بازدید 4405

هنوز به قله موج ششم نرسیده‌ایم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون راهی مطمئن برای عبور از این موج است.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰ 08 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز قزوین، دکتر عبدالله دیدبان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: ۶۸ درصد از جمعیت استان هنوز به قله موج ششم نرسیده ایمشیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بر تزریق دز سوم تاکید کرد و افزود: امیکرون می‌تواند به طوفانی تبدیل شود که می‌تواند بسیار آسیب زا باشد؛ ما همواره به رعایت شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی توصیه کرده ایم.

دیدبان از آخرین وضعیت تزریق واکسن در استان گفت: حدود ۶۵ هزار نفر از هم‌استانی‌ها، تقریبا ۴درصد از جمعیت استان، هیچ واکسنی دریافت نکرده اند؛ ۴۰ تا ۴۵ درصد بیماران بستری ما از همین افراد واکسن نزده هستند.

با توجه به همین آمار می‌توان نتیجه گرفت که اگر هیچ گونه واکسیناسیونی در استان انجام نمی‌شد بیش از ۳۰ هزار بیماری بستری داشتیم؛ چیزی بیش از ۳۰ برابر ظرفیت سیستم بهداشت و درمان در استان که از توان پاسخگویی همکاران ما خارج بود.

دکتر دیدبان همچنین اضافه کرد: ۸۵ درصد از بیماران بستری واکسیناسیونشان ناقص است؛ یعنی یا یک دوز زدند یا دو دوز زدند که بیش از ۳ ماه از تزریقش گذشته است؛ این اعداد و ارقام اهمیت واکسیناسیون به خصوص اهمیت دز سوم را نشان می‌دهد.

با توجه سرایت بالای سویه امیکرون، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد؛ کودکان در این پیک بیشتر درگیر می‌شوند و خطر این سویه آن‌ها را بیشتر تهدید می‌کند.

ستاد ملی کرونا واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال را با رضایت والدین مجاز شمرده و ما هم بر همین اساس بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر را واکسینه کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: واکسن‌های تایید شده برای کودکان در این سن سینوفارم و پاستوکووک هستند.

تجمعات در خانواده ها، با توجه به اینکه در مهمانی‌ها اکثرا ماسک هم نمی‌زنند؛ بسیار خطرناک است.

در خانواده‌ها پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را داریم یا کودکان کم سن و سالی را داریم که سیستم ایمنی‌شان ضعیف است و خطر بزرگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

توصیه می‌کنم حتی‌الامکان این تجمعات را برگزار نکنند تا خانواده شان دچار عارضه و بیماری نشود.

ما هنوز قله این سویه نرسیده ایم و احتمالا دو تا سه هفته آینده به پیک شیوع این سویه خواهیم رسید.

دیدبان تاکید کرد: هرگونه علایم سرماخوردگی، در شرایط حاضر به احتمال خیلی زیاد کرونای امیکرون است.

تاخت و تاز امیکرون موجب تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش شد

سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش وپرورش استان هم در این برنامه گفت: با توجه به سویه جدید و مصوبات جدید، از هفته گذشته آموزش‌ها مجازی شد.

بجز روستا‌ها با آمار دانش‌آموزان زیر ۱۰ نفر که حضوری است.

ما تابع دستورات ستاد کرونا هستیم؛ در عین حال تعطیلی مدارس صدمات جبران ناپذیری بر روند تعلیم و تربیت وارد می‌کند.

سیاهکالی مرادی در مورد آخرین آمار واکسن در آموزش و پرورش گفت: واکسنیانیون حدود ۹۹.۵ درصد از کادر اداری و آموزشی، آموزش و پرورش انجام شده است؛ واکسن دز اول و دومشان را زده اند و مرحله سوم هم در حال انجام است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان هم، ۹۹.۵ درصد دز اول و ۸۹ درصد مرحله را تکمیل کرده اند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان با توجه به افزایش آمار ابتلا معلمان و دانش‌آموزان در دو سه هفته اخیر؛ تاکید کرد: به همکاران توصیه می‌کنم؛ مرحله سوم واکسن را حتما در اولویت قرار دهند؛ ما جز واکسن هیچ راه کار دیگری برای مقابله با کرونا نداریم.

به گفته وی؛ اگر روند آموزشی مجازی به همین سبک ادامه پیدا کند؛ خسارت جبران ناپذیری به بی‌سوادی نسل وارد خواهد کرد.

این خواسته ماست که برای حضوری شدن مدرسه همه متولیان تا آنجا که ممکن است تلاش کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر