بازدید 16999
۱

کشف دو ابوالهول غول‌پیکر دیگر در مصر

این دو مجسمه از جنس آهک، حدود ۲۶ فوت (نزدیک به ۸ متر) طول دارند و پادشاه آمنهوتپ سوم را در هیئت ابوالهول، موجودی اسطوره‌ای با بدن شیر و سر انسان با کلاهی از پوست خدنگ، ریش سلطنتی و گردن‌بند پهن نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 23 January 2022

به گزارش تابناک، یورو نیوز نوشت: باستان‌شناسان در معبد گمشده موسوم به «معبد یک میلیون ساله» که به دست یکی از فراعنه در مصر ساخته شده، دو مجسمه ابوالهول کشف کردند.

 به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، باستان‌شناسان این دو مجسمه غول پیکر را در حین بازسازی مقبره پادشاه آمنهوتپ سوم در مصر باستان پیدا کردند.

پادشاه آمنهوتپ سوم فرعونی بود که حدود ۳ هزار و ۳۰۰ پیش بر مصر حکومت می‌کرد، زمانی که مصر، سرشار از ذخایر طلا، در دوره صلح و آبادانی و شاهد شکوفایی و قدرت رو به رشد بین المللی بود.

وزارت گردشگری مصر گفته است که این دو مجسمه از جنس آهک، حدود ۲۶ فوت (نزدیک به ۸ متر) طول دارند و پادشاه آمنهوتپ سوم را در هیئت ابوالهول، موجودی اسطوره‌ای با بدن شیر و سر انسان با کلاهی از پوست خدنگ، ریش سلطنتی و گردن‌بند پهن نشان می‌دهند.

 

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر
تیمی مرکب از باستان‌شناسان مصری و آلمانی این مجسمه‌ها را نیمه غوطه ور در آب در داخل معبد اُقصُر که به «معبد میلیون‌ها ساله» معروف است، پیدا کردند.

این تیم همچنین سه نیم‌تنه سیاه گرانیتی از «سخمت»، الهه جنگ که با شفا نیز مرتبط است و اغلب در هیئت نیمه شیر، نیمه انسان نمایش داده می‌شود، پیدا کردند.

این وزارتخانه گفته که بقایای دیوارها و ستون‌ها با کتیبه‌هایی از صحنه‌های تشریفاتی و آیینی تزئین شده است.

دکتر هوریگ سوروسیان، رئیس هیئت مصری، آلمانی می‌گوید این ابوالهول‌های بزرگ نشان‌دهنده مسیر حرکت کاروان‌های شرکت‌کننده در جشن‌ها و کارناوال‌ها بوده است.

 

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر
باستان‌شناسان همچنین پس از تمیز کردن و مرمت مجسمه‌ها، کتیبه‌ای روی سینه ابوالهول پیدا کردند که در آن نوشته شده بود «معشوق خدای آمون ری» و اشاره به خدای خورشید دارد که اغلب به صورت ابوالهول به تصویر کشیده می‌شود.

معبد بزرگ که توسط شاه آمنهوتپ سوم در نزدیکی رود نیل ساخته شده بود، در اثر زلزله‌ای که مصر باستان را لرزاند، ویران شد.

هدف اصلی از ساخت معبد آمنهوتپ سوم، ایجاد مکانی برای گذاشتن هدایای زیارت‌کنندگان برای دوران انتقال او از این دنیا و دنیای پس از مرگ بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
حدود ۳ هزار و ۳۰۰ پیش؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان