بازدید 6531
۱

نماینده مجلس: ۲۹ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۹ درصد ایرانیان زیر خط فقر قرار دارند که برای خروج از چنین شرایطی دولت و سیاستگذاران در تصمیم‌گیری‌ها باید در هر سیاست حمایتی که اجرا می‌کنند از منابع تورم زا استفاده نشود و مسئله دوم که سیاستمداران بایستی مدنظر قرار دهند بحث سهم فقرا در بودجه سالیانه است که در بودجه سالیانه نسبت به سایر گروه‌ها در اولویت اول باشند.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳ 04 February 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، «علی‌اکبر بسطامی» در دیدار مجمع نمایندگان و استانداران ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان با رییس جمهور، با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر، ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) و تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رییس جمهور و هیات دولت و خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند، دولتمردان در ماراتون سخت میدان‌داری خدمتگزاری صادقانه به مردم مروج گفتمان خدمت بی منت باشند و بر مدار مشی امامین انقلاب حرکت کنند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم و شروع دولت سیزدهم منشور حاکمیتی را ارائه فرمود که بر اساس آن، مسیر حرکت مجلس و دولت را روشن ساخت و مشخص کرد که باید توجه به اقتصاد، فرهنگ و معیشت اقشار آسیب پذیر جزء اولویت‌های اصلی دولت و مجلس باشد.
رییس مجمع نمایندگان استان ایلام با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ علیرغم رشد قابل توجه در بخش‌های نفت، گاز و بخش خدمات به علت خشکسالی‌های پی در پی و سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت و قطعی مکرر برق صنایع مختلف به حدود ۲/۸ رسیده است و اگر رشد نفت و گاز را در نظر نگیریم، رشد اقتصادی حدود ۱/۶ درصد برآورد می‌شود، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به آبان‌ماه ۱۳۹۹ به حدود ۳۵/۷ درصد رسیده است و دلیل افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور، افزایش شاخص قیمت‌ها، انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز، سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی بوده است و مجموعه موارد فوق حاکی از رشد منفی اقتصادی و تورم است که سبب شده نرخ فقر در یکی دو سال اخیر سیر صعودی داشته باشد و بر اساس برآورد‌ها به ۲۸.۸ درصد در سال ۹۹ برسد.


بسطامی ادامه داد: وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و بیشتر بیکاران در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال هستند که نرخ بیکاری این گروه حدود ۲۵/۷ درصد برآورد می‌شود. وضعیت اشتغال گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۲۷ هزار نفر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: سهم اشتغال زنان نسبت به مردان به علت کرونا به شدت کاهش یافته است و اقدامات مجلس و دولت در بحث تخصیص بودجه در تبصره ۱۸ و ۱۶ به علت ناهماهنگی‌های بانک‌ها و کندی عملیات دستگاه‌ها قابل قبول نیست به نحوی که تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ عملکرد قابل توجهی نداشتند، ولی اخیرا اقداماتی از طریق بانک‌ها و سازمان‌های متولی صورت پذیرفته است.
بسطامی گفت: نرخ فقر یکی از متغیر‌های مهم اقتصاد کلان است که درآمد سرانه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده و درآمد سرانه ایرانیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و افزایش هزینه‌ها باعث شده است که خانوار‌های ایرانی از نیاز‌های ضروری مانند خوراک بکاهند و میزان مصرف سرانه دهک‌های درآمدی بسیار چالش برانگیز است، مثلا در خصوص برخورداری از مواد غذایی با کیفیت و مغذی سهم دهک دهم نسبت به دهک اول ۳۳ برابر بیشتر بوده است و هم‌چنین نابرابری در مصرف کالا‌های اساسی مثل: روغن، مرغ و تخم‌مرغ که ارز ترجیحی دریافت کرده اند بسیار چشم‌گیر بوده و دهک‌های پایین به راحتی قادر به استفاده از آن‌ها نیستند. این اقلام علیرغم استفاده از ارز ترجیحی متاسفانه به علت عدم وجود نظارت، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و در پشت قضیه ارز ترجیحی رانت‌های بسیار زیاد و انحراف معیار‌های بسیار زیادی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۹ درصد ایرانیان زیر خط فقر قرار دارند که برای خروج از چنین شرایطی دولت و سیاستگذاران در تصمیم‌گیری‌ها باید به ۲ نکته اساسی توجه داشته باشند:باید دقت شود در هر سیاست حمایتی که اجرا می‌کنند از منابع تورم زا استفاده نشود. مسئله دوم که سیاستمداران بایستی مدنظر قرار دهند بحث سهم فقرا در بودجه سالیانه است که در بودجه سالیانه نسبت به سایر گروه‌ها در اولویت اول باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
جالبه ایشان در بیاناتشان میزان خط فقر را حتی بصورت تلویحی مشخص نمی کنند . در ثانی این میزان بسیار بیشتر باید باشد . اکنون شرایط تورم نقطه به نقطه ماهیانه به روزانه رسیده است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی