بازدید 4768
۱

متخصص اطفال: کودکان زیر ۱۲ سال واکسن بزنند

مدیر گروه اطفال بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: امکان ابتلای کودکان به اُمیکرون بیشتر است و کودکان زیر ۱۲ سال طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 10 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دکتر کوکب نمکین با اشاره به پیک ششم کرونا و بیان اینکه در اُمیکرون امکان ابتلای کودکان که علامت‌دار شوند، بیشتر است افزود: کودکان در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند و نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرند که در معرض خطر کمتری هستند.

وی گفت: نسبت به سایر سویه‌های ویروس کرونا شانس درگیری دستگاه تنفسی تحتانی در اُمیکرون کمتر است و بیشتر تظاهرات آن به شکل عفونت تنفسی فوقانی است، علائم آن نیز شامل تب، آبریزش بینی، سرفه که بعضا خشک است که اصطلاحا سرفه‌های خروسکی (کروپ) می‌گویند و گلو درد جزء علائمی است که در کودکان شایع است.

متخصص اطفال اظهار داشت: معمولا اُمیکرون سرایت بالایی دارد که می‌تواند همه اعضای یک خانواده را درگیر کند، شیوع اُمیکرون با آنفلوانزا فصلی همزمانی دارد که این بیماری با علائم تنفسی تب و سرفه ممکن است، آنفلوانزا باشد.

وی با بیان اینکه در اُمیکرون علائم گوارشی کمتر شایع است افزود: بعضی مواقع ممکن است این علائم به شکل استفراغ، اسهال و تب تظاهر پیدا کند و گاهی نیز تشنج رخ می‌دهد که در اُمیکرون شانس آن بیشتر است.

نمکین با اشاره به اینکه خیلی از بیماران علائم خفیف دارند گفت: برای بهبودی این افراد درمان حمایتی مانند کنترل تب و مصرف مایعات فراوان در منزل توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر فرد مبتلا دچار بیماری زمینه‌ای شامل دیابت، بیماری مزمن عصبی، ریوی، کلیوی، نقص سیستم ایمنی، مصرف داروی شیمیایی، کودک زیر یک سال یا کودک زیر پنج سال باشد که تب فرد بیش از سه روز طول بکشد، حتما با اولین علائم به کلینیک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ضد سرفه خیلی برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود چون سرفه یک مکانسیم دفاعی است.

وی اضافه کرد: انتشار اُمیکرون در جامعه زیاد است و در یک بازه زمانی کوتاه مدت ممکن خواهد بود مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند و عده‌ای به تخت بیمارستانی نیاز پیدا کنند.

نمکین گفت: توصیه می‌شود مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند، کودکان در اجتماعات ظاهر نشوند و تکمیل واکسیناسیون بزرگسالان و واکسن کودکان زیر ۱۲ سال طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را نیز انجام دهند.

وی با اظهار اینکه کودکان از محیط کرونا می‌گیرند و به سایرین منتقل می‌کنند افزود: در صورت ابتلا بچه‌ها از تماس با افراد مسن اجتناب کنند.

مدیر گروه اطفال بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند با بیان اینکه دوره بیماری تا پنج روز کنترل می‌شود گفت: اگر تنفس کودک تند شود یا لب کبود، بی‌قراری شدید، تب طول کشیده و دچار بیماری زمینه‌ای باشد و یا اگر استفراغ مکرر، عطش شدید یا دچار تشنج یا بثورات پوستی شود را می‌توان جزو علائم خطر در کودکان دانست که باید حتما به اورژانس بیمارستان مراجعه شود و حتی شاید نیاز به بستری در بیمارستان باشد.

وی با توصیه به مصرف کوتاه‌مدت مکمل‌ها با ترکیباتی همچون روی، زینک و ویتامین د، مصرف آنتی بیوتیک را تنها در صورت تجویز پزشک توصیه کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
کودکان بزنن. کلا بزنن. حالا چی بزنن خدا می دونه. مگه واکسن مخصوص کودکان تایید شده جهانی در کشور داریم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر