند.

مقام پنتاگون بیان کرد، این محموله تسلیحاتی شامل موشک های ضد هوایی استینگر، برگرفته از انبارهای نظامی آمریکا، عمدتاً در آلمان است و نمایانگر بزرگترین عملیات مجاز انتقال تسلیحات از انبارهای نظامی آمریکا به یک کشور دیگر است.

مقامات آمریکایی گفتند که این تسلیحات، تجهیزات و سایر اقلام جنگی مرتبط با آن ابتدا به کشورهای همسایه اوکراین مانند لهستان و رومانی منتقل شده و سپس از طریق زمینی به غرب اوکراین و نزد فرماندهان با هدف توزیع در سراسر این کشور ارسال شده است.

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که این سلاح ها به سرعت به دست سربازان اوکراینی که از آنها برای مقابله با نیروهای پیش رونده روسیه استفاده می کنند، رسیده اند.

مقام ارشد پنتاگون که نامش را فاش نکرد، اظهار کرد: «همه ما به شدت تحت تأثیر نحوه استفاده موثر نیروهای مسلح اوکراینی از تجهیزاتی که ما در اختیار آنها گذاشته ایم قرار گرفته‌ایم. ناظران کرملین نیز از این موضوع و اینکه آنها چگونه پیشروی روسیه را کند کرده اند و در میدان نبرد بسیار خوب عمل کرده اند شگفت زده شده اند.»

این مقام پنتاگون گفت که یک مرکز ویژه هماهنگی که به فرماندهی حوزه اروپای ارتش آمریکا در اشتوتگارت آلمان گزارش می دهد، این سیل ورود تسلیحات و تجهیزات وارد شده از جانب آمریکا و حداقل ۱۴ کشور دیگر از جمله انگلیس، کانادا و لیتوانی را مدیریت می کند.

عملیاتهای قبلی برداشت‌ تسلیحات، (آن طور که دولت آمریکا آنها را محموله‌های گرفته شده از ذخایر نظامی موجود آمریکا می خواند) هفته‌ها یا ماه‌ها طول کشید تا راه خود را از طریق بروکراسی واشنگتن طی کرده و سپس به تحویل در عرصه میدانی برسد.

به عنوان مثال، بسته تسلیحاتی ۶۰ میلیون دلاری برای اوکراین که در ماه اوت اعلام شد، تحویلش تا نوامبر تکمیل نشد. مقام پنتاگون گفت که آخرین بخش از بسته تسلیحاتی ۲۰۰ میلیون دلاری تسلیحات که در اواخر دسامبر اعلام شد، همچنان به تدریج به داخل اوکراین سرازیر می شود.

در مجموع، آمریکا از سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه برای اولین بار تحرکاتی در اوکراین داشت، بیش از سه میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است. حدود یک میلیارد دلار از آن در سال گذشته میلادی در زمان دولت بایدن ارسال شده است.

جنگنده‌، بمب‌افکن ها و نیروهای زمینی روسیه تاکنون به شدت درگیر مقاومت شدید نیروهای هوایی و زمینی اوکراین بوده و امکان حمله به محموله‌های تسلیحاتی در حال حرکت به سمت غرب اوکراین را نداشته اند. اما تحلیلگران آمریکایی هشدار می دهند که ممکن است این روند به سرعت تغییر کند، به خصوص که پیشروی نیروهای روسیه در جنوب و شرق اوکراین در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است. مقامات پنتاگون گفتند که پیشروی این نیروها از سمت شمال به سمت کی یف، پایتخت اوکراین، و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، تا حد زیادی متوقف شده است.

تسلیحات مذکور همچنین شامل موشک اندازهای ارائه شده از سوی هلندی ها، موشکهای جاولین ارائه شده از سویز استونیایی ها، موشک های زمین به هوای استینگر ارائه شده از سوی آلمان، لهستان و لتونی و مسلسل ها و تفنگ های تک تیرانداز ارائه شده از سوی جمهوری چک است.

به دلیل نگرانی از بابت جلب توجه روسیه، خبرنگاران که مارک میلی را همراهی ‌کردند، اجازه پیدا نکردند دقیقاً مکان تخلیه محموله از هواپیما در امتداد مرز اوکراین را فاش کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها