بازدید 20814

بی‌تدبیری کمیسیون تلفیق؛ به‌ جای افزایش یارانه مردم، تداوم ارز چندنرخی و فساد‌های آن تصویب شد

کمیسیون تلفیق به جای اصلاح سازوکار تخصیص ارز به پایان زنجیره و افزایش یارانه مردم، رای به تداوم ارز ۴۲۰۰ داده است که مشکلات فراوانی را در سال آینده برای کشور ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 26 February 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مساله ارز چندنرخی در اقتصاد کشور ما سابقه طولانی دارد و پس از هر دوره افزایش چشم‌گیر تورم، دولت به ایجاد ارز چندنرخی برای کالا‌های مختلف اقدام می‌کند. به همین منظور، دولت قبل با هدف حمایت از معیشت مردم از فروردین ۹۷ اقدام به اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های مختلف کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هرچند سیاست مذکور تا حدودی به هدف خود (حمایت از معیشت) رسیده است، به دلیل انحراف بالا در تخصیص و عدم حمایت موثر از مصرف‌کنندگان، ثمرات آن حداقلی بوده است.

مشکلات ایجاد شده به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی؛

  • فساد و رانت‌های بی‌شمار
  • عدم حمایت موثر از مصرف‌کننده
  • اعطای یارانه به واردات و تضعیف تولید داخلی
  • نابودی بهره‌وری تولید داخل
  • افزایش تقاضا برای ارز ۴۲۰۰ و واردات کالا
  • قاچاق معکوس کالاهای مشمول به دلیل ارزان بودن و صرفه بالای قاچاق
  • افزایش تورم با استقراض از بانک مرکزی جهت تامین ارز ۴۲۰۰ موردنیاز
  • هدر دادن منابع ارزی کشور

از طرفی حل معضل ارز ۴۲۰۰ تومانی امری انکارناپذیر است؛ اما مساله اصلی، هدف از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه نه برای مقابله با فساد‌ها و بهبود معیشت مردم، بلکه برای جبران کسری بودجه اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و از شواهد موجود در لایحه بودجه ارسالی، این موضوع کاملا مشخص است. به همین دلیل نیز کمیسیون تلفیق به جای اصلاح این روند، به تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد.

چندین ماه پیاپی تورم نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد بوده و قیمت کالا‌ها از ابتدای سال تا کنون افزایش چشم‌گیری داشته است. اکنون در شرایطی هستیم که کشور در شرایط سخت و آبستن ناآرامی و آشوب است و مردم از تصمیم نگرفتن دولت در نگرانی هستند. دولت و مجلس همه موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، ولی هیچ‌ یک مسئولیت حذف این ارز را بر عهده نمی‌گیرد. سخنگوی دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ را تصمیم مجلس می‌داند و مجلس نیز با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون برنامه اجرایی دولت مخالفت است و همه از عواقب احتمالی آن می‌ترسند.

ما بر این باور هستیم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرورتی انکارناپذیر است؛ اما حفظ وضعیت معیشتی مردم و ممانعت از وارد شدن کوچک‌ترین لطمه‌ای به این وضعیت، شرط لازم اجرای این طرح است.

با توجه به نکات فوق، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشروط به حفظ شرایط معیشتی مردم، قطعا اقدامی صحیح و در جهت حمایت از تولید و اقتصاد کشور و حذف رانت و فساد است؛ اما هدف از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز بسیار مهم است؛ هدف دولت از چنین اصلاح مهم اقتصادی در کنار توسعه کشور و حمایت از تولید، حفظ معیشت مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه با توجه به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، مساله اصلی سازمان برنامه و بودجه در حذف ارز ۴۲۰۰، نه حفظ معیشت مردم و له نشدن ملت زیر چرخ‌های توسعه یا مقابله با رانت‌ها و فساد‌های ارز چندنرخی، بلکه جبران کسری بودجه از محل کالا‌های اساسی و موردنیاز مردم بوده است.

بی‌تدبیری کمیسیون تلفیق؛ به‌جای افزایش یارانه مردم، تداوم ارز چندنرخی و فسادهای آن تصویب شد

سال آینده طبق گفته دولت‌مردان، حداقل ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی، نان، دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است. بخشی از آن برای اعطای یارانه به بیمه‌ها و بخشی از آن نیز برای برای خرید تضمینی گندم کنار گذاشته می‌شود و مابقی آن نیز برای پرداخت یارانه به مردم در نظر گرفته شده است. نرخ ارز نیمایی در سی ام دی ۱۴۰۰ برابر با ۲۴.۵۰۰ تومان است.

از همین محل مابه‎التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز تک‌نرخی در سال آینده ۳۶۶ هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد خواهد کرد که از این میزان، در تبصره ۱۴، ۱۷۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه حمایتی از مردم، خرید تضمینی گندم و اعطای یارانه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی به بیمه‎‌ها کنار گذاشته می‌شود و این عملا به معنی جبران ۱۹۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه از سفره مردم است! و جبران نکردن این یارانه برای مردم، به معنای له شدن مردم زیر چرخ تصمیم دولت خواهد بود و با این وضعیت اجرا، کاملا با این اقدام مخالف هستیم.

نکته بعدی اینکه هرچند پرداخت یارانه کالایی روی کاغذ طرح موفقی خواهد بود، به لحاظ سیستمی قطعا مشکلات بسیار جدی دارد و از نظر اجرایی، شکست خواهد خورد و یارانه باید نقدی و کامل به همه مردم پرداخت شود.

اگر سازمان برنامه و بودجه، در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، پرداخت کامل مابه‎التفاوت یارانه ارزی نهاده‌های دامی را به شکل یارانه نقدی و جهت حفظ معیشت مردم در نظر نگیرد، قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد و سفره مردم کوچک خواهد شد؛ بنابراین، باید رویه موجود از طرف سازمان برنامه و بودجه اصلاح شود و هدف اصلی از حذف ارز ۴۲۰۰، حفظ معیشت مردم در کنار حذف رانت‌ها و فساد‌ها باشد و همه منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی به همه مردم منتقل شود.

یارانه جبرانی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در حداقلی‌ترین حالت برای همه مردم، دو برابر میزان پیشنهادی در برنامه اعطایی دولت به مجلس خواهد بود و با توجه به منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حداقل ۲۵۰ هزار تومان باید بشود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
تنها کار مثبتی که مجلس انجام داده این است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
برای رانت خواران خیلی مثبت بود
عجیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
بنظر مقاله را مقصر اصلی بدبختی مردم در فاز اول حذف یارانه ها یعنی آقای میرکاظمی در برنامه و بودجه نوشته. مثلا ده سال گذشته چه گلی به سر مردم زدید؟ تولید داخل شما چه مزیتی جز فربه و چاق شدن عده ای دلال و سودجو داشت که نگران تولید داخل شده اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
به رانت خواران مبارک باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اینا برای خودشان همیشه کار مثبت می کنند .اگر یک کار مثبت برای مردم انجام دادند تشکر کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ارز را گران نکنید مردم یارانه نمی خواهند .
یارانه های نقدی هم عادلانه نیست .
چون دولت اطلاعات کافی از وضعیت مردم ندارد.
افرادی که در بهترین جای شهر زندگی می کنند یارانه می گیرند ولی سه سال است یارانه من باز نشسته را قطع کردند.
کبرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
بااختلاف ارز۴۲۰۰ وارزنیمایی۲۴۵۰۰ خود دولت ارز بازی میکنه اسمش گذاشته یارانه کالای اساسی باهمین اختلاف کسری بوجه راجبران میکنن.دولت را با جیب ملت سیر میکنن.وحقوق میدن.
یارانه ها راهم دهک دهک کردن که مردم بندازن به جون هم.مردم گیر کنن که من دهک چندم تو دهک چند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ارز را گران نکنید
چی شد پس؟ زمان دولت قبل که اسم این ارز، ارز جهانگیری بود و همه اخ و پخ میکردن و میگفتن ریشه همه مشکلاته! مثل اینکه در دولت جدید دیدگاهها تغییر کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
این دولت و آن دولت نداره. ارز ۴۲۰۰ تومانی یک بلای خانمان‌سوز است و اقتصاد کشور را داره به سمت پرتگاه و مسلخ سوق می‌دهد. فساد و رانت و دزدی به خاطر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نجومی هست و از هر حد و مرزی گذشته. خود مسئولین هم این را به خوبی می‌دانند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف بشه؛ ولی مثل اینکه زور سودجویان و رانتخواران داره می‌چربه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
هنوز به مزایای رانت خواریش پی نبرده بودند .
تنها كار درست مجلس ، بي تدبيري يعني حذف ارز ٤٢٠٠ و افزايش شديد قيمتها و مايحتاج ضروري مردم و اعطاي يارانه چندرغاز كه عملا دردي از مردم دوا نميكنه
سلام
تیتر مناسبی انتخاب نکردید چون به نظر من این مصوبه عین تدبیر است و دولت نمی تواند از وظایف خود مبنی بر مبارزه با فساد به بهانه واهی مصوبه درست کمیسیون تلفیق شانه خالی کند تا الان هر چه که از این دولت دیدده ایم چیزی جز بهانه و حرف چیزی نبوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
هیچ سیستم مبارزه با فسادی برای ارز چند نرخی جواب نمیدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
نظارت روی ارز ۴۲۰۰ غیرممکن است چندین هزار بازرس میخواد خوده بازرس ها هم بازرس میخوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
آنهایی که میگویند رانت خواری در ارز 4200 است اولاً کدام رانت دوما وقتی که گندم و نهادهای دامی و تجهیزات پزشکی وارد می‌شود و ارز به حساب آنها پرداخت می‌شود و اکثراً نهادهای دولتی هستند .
دوماً مگر آقایان جلوی تورم را می‌توانند بگیرند .
برای مردم ارز جهانگیری سودمندتر است
عاشق دادن یارانه هستید...
اگر طی چند سال تورم بالای ۳۰ درصد داشته باشیم که تاریخ نشان میدهد، داریم، چند ده هزار تومان یارانه میشود دود هوا در دست مردم،... درضمن دادن یارانه و پول پاشی یعنی تزریق تورم...
بهترین کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی همراه با کنترل صد درصدی و سفت و سخت و طی سال آینده پیدا کردن راه کاری مطمین برای حذف آن است...
چرا به جای مبارزه با رانت و فساد اصرار به فشار اقتصادی بیشتر برای مردم دارید؟ یارانه نقدی هیچ مشکلی از مردم در برابر افزایش قیمت ها حل نمی کند اما با حذف ارز ترجیحی بخشی از کسری بودجه دولت جبران می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اگه جلوگیری از فساد و رانت ناشی از ارز ترجیحی امکان‌پذیر بود تا الآن دولت یک کاری می‌کرد ولی همون‌طور که دیدیم هیچکسی توان نظارت را نداره.
دوماً ارز ۴۲۰۰ تومانی یک نامعادله اقتصادی هست. مثلاً فرض می‌کنیم اول انقلاب همین سیاست ارز ترجیحی با قیمت دلار ۷ تومن انجام می‌شد و تا الآن ادامه داشت و برای یک کالا مثلاً مرغ اختصاص پیدا می‌کرد. الآن قیمت هر کیلو مرغ در بازار جهانی حدود ۲ دلاره. در این صورت مثلاً قیمت یک مرغ ۲ کیلویی می‌شد ۲۸ تک تومن!
آیا این عاقلانه و منطقی هست؟
تابناک پرداخت یارانه هم به شدت تورم زاست. کار درست اینه که قیمتها کنترل بشه نه اینه که پول پخش کنید رو سر مردم.
پس ارز جهانگيري الان ديگه اسمش هست ارز رييسي
وقتی صحبت از فساد و رانت میکنید به وضوح اذعان میکنید که این مملکت چقدر هر کی به هرکی، سیستم های نظارتی چقدر ضعیف،ناکارامد و بی تدبیرند، یعنی چی که رانت و فساد ایجاد میکنه، قوه مجریه، قضایه، سیستم های اطلاعاتی و امنیتی به چه کاری،مَشغولند، واقعا این حزفها خجالت داره!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
کلا نظارت در هیچ موردی وجود ندارد ولی در این مورد شما سکه روی زمین می‌ریزید بعد میگید نظارت کنند کسی برندارد
مشکل را باید در میان مردم دید
1-تورم خودرو و موادغذایی سر سام است
2-بیکاری جوانان
3- رشد سریع سرمایه داری وفاصله طبقاتی شغل آزاد و حقوق بگیر بازنشسته
4-عدم نظارت قیمت ها قیمت میوه مسکن خودرو و.....افزایش یافته است.
5- عدم اجرای همسان سازی حقوق
چرا یک عده حقوق بگیر نجومی باشند واین فساد نه تنها حل نشد بلکه
نجومی بگیران خواهان عدم شفاف سازی حقوق شدند؟
ارز ۴۲۰۰ تومانی مثل بمب‌گذاری در اقتصاد ایرانه. یک بمب ساعتی که با گذشت زمان بزرگ‌تر و بزرگ‌تر میشه. اگر زودتر حذف نشه و مثلاً تا چند سال دیگه ادامه داشته باشه، رانت و فساد و دزدی به قدری زیاد خواهد شد که تمام منابع دولت و کشور باید مصروف فساد رانتخواران شود و این بمب بالاخره زیر بار بزرگی و فشار سنگین خودش منفجر میشه و تبعات وحشتناکی خواهد داشت.
مملکت و اقتصاد کشور باید اصولی اداره بشه و هیچ راه‌حلی غیر از این نیست. اقتصاد یک علمه و هر چیزی قیمت خودش را داره. با یک برنامه‌ریزی درست باید به سمت یک اقتصاد باز و آزاد و رقابتی حرکت کنیم. بازار باید تعیین‌کننده قیمت‌ها باشه نه دولت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ارز نباید گران شود .شما کارخانه دار هستید کامنت می گذارید .فرد عادی اینطور نمی نویسد
رئیسی و وعده هایش
ارز 4200 تومانی معلول است نه علت. اقتصاد ایران مشکل ساختاری دارد. با این، آینده دوری نیست بنویسید ارز 20،000 هزار تومانی و ارز 100،000 تومانی و ... باید حذف شود.
اگه نمی خواستید حذف کنید 2ماه یکسره نمایندگان از حذف ارز 4200 حرف زدند و کلی بازار را متلاطم کردند در آخر تصویب هم نشد.
تنها چیز بی اهمیت مردم هستن
رانت خواری دلیل گران کردن ارز نیست .
ارز ۴۲۰۰ فساد زا نیست فساد زا بودن قانون است که بجای اینکه این ارز را به تولید کننده بدهد به دلال میدهد ارز ارز مربوط به خوراک دام و طیور باید به اتحادیه آنها داده شود تا خودشان وارد کنند واردات روعن تصفیه نشده یا دانه روانی باید به کارخانه روعن کشی داده شود و بهمان میزان مجبور شود روعن توصیع کند
ضرر یارانه از همه چیز بیشتره
طرفداران حذف ارز ترجیحی دانسته یا ندانسته کشور را له ورطه نابودی میکشانند
هم مردم وهم دولت و مجلس خوب میداند که ارز۴۲۰۰فقط رانت وفساد است هرچه زودتر حذف بشه بهتره ومنابع حاصل از آن باید بصورت یارانه نقدی وکمک به زیر ساختهای کشور مصرف بشه وهم باعث میشود که از بانک مرکزی بی رویه برداشت نشود وجلوی تورم هم گرفته میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
درست است که دادن ارز ترجیحی بدون کنترلهای لازم فسادزا است اما حذف ارز ترجیحی فقط روی کالاهای اساسی تأثیر نمیگذارد بلکه موجی از گرانی و تورم در همه
کالاها و خدمات ایجاد میکند که بهیچ وجه قابل اندازه
گیری نیست
امان از دست این رسانه ها روزی که مجلس تصمیم داشت این ارز ۴۲۰۰
تومانی را حذف کند داد وفریاد راه انداختید که لوازم گران خواهد شد
تورم بیشتر خواهد شد الان هم که مجلس عقب نشینی کرده دوباره
داستان را طور دیگری تعریف می کنید شما رسانه ها نمی گذارید
کارها پیش برود و فقط مردم را به تشویش میندازید
وظیفه دولت پرداخت سوبسید به خرید کالاهای اساسی از محل فروش منابع ملی و کنترل اوضاع اقتصادی و سیاسی است.
حذف سوبسید و دادن یارانه یعنی گدا پروری
لقمه را دور سر خود نچرخانید!!... فقر را باید از بین برد، نه اینکه یارانه را زیاد کرد..! تعامل سازنده با همه دنیا، رفع کامل تحریم ها، جذب سرمایه گذار خارجی، افزایش اعتماد عمومی، شایسته سالاری و مدیریت علمی و ....!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها