بازدید 5772

«اُمیکرون» در کشور غالب شد

کد خبر: ۱۱۰۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸ 24 January 2022

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد در گردش کرونا در کشور مربوط به سویه اُمیکرون است، گفت: بنابراین می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور غالب شده است.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت ابتلا به کووید۱۹ در کشور، گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که طی دو هفته گذشته از نیمه دی ماه روزانه افزایش موارد جدید کرونا را داشتیم که حدودا روزی ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش نسبت به روز قبلش شاهد بودیم.

وی افزود: وقتی درصدی افزایش نسبت به روز قبل داشته باشیم، این درصد به صورت تصاعدی بالا می‌رود. به عنوان مثال اگر همان ۱۰ درصد را هم به عنوان حداقل محاسبه کنیم، ‌ اگر قرار باشد روزی ۱۰ درصد تعداد بیماران‌مان اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران جدیدمان ۲.۶ برابر می‌شود؛ به عنوان مثال اگر ما امروز ۵۰۰۰ بیمار جدید داشته باشیم و هر روز هم ۱۰ درصد به تعداد بیماران روز گذشته ما اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران ما ۲.۶ برابر ضربدر ۵۰۰۰ مورد امروز می‌شود و در نتیجه تعداد بیماران ۱۳ هزار نفر می‌شود. حال اگر همین فرآیند ادامه یابد و کسی جلوی آن را نگیرد، بعد از ۲۰ روز این تعداد ۶.۷ برابر می‌شود. اگر همین اتفاق یک ماه متوالی ادامه یابد و جلوی روند گرفته نشود، بعد از یک ماه تعداد بیماران ما ۱۷ برابر شده و تعداد بیماران‌مان ۸۵۰۰۰ نفر خواهد شد.

یونسیان تاکید کرد: بنابراین تصور نکنیم که با افزایشی که در هر روز نسبت به روز گذشته می‌بینیم، ۱۰۰۰ مورد به بیماران اضافه می‌شود، ‌ بلکه ۱۰ درصد اضافه می‌شود که به تدریج عدد بزرگی می‌شود. در عین حال نکته مهم دیگر این است که برخلاف تصور بسیاری از مردم هر مداخله‌ای که امروز در روند بیماری انجام دهیم، روز بعد انتظار نتیجه آن را نداریم. بلکه حداقل یک تا دو هفته طول می‌کشد تا نتیجه دهد. بنابراین اگر همین امروز حتی تمام محدودیت‌ها را بازگردانیم، تا نیمه بهمن ماه همین روند را خواهیم داشت. بر این اساس اگر همین امروز همه محدودیت‌هایمان را با شدت و حدت بازگردانیم، مردم هم ۱۰۰ درصد رعایت موارد بهداشتی را داشته باشند، باز هم تعداد بیماران‌مان ۵ رقمی می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است، اما انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در حال حاضر، بعد از نیمه بهمن ماه است که کمک می‌کند تا سرعت رشد بیماری کاهش یابد.

وی گفت: برعکس این موضوع هم صدق می‌کند، یعنی اگر همه بازگشایی‌ها را انجام دهیم، نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت نتیجه آن را ببینیم و بگوییم با وجود بازگشایی اتفاقی نیفتاد. باید توجه کرد که اتفاق از هفته اول و دوم بعد از آن بازگشایی رخ می‌دهد. بنابراین تاخیر زمانی تعداد بیماران نسبت به مداخلات مثبت و منفی ما باید حتما در تصمیم‌گیری‌ها مد نظر باشد.

وی درباره میزان گردش اُمیکرون در کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد موارد کرونایی که در کشور در حال گردش است، از سویه اُمیکرون است و می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور غالب شده است. در عین حال در کل دنیا ۷۲ درصد موارد ابتلا به کرونایی که بررسی شده، اُمیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنی نباشد. بنابراین اُمیکرون در دنیا غالب شده و در کشور ما هم طبیعتا به ویروس غالب بدل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر