بازدید 22158
پیمانه اقتصادی

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰ دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن، دارایی جدید رو کرد/ رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها، نماد‌های پُر تراکنش بورس تهران مشخص شدند، قیمت نفت کمی بیشتر از ۱۰۱ دلار، توقف صعود قیمت گاز اروپایی با افزایش صادرات روسیه و وعده تعادل بازار سیب زمینی تا قبل از عید را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 25 February 2022

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰ دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد/ رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها، نماد‌های پُر تراکنش بورس تهران مشخص شدند، قیمت نفت کمی بیشتر از ۱۰۱ دلار، توقف صعود قیمت گاز اروپایی با افزایش صادرات روسیه و وعده تعادل بازار سیب زمینی تا قبل از عید را در بر دارد.

 

افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها

وزیر اقتصادی و دارایی گفت: در پنج ماه گذشته، با اینکه تحریم‌های ایالت متحده کاهش نیافته و مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ به نتیجه قطعی نرسیده است، صادرات نفت ایران نسبت به دوران آغاز دولت جدید نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت و ما همچنان بر نقش‌آفرینی ویژه بر بازار نفت و گاز تاکید داریم.

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا

جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صبح امروز (جمعه ششم اسفند) با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد!

بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام خوراکی منتفی و در این جلسه تصمیم گرفته شد، عیدی بازنشستگان سریع و بموقع پرداخت شود. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با هدف جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی و تحمیل هزینه بیشتر به سبد خانوارهای کم درآمد و دهک‌های پایین، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام خوراکی را منتفی کرد. 

رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتظار شما از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ چیست، گفت: در این تبصره بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک ها موظف به پرداخت آن ها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است.

صالح آبادی ادامه داد: واقعیت این است که این میزان مازاد بر توان شبکه بانکی است و از ابتدای سال جاری تاکنون حدودا ۲۳۰۰ همت مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی بوده است؛ بنابراین، اگر ما تکالیفی مازاد به شبکه بانکی تحمیل کنیم، این امر منجر به ناترازی بانک ها، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و درنتیجه افزایش نرخ تورم می شود.

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰ دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد/ رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

رئیس کل بانک مرکزی افزود: پنجشنبه هفته گذشته نامه ای در این خصوص به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که در این نامه به اثرات این تکلیف که منجر به ناترازی بانک ها می شود، اشاره کردیم؛ علاوه بر این موضوع، مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیر خود با جمعی از تولید کنندگان کشور به افزایش حجم نقدینگی اشاره و از این موضوع به عنوان یکی از دغدغه ها یاد کرده بودند، بنابراین، ما اطمینان داشتیم حضرت آقا راجع به نقدینگی و تورم دغدغه دارند، لذا نامه را تقدیمشان کردیم و ایشان بلافاصله دستوری صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود.

نمادهای پُر تراکنش بورس تهران مشخص شدند

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)،‌ پالایش نفت تهران (شتران)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بانک ملت (وبملت) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت پیمانکاری صنعتی، خودرو و قطعات، صنایع غذایی به جز قند و شکر، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیمان، آهک و گچ، محصولات کاغذی، منسوجات، هتل و رستوران، استخراج سایر معادن، قند و شکر، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات الکتریکی، محصولات فلزی، محصولات چوبی، دارویی، فعالیت مهندسی، سخت افزار و تجهیزات، بیمه و بازنشستگی، فرآورده‌های نفتی و کانی غیرفلزی جزو صنایع مثبت بازار بود.

استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد!

رئیس سازمان خصوصی سازی از احتمال اضافه شدن دارایی جدید به باشگاه استقلال خبر داد. حسین قربانزاده در گفت و گو با ایسنا، درمورد دارایی جدید باشگاه استقلال توضیح داد: بخشی از کمپ مرحوم ناصر حجازی در مالکیت وزارت ورزش و از لحاظ فیزیکی در تصرف شهربازی ارم بود و به باشگاه استقلال منتقل نشده بود. هفته قبل تصرف فیزیکی توسط شهربازی ارم رفع شد و وزارت ورزش هم به لحاظ حقوقی موافقت کرد که این زمین به باشگاه استقلال منتقل شود و مراحل اجرایی و حقوقی درحال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که این انتقال صورت بگیرد، قطعا ارزش دارایی استقلال بالاتر می رود، گفت: این موضوع در صورت مالی اشاره شده بود اما چون سند و مدرکی وجود نداشت، در ارزشگذاری باشگاه استقلال لحاظ نشده بود. وقتی مراحل اجرایی و حقوقی طی شود، ما به ازای آن به ترازنامه  صورت مالی اضافه خواهد شد.

بر اساس این گزارش،  قربانزاده در جریان فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس،   ۲۳ بهمن ماه ارزش باشگاه استقلال را  ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و  جمشیدی فر، کارشناس ارزش‌گذار باشگاه استقلال هفته قبل درمورد روند ارزش‌گذاری این باشگاه توضیح داد: عدد فعلی، عدد مصوب هیات عالی واگذاری بوده و ارزیابی سهام با مقاصد ارائه به سازمان خصوصی‌سازی است.   

وی در مورد ارزیابی قیمت باشگاه استقلال عنوان کرد: به دلیل زیان‌دهی، امکان ارزیابی طبق ضوابط سودآوری را نداشتیم و مبنا NAV بود. ارزش برند استقلال ۱۷۸۰ میلیارد تومان و املاک و مستغلات ۱۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. به دلیل زیان‌دهی امکان ارزیابی طبق ضوابط سودآوری را نداشتیم و مبنا NAV بود.  

بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سقوط کرد

معاملات بازارهای بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با تاثیرپذیری از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین دیروز (پنجشنبه) با کاهش چشمگیری روبه رو شد. شاخص اصلی بورس عربستان سعودی از بزرگترین بازارهای بورس اوراق بهادار در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (تاسی)، با افت ۱.۹۵ درصدی  به ۱۱۲۸۲.۹۹ واحد رسید. بورس ابوظبی پایتخت امارات نیز با ۱.۱ درصد کاهش به ۸۹۹۹.۸ واحد و بورس دبی با ۱.۹۷ درصد کاهش به ۳۲۶۹ واحد رسید.  همچنین شاخص بورس قطر با ۱.۴ درصد کاهش به ۱۲۵۶۸ واحد و بورس کویت با ۰.۹۹ درصد کاهش به ۸۲۴۰ واحد رسید. بورس بحرین هم با ۱.۰۳ درصد کاهش به ۱۹۴۴.۰۴ واحد و بورس اوراق بهادار مسقط با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۴۰۳۹ واحد رسید.  

قیمت نفت کمی بیشتر از ۱۰۱ دلار

رویترز: به دنبال مناقشات روسیه و اوکراین که نگرانی در عرضه نفت در جهان ایجاد کرد و از آنجا که بازارها برای تاثیرات تحریم‌های تجاری علیه روسیه به عنوان صادرکننده بزرگ نفت آماده می‌شوند، قیمت نفت در معاملات امروز، جمعه، نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۲ دلار و ۱۲ سنت افزایش ۱۰۱.۲۰ دلار فروخته شد، این نوع نفت دیروز تا ۱۰۵ دلار هم بالا رفته بود. نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و ۸۰ سنت افزایش ۹۴.۶۱ دلار معامله شد.

مناقشات روسیه و اوکراین سبب شد تا قیمت نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار نفت گفت: «خریداران آسیایی به وضوح در آخر هفته آشفته هستند.»

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰ دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد/ رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

پیش‌بینی نفت ۱۳۰دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین

بلومبرگ ـ رئیس ستاد انرژی اعلام کرد: حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت را به ۱۳۰ دلار در هر بشکه می‌رساند و مصرف‌کنندگان را با قیمت بالاتر بنزین و صورت‌حساب‌های بالاتر برق مواجه می‌کند. جاراند ریستاد، مدیرعامل شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت: «درگیری بین روسیه و اوکراین بلافاصله یک میلیون بشکه در روز نفت خامی را که از طریق اوکراین و دریای سیاه منتقل می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌دهد و عرضه نفت در بلندمدت را هم مختل می‌کند. واقعیت این است که قیمت‌های بالاتری منتظر اروپا و کل دنیاست.»

توقف صعود قیمت گاز اروپایی با افزایش صادرات روسیه

قیمت گاز طبیعی اروپایی افزایش رکوردشکنانه خود را در پی افزایش جریان گاز روسیه به این منطقه متوقف کرد.

بهای معاملات گاز اروپایی پس از چهار روز افزایش، روز جمعه حداکثر ۲۱ درصد ریزش کرد. قیمت روز پنجشنبه بیش از ۶۰ درصد صعود کرده بود که بزرگترین افزایش از سال ۲۰۱۵ بود و تحت تاثیر ابهامات در خصوص تاثیر بحران اوکراین بر جریان گاز بزرگترین تامین کننده اروپا روی داد. نیروگاه های اروپایی پس از صعود قیمتها تحت تاثیر آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، گاز را تحت قراردادهای بلندمدت با شرکت گازپروم سفارش می دهند، زیرا این قرارداد به شکلی قیمت گذاری شده اند که واردات روسیه از معاملات نقدی گاز در قطب های معاملاتی اروپا ارزانتر شده اند. طبق آمار اپراتور شبکه اوکراین، صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین روز پنجشنبه حدود ۳۸ درصد افزایش یافت و انتظار می رود روز جمعه حدود ۲۴ درصد افزایش پیدا کند. گازپروم تاکید کرده که ترانزیت گاز از طریق اوکراین به شکل معمول در جریان است.

معاملات گاز هلند که قیمت پایه گاز اروپاست، ساعت هشت و ۳۱ دقیقه صبح روز جمعه به وقت محلی در آمستردام با ۱۸ درصد کاهش، ۱۱۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اروپا پیش از این هم با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کرد و جنگ در اوکراین آسیب پذیری این منطقه در برابر مختل شدن جریان گاز را بارز کرد. بیش از یک سوم از گاز مورد نیاز اروپا از طریق روسیه تامین و یک سوم از این صادرات از طریق اوکراین ترانزیت می شود.

قیمت هر انس طلا به چند دلار رسید؟

رویترز: در بازارهای فلزات گرانبها، قیمت طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار برای هر اونس رسید و پالادیوم نیز پس از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و افزایش ارزش سهام در بازارهای جهانی ۵ درصد کاهش یافت. هر اونس طلا با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۸۹۵ دلار و ۷۶ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۸ درصد افزایش به ۱۹۲۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.

ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان

هرچند دولت نرخ هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن را از ۲.۷ میلیون تومان در تابستان سال گذشته به ۴.۷ میلیون تومان در حال حاضر رسانده، سازندگان در جدیدترین بررسی از هزینه‌های متری ۷.۱ میلیون تومان سخن می‌گویند. به نقل از ایسنا؛ فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان معتقد است: در یک سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ سیمان سال گذشته پاکتی ۲۳ هزار تومان بود و الان به ۴۷ هزار تومان رسیده، یعنی شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصد آن بوده‌ایم. هر قالب سفال در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت داشت که هم‌اکنون به بالای ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

تصمیم مهم مالیانی جلسه صبح جمعه سران قوا/ پیش‌بینی نفت ۱۳۰ دلاری در پی حمله روسیه به اوکراین/ ادعای سازندگان؛ نهضت ملی مسکن، متری ۷ میلیون تومان/ استقلال برای بورسی شدن دارایی جدید رو کرد/ رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد

وی تصریح کرد: هزینه‌های صدور پروانه، نظام مهندسی، دستمزد و غیره هم روند صعودی به خود گرفت. در حال حاضر بدون در نظر گرفتن قیمت زمین، صدور پروانه و دیگر مجوزها، هزینه ساخت هر متر مسکن در کشور ۷.۱ میلیون تومان شده است. تازه این عدد برای ساختمان تا ۵ طبقه است و اگر ارتفاع بالاتر برود، قیمت افزایش می‌یابد. اگر دولت بتواند برخی هزینه‌های جانبی مثل صدور پروانه، انشعابات و خدمات مهندسی را کاهش دهد، به طور خلاصه می‌توان گفت، همین حالا هزینه تولید واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۶ تا ۷ میلیون تومان در هر متر مربع خواهد بود.

وعده تعادل بازار سیب زمینی تا قبل از عید

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به عرضه سیب زمینی نو، پیش بینی می شود که نوسان قیمت این محصول قبل از عید مرتفع شود. اسداله کارگر گفت: طبق سنوات گذشته، بازار میوه تا چند روز مانده به پایان سال در رکود به سر می برد. با توجه به فراوانی میوه و ذخایر مناسب در سردخانه، مشکلی در بازار میوه شب عید نخواهیم داشت. به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران،  قیمت کنونی هر کیلو پرتقال تامسون شمال ۹ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال خونی جنوب ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال خونی شمال ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال ناول ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان، نارنگی بندری ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار تومان، نارنگی تخم پاکستانی ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار تومان، سیب زرد دماوند ۱۲ هزار تا ۲۲ هزار تومان و سیب قرمز دماوند ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان است.

احتمال تغییر نرخ خرید تضمینی گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت:دستورالعمل خرید بر مبنای قیمت کیلویی ۷۵۰۰ تومان تنظیم شده است، اما کمیسیون تلفیق بودجه قیمت کیلویی ۹۵۰۰ تومان را پییشنهاد داده است که اگر تایید و قانونی و به رییس شورای قانون گذاری (رییس وزیر کشاورزی) ابلاغ شود دستورالعمل خرید بر این مبنا صورت خواهد گرفت. احتمال اینکه این نرخ تایید شود وجود دارد و همه دستگاه‌ها باید از حالا برای خرید تضمینی گندم خود را آماده کنند. /ایلنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
انشالله این جلسه مثل جلسه سران برای افزایش بنزین در ۹۷ نباشه و چون رئیسی خودش هم حضور داره مثل روحانی نمیتونه بگه من جمعه خواب بودم و خبر نداشتم
حذف مالیات ارزش افزوده از مواد خوراکی کار خیلی خیلی خوبیه ...

اما این کار در صلاحیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است ؟!

بعد مجلسی ها ناراحتن که هی نهاد موازی قانون گذاری درست می شه !!!


راه درستش اینه که هین کار توسط مجلس انجام بشه


تمامام.
نمیشه با این شرایط اقتصادی، با ۷ میلیون خانه ساخت. نهایتاً به ۱۰ میایون خواهد رسید.
تا زمانىًكه تتواني نفت صادر كنيد قيمت بالاي نفت كمكىبه ايران نميكند
افتاب لکن چهل دست شام نهار هیچ در طول چند سال گذشته وچند ماه گذشته دولت چندتا اپارتمن تجویل مردم داده حالا از افزایش قیمت حرف میزند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
تا زمانی که سرمایه گذار خارجی به عنوان رقیب وارد نشود همین آش و همین کاسه است انبوه ساز داخلی به دنبال سودهای چند صد درصدی است
چرا این کشور به اینجا رسید که اقلام ساختمانی روزانه افزایش دارد مگر این ملت چه خطایی کردن که سزاوار مسکن متري چند ده ميليوني شود كشوري داري و تامين رفاه ملت سخت است بعضي ها نمي توانند كشورداري كنند
200 میلیون بشه نفت آخ جون پراید میشه (200) میلیون
اوکراین گول وعده های آمریکا رو خورد
هزینه ساخت متری 7 میلیون تومانی مسکن درست نیست و رقم هزینه ساخت بسیار کمتر از این مبلغ است.
در حداکثر حالت هزینه ساخت متری یک میلیون تومان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
تا زمانی که سرمایه گذار خارجی به عنوان رقیب وارد نشود همین آش و همین کاسه است انبوه ساز داخلی به دنبال سودهای چند صد درصدی است همه مشکلات کشور ره حل های سادهای دارد ولی تصمیم گیر قوی میخواهد برای کنترل خودروساز و لوازم خانگی داخلی باید فرصت 2 ساله برای صفر کردن عوارض واردات تعیین کرد برای انبوه سازان باید سرمایه گذاران خارجی با تکنولوژی ساخت جدید و ارزان و کیفیت ساخت بالا را مورد توجه قرار داد
نهار دادن؟
اقتصاد دنیا بخاطر جنگ روسیه و اکراین دارد می خوابد ولی اقتصاد ایران همیشه در گردش است و بالا می رود مثل فروش سیب رمینی و برنج و گوشت....؟
اقتصاد کشور دست شرکتهای کوچک نیست انهایی که باید مالیات بدهند نمی دهند حالا شما روی هر چیزی مالیات ببیند فقط قدرت خرید مردم را کاهش میدهید
بر همین احساس تقاضا هم کم میشود و شرکتها نمیتوانند محصولات خودشان را بفروشند وچون تقاضایی وجود ندارد باعث کاهش تولید و در نتیجه اخراج نیروی کار خواهد شد و این کار مانند یک زنجیره تکرار میشود و زمانی تصمیم می گیرید که شرکتهایی که معاف بوده اند مالیات بدهند که دیگه خیلی دیر شده است
کاهش تورم هم ناشی از کاهش قدرت خرید است که الان گفته میشود والله محصولی عملا قیمت ان کم نمیشود و اینکه گفته میشود که تورم کاهش پیدا کرده برای این امر است مگر اینکه کمتر خرید شود اینها را یک لیسانس اقتصاد هم میداند
جلسه سران قوا نهار دادن؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل