بازدید 14069
۸
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

بکتاش آبتین پس از مرگ در کانون توجهات قرار گرفت/ پژوهش‌های جدید، فشار خون را ترند گوگل کرد/ مذاکرات وین همچنان بحث داغ فضای مجازی است/ ناراحتی کاربران فضای مجازی به خاطر درگذشت حمید لبخنده

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «بکتاش آبتین»، «فشار خون»، «بابک حمیدیان»، «مذاکرات وین»، «قشقایی شیراز»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 10 January 2022

ماجرای هواپیمای اوکراینی دوباره ترند شد/ سیل سیستان و بلوچستان را در کانون توجه قرار داد/ شهادت حضرت زهرا (س) بحث داغ فضای مجازی شد/ پیگیری اخبار قزاقستان توسط کاربران ایرانی در گوگل

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «بکتاش آبتین»، «فشار خون»، «بابک حمیدیان»، «مذاکرات وین»، «قشقایی شیراز»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

بکتاش آبتین

بکتاش آبتین با نام شناسنامه‌ای مهدی کاظمی متولد ۱۳۵۳ که در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۰فوت کرد. او فیلمساز،  شاعر،  نویسنده و منتقد ایرانی بود که در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۰ در بیمارستان طالقانی درگذشته است.

اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های در پی درگذشت آبتین بکتاش - تابناک | TABNAK

مرگ او سبب شد تا نامش به یکی از ترندهای گوگل و شبکه های اجتماعی تبدیل شود و بسیاری از کاربران در فضای مجازی در پی یافتن مقصر فوتش برآیند.

از جمله آثار آبتین در حوزه شعر می توان به پای من که قلم شد نوشت برگردیم،  مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند،  تُتگ شنی،  کسوف رخنه در خواب، شناسنامه خلوت، در میمون خودم پدربزرگم و پتک اشاره کرد.

او که پس از چند بار دستگیری و محکومیت، درنهایت در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۹ به‌ اتهام فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین عضویت در کانون منحله نویسندگان ایران به شش سال حبس محکوم شده بود، در نهایت در ۱۸ دی ۱۴۰۰فوت کرد.

همانطور که اشاره شد پس از مرگ، بکتاش آبتین به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شد و برخی فعالان شبکه های اجتماعی در مورد چرایی و چگونگی مرگش ابهاماتی را مطرح و به ویژه انتقاد کردند که چرا این خبر در هیچ یک از روزنامه های سراسری پوشش داده نشد؟

البته سازمان زندان ها در رابطه با مرگ بکتاش آبتین توضیحاتی داد که بخشی از آن در ادامه آمده است: پس از دو روز بستری در بیمارستان، با اخذ و تمدید مرخصی نامبرده، وی به تشخیص خانواده‌اش به یکی از بیمارستان‎های خصوصی منتقل می‌گردد که متاسفانه طی ۳۵ روز بستری در آن بیمارستان با وجود تلاش پزشکان نامبرده فوت می‌کند.

گفتنی است؛ مرحوم بکتاش (مهدی) آبتین به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور از تاریخ ۱۳۹۹/۷/۵ دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در بازداشتگاه اوین سپری و در این مدت نیز از مرخصی‌های اعطایی استفاده می‌کرد.

اعزام وی به زندان نیز قبلا با نظر مساعد مرجع قضایی به تعویق افتاده بود.»

بیشتر بخوانید 

‎فشار خون

فشار خون  به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیواره رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است.

در واقع فشار یک مفهوم فیزیکی است و مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می‌شود.

 فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها زیاد و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند.

عدد فشار خون مناسب هر سن چند است؟ - تابناک | TABNAK

به تازگی پژوهشگران بر اساس یک مطالعه جدید هشدار داده اند که تعداد زنان آمریکایی مبتلا به فشار خون مزمن که در دوران بارداری و پس از آن جان خود را از دست می دهند، به شدت افزایش یافته است.

همین مسئله حالا فشار خون را نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

در توضیح خبر مورد اشاره آمده است،  از ۱۵۵ میلیون تولد در ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸، بیش از ۳۲۰۰ مادر به دلایل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند که افزایشی ۱۵ برابری در این دوره نشان می‌دهد.

«کاند آنانت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی راتجرز نیوجرزی، می‌گوید: «زنان در دوران بارداری نیاز به شروع خوب و به موقع مراقبت‌های دوران بارداری دارند، اما مهمتر از همه، مراقبت‌های قبل از بارداری برای تشخیص و درمان افزایش فشار خون قبل از بارداری بسیار مهم است.»

وی گفت: «کنترل مکرر فشار خون و نظارت بر رژیم غذایی و وزن بدن از اهدافی هستند که ارزش توجه دارند.»

آنانت خاطرنشان کرد: «این مطالعه بر نیاز به تمرکز بر بهبود در زمینه‌هایی مانند سن مادر، چاقی و نابرابری‌های نژادی در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تاکید می‌کند.»

طبق نتایج این مطالعه، حدود یک سوم مرگ و میر مادران قبل از زایمان اتفاق می‌افتد. یک سوم در روز زایمان یا ظرف یک هفته؛ و یک سوم دیگر، یک هفته تا یک سال پس از زایمان، رخ می‌دهد.

محققان دریافتند که علت اصلی مرگ و میرهای مرتبط با بارداری بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله اختلالات فشار خون بالا بوده است.

طبق پیش بینی محققان، ۷۵ درصد از مرگ و میر مادران قابل پیشگیری است. به طور قابل‌توجهی، موارد مرتبط با فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می‌یابد و در بین زنان ۴۵ تا ۴۹ سال بیشترین میزان را داشتند. نرخ مرگ‌ها نیز با چاقی افزایش یافت.

به گفته محققان، تغییرات سبک زندگی ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد کند که شامل ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم قبل و در بارداری است.

بر اساس این مطالعه، حدود ۸ نفر از هر ۱۰ زن مبتلا به پره اکلامپسی (فشارخون بالا دوره بارداری)، پس از بارداری فشار خون شأن به حالت عادی باز می‌گردد. اما فشار خون بالا تا آخر عمر در حدود ۲۰ درصد این زنان باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید

بابک حمیدیان

بابک حمیدیان متولد ۱۳۵۹ در تهران و بازیگر سینما و تئاتر است. وی فعالیت خود را در سینما در سال ۱۳۸۲ با فیلم قدمگاه شروع کرده‌ است. او فارغ‌التحصیل رشتۀ نمایش با گرایش طراحی صحنه از دانشگاه آزاد اسلامی است.

کار خوب ایرانیان که به جهان صادر شد - تابناک | TABNAK

بابک حمیدیان که به تازگی در مجموعه خاتون بازی کرده است، به واسطه بازی در این مجموعه به یکی از ترندهای گوگل نیز تبدیل شده است.

گفتنی است بابک حمیدیان در «خاتون» نقش «کمیسر رجب‌اف» را بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید

مذاکرات وین

وین پایتخت اتریش در طول سال و دهه‌های گذشته همواره یکی از شهر‌های مهم برای میزبانی مذاکرات و ایران و ۱+۵ بوده است. به طور مثال و پس از بیست‌ودو ماه مذاکره محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از ۱۷ روز مذاکره فشرده، سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) در وین، پایتخت اتریش موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه ۱+۵، بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران شدند.

دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۰ علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد که به واسطه تماس با انریکه مورا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشتم آذر زمان آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و ۵+۱ خواهد بود.

به دنبال این خبر شاهد این بودیم که در چند مرحله مذاکرات ایران و طرف های غربی برای دستیابی به یک توافق جدی آغاز شد.

مذاکرات وین اکنون و در شرایطی که به مراحل حساس خود رسیده است، دوباره به یکی از بحث های داغ در شبکه های  مجازی بدل شده است.

نخستین پیروزی دیپلماتیک ایران در وین/ رد ادعای خبرگزاری رویترز توسط  ایران/بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره مذاکرات روز گذشته در وین/آمادگی  آمریکا برای دیدار با دیپلمات‌های ایران در هر زمان و مکان -

در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین رسانه ها نوشته اند که مذاکرات در وین در حال پیشرفت است و از میزان اختلافات به نسبت یک ماه گذشته بسیار کاسته شده است؛ این‌ها مواضع و سخنانی است که مقامات کشورهای مذاکره کننده در وین در یکی دو روز اخیر تکرار کرده اند و به نظر می آید، گفت‌وگوها بر سر احیای برجام در مسیر منطقی و معقول و به دور از فشارهای سیاسی و رسانه ای به نتایج بهتری دست پیدا خواهد کرد.‌

بیشتر بخوانید

قشقایی شیراز

باشگاه فرهنگی ورزشی قشقایی شیراز، یک باشگاه فوتبال است که به عنوان نماینده ایل قشقایی از استان فارس در لیگ آزادگان حضور دارد.

قشقایی شیراز دوباره پرسپولیس را برد! - تابناک | TABNAK

تیم قشقایی از لیگ شیراز شروع به فعالیت کرد، سپس وارد لیگ استان و متعاقباً قهرمان زیر گروه کشور شد و به لیگ دسته سه صعود کرد.

 سال ۱۳۹۴ قهرمان لیگ دسته سه شد و به لیگ دسته دو صعود کرد. در نهایت تیم قشقایی در اردیبهشت ۱۳۹۷ امتیاز باشگاه فوتبال برق جدید فارس را خریداری کرده و جایگزین این تیم در لیگ دسته اول (لیگ آزادگان) شد.

این تیم محلی که اتفاقاً محبوبیت بسیاری در میان مردم استان فارس دارد، هرازچندگاهی به واسطه بازی های حساس خود به صدر جست و جوهای مردمی می آید.

بیشتر بخوانید

قشقایی در اهواز باخت، ملوان صدرنشین لیگ یک شد

حمید لبخنده

حمید لبخنده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و هنرپیشه ایرانی متولد سال ۲۵ تیر ۱۳۳۰ در اهواز بود. او که فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، با سریال در پناه تو و سریال در قلب من به شهرت رسید. حمیده لبخنده مدیر آکادمی استاد سمندریان بود که در ۱۸ دی ۱۴۰۰ بر اثر بیماری درگذشت.

خاکسپاری حمید لبخنده خارج از قطعه هنرمندان - تابناک | TABNAK

درگذشت این هنرمند قدیمی و محبوب سینما و تلویزیون کشورمان سبب شد تا نام او نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود و بسیاری از کاربران به ویژه در شبکه های اجتماعی نسب به فوت او ابراز احساسات کنند.

در مورد حمید لبخنده کوتاه سخن آنکه سریال در پناه تو ماندگارترین سریال او بود که در سال ۱۳۷۴ در شبکه دوم سیما روی آنتن رفت در این سریال بسیاری از چهره‌های شاخص سینما و تلویزیون ایران حضور داشتند سعید پورصمیمی و ثریا قاسمی و ایرج راد و حسن جوهرچی و لعیا زنگنه بازیگران این مجموعه را تشکیل می دادند؛ این سریال به شدت مورد استقبال مخاطبان تلویزیونی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
پس از مرگ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
یک نویسنده را بخاطر عصویت در کانون نویسندگان ۵ سال حکم زندان دادند

و با شروع کرونا به اوین بردند و دو بار کرونایی شد

و وقتی به کما رفت ، و دیگر تقریبا نیمه جان بود
او را به بیمارستان رساندند و با رنجیر قفل فرمان اتومببل دو پابش را به تخت بستند

تا دیروز به رحمت خدا رفت

ددیک نویسنده دلسوز مردمی
و هزاران مختلس دزد بیت المال که در کمال راحتی و ازادی و با افتخار و غرور زندگی میکنند
بیانیه سازمان زندان ها فقط گواه این است که به نگهداری نیمه جنازه در کما غلاقه ای ندارد.
اصلا حسی دارند که چه کردند؟
تبلیغ علیه امنیت ملی؟؟؟؟
بکتاش آبتین کیه باز؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خودتو اذیت نکن راحت باش در غفلت و بی خبری
بیمارستان طالقانی دولتی هست و در منطقه ده اوین قرار دارد . این یک دروغ
تصاویر آبتین با پابند روی تخت بیمارستان، تأسف بار ترین عکس می باشد.... چقدر یک نویسنده و فیلم و ساز می تواند خطرناک باشد؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار