بازدید 5861
۵

قرنطینه، ترمز انتشار امیکرون را می‌کشد

مبتلایان پس از گذشت قرنطینه پنج روزه اگر مجبور به حضور در محل کار هستند، باید توصیه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک مناسب را به دقت رعایت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 13 February 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قرنطینه را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و سویه امیکرون دانست و گفت: هر فردی که علایم بیماری را دارد یا مواجه پرخطر داشته باید خود را قرنطینه کند.

دکتر ایلاد علوی فوق تخصص بیماری‌های عفونی روز یکشنبه اظهار داشت: هرچند قرنطینه براساس زمان بروز علایم یا دوره کمون بیماری است، اما افرادی که علایم سویه جدید امیکرون دارند، حداقل حدود پنج روز (در صورت امکان ۱۰ روز) از بروز علایم خود را قرنطینه کنند.


وی ادامه داد: مبتلایان در این مدت باید از حضور در مجامع و مکان‌های شلوغ و پرازدحام به شدت خودداری کنند.

این پزشک متخصص یادآور شد: مبتلایان پس از گذشت قرنطینه پنج روزه اگر مجبور به حضور در محل کار هستند، باید توصیه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک مناسب را به دقت رعایت کنند.

هر علایم تنفسی را باید به عنوان اومیکرون در نظر گرفت
علوی تصریح کرد: در حال حاضر که در دوران شیوع سویه جدید امیکرون قرار داریم هر علایم تنفسی شامل آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه و تنگی نفس، تب، ضعف و بی حالی، بدن درد و درد‌های عضلانی را باید به عنوان سویه جدید امیکرون در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: در زمان طغیان هر سویه کرونا هر نوع علایم تنفسی فوقانی و تحتانی جدید یا تشدید علایم زمینه‌ای قبلی منتسب به سویه در گردش می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری اینکه این کار به منظور کنترل طغیان بیماری انجام می‌شود، افزود: ممکن است ویروس دیگری هم در گردش باشد، ولی انتقال و سرایت و کنترل سویه جدید برای ما مهم است، به عبارتی با این اقدام می‌خواهیم زنجیره انتقال را قطع کنیم.

علوی یادآور شد: برخی اعلام می‌کنند که اگر فردی علایم خاصی داشته باشد مبتلا به امیکرون شده و با علایم دیگر به ویروس دیگر دچار شده است که هیچ کدام از این موارد ارزش بالینی ندارند.

وی، افتراق بالینی و قطعی بین ویروسی‌های تنفسی را بسیار سخت دانست و گفت: هر نوع علایم تنفسی و علایم سیستمیک همراه، به عنوان کووید ۱۹ در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: در حال حاضر افتراق بیماری‌های تنفسی اشتباه محض است و همه افراد را باید مبتلا به امیکرون محسوب کرد.

اومیکرون سویه غالب در گردش در کشور است
علوی افزود: درحال حاضر ویروس‌های کلاسیک که سبب سرما خوردگی افراد می‌شوند در حداقل ممکن در گردش هستند و سویه‌ای که هم اکنون در ایران در حال گردش غالب است سویه جدید امیکرون است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مبتلایان به مراکز درمانی مراجعه کنند؟، گفت: افرادی که در آستانه بروز علایم نارسایی تنفسی هستند، به عبارتی افرادی که به سمت این علایم می‌روند مانند حرف زدن دشوار و بریده بریده، افرادی که حین راه رفتن دچار مشکل یا تقلای تنفسی می‌شود یا به طور مثال افرادی که در حال استراحت بیش از۲۲ تا ۲۴ نفس در دقیقه دارند، برای درمان نارسایی تنفسی به بیمارستان مراجعه کنند. علایم تنفسی بر حسب سن و سال و بیماری‌های ریوی و قلبی زمینه‌ای تعیین می‌شوند و یک عدد منفرد و خاص برای درصد اشباع اکسیژن به تنهایی و به طور مطلق تعیین کننده شدت بیماری نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در غیر این صورت اغلب افراد به طور طبیعی در مسیر بهبودی قرار می‌گیرند و نباید به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

آیا سرفه‌های شدید و تب بالا از علایم خطر هستند
علوی همچنین اظهار داشت: سرفه‌های مکرر و شدید، بدن درد و تب بالا علایم خطر نیستند و درصد قابل توجهی از این افراد درگیری ریوی هم وجود دارد. وقتی علائم نارسایی تنفسی ندارند نیاز به هیچ مداخله‌ای نیست. صرف وجود درگیری ریوی، فرد را نمی‌توان جزو گروه‌های پرخطر بیماری کرونا محسوب کرد.

وی با یادآوری این که درگیری ریوی در درصد قابل توجهی از بیماران کرونایی وجود دارد، افزود: به همین دلیل باید از تصویربرداری غیر ضروری جلوگیری کرد و این کار فقط باید برای کسی که در مراکز درمانی بستری شدند، انجام شود.

فعلا داروی موثر ضد ویروسی برای درمان اومیکرون وجود ندارد
این پزشک متخصص اظهار داشت: هنوز دارو‌های موثری که بتواند با ویروس کرونا مقابله کند یا از روند افزایشی آن بکاهد، وجود ندارد به عبارتی فعلا داروی موثری برای درمان امیکرون و این که بتواند از تبدیل بیماری خفیف به شدید مقابله کند، وجود ندارد.

علوی افزود: ۲ دارو در ۲ شرکت بزرگ در یکی از کشور‌های پیشرفته تولید شده اند، اما این دارو‌ها هم هنوز در حال مراحل تکمیل کارآزمایی‌های بالینی بزرگ هستند و فقط مجوز استفاده اضطراری را برای موارد محدودی اخذ کرده اند.

وی تصریح کرد: دارو‌های دیگر از جمله رمدسیویر در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته که مقالات متعددی علیه آن و تعدادی نیز موافق مصرف آن هستند و این دارو خصوصا در موارد شدید و بحرانی مجزه آسا نیست و عوارض خاص خود را نیز دارد و نباید آن را درمان اول و آخر این بیماری قلمداد کرد.

سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) سویه امیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشور‌ها شده است.

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع امیکرون مشخص شده است که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه‌ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با امیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در امیکرون به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

به گفته آن‌ها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می‌شوند.

متخصصان ژاپنی به تازگی در یک مطالعه گزارش کردند که سویه جدید ویروس کرنا موسوم به امیکرون از ثبات محیطی بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی برخوردار است.

در این مطالعه سویه کرونا ویروس ووهان و دیگر سویه‌های نگرانی کننده آلفا، بتا، دلتا و امیکرون به لحاظ میزان بقا و عفونت‌زایی مقایسه شد. متخصصان با استفاده از نمونه‌های آزمایشگاهی از پوست انسان و بستر‌های پلاستیکی، پایداری محیطی سویه‌های مختلف ویروس کووید۱۹ را ارزیابی کردند.

متخصصان ژاپنی در این مطالعه پایداری ویروس کرونا و سویه‌های آن را روی سطوح پلاستیکی و پوست انسان ارزیابی کردند. پس از قرار دادن ویروس روی سطح پلاستیک و پوست، بقای ویروس در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

آن‌ها پایداری ویروس‌های مختلف را روی سطح مدل پوست انسان ارزیابی کردند و همچنین به اثربخشی ضدعفونی کننده‌های مختلف در برابر ویروس‌های موجود روی پوست انسان پی بردند. در این مطالعه از ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل، اتانول و ایزوپروپانول استفاده شد.

این متخصصان اظهار داشتند: روی سطح پلاستیک، زمان بقای سویه ووهان، آلفا، بتا، گاما، دلتا و امیکرون به ترتیب ۵۶، ۱۹۱.۳، ۱۵۶.۶، ۵۹.۳، ۱۱۴ و ۱۹۳.۵ ساعت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کو ؟فقط حرف!
مثل همیشه فقط یه مشت حرف الکی و شعار و منم منم تحویل مردم میدن.....
همیشه عقب هستید
مرگ برچين جنايتكار.
مسئولین درسطخ کشوری و استانی برای کرونا جلسات شان ویدئو کنفرانس است وبه مسئولین استانی در باره شرایط قرمز کرونایی تصمیم غیر علمی وشوخی وار میگیرند که دانش آموز و معلمین بیایند وهمه معلمین ودانش آموزان می گویند کرونا نیست لطفا بخشنامه ها مدارس دولتی وغیر انتفاعی(بدون ناظر وسرکش) بررسی نمایند و...............
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر