بازدید 5476

برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا مراجعه کنید

کد خبر: ۱۰۹۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 09 January 2022

رییس انستیتوپاستور ایران با تاکید بر خطر امیکرون و ضرورت سرعت گرفتن واکسیناسیون دز سوم واکسن کرونا در کشور، گفت: توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن دز سوم را تزریق کنند.

به گزارش میزان، علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، گفت: اولین نکته مهم این است که اکنون یک اصل پذیرفته شده در کشور‌ها این است که بعد از تزریق دو دز واکسن علیه کرونا، دز سوم حتما تکمیل‌کننده است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر هم ابتلایی اتفاق افتاد، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل در درجه اول توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در وهله اول در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن بوستر، یادآور یا دز سوم خودشان را تزریق کنند.

بیگلری درباره وضعیت میزان واکسن‌ها برای دز سوم و تزریق به کودکان و کفایت آن‌ها، گفت: خوشبختانه هم واکسن‌های وارداتی و هم واکسن‌های تولید داخلی به اندازه کافی در کشور وجود دارد. فارغ از اینکه چه نوع واکسنی را تزریق می‌کنیم، نتیجه کلی که دنیا به آن رسیده، این است که تزریق سه دز از هر نوع واکسنی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری و پیشگیری از شدت بیماری داشته باشد.

بیگلری درباره چرایی افزایش ابتلا در کشور‌هایی که واکسن زدند، گفت: کشور‌هایی که دو دز واکسن را تزریق کردند، دز سوم را با تاخیر تزریق کردند، اما ما این شانس را داریم که فاصله‌مان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برایمان وجود دارد. کشور‌هایی که بعد از تزریق دو دز واکسن وارد پیک شدند، اعلام کردند که اشتباه عمده این بود که فکر می‌کردند با تزریق دو دز واکسن کار تمام است و مسلما بعد از دو دز وقتی ایمنی در بدن کاهش یافته، دز سوم می‌توانسته مجددا ایمنی را بالا ببرد. این کشور‌ها اذعان نمی‌کنند که نسبت به واکسیناسیون دز سوم دیر اقدام کردند.

وی گفت: در حالی که در کشور ما همچنان این فرصت وجود دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم و حتما دز سوم را با پوشش بالا برای جمعیت کشورمان در گشروه‌های سنی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، توصیه و فراهم کنیم.

وی درباره واکسن‌های کودکان، گفت: در کشور ما تزریق واکسن کودکان برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال، انجام شده و در حال انجام است. اما برای افراد زیر ۱۲ سال یعنی ۵ تا ۱۱ سال هم واکسن پاستوکووک تولید انستیتو پاستور ایران مجوز مصرف را دارد و اصولا این واکسن می‌تواند با تاییدی که از سازمان غذا و دارو دارد، در سن ۲ تا ۱۸ سال هم علاوه بر بالغین مصرف شود. البته تفاوتش این است که فعلا در بزرگسالان در سه دز تزریق می‌شود، اما در کودکان به دو دز اکتفا می‌شود. اگر مطالعات آتی نشان دهد که کودکان هم به دز سوم نیاز دارند، دز سوم هم برای کودکان تزریق می‌شود. در عین حال واکسن سینوفارم هم مجوز مصرف در کودکان را دارد.

بیگلری گفت: اگر بخواهیم همین امروز برای واکسیناسیون کودکان تصمیم گرفته و مصوبه داشته باشیم، واکسن به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

بیگلری درباره شدت بیماری‌زایی امیکرون در کودکان، گفت: تجربه و تحلیل آمار‌ها نشان داده که هر چقدر پیک‌های متعدد رخ می‌دهد، درگیری گروه سنی زیر ۱۸ سال هم بیشتر می‌شود که چرایی آن، جای بحث دارد. با این حال واقعیت این است که در صورت ابتلای کودکان، باتوجه به محدودیت‌هایی که برای بستری کودکان شاید در تمام دنیا وجود داشته باشد، باید امکانات و تجهیزات لازم در کشور فراهم شود تا اگر خدایی نکرده کار به بستری برسد، بتوان پاسخگو بود.

وی گفت: بنابراین شرط احتیاط این است که نسبت به واکسیناسیون کودکان اقدام کنیم؛ چراکه بیماری کووید۱۹ نشان داد که هیچ رفتار ویروس، به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر