بازدید 12868

شدت اُمیکرون در کدام سنین بیشتر است؟

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم مداخلات اقناعی و اجباری برای واکسیناسیون کرونا، گفت: از جمعیت ۶۷ میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن تزریق کنند، حدود ۶۰ میلیون نفر برای دز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد جدید تزریق بسیار کاهش یافته است؛ تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود ۵۰ هزار نفر رسیده است و این موضوع نگران کننده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶ 14 January 2022

 


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان، گفت: طی مدت اخیر که امیکرون وارد کشور ما شده است، همانطور که انتظار می‌رفت رو به افرایش است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هنوز سویه غالب نشده است؛ اما به نظر می‌رسد یک سوم یا یک چهارم موارد ابتلا از این سویه باشد.

او تاکید کرد: اینکه موارد اعلام شده بیش از موارد رسمی مبتلایان باشد، همیشه و در همه جای دنیا چنین است؛ زیرا نه برای همه تست مخصوص انجام می‌شود و نه تست حساسیت ۱۰۰ درصدی دارد که موارد را دقیقا مشخص کند. بر این اساس تعمدی در کمتر گزارش کردن تعداد موارد نیست، ولی همیشه همه جای دنیا تعداد مبتلایان بیش از موارد گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان امیکرون را یک سرماخوردگی درنظر گرفت، تصریح کرد: ابتلا به این سویه شدیدتر از سرماخوردگی است و می‌تواند موارد بستری و منجر به مرگ هم داشته باشد؛ اگرچه شدت آن قدری کمتر از واریانت دلتا است، اما آنقدر شدت کمتر نیست که بگوییم مانند سرماخوردگی است و نگران آن نباشیم. این سویه می‌تواند به شدت تعداد موارد را افزایش دهد که با این اتفاق همان درصد کمی هم که نیاز به بستری و ونتیلاتور دارند می‌تواند سیستم بهداشتی درمانی را دچار مشکل کند.

این اپیدمیولوژیست درباره آثار واکسن بر سویه امیکرون، تصریح کرد: مطالعات متعددی نشان داده است و دانشمندان معتقد هستند که تفاوت این سویه چون بیش از سویه‌های قبلی است و برای غلبه بر آن نیاز به تزریق سه دز واکسن داریم و حتی مطالعاتی نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم که ادعا می‌شود اثربخشی آن به طور نسبی کمتر از سایر واکسن‌ها است‌ اما،‌ سه دز آن توانسته به خوبی این ویروس را در شرایط آزمایشگاهی کنترل کند؛ بنابراین تاکید به تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از سویه‌های کرونا، در سنین جوان، شدت بالایی ندارد، بیان کرد: شدت درگیری بیماری در کهنسالی و میانسالی بالاتر است؛ اما معنای آن این نیست که در کودکان و نوجوانان مرگ و میر ندارد، ولی به شدت مرگ و میر کمتری دارد و اگر قرار است پیشگیری انجام شود، اولویت با سنین پایین‌تر است. اگر واکسنی که بی‌خطری آن در کودکان ثابت شود، در دسترس باشد توصیه اکید شده است که کودکان هم واکسینه شوند؛ زیرا می‌توانند حامل آلودگی ویروسی به بزرگسالان باشند.

یونسیان تاکید کرد: وقتی کودکان در اثر ابتلا به کرونا احتمال مرگ خیلی پایینی دارند، به همان اندازه هم باید واکسن خیلی بی‌خطری تزریق کنند؛ چون در سالمندان که احتمال مرگ بالاتر است حتی اگر واکسن درجاتی از عوارض را داشته باشد، می‌توانیم در تعادل سود و زیان بپذیریم و خطرات ناچیز را به دلیل فواید بالا بپذیریم. در مورد کودکان، علاقه‌مند و پیگیر تزریق واکسن بی‌خطر و بی‌عارضه هستیم.

او درباره میزان واکسیناسیون کرونا در کشور، تصریح کرد: از جمعیت ۶۷ میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن بزنند حدود ۶۰ میلیون نفر برای دز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد جدید تزریق بسیار کاهش یافته است تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود ۵۰ هزار نفر رسیده است و این خیلی نگران کننده است. بیش از ۵۲.۵ میلیون نفر دز دوم را تزریق کردند و به نظر می‌رسد این فاصله میان دز یک و دو به این زودی‌ها پر نشود و نیاز باشد مداخلات اقناعی و اجباری برای افزایش سلامت جامعه انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی