بازدید 4572
درباره مذاکرات وین

رایزنی معاون وزیر‌خارجه انگلیس با کنگره آمریکا

معاون وزیر امور خارجه انگلیس در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس رسیده و دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی کاخ سفید گره خورده است، به واشنگتن سفر کرد تا با اعضای ارشد کنگره پیرامون روند گفتگو‌ها رایزنی کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۶ 10 February 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «جیمز کلورلی» در صفحه توئیتری خود به برخی از این جلسات از جمله دیدار با وندی شرمن همتای آمریکایی خود اشاره کرد. وی با چشم‌پوشی از بدعهدی کشور‌های اروپایی در عدم اجرای تعهدات برجامی و بدون اشاره به این‌که کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم‌های ظالمانه اقدام کنند افزود، در دیدار با شرمن، درباره ضرورت تعامل ایران در مذاکرات وین گفتگو کردند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. این توافق یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین در وین گردهم آمده تا در خصوص احیای توافقات سال ۹۴ با محور رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده بحث و تبادل نظر کنند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در راس هیاتی دیپلماتیک به وین سفر کرده تا در خصوص چگونگی بازگشت واشنگتن به برجام رایزنی کند. وی تاکنون جلسات متعددی را با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در غیاب ایران برگزار کرده است.

این درحالیست که تحرکات نامبرده در روز‌های اخیر افزایش مشهودی داشته است. وی دیروز علاوه بر دیدار با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و نمایندگان سه کشور اروپایی، در جلسه‌ای که از راه دور برگزار شد، اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان آخرین وضعیت گفتگو‌های وین قرار داد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها روز گذشته پس از وقفه‌ای ۱۰ روزه که طرف‌ها برای مشورت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی به پایتخت‌ها رفته بودند، از سرگرفته و اینک وارد مرحله‌ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش مطالبات برحق ایران تصمیم گیری کند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی‌تری برای پذیرش ساز وکار‌های مد نظر ایران در زمینه لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران عمل طرف آمریکایی را ملاک قرار می‌دهد، گفته است: ما نگاه می‌کنیم که بر روی زمین چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. برای ما این مهم است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. آنچه که برای ما ملاک است، نتیجه گفتگو‌هایی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و توافقی که حاصل خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اذعان داشت: البته آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها، پیام‌های مکرری میفرستند و مدعی هستند که دارای حسن نیت هستیم، اما در روند فعلی مذاکرات، ابتکار جدی و قابل توجهی را از طرف آمریکایی ندیدیم.

وی یادآور شد: بخشی از ابتکارات از نظر ما باید در مذاکرات ۱+۴ و از طریق non-paper‌هایی که به واسطه اتحادیه اروپا بین ما و آمریکایی‌ها تبادل می‌شود، قابل مشاهده باشد و یا ما در عمل شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم؛ لذا رفتار عملی آمریکا برای ما ملاک است.

امیرعبداللهیان در واکنش به خبر توافق دوساله و موقت، تاکید کرد: ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها