بازدید 27813
رییس انستیتو پاستور ایران مطرح کرد

احتمال پایان غیرمنتظره ویروس کرونا/ هنوز زود است که بگوییم این ویروس «دست ساز» است یا خیر/ برای تولید واکسن بیشتر نیازمند پول و خرید تجهیزات هستیم/ مقاله پاستوکووک به زودی منتشر می‌شود و اثراتش را خواهید دید

وقتی فرد مثبت هم شده باشد، اما نتوانیم او را ایزوله کنیم، تست بی ارزش است. در مورد اومیکرون سرعت انتشار خیلی بالاست، در حالی که در مورد واریانت‌های قبلی، اگر یکی درگیر می‌شد، ممکن بود ۴ یا ۵ تن دیگر را مبتلا کند؛ اما در این سویه درصد زیادی از کسانی که با بیمار در تماس بودند، بیمار خواهند شد و امکان ایزوله کردن هم نیست.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 19 February 2022
تابناک اجتماعی
رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به مراحل تشخیص کرونا در کشور، گفت: با آغاز کووید۱۹ شبکه آزمایشگاهی تشخیصی شکل گرفته که نه تنها در کووید۱۹ بلکه در تمام تهدیداتی که در آینده ممکن است متوجه کشور شود، می‌تواند کار بزرگی را برای کشور انجام دهد؛ یعنی امروز صاحب شبکه تشخیص مولکولی هستیم که سال‌ها آرزوی آن را داشتیم.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر علیرضا بیگلری در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: با توجه به اینکه امروز ۳۰ بهمن ماه است ـ دقیقا دو سال قبل در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ـ اولین موارد کووید۱۹ در کشور تایید و اقدامات وزارت بهداشت و دولت برای مبارزه با کووید۱۹ آغاز شد. در این نشست قصد داریم به بازخوانی اتفاقاتی که در روز‌های اول در بحران کووید۱۹ در کشور و در انستیتو پاستور با آن مواجه بودیم، بپردازیم و نکاتی را ذکر کنیم که نیاز است در تاریخ شفاهی حوزه سلامت کشور بماند.

وی افزود: وقتی اولین اخبار از کشور چین مبنی بر وقوع یک بیماری جدید که آن روز‌ها به عنوان کرونای جدید شناخته می‌شد، به ما رسید، در اولین قدم در دی ماه ۱۳۹۸ و تقریبا ۵ تا ۶ هفته قبل از تایید اولین موارد در کشور، جلسات مقدماتی در انستیتو پاستور آغاز و مشخص شد که اولین گلوگاه و محور، تشخیص خواهد بود؛ بنابراین، بر راه‌های تشخیص کووید۱۹ تمرکز کردیم و در ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ یعنی ۱۱ روز قبل از اینکه اولین موارد تشخیص داده شود، روش‌های تشخیصی در انستیتو پاستور ایران کاملا راه افتاد و می‌توانستیم تشخیص را با روش PCR انجام دهیم.
 
بیگلری افزود: قرار شد نمونه‌های اولین موارد که با علائم تنفسی و به اسم آنفلوآنزا در استان‌ها بستری شده بودند،  برای کووید۱۹ مورد آزمایش قرار دهیم با این فرضیه که ممکن است افرادی با علائم تنفسی بستری شدند، اما ممکن است مبتلا به کووید باشند.

وی ادامه داد: در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ نمونه‌هایی که از قم دریافت و از سوی آزمایشگاه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین تشخیص کووید۱۹ برایشان اعلام شده بود، از سوی وزارت بهداشت به انستیتو پاستور ایران ارسال شد و در ساعات پایانی ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تایید قطعی را برای اینکه دو نمونه مطرح شده، انجام دادیم و به اطلاع وزیر بهداشت وقت رساندیم.
 
احتمال پایان غیرمنتظره ویروس کرونا/ هنوز زود است که بگوییم این ویروس «دست ساز» است یا خیر/ برای تولید واکسن بیشتر نیازمند پول و خرید تجهیزات هستیم/ مقاله پاستوکووک به زودی منتشر می‌شود و اثراتش را خواهید دید
 
رئیس انستیتو پاستور در ادامه گفت: نکته مهم این بود که از نظر زمانی فقط دو روز با یک واقعه مهم در کشور مواجه بودیم؛ چهارشنبه ۳۰ بهمن تایید شد که اولین موارد کووید را داریم و جمعه دوم اسفند ماه انتخابات مجلس را در پیش داشتیم که وزارتخانه تصمیم گرفتند در اولین ساعات، موارد مثبت را به اطلاع مردم برساند.

وی افزود: در اولین قدم با توجه به اینکه در کشور فقط سه آزمایشگاه وجود داشت که می‌توانستند کووید۱۹ را شناسایی کنند که شامل انستیتو پاستور ایران، آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری بودند، به همین دلیل در قدم اول وزارت بهداشت کمیته تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ را با محوریت انستیتو پاستور ایران شکل داد و انستیتو پاستور به عنوان پرچم‌دار این کار وارد عرصه شد و در کنار آن سایر سازمان‌ها و ادارات قرار گرفتند.

بیگلری با بیان اینکه عمده وظایف این بود که مشخص کنیم از چه تستی استفاده کنیم، گفت: به عنوان مثال در روز‌های اول اصرار بر این بود که از تست‌های آنتی بادی برای تشخیص استفاده شود که کاملا روش نادرستی بود، زیرا این تست‌ها زمانی مثبت می‌شوند که فرد دیگران را آلوده کرده و خودش در حال بهبودی است؛ بنابراین، اصرار بر این بود که تست PCR در کشور راه اندازی شود. باتوجه به اینکه تست PCR نیاز به مواد اولیه و دستگاه داشت و از طرفی کارکنان آزمایشگاه‌ها هم با روش تشخیص آشنا نبودند، وزارت بهداشت تصمیم گرفت که از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بخواهد که تمام نمونه‌ها به انستیتو پاستور ایران ارسال شوند.
 
وی افزود: اولین مشکل ما حجم بالای نمونه‌هایی بود که وارد می‌شد و مسلما باید مدیریت می‌شدند که مستلزم کار شبانه‌روزی همکارانم در انستیتو پاستور بود که هفت روز هفته و ۲۴ ساعته بدون تعطیلی این وظیفه را بر عهده گرفتند و مدام نمونه بود که به انستیتو پاستور می‌رسید؛ بنابراین، مسلما در جواب‌دهی تاخیر داشتیم که گاهی به ۹۶ ساعت هم می‌رسید تا بتوانیم آن حجم نمونه را بررسی کنیم.

وی گفت: در این میان دو کار مهم در همان هفته‌های اول انجام شد؛ یکی اینکه آزمایشگاه‌های متعدد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را آموزش دادیم و پروتکل تدوین شده را در اختیارشان قرار دهیم. در کنار آن تامین کیت‌ها هم مطرح بود که البته کیت‌های اولیه دست ساز بود و در انستیتو پاستور تولید شد. در مراحل بعد کیت‌هایی را که از نظر قیمت و کارایی به صرفه بودند، تامین می‌شد و تحویل انستیتو پاستور می‌شدند و سپس بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شد تا با کیت‌های یکسان تشخیص انجام شود.
 
بیگلری در ادامه گفت: هر روز بر تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی کووید۱۹ افزوده می‌شد. به طوری که امروز شاهدیم کشور در سخت‌ترین شرایط و در اوج تحریم ها، وقتی که انواع مواد مصرفی ما در فرودگاه‌های کشور‌های دیگر توقیف می‌شد و به دستمان نمی‌رسد و هیچ دستگاه جدیدی در هفته‌های اول امکان ورود به کشور را نداشت، مجبور بودیم که فقط به دانش فنی موجود در کشور اکتفا کنیم و پروتکل کشوری را طوری پیش بریم که در دستگاه‌های کوچک PCR قابل انجام باشد.
 
وی افزود: امروز صاحب شبکه‌ای هستیم که بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه عضو آن هستند که شامل آزمایشگاه‌های دولتی، خصوصی، عمومی غیر دولتی و خیریه‌ها هستند که ابزار و سرمایه بزرگ ملی برای حوزه سلامت است. زیرا شبکه‌ای شکل گرفته که نه فقط در کووید۱۹ بلکه در تمام تهدیداتی که در آینده ممکن است متوجه کشور شود، می‌تواند کار بزرگی را برای کشور انجام دهد. یعنی شبکه تشخیص مولکولی را که سال‌ها آرزو داشتیم، امروز صاحبش هستیم.
 
احتمال پایان غیرمنتظره ویروس کرونا/ هنوز زود است که بگوییم این ویروس «دست ساز» است یا خیر/ برای تولید واکسن بیشتر نیازمند پول و خرید تجهیزات هستیم/ مقاله پاستوکووک به زودی منتشر می‌شود و اثراتش را خواهید دید

بیگلری ادامه داد: این شبکه با هم کار می‌کند و طی بازه‌های زمانی مشخص ارزیابی و کنترل کیفی می‌شود تا مطمئن شویم که تک تک آزمایشگاه‌هایی که کار کووید۱۹ را انجام می‌دهند، کیفیت مناسبی دارند. قدم و کار مهم بعدی که انجام شد؛ چند روز بعد از بحران کووید۱۹ فراخوان تولید کیت به تولیدکنندگان داخلی از سوی انستیتو پاستور ایران داده شد و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت شرکت‌ها فراخوان شده و آمدند، کیت‌های اولیه ساخته شد و به انستیتو پاستور آمد.
 
وی افزود: یک وظیفه دیگر را هم در انستیتو پاستور برعهده گرفتیم و قرار شد که بررسی و تایید کیت‌ها را انجام دهد. در واقع کمک کرد تا توسعه و تحقیق درباره انواع کیت‌ها در کشور کلید بخورد. به طوری که اواخر اسفند ماه به چند شرکت تولیدکننده مجوز تولید کیت را دادیم و از اردیبهشت ۱۳۹۹ اولین کیت‌های تولید داخل را در بازار داشتیم. از خرداد تا تیر ۱۳۹۹ تقریبا نیازی به ورود کیت از خارج از کشور نداشتیم و ظرفیت برای تولید انواع کیت اعم از PCR و آنتی بادی و رپید در کشور ایجاد شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در کنار همه این‌ها وظیفه تعیین و پایش جهش‌ها هم بر عهده انستیتو پاستور ایران بود که با همکاری سایر مراکز انجام داده و موردی و ادواری جهش‌ها بررسی می‌شدند. دستگاه‌های بسیار محدودی داشتیم، اما امروز با افتخار می‌گوییم که انستیتو پاستور ایران به آخرین روش‌ها و دستگاه‌ها برای ارزیابی جهش‌ها مجهز است و کشور در کار تشخیص با تکیه بر دانش بوم و تکیه بر جوانانی که در سطح تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده و در دورترین شهر‌ها حضور داشتند، موفق شد. این نیروی انسانی تحصیل کرده سرمایه بزرگی است که کووید۱۹ ارزش آن را مشخص کرد. اگر این را نداشتیم و دانش فنی تشخیص در کشور نبود، پیش بینی می‌شد که در ماه‌های اول صد‌ها هزار کشته ناشی از کووید۱۹ داشته باشیم.

وی افزود: یادم است که در روز‌های اول طبق دستورالعمل، سازمان بهداشت جهانی می‌گفت که برای تایید مثبت بودن یک بیمار باید سه ژن بررسی شود، اما واقعا کیت به اندازه کافی در دسترس ما نبود. ما روزانه فقط می‌توانستیم ۶ هزار واکنش انجام دهیم، اگر از سه ژن استفاده می‌کردیم، فقط دو هزار بیمار را می‌توانستیم تعیین تکلیف کنیم. با این حال اطلاعات کافی به دست آمد که بررسی یک ژن برای تایید بیماری کافی است. روز‌های اول به ما خرده می‌گرفتند، اما بعد از چند روز نماینده سازمان جهانی بهداشت تایید کردند که روش انستیتو پاستور درست است و به سایر کشور‌ها هم توصیه کردند که از پروتکل ایران استفاده کنند. در عین حال برنامه کشور این بود که سعی شود از تست‌های موجود استفاده بهینه کند و به همین دلیل اکثر ظرفیت تست را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. تمام فرآیند تشخیص مصداق عینی این جمله است که فرصتی که در تهدیدات است، شاید در روز‌های عادی وجود ندارد.

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست ساز بودن ویروس عامل کووید۱۹، گفت: باید توجه کرد که یکی از شاخصه‌های مهم کووید۱۹ ناشناخته بودنش است. واقعا تمام علوم بشری را به ویژه در حیطه علوم پزشکی و زیستی به چالش کشید. اصلا شروع این بحران که چگونه شروع شد و پیش رفت و چرا اینگونه رفتار می‌کند و چرا ژنوم و ماده ژنتیکی آن ثبات ندارد، همه بحث‌هایی است که ساعت‌ها نیاز به بحث دارد، اما فکر می‌کنم همانطور که شروعش غیرمنتظره بود، ممکن است پایان غیرمنتظره‌ای هم داشته باشد، شاید حوادث اومیکرون و بعد از اومیکرون بهتر بتواند بگوید که چه اتفاقی می‌افتد.
 
وی افزود: وقتی که کل این پدیده‌ها را کنار هم بگذاریم، شاید یک روز بتوانیم قضاوت کنیم که آیا این مداخله انسان در ژنوم ویروس و دست ساز بود یا به طور طبیعی ایجاد شده است. طبق اطلاعات کلی که من دارم به عنوان یک متخصص ژنتیک، خیلی زود است برای بشریت که بتواند قاطعانه در این باره اعلام نظر کند و بگوید این ویروس طبیعی بوده یا دست ساز. باید توجه کرد که ویروس‌ها سال‌ها طول کشیده که به تکامل رسیدند و کوچکترین تغییر در ژنوم ویروس آن‌ها را مساعد می‌کند که تغییرات و جهش‌های بیشتری در ژنوم داشته باشد. اما فعلا شواهد کافی برای پاسخ به این سوال که دست ساز بوده یا خیر، نیست.
 
احتمال پایان غیرمنتظره ویروس کرونا/ هنوز زود است که بگوییم این ویروس «دست ساز» است یا خیر/ برای تولید واکسن بیشتر نیازمند پول و خرید تجهیزات هستیم/ مقاله پاستوکووک به زودی منتشر می‌شود و اثراتش را خواهید دید

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تولید واکسن پاستوکووک نیز، گفت: واقعیت این است، با توجه به اینکه واکسنی که تولید شد، نتیجه اش را دنیا دید؛ هم در کشور کوبا که توانست با واکسن‌هایش هم از نظر پوشش واکسیناسیون و هم از نظر مرگ و میر موفقیت به دست آورد که همیشه جزو کشور‌های اول و دوم دنیاست که توانسته با واکسن هایش جلوی مرگ و میر را در کووید بگیرد که کاملا قابل استناد است.
 
وی افزود: درباره مشارکت ایران و کوبا در تولید این واکسن هر روز که جلو می‌رویم هر دو طرف معتقدیم که انتخاب بسیار درستی داشتیم که اثرات آن را می‌بینید و نتایج کارآزمایی را هم دیدیدم که چند هفته آتی شاهد چاپ مقاله اش در بالاترین جای ممکن خواهید بود، زیرا کارآزمایی به قدری درست در کشورمان انجام شد که تمام زوایای تاثیر واکسن و عوارضش درآمد.

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیماری هاری در کشور گفت: هاری سالانه حداقل ۷۰ هزار مرگ را در دنیا ایجاد می‌کند. باتوجه به اینکه آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران قرار دارد و باتوجه به اینکه برنامه پایش کشوری از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود، معمولا در چند سال اخیر تعداد مرگ و میر در ایران برای این بیماری کمتر از انگشتان دو دست بوده و کمتر از ۱۰ نفر مرگ و میر داشتیم که موفقیت بسیار بزرگ برای ایران است که تعداد مرگ و میر کشور ناشی از هاری تک رقمی است. باتوجه به اینکه ایران به عنوان مرجع در این زمینه شناخته می‌شود، تاکنون روند بسیار موفقی در کنترل هاری داشتیم و در سال‌های اخیر هم تعداد مرگ ناشی از هاری نسبت به سایر کشور‌ها بسیار ناچیز بوده که نتیجه یک تلاش ریشه دار در کشور است که به بار نشسته است.
 
بیگلری ادامه داد: طی هفته‌های آتی دل مردم به شادی بزرگی از بابت افتخار انستیتو پاستور خواهد رسید و کیفیت و استقبال از واکسن ما مشخص است. با هزاران درخواست واکسن مواجه هستیم، زیرا دو واکسن در دو دوز می‌سازیم. دستور میزان تولید را از وزارت بهداشت می‌گیریم و چون این واکسن برای کودکان در کشور هم مجوز استفاده دارد درخواست وزارت بهداشت در شهریور ماه تمرکز برای تولید این واکسن بود و الان هم هرچه پاستوکووک پلاس توزیع شود به سرعت مصرف می‌شود، چون به عنوان دوز یادآور اکثر واکسن‌ها مصرف می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فناوری ساخت واکسن کاملا در اختیار انستیتو پاستور ایران است، تصریح کرد: اما تولید نیاز به دستگاه دارد تا حجم تولید را افزایش دهیم. سفارش ما ماه‌ها آماده است و با انتقال آن به داخل، حجم تولید چندین برابر خواهد شد. همه فرایند تولید واکسن در ایران قابل انجام است و با توجه به مشارکت مستقیم هر دو کشور در تولید، برای افزایش حجم تولید نیاز داریم که تجهیزات جدید داشته باشیم که این موضوع نیازمند زمان و تامین ارز است. 

بیگلری افزود: در برخی مواقع به دلیل بروکراسی‌های موجود تامین ارز با تاخیر صورت می‌گیرد و به همین دلیل مجبوریم برای اینکه به نیاز کشور برسیم برخی مواد اولیه را از کوبا بگیریم. بر اساس قرارداد موجود، اولویت تامین نیاز دو کشور است. با ورود ماده اولیه، امکانات همه کار‌ها در ایران وجود دارد و ما فقط منتظریم تجهیزات وارد شود تا حجم تولید افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: آرزو می‌کنم کشور حمایت ارزی بیشتری از این واکسن انجام دهد، ولی باید قبول کنیم حمایت ارزی در هیچ کشوری در حد وزارت بهداشت نمانده است؛ یعنی اگر آمریکا یا هر کشوری واکسن تولید کرده است کل ساختار پشت تولید آمدند. تمام ابزار فنی و سلول اصلی واکسن پاستوکووک را داخل کشور داریم. با توجه به چاپ مقاله استقبال از این واکسن افزایش هم خواهد داشت. با توجه به میزان ارز تامین شده اینکه تا همینجا هم واکسنی با این کیفیت تقدیم مردم کردیم یک شاهکار بوده است.
 
احتمال پایان غیرمنتظره ویروس کرونا/ هنوز زود است که بگوییم این ویروس «دست ساز» است یا خیر/ برای تولید واکسن بیشتر نیازمند پول و خرید تجهیزات هستیم/ مقاله پاستوکووک به زودی منتشر می‌شود و اثراتش را خواهید دید

رییس انستیتو پاستور ایران، درباره ظرفیت انجام تست‌های آزمایشگاهی، اظهار کرد: تست وقتی ارزش دارد که ما قدرت ایزوله کردن داشته باشیم. وقتی فرد مثبت هم شده باشد، اما نتوانیم او را ایزوله کنیم تست بی ارزش است. در مورد اومیکرون سرعت انتشار خیلی بالاست، در حالی که در مورد واریانت‌های قبلی اگر یک نفر درگیر می‌شد، ممکن بود ۴ یا ۵ نفر دیگر را مبتلا کند، اما در این سویه درصد زیادی از کسانی که با بیمار در تماس بودند بیمار خواهند شد و امکان ایزوله کردن هم نیست. مسلما در پیک دلتا تست اثربخشی بیشتری داشت نسبت به اکنون. درحال حاضر عقلانی است که بگوییم افرادی که علامت دارند، فرض را بر ابتلا به اومیکرون بگذارند و خود را قرنطینه کنند.

وی افزود: در برهه‌ای کشور آلمان ماهی ۱۰۰ میلیون یورو برای تست هزینه می‌کرد. انجام تست‌ها وابسته به اقتصاد کشور‌هاست. تصمیمات به عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی و پزشکی وابسته است و باید هزینه اثربخشی تست در نظر گرفته شود.

او در پایان تاکید کرد: انستیتو پاستور ثابت کرد که یار روز‌های سخت مردم است و دژ مستحکم امنیت سلامت است و در بحران کرونا هم پرچمدار کار تشخیصی بود که آیندگان بیشتر از آن خواهند نوشت. مورخین بزرگ می‌گویند که انسان‌ها از تاریخ عبرت نمی‌گیرند، ولی امیدوارم بحران کرونا فرصتی باشد که یاد بگیریم چگونه باید مدیریت کنیم و دستپاچه نشویم. کار تیمی بزرگی تجربه کردیم و زحمات همکاران ما در کل آزمایشگاه‌ها قابل تقدیر است و به نمایندگی از همکارانم از خانم دکتر مختاری آزاد و آقای دکتر ناجی نهایت تشکر را دارم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
این آتی رو از شما بگیرن موندم چی دارید بگید کلا ، برید بابا کلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
خیلی نظر پر محتوایی دادی
سپاس فراوان از تابناک عزیز که منتشر کردی
تا تو واکسنی بسازی که واقعا جواب بده ۲..۳ سال دیگه حداقل زمان میبره....اونایی که فایزر زدن...اومیکرون میگیرن مرگ و میرشون در حد صفر هست...مال ما که سینوفارم زدن....بگیرن....۵۰ درصد شانس باهاشون یار باشه زنده میمونن....خدا رحم کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
عه فکر کردی چینی ها فایرز زدن که چند روز پیش جشن سالگرد بدون مرگ و میر کرونا رو تو چین گرفتن ؟داداش از جنس خوب مصرف کن این همه دارن میگن از موتوری سرپارک جنس نگیر آشغال بهت میدن نتیجه اش !!!میشه همین اباطیل که بافتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
برو فایزر بزن
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
آیا نق زدن کار خوبی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
نخیر چین با قرنطینه بازای ابتلای محدود به پایان مرگ و میر کرونایی رسیده و نه واکسن. ضمنا به داروی فایزر تاییدیه مصرف داده. فرق داره با ما که هنوزبا 20 درصد بستری کرونایی اطفال مدارسمون بدون یک پروتکل جدی بازه
چرا واردات واکسن را متوقف کردین؟!؟ این واکسنهای داخلی هر وقت به تایید سازمان‌جهانی بهداشت رسید مردم‌اعتماد ‌میکنن.
واکسن‌ وارد کنید دوز سومشون ‌را مردم ‌یزنن! خلاص شیم‌ از این مصیبت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
آخی ک همه دنیا خلاص شدن الا ما
Worldometers
منتظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
تو آمریکا مگه فایزر نزدن ؟ پس چرا تو آمریکا این همه
میمیرن ؟ راست میگن مرغ همسایه غازه
اون پولی که ستاد اجرایی فرمان امام گرفت چی شد؟!
پاسخ ها
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
خرج تحقیق درمورد ساخت واکسن کرونا شد واینطورکه نقل قول شده روزانه حداقل 16 ساعت درحال کاروتحقیق هستند
بهشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
صرف توسعه کیفی خودروهای تولیدداخل شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اون پولی ک حسن توی بورس ازمون دزدید چیشد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چه وگویی تو؟گوشه نداشته بید
سفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
خورده و تبدیل به برج و ملک در خارج و... شد. لطفا دیگر پیگیری نفرمایید که از پاسخگویی معذوریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
بی‌خیال بابا. اون پول که پیش پول‌هایی که این ستاد داره چیزی نیست. براشون در حد یک قران هم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
داره میسازه مگر ندیدی کلی از این واکسن ها به دیگر نقاط جهان صادر شد
ستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
هزینه شد برای خرید پنت هاوسهای تریبلکس و ویلاهای سوپرلاکچری در ونکوور و ملبورن و جزایر مارشال
دکتر جان من سواد شما رو ندارم با سواد خودم میگم
در طول تاریخ کدام ویروس طبیعی بوده که شرق تا غرب و از جنوب تا شمال و از دمای ۳۰- تا ۵۰+ درجه و در نژادهای مختلف یکسان عمل کرده و باعث فوت زیادی بشود
استدلال
خیلی ساده بود
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
سوادنداری حرف نزن. گریپ سال 1918 بوجوداومد و50-100 میلیونودرسراسرجهان کشت.اون موقع علم ژنتیک درحدی نبود که بتواندویروسهارا دستکاری کند.
هی بابا... روزی ۳۰۰ نفر ادم میفته میمیره... این داره میگه مقاله مون منتشر شه اثرش رو میبینید؟؟؟ اقا این که دیگه اچ ایندکس و ایمپکت فکتور نیست هی ادا در میارید... فکر کردید شعاره؟؟؟
احتمالا شما یک واکسن جدید با نام (ولادت)یا یه اسم تو همین مایه ها خواهید ساخت و بشریت را نجات خواهید داد.
با ضرر روزانه بالای 150 میلیون دلار ناشی از تحریم صادرات نفت میشه برا همه ی مردم ایران روزانه تست گرفت یا واکسن فایزر خرید، تحریم بر سر هیچ و پوچ، اینجام مینالیم پول نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
خود آمريكايي ها واكسن فايزر نميزنن اونوقت شما دنبال اين هستي كه واكسن فايزر بخري؟
فعلا که دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گرفتار مدیریت مدبرانه رفیق دوران دبستانت شده
همانکه یک هفته ای استادش کردی و دو هفته ای هم رئیسش کردی
و گذاشتی روی صندلی خودت بشینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
خیلی ها این انتقاد را به رئیس پاستور بیان می کنند:
منظور از رفیق دوران دبتستان وی، همان تاجری است که به آموزش می گفت پژوهش و به پژوهش می گفت آموزش
چون مدیر بی سوادی بود و سر از تحقیق و آموزش در نمیاورد
و به ادعای برخی افراد مطلع چنان بلائی بر سر تحقیق و اخلاقیات در تحقیق آورده اند که کسی قادر به جمع و جور کردن فضاحتهای وی نیست.
دوباره پول کم اوردین شروع کردین حرفایه علمی زدن.
این ویروس را چین ساخته تا درزمان نیاز بعنوان جمگ بیولوژیک استفاده کند الان همه دنیا با کرونا درگیرهستند الاکشورچین چرا؟ چون چین واکسنی که ساخت دونوع هست سینوفارم معمولی که به کشورها میفروشد سینوفارم پکنی مخصوص مردم کشورش تازه اولین کشوری بود که واکسن تولید کرد یعنی نمیخواهید درک کنید که چین ضد خلق هست اقای دکتر تا تا متوجه بشی حوزویان واخوندای مجلس مثل سلیمی وخانم دکتر الهیان و.... فهمیدن وگفتند کارامریکاست خخخخخخخخخخخخخ
سلام، خدا قوت. بنده با اعتماد کامل از واکسن تولید شده شما زدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
خدا رحمتت کنه انسان خوبی بودی
همین اعتماد راهی دیار باقیت کرد
تا شما یک واکسن متعبر بسازید که مردمان را باور داشته باشند واکسن ان مثل سرما خوردگی ساخته شده و شماهنوز درخم یک کوچه هستید قربانتان پول بیت المال راحرام نکنید چون شمااز اول هم معلوم بود چون زیرساخت ان را نداشتیم...این را هم یک نفر عادی می داند ولی شماها هنوز نمی دانید یا میخواهید از این طریق چیزی بگیرید...؟
همش دنبال پول هستيد
بهیچ عنوان انتظارپایان غیرمنتظره ویروس کرونارانبایدداشت بنظر میآیدتارمانیکه ۸۰ تا۹۰ درصدمردم دنیاواکسن نزده باشند این ویروس باماخواهدبود این پیامی ازطببعت است بمابندگان ناشکری که همه چیزانراخراب کردیم و بهم رحم نکردیم وتمام هم وغممان شدپول ومادیات ازخدابخواهیم ماراببخشدودردلمان رحم به همنوع عطاکند بیماری مرگ آوری که شروعش رامیدانیم ولی پایانش راهیچکس نمیداند
حرف نادرست زده این همه شرکت داروسازی و واکسن سازی رو کرونا سرمایه گذاری کردن محاله بذارن به این زودی تموم بشه هر طور شده ترس کرونا را زنده نگه خواهند داشت
برای این دولت جان مردم ارزشی ندارد . همه چیز را رها کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
آخ نه که اون دولت یه فوتی هم نداشتیم
من به واسطه اعتبار و قدمت به انستیتو پاستور اعتماد کردم و واکسن پاستو کوواک زدم بعدا متوجه شدم که حتی وزارت بهداشت نیز در پیامک ها واکسن را به نام کوبایی آن سوبرانا می شناسد! بعد از یک هفته از تزریق دوز دوم درد شدید زانو و مفاصل گرفتم و هنوز هم خوب نشده است امیدوارم رییس موسسه خودشان هم این واکسن را تست کنند و عوارض آن را احساس کنند ! و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون ! جوابتان با دستگاه عدل الهی !!!
دو سؤال علمی از این آقا:

1) میپرسند «چرا ژنوم و ماده ژنتیکی ویروس کووید-19 ثبات ندارد»؟ یعنی آیا ایشان در مورد ویروس های با ژنوم تک ریشه ای نشنیده اند؟! مثلاً آیا در ویروس آنفلوآنزا از بدو پیدایش آن تا کنون جهشی رخ نداده و همواره با ثبات بوده است؟

2) می گویند «فکر می‌کنم همانطور که شروعش غیرمنتظره بود، ممکن است پایان غیرمنتظره‌ای هم داشته باشد»! دلیل منطقی و استدلال علمی این که پایان چیزی شبیه آغازش باشد چیست؟

ایشان رئیس انستیتو پاستور ایران هستند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
در مورد ژنوم ویروس بنظرم ایشان هم مختصات ژنوم ویروس را میشناسند ولی نظر ایشان ایجاد جهش های فراتر از انتظار ودر نواحی حساس ژنوم ویروس بود. در مورد سوال دوم هم هیچ چیز در علم مطلق و قابل پیش بینی %100 نیست
نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا؟

جناب دکتر دستتون درد نکنه ولی چقدر باید هموطن از دست بدیم تا زمان بگذره و بتونیم واکسن بسازیم؟

اگه شما تو مسیر منزلتون چند تا ایستگاه اتوبوس و مترو باشه موقع بیرون رفتن با اعضای خانواده یا افراد سالمندی که پیشتون هستند پیشنهاد میکنید که بهتره از اتوبوس یا مترو استفاده نکنیم تا مثلا چند سال بعد خودمون ماشین بخریم .دستیابی به دانش و خود کفایی خیلی خوبه نه جایی که جون آدما در میون باشه .در زمینه خرید و واردات واکسن خیلی کوتاهی شد.ما تاوان دادیم تا امروز متاسفانه بیشتراز 135000نفر از هموطنانمونوازدست دادیم .تازه اگه این آمار درست بوده باشه .135000نفر عزیز خانواده دستشون از دنیا کوتاه شده وچه داغی برای بازمانگان.هر چی بگم تمومی نداره این داستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
بحث خرید واکسن وتولید آن دو مقوله جداست که باید هرکدام جداگانه ولی بموازات هم جلو برده شود.بعبارتی پرداختن به یکی نفی دیگری نیست. موفق باشید
چطور با اینهمه خودستایی نگفت اولین واکسن کرونای ایرانی را انیستیتو پاستور نساخته؟
اين واكسن كوباييه نميدونم براي شما چرا انقدر مهمه؟توي ايران فقط پر ميشه و اعتبارش تاييد نشده
ازاول که کروناآمداینهمه مردم راباکرونایاب واکسنهای جورواجور که هیچ وقت درنیامدوقرنطینه درنوروزویلداپیچوندیدهنوزهم داریدوعده سرخرمن(پاستوکویید)میدهیدخسته نمیشین شما!؟!؟
این مصاحبه ها احتمالا ارتباطی با پاداش های پایان سال چهارصد میلیون تومانی شما و معاونین الهیه ماشینتون نداره؟
ی مشت حرف مفت ژنوم ثبات نداره. تو چی میدونی از ویروس اخه؟ مگه مربی فوتبالی کنفرانس گزاشتی؟ تو این وضع بیماری وقت واسه اب خوردن نباید داشته باشید. به جای این مهملات پول بیت المال رو صرف تحقیق و ساخت اصولی واکسن کنید.
مگر کسی از شما سوالی پرسیده بود که شما در مورد پایان کرونا یا دست ساز بودن آن جواب بدهید؟ مگر در آن حد هستید؟!!
با سلام سرمایه گذاری در یکی نفی دیگری نیست. هرکدام به جای خودش مهم است.
نیست اون پولایی که تا الان گرفتن خرج تولید واکسن کردن برای تولید بیشتر پول بیشتر میخوان از کوبا وارد میکنن به اسم تولید تو مملکت پخش میکنن.
به خودشون هم پاداش های انچنانی میدن
خود فرانسوی ها ( برنده جایزن نوبل پزشکی شون) به این نتیجه رسیدند که این ویروس دست سازه و ترکیب ویرسو ایدز با کرونای قبلی است، شما هنوز قبول نداری و به نتیجه نرسیدی. باشه ایشاالله میرسی به قول فیلم اخراجی ها
ریاست انستیتو پاستور که هیچ جنابعالی صلاحیت گذاشتن تب سنج زیر زبون یک مریض رو هم ندارید
خسته نمی شی از این همه مصاحبه های تکراری و ادعاهای دروغین؟
سلام هیچیزی نباشد منبع درامد وزارت بوده دنبال پول گرفتنین تو این چند سال چه گلی به سرملت زدین تازه بفکر خرید تجهیزادین بخورین
از سی سال پیش انستیتو پاستور می خواست واکسن سیگار و تریاک و آنفلوانزا و هاری بسازه این همه پول گرفتند واکسن کرونا هم مثل اونا. عمرا اگه تو پاستور کسی بتونه واکسن بسازه مگر اینکه واکسن کوبایی ها رو بیارن بریزند تو شیشه بعنوان واکسن ایرانی قالب کنند. حقیقت اینه از اول انقلاب تا الان حتی یدونه واکسن هم نتونستند بسازند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار