بازدید 18497
مرور روزنامه‌های دوشنبه چهارم بهمن

تله‌ای به‌ نام «توافق موقت» /آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟ /تحریم اقتصادی صورت دیگر بمب اتم

چرا خودرو‌های داخلی هر سال بی‌کیفیت‌تر می‌شوند؟ شجاعت باورنکردنی مسئولان، تاکید بر ضرورت فعال کردن محاکم مرتبط با جرایم سیاسی، تشکیل کارزار مقابله با حذف اساتید، خروج استیضاح از دستور کار، مبتلایان اُمیکرون چهار برابر شد، نظر روس‌ها درباره ایرانِ قدرتمند، افشاگری وزیر خارجه انگلیس از توطئه روسیه در اوکراین و توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۸ 24 January 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز دوشنبه چهارم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار با مداحان از یک سو و ورود قضایی به ماجرای ایربگ‌ها و آغاز وام صد میلیونی بدون ضامن در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

تحریم اقتصادی صورت دیگر بمب اتم

فرهاد قنبری طی یادداشتی دز شماره امروز تحریم اقتصادی صورت دیگر بمب اتم در روزنامه مستقل نوشت: «تحریم اقتصادی» در جهان امروز شکل تغییر یافته و جدید «محاصره شهرها» در جهان ماقبل مدرن است.
در جهان ماقبل مدرن و در عصری که هنوز بشر هوش و استعداد ساختِ جت جنگی و موشک و سلاح‌های کشتار جمعی را نداشت، جنگ‌ها عموماً به درون شهرها کشیده می‌شد و محاصره اقتصادی امری شایع به‌شمار می‌رفت.


محاصره اقتصادی این گونه بود که قوم مغلوب به درون شهر خود عقب می‌نشست و دروازه‌های شهر را به روی دشمن می‌بست و دشمن هم در پشت دروازه‌های شهر خیمه می‌زد و به امید روزی که قحطی و گرسنگی ساکنان شهر را از پا درآورد می‌ماند. این شیوه محاصره تا آنجایی ادامه پیدا می‌کرد که ساکنان شهر به دریوزگی و فلاکت افتاده [قحطی اصفهان در محاصره این شهر توسط محمود افغان در عصر صفوی را بنگریم] و به‌ناچار دروازه‌های شهر را بازمی‌کردند و زمینه غارت و تجاوز و به آتش‌کشیده‌شدن شهر فراهم می‌شد. (از گشوده‌شدن دروازه‌های تروآ تا سقوط اصفهان در عصر صفوی صفحات تاریخ پر از این داستان‌های غمبار پرتکرار است).


حالا امروزه جهان و مناسبات جنگی آن تغییر کرده‌ است و قدرت‌های جهانی از «تحریم اقتصادی» به‌جای «محاصره نظامی» کشورهای مختلف استفاده می‌کنند. آن‌ها در این مسیر، فشار اقتصادی خود را تا آنجا ادامه می‌دهند که ساکنان سرزمین و کشورِ هدف به گدایی و دریوزگی و فلاکت کامل بیفتند و پس از ایجاد چنین شرایطی در نهایت ضربه نهایی را برای فروپاشی آن جامعه فرود می‌آورند.


تحریم اقتصادی شکل و صورت دیگری از حمله اتمی و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است و علیه هر شهر و کشوری که استفاده شود یک معنا بیشتر ندارد و آن جنایت علیه بشریت است و هر کسی در هر جایگاهی از آن حمایت کند شریک در این جنایت انسانی است.


فارغ از اینکه در ایران [یا هر کشوری] چه نظام سیاسی و چه شخصی حکومت می‌کند و این نظام و فرد مشروعیت دارد یا ندارد، آمریکا و هیچ کشوری حق ندارد که ده‌ها میلیون جمعیت ساکن آن کشور را تحریم اقتصادی کند. تحریم یک ملت، نسل‌کشی سیستماتیک فقیرترین اقشار آن جامعه است.


مهم‌ترین نتیجه تحریم اقتصادی فروپاشی اجتماعی و گسترش فحشا و بزهکاری و از هم‌گسیختگی خانواده‌هاست. در تحریم اقتصادی به‌مانند محاصره نظامی بیشترین آسیب به ضعیف‌ترین اقشار جامعه وارد می‌شود.
تحریم اقتصادی بی‌رحمانه‌تر از حمله نظامی است. در حمله نظامی مردم توپ و تانک و سربازان دشمن را مشاهده می‌کنند و همین باعث همدلی و وفاق اجتماعی و نزدیکی و اتحاد بیشتر مردم برای ایستادگی در برابر دشمن متجاوز می‌شود، اما در تحریم اقتصادی، سلاح و سرباز دشمن قابل مشاهده نیست و سقوط اقتصادی باعث به جان‌هم‌افتادن مردم و دزدیدن لقمه یکدیگر و فروپاشی اجتماعی می‌شود.


تحریم اقتصادی نه تنها «نعمت» نیست بلکه بدترین نوع تهاجم است. کسی که تحریم اقتصادی را نعمت می‌داند یا به‌کل از معادلات جهانی پرت است و یا خواسته و ناخواسته در خدمت دستگاه تبلیغاتی دشمن است.
کسی که تحریم اقتصادی را نعمت می‌خواند به‌مثابه این است که دشمن پشت دروازه شهر و خانه‌اش خیمه زده‌است و او آن را نعمت قلمداد می‌نماید!


آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟

حمیدرضا شکوهی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟ نوشت: در روزهایی که قیمت جهانی نفت رکورد زده و روزنامه کیهان بدون توجه به عوامل متعدد افزایش قیمت نفت در ماههای اخیر، موشکهای پرتاب شده از یمن به ابوظبی را عامل رکوردشکنی قیمت نفت توصیف کرده، مانور دولت رئیسی روی افزایش صادرات نفت، جالب است. رییسی روز ۲۳ دی ماه در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان گفت: «صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.» برخی تصور کردند منظور رئیسی، افزایش چهل درصدی ارزش صادرات نفت ایران است چراکه با توجه به رشد قیمت نفت در یک سال اخیر، این امر امکان پذیر بود؛ اما دو روز بعد، جواد اوجی وزیر نفت در حساب کاربری خود در توئیتر تایید کرد که منظور رئیسی افزایش «میزان» صادرات نفت بوده است! او نوشت: «ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند. »


به نظر می‌رسد آمار اشتباهی از صادرات نفت در اختیار ابراهیم رئیسی قرار گرفته و بعد هم وزیر نفت در صدد تایید آن بر آمده است. چراکه واقعیت آن است که میزان صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم افزایش نداشته است.


مروری بر نمودار میزان صادرات نفت ایران بر اساس آمار اوپک نشان می‌دهد صادرات نفت ایران از آبان ماه سال گذشته روند صعودی پیدا کرده؛ یعنی زمانی که هنوز خبری از دولت ابراهیم رئیسی نبود. جالب اینجاست که روزنامه کیهان در گزارشی که با تیتر «رابطه معکوس مدیریت غربگرایان و قیمت نفت» منتشر کرد، عملا این موضوع را تایید کرد که افزایش صادرات نفت در دولت روحانی آغاز شد و نه در دولت رئیسی؛ اما دلیل آن را نه عملکرد دولت قبل، بلکه تغییر رویکرد نظام دانست و نوشت: «روند صعودی صادرات نفت ایران چند ماه قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم آغاز شده است که این موضوع به دلیل تغییر رویکرد نظام در گسترش تعاملات استراتژیک با کشورهای همسو از جمله چین و انعقاد تفاهم همکاری ۲۵ساله در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ داده است، رویکردی که با روی کارآمدن دولت سیزدهم به طور جدی‌تری در دستور کار دولت قرار گرفته است.»
اما آمارها چه می‌گویند؟ بر اساس آخرین گزارشی که اوپک منتشر کرده تولید نفت ایران در ماه دسامبر - منتهی به دهم دی ماه امسال - ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار بشکه در روز بوده است. میانگین تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ هم که دسامبر، آخرین ماه آن است، ۲ میلیون و ۴۰۴ هزار بشکه در روز بوده است. مروری بر نمودار میزان تولید نفت ایران بر مبنای آمارهایی که ماهیانه از سوی اوپک اعلام شده - و البته تا دو ماه بعد از آن اندکی اصلاح می‌شود که عموما تفاوت چندان قابل اعتنایی با آمارهای اعلام شده قبلی ندارد-نشان می‌دهد میزان تولید نفت ایران از دی ماه گذشته تا شهریور امسال یعنی زمان روی کار آمدن دولت رئیسی روند صعودی داشته و از اکتبر (دهم مهر تا دهم آبان ماه) کمی هم کاهش یافته است!


تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ (میلیون بشکه در روز)
ژانویه: ۲.۰۸۴
فوریه: ۲.۱۶۷
مارس ۲.۳۲۸
آوریل ۲.۴۲۲
می: ۲.۴۳۷
ژوئن: ۲.۴۷۰
جولای: ۲.۴۹۳
آگوست: ۲.۴۸۲
سپتامبر: ۲.۵۰۳
اکتبر: ۲.۴۸۳
نوامبر: ۲.۴۷۴
دسامبر: ۲.۴۷۸
در واقع بر خلاف آنچه توسط ابراهیم رئیسی و جواد اوجی اعلام شده، میزان تولید نفت ایران هیچ رشدی در دولت سیزدهم نداشته و مطابق با میانگین تولید نفت ایران در یک سال میلادی اخیر بوده است. وقتی میزان تولید ما افزایشی نداشته و میزان مصرف داخلی و ظرفیت پالایشی کشور هم کاملا مشخص است، رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت از کجا آمده است؟!

تله‌ای به‌ نام «توافق موقت»

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: از آنجا که آمریکایی‌هــا مرتــکب بدعهدی شـــدند و ترامــپ بدون هیچ سختی از برجام خارج شد، ایران اصرار دارد که آمریکایی‌ها بایــد به ایران اطمینان دهند و این اطمینان در واقع به سرمایه‌گذاران و طرف‌هــای تجاری ایــران است. دولت آمریکا ادعا می‌کند کــه مــا نمی‌توانیم تضمینی بدهیم و این ادعا به لحاظ قانونی درست است. یعنی طبق قانون اساسی آمریکا هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند برای دوره بعدی ریاست جمهوری تعیین تکلیف کند. هر رئیس‌جمهوری مسئول عملکرد دولت خود است و نمی‌تواند قول و قراری بدهد، به لحاظ حقوق بین‌الملل، حاکمیت ملی تفکیک‌ناپذیر است و تعهدات یک کشور برای همه دولت‌ها ساری و جاری است. اما واقعیت این است که در عرصه عمل این اتفاق نمی‌افتد. دولت‌ها نه تنها تصمیمات دولت‌های قبلی را زیر پا می‌گذارند، بلکه در بسیاری از مواقع دولت‌ها تصمیمات قبلی دولت خود را نیز نقض می‌کنند و شیوه‌های دیگری را برمی‌گزیند؛ از این جهت رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند چنین تضمین‌هایی را بدهد. حتی تأیید در کنگــره آمریکا نیـــز تضمین‌دهنده نیست یعنی در چارچوب پیمان اگر تأیید سنا نیز داشته باشد، خود کنگره می‌تواند آن را نقض کند. در دولت ترامپ نیز شاهد بودیم که دولت آمریکا از چند نمونه از پیمان‌هایی که این کشور به آن پیوسته بود و توسط سنا تایید شده بود، خارج شد. اما این مشکل آمریکایی‌هاست.

به هر حال آمریکا باید برای مسأله بی‌اعتمادی که در ایران وجود دارد و همه نیز می‌پذیرند که رفتار دولت آمریکا موجب این بی‌اعتمادی شد، راهکاری پیدا کنند. برای ایران مهم نیست که ترکیب تیم مذاکره‌کنندگان آمریکایی از چه کسانی باشد چون خروجی تیم مذاکره‌کننده مهم است نه ترکیب اشخاص آن؛ بود و نبود ریچارد نفیو به خودی خود برای ما مهم نیست مگر اینکه در رویکرد آمریکا تغییری ایجاد شود که فعلاً اصل خبر تأیید نشده است. در صورتی که اصل خبر تأیید شود باید منتظر بمانیم و ببینیم که در رویکرد آمریکا تغییر ایجاد می‌شود یا خیر. از آنجا که تصمیمات در سطوح بالا گرفته می‌شود و شورای امنیت ملی آمریکا و شخص رئیس‌جمهور در خصوص مذاکرات نظر می‌دهند، به نظر من ترکیب تیم مذاکره‌کننده تأثیری در رویکرد ندارد و کارمندی در میانه وزارت خارجه آمریکا قدرت چندانی ندارد که بتواند جهت‌گیری‌ها را تغییر دهد. به نتیجه رسیدن مذاکرات برای رأی‌دهندگان آمریکایی موضوع مهمی نیست اما به نتیجه نرسیدن آن شاید مهم باشد؛ آن هم از این جهت که اگر توافقی حاصل نشود و ایران فعالیت هسته‌ای خود را توسعه بدهد، به عنوان نقطه ضعف دولت بایدن است. هیچ رئیس‌جمهوری دوست ندارد که کشورهای خاورمیانه‌ای به سلاح هسته‌ای دست یابد. از این جهت تلاش صورت می‌گیرد تا توافقی حاصل شود، اگر توافقی هم حاصل نمی‌شود، دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا حداقل شرایط از وضع کنونی بحرانی‌تر نشود. برای رأی‌دهندگان معمولی آمریکا، این مباحث سطوح میانی جامعه، حائز اهمیت نیست بلکه برای آنان، بیکاری، بیمه، مالیات و مهاجرت موضوعات با اهمیت است. ایران اعلام کرده است که به هیچ عنوان با قرارداد موقت موافقت نمی‌کند این خبر نیز پایه و اساس ندارد.

به هر حال این اخبار علیه دولت آقای رئیسی که اخیراً سفری به روسیه داشته‌اند، بوده است. تا آنجا که در جریان هستیم بحثی برای توافق موقت وجود ندارد. برجام یک سری جداول زمانی دارد، برخی از آن‌ها پشت‌سر گذاشته شده و برخی نیز باقی مانده است. تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شد و ایران امروز تحریم تسلیحاتی نیست. طی سه سال آینده نیز تحریم‌های موشکی منقضی خواهد شد. ده سال بعد از اجرای برجام نیز نوبت برداشته شدن محدودیت‌ها برای کار روی سانتریفیوژهای جدید نیز منقضی خواهد شد. یک محدودیت ۲۵ ساله نیز برای نحوه بهره‌برداری از معادن اورانیوم در نظر گرفته شده است. برخی از محدودیت‌ها هم ابدی است؛ به عنوان مثال دسترسی ایران به سلاح اتمی تعهدی دائمی است که ایران متعهد شده به آن سمت حرکت نکند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵
در ادامه بهانه های روزانه کیهان، فرموده اند مافیای داخلی اجازه تولید دانه های روغنی را نمی دهند، مثل معضلات این یکی هم کار مافیا است، از واژه دشمن به مافیا رسیدیم بعد 40 سال و بهانه ها همچنان ادامه داد، الان که همه قوا یکدست هستند، پیشنهاد می شوند یکبار برای همیشه شر مافیا را کم کنید، مگر اینکه موضوع چیز دیگری و مافیای مورد بحث از گروه دیگری باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
انتخاب و اجرای اشتباه ، شعار خودکفایی در زمینه گندم و دیگر محصولات کشاورزی در ابتدای بهم ریختگی انقلاب

و عدم توجه به اقلیم خشک وکم آب سرزمینی ایران
و حفر صدها هزار چاه آب عمیق و عمیق تر
مخصوصا در دوران احمدی نزاد و تسلط جبهه پایداری ها

و عدم اصلاح شیوه آبیاری از روش غرق آبی قرون وسطایی

به آبیاری تحت فشار و قطره ای و گلخانه ای

و عدم استفاده از مصرف آب های بازیافتی حاصل از فاضلابهای شهری و صنعتی

و سد سازی های غیر اصولی و بی رویه
و انتقال آبهای سرزمیتی برای احداث کارخانه های آب بر پر مصرف
به شهرهای حاشیه کویر بجای احداث در کنار دریا
و توسط ابهای با ارزش و محدود سطحی ووووو

باعث شده تا ۴۰۰ دشت از ۶۵۰ دشت با ارزش کشور را تقریبا نابود کنیم

و ابگیر ها و دریاچه ها و تالابهای زیادی را خشک کنیم

متاسفانه نبود سیاست گزاری متمرکز و ثابت و علمی و ملًی در حوزه محیط زیست

و ادامه سیاستهای اشتباه همچون شعار فعلی کیهان بر تولید دانه های روعنی در داخل
و اصرار در رفتار و عملکرد شعار زده و احساسی

موجب شده تا به محیط زیست چند هزار ساله کشور آسیب جدی زده

و در کمتر از ۵۰ سال میزان قابل توجهی خسارت زده و آنرا از بین ببریم

هنوز هم با طراحی و گرفتن مشاوره علمی داخلی و خارجی و سرمایه گزاری درست
شاید بتوانیم

مسیر اشتباه رفته را اصلاح و تغییرات اساسی و زیر بنایی علمی را برای نجات سرزمینی کشور بکار بندیم
انشاالله ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
مافیا من و شما نیستیم و این اسم رمز برای سهم خواهی هست
اصفهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
امریکا قابل اعتماد نیست پایبند به امریکا بودن اشتباه است
توافق موقت به درد نمیخوره

به فکر مردم و آینده کشور باشید

توافق دو ساله با یک چشم به هم زدن تموم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
تا وقتی که اختلاف کهکشانی در آمد و حقوق و مزایا و سطح زندگی بین تمام مسولان

با ۹۰ درصد از جمعیت کشورگرفتار شده مردم وجود دارد

قطعا هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور
و رفع تنش های پرهزینه بین ایران و امریکا وجود نخواهد داشت

از قدیم گفتند : سیر از گرسنه خبر ندارد
و سواره از پیاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
ولی حتما میتوانیم با شجاعت و فداکاری و کنار گذاشتن لجاجت های احساسی و پر هزینه ضد منافع ملی

به رفع تنش ها و آشتی کلی
با تمام دنیا رسید

و تا دیر تر نشده است اشتباهات و آسیب های گذشته را جبران کرد

و خواسته ها و آرزوهای اسراییل و کاسبان تحریم و جنگ و تند روها و دشمنان داخلی و خارجی دیرینه کشور را نقش بر آب کرد

و با دعوت از همه نیروهای داخلی و تمام مردم و همه ظرفیت ها

کشور را دوباره ساخت و اباد کرد

و به توسعه کشور و رفاه مردم ورسیدن به خواسته و ارزوهای صدها هزار شهید و جانباز و آزاده و دلسوزان و عاشقان این اب و خاک رسید

و کشور و مردم را از این اوصاع اسفبار و فلاکت بارتر نجات داد
ق
هر چه برادر روسمان جناب اولیانوف بگویند باید انجام شود
ما نباید رو حرف اولیانوف حرف بزنیم !!!!!؟؟؟؟؟
راه دیگری هم جز توافق موقت دارید؟ آمریکا دستور خروج دیپلمات های خودش از اوکراین رو صادر کرده احتمالا یک جنگ یا تنش بین روسیه و غرب در اوکراین اتفاق میافتد در این بحران تنها چیزی که میتواند نصیب ایران بشود یک توافق نیم بند از وین و فعلا در رفتن از مهلکه بین دو طرف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
آن دوستان تو که دنبال این چیزها بودن رفتند در ضمن اصل خود برجام هم خیانت است
همیشه در سیاست ایران یه توهم تاثیر گزار برجام حاصل توهم اعتماد به غرب وقتی ترامپ تهدید به خروج از برجام کرد ظریف و روحانی متوهمانه میگفتند این اتفاق نمیتفته وقتی ترامپ تهدید به شکست اقتصاد ایران کرد گفتند نفت میشود ۲۰۰ دلار با انتخاب بایدن گفتند کار آمریکا تمام شد در مذاکرات اخیر هم به روسیه اعتماد کردند تا این توهم از بین نرود ایران درست نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
مردم به خاطر محتوای کامنت مثبت ندادن؛ به این خاطر دادن که نفهمیدن چی گفته :)
بیایید یه بار دیگه سفر آقای رییسی به روسیه رو مرور کنید میبینید هیچ شباهتی به یه سفر عادی و نرمال نداشت استقبال سرد و غیر محترمانه پوتین فقط دو نکته در این سفر هیچ نشانی از پرچم ایران نیست و آقای رییسی رو از در پشتی کاخ کرملین وارد کردند سفر هم دستاوردی برای ایران نداشت مثل خرید جنگنده سوخو روسی که قول داده بودند و ظاهرا فقط یه وعده بود و یا سلام و صلواتی که رییسی در دومای روسیه به امام رضا فرستاد یعنی سفر بدون تمرکز حواس این بنده خدا و بی فایده بود
ایران بعضی وقتا یه کارایی میکنه که آدم حیرون میمونه تا دیروز یه مشکلی با آمریکا و ترامپ داشتیم هر چی بود مشکل ما و آمریکا بود بعد امروز میبینیم شدیم رفیق فابریک پوتین و آقای رییسی میره در کاخ کرملین نماز میخونه و قرارداد ۲۵ سال با چین میبندیم
زمانیکه احمدی نژاد میگفت تحریمها کاغذ پاره اند، به به چهچهتون گوش فلک رو کر میکرد، چه شد الان میگین جنایت علیه بشریت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
هنوز نمی دانی اعمال تحریم که دیگران را دردسر ایجاد کند عامل ضد بشریت هست؟
بلایی که دولت و مجلس با بودجه ۱۴۰۱ سر مردم میخواهند بیاورند از تحریم هم بدتر هست.

این مجلس و دولت روز اول کار بجای مشکلات مردم ،فقط بفکر منافع شخصی خودشان بودند. v
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
احتمالا از ماليات بر خانه هاي ميلياردي يا خودروهاي ميلياردي كه ناراحت نيستيد!
"انقدر یک دروغ رو تکرار کنید تا تبدیل به حقیقت بشه"
این فرمون اگه جواب می‌داد کل تاریخ معاصر جهان یه جور دیگه می‌شد. ولی یه عده همچنان دارن مصرانه دروغ می‌گن.
سلام شما چرا درفروش نفت دخالت میکنید شما دارید پاتونو ازگلیمتان فراتر میزارید
یادمه گفتند امریکا از خاورمیانه بره جنگ ها تمام می شود. چه امریکا بود و چه نبود جنگ ها ادامه پیدا کرد. تنش ها بیشتر هم شده.
با توافق یا بدون ان منتظر یک جنگ بزرگ تو خاورمیانه باشید. حداقل تو کشورهای همسایه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
امریکا از طریق نوچه ها جنگ ایجاد می کند
تحریم مساوی بمب اتم!!!!
تا همین چند وقت پیش که می گفتید جنگ و تحدیم نعمت است
پس چی شد
یا می گفتید نه شرقی نه غربی
حالا می گید فقط شرق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
آدم از درك برخي از افراد در حيرت مي مونه!
مقاله تحريم مساوي با بمب اتم را يك كارشناس در يك روزنامه سطح چندم نوشته، جنگ و تحريم عليرغم اينكه مي توانند باعث خودكفايي كشور شوند ولي به هيچوقت از آنها استقبال نمي شود مثل طلاق، شعار نه شرقي نه غربي به معناي عدم وابستگي به اين دو بلوك است كه كماكان با قوت دنبال مي شود و روابط با روسيه و چين به معناي وابستگي به آنها نيست
آقای شکوهی خدمت شما عارضم که قرار نیست نفتی که با دور زدن تحریم هایی که توسط دوستان گرمابه گلستان غربی شما به ملت ایران تحمیل شده و شما ازین موضوع نهایت خرسندی خود را اعلام میکنید،در آمار رسمی منتشر شود،،
آدم به اصطلاح سیاسی این موضوع را الان بچه های ابتدایی هم می دانند،،ولی در عجبم چرا شما غرب گدا نمی‌خواهید بدانید،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر