بازدید 5717
۲

کاهش ۸۵ درصدی ابتلا به کرونا با تزریق دز سوم واکسن

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دریافت دز سوم ۲۵ برابر ایمنی را بالا می‌برد و ۸۵ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲ 30 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کمال حیدری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: راه مقابله با پدیده اپیدمی پیشگیری است و با انجام پیش بینی‌ها باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم تا وضع را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: این بیماری با سرعت انتقال بالا کشور‌ها را در بر گرفت و در ایران هم بعد از ۴۵ روز سرعت گرفت.

حیدری درباره سیاست‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این سویه از مرز‌ها گفت: طی این مدت مراقبت‌های مرزی را خیلی جدی‌تر گرفتیم، ولی متاسفانه با توجه به گستره مرز‌های ایران و تعداد پایانه‌های مرزی بسیار زیاد و ورود غیر قانونی افراد به کشور کار خیلی سخت شد.

وی خاطر نشان کرد: اولین مورد اومیکرون که در تهران شناسایی شد مسافر بود و از امارات وارد کشور شده بود که با علائم سرماخوردگی و سینوزیت مراجعه کرده بود.

وی تصریح کرد: زمانی که سویه اومیکرون شناسایی شد مراقبت‌های مرزی را تقویت کردیم و پرواز‌های کشور‌های آفریقایی را لغو کردیم و در کنار آن پرواز‌های کشور‌های اروپایی مانند انگلستان، نروژ و فرانسه را هم لغو کردیم، ولی چون پرواز‌های غیر مستقیم داشتیم این سویه وارد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ماهیت این سویه کرونا با سرعت انتشار بالاست که به جز برخی کشور‌های شرق آسیا، مابقی کشور‌های دنیا درگیر سویه اومیکرون هستند البته مراقبت ها، مدت را به تعویق می‌اندازد.

وی خاطر نشان کرد:​در کشور‌های آفریقایی، اروپایی و آمریکایی که بیشتر درگیر سویه اومیکرون بودند نسبت موج اومیکرون بسیار بالاست، ولی نکته اینجاست تعدادی از کشور‌هایی که درگیر شدند این موج به سرعت وارد و تمام می‌شود و حدود ۲۵ روز تا یکماه به طول می‌انجامد.

وی افزود: کشور‌هایی مانند چین، نیوزلند و بعضی از کشور‌های آسیای شرقی هنوز دریگر سویه اومیکرون نشدند.
حیدری ادامه داد: بعد از کاهشی شدن موج اومیکرون درکشور‌های درگیر، آمار مرگ و میر بعد از مدتی افزایش پیدا کرده است البته میزان مرگ و میر نسبت به سویه دلتا کمتر است، ولی با توجه به حجم بالای ابتلا، ​ نگرانی از افزایش مرگ و میر وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ایران میزان ابتلا به سویه اومیکرون به صورت آسانسوری رو به افزایش است البته هر چند میزان مرگ و میر کاهشی می‌باشد، ولی نتیجه این میزان ابتلا را از دو هفته به بعد خواهیم دید.

وی خاطر نشان کرد:​ از زمانی که درگیر گونه اومیکرون در ۲۸ آذر شدیم به شکل خیلی فزاینده‌ای شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

حیدری تصریح کرد: تفاوت نمونه گیری ما با کشور‌های دیگر به این شکل است که ما به صورت تصادفی از هر ۱۰۰ نفر یک نفر را نمونه گرفتیم، فقط برای اینکه بدانیم سویه اومیکرون با دلتا چگونه تغییر پیدا می‌کند یعنی اومیکرون غالب می‌شود یا خیر؟ بنابراین آمار و ارقام خیلی بیشتر از اعداد اعلام شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کشور دانمارک میزان بستری اومیکرون نسبت به دلتا ۶ برابر بیشتر بود، ولی میزان مرگ و میر به نسبت کم است، در سوئد هم میزان بستری مبتلایان اومیکرون نسبت به موج قبلی پنج برابر افزایش داشت، در ایتالیا چهار و نیم برابر و در آمریکا حدود یک و نیم برابر این میزان افزایشی بوده است؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد که اگر برنامه ریزی نکنیم سرعت شیب صعودی خواهیم داشت و قله میزان بستری و مرگ و میر را در ارتفاع بالاتری تجریه کنیم.

وی افزود: بهترین تدبیر برای جلوگیری از شیوع اومیکرون، واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

حیدری ادامه داد: به طور میانگین فقط ۱۹ درصد دز سوم واکسن را در کشور دریافت کردند که بعضی استان‌ها تا ۲۵ درصد و بعضی استان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد دز سوم واکسن را زدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان اثر گذاری دز سوم واکسن درابتلا به اومیکرون گفت: دریافت دز سوم ۲۵ برابر ایمنی را بالا می‌برد و ۸۵ درصد احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته وضع رنگ بندی شهر‌ها را به صورت هفتگی اعلام می‌کردیم، ولی الان هر دو روز یکبار اعلام می‌کنیم، در ۴ بهمن فقط شهر اردکان یزد، دروضع نارنجی قرار داشت که در ۶ بهمن دروضع قرمز قرار می‌گیرد که البته شهر‌های زرد هم افزایش پیدا می‌کند و بلافاصله در ۸ بهمن رنگبندی شهر‌ها تغییر می‌کند که نشان دهنده سرعت انتشار ویروس در کشور است.

حیدری درباره وضع کشور طی هفته‌های آینده هم افزود: میزان بستری‌ها به شدت بالا می‌رود و احتمال پرشدن بیمارستان‌ها وجود دارد که در این میان گروه‌هایی که واکسن نزدند و ماسک استفاده نمی‌کنند جزو دغدغه ما می‌باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید تجمعات غیر ضروری و سفر‌ها کم شود تا بتوانیم با این تدبیر میزان ابتلا را کاهش دهیم، ولی آن چه که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مدارس تصمیم گیری نهایی شد این است که با توجه به آسیب‌های شدیدی که سیستم آموزشی دیده است تاکید ستاد بر این شد که اختیار را به استان‌ها واگذار کنند که با توجه به شرایط منطقه، ستاد استانی کرونا تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: تفاوتی میان موج اومیکرون با موج قبلی وجود دارد، چون در موج‌های قبلی فرصت و زمان داشتیم، ولی در اومیکرون سرعت انتشار به حدی بالاست که باید تدابیر خیلی سریعتر از زمان صورت بگیرد.

حیدری با اشاره به اینکه استان‌ها باید شرایط را با جدیت رصد کنند ادامه داد: یکی از مواردی که نقاط قوت بود، ولی به ضعف تبدیل شد سامانه «ایران من» بود، چون در این سامانه سرمایه گذاری شد تا هوشمندانه تردد ها، ورود به ادارات و صدور بلیط را برنامه ریزی کنیم، ولی سلیقه‌ای اقدام شد.

وی گفت: بیشتر مواقع سیاست‌های خوبی گذاشته می‌شود و اقدامات خوبی مانند سامانه «ایران من» برنامه ریزی می‌شود، ولی در عمل در حد لازم انجام نمی‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه الان خود مراقبتی بسیار جدی است خاطر نشان کرد:​ برای مدیریت مترو و اتوبوس‌های شهری برنامه ریزی کردیم، ولی سوال اینجاست که آیا برنامه ریزی‌ها انجام می‌شود؟

وی افزود:مردم مراقبت خودشان باشند و از مکان‌های تجمعی کمتر استفاده کنند و شیوه نامه‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور از ماسک استفاده کنند تا ۳۵ درصد شیب صعودی موج کاهش پیدا می‌کند.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ساختار تصمیم گیری درباره مدیریت بیماری کرونا در ذیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تعریف شده است که این ستاد، کمیته‌های تخصصی دارد و موضوعات را به صورت تخصصی بررسی می‌کند و جمع بندی آن را به صورت هفتگی با حضور معاون اول رئیس جمهور و روسای کمیته‌های تخصصی بررسی و در نهایت آن چه که در جلسات با معاون اول رئیس جمهور به تصمیم جمعی می‌رسد در جلسات ستاد ملی با حضور رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی بررسی و تصمیماتی که به تصویب ستاد ملی می‌رسد به عنوان ابلاغیه برای همه بخش‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: در استان ها، ستاد مدیریت استانی داریم که در دو بخش تصمیمات را اعمال می‌کنند بخش اول تصمیماتی است که به صورت ملی اتخاذ می‌شود و آن‌ها اجرا می‌کنند بخش دوم تصمیماتی است که متناسب با تفویض اختیاری که از سوی ستاد ملی داده می‌شود آن‌ها مجری اجرا هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
شما که راست میگی .....
سلام : واکسن دز سوم برای سویه اومیکرون هیچ تاثیری ندارد زیرا بنده دو دز واکسن تزریق کردنم و اومیکرون گرفتم و برادر و مادر من هم سه دز واکس تزریق کردند عین من و باهمان شدت به اومیکرون مبتلاشدند. امان از مافیای دارو امان از مافیای واکسن امان از رفتن زیر یوق سازمان بهداشت جهانی !!! تبعات فاجعه بار واکسن و داروهای آنچنانی ازقبیل رمدیسیور و ... بعد ها معلوم می شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس