بازدید 13999
کیوسک بین الملل تابناک

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/ هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرز‌های اوکراین

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس، جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک، هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا، تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرز‌های اوکراین و جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۹۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰ 07 January 2022

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

کیوسک بین الملل تابناک: برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس، جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک، هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا، تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین و جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند. 

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس

رسانه‌های انگلیس شامگاه پنجشنبه گزارش دادند یک زیردریایی اتمی روسیه در سال ۲۰۲۰ با بخشی از یک کشتی جنگی انگلیسی در آب‌های قطب شمال برخورد کرده است.

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

رسانه‌های انگلیسی روز پنجشنبه اعلام کردند یک کشتی جنگی ناوگان سلطنتی این کشور با یک زیردریایی روسیه برخورد کرده است.

به نوشته روزنامه «سان»، کشتی جنگی انگلیسی «اچ‌ام‌اس نورث‌تامبرلند» برای جست‌وجوی یک زیردریایی روسی دارای قابلیت حمل اژدرهای اتمی در دویست کیلومتری شمال اسکاتلند اعزام شده و به این منظور کابلی پوشیده از هیدروفون (به قطر یک ناودان) را آزاد کرد.

این روزنامه به نقل از یک فرد مطلع نوشت، به دلیل برخورد این کابل سونار کشتی انگلیسی به بدنه زیردریایی روس و کشیده شدن بر روی آن، مأموریت اچ‌ام‌اس نورث‌تامبرلند لغو شده و خدمه مجبور شدند برای انجام تعمیرات به پایگاه خود برگردند.

سان به نقل از فرمانده وقت این کشتی جنگی انگلیسی نوشت: «سوال اینجاست که آیا این اتفاق عمدی رخ داده یا فقط یک حادثه بود؟»

این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نوشت: «در اواخر سال ۲۰۲۰ زیردریایی روسیه توسط اچ‌ام‌اس نورث‌تامبرلند ردیابی شد و با کابل متصل به آن برخورد کرد.»

با اینکه این حادثه حدود یک سال پیش رخ داده، روز پنجشنبه برای اولین بار از سوی رسانه‌های انگلیسی به آن پرداخته شده است. به گفته این رسانه‌ها چنین حادثه‌ای از زمان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است.

این خبر در حالی منتشر شده که اخیراً رصد تحرکات مسکو در دریای شمال توسط لندن خبرساز شده است. روزنامه «تلگراف» در گزارش خود نوشته، ناوچه «اچ‌ام‌اس وستمینیستر» هم اکنون در دریای شمال مستقر است تا تحرکات کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسیه در این دریا را تحت نظر داشته باشد.

رسانه‌ای شدن تدارک انگلیس برای رصد تحرکات دریایی روسیه در بحبوحه تنش‌های غربی‌ها با مسکو بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین و هشدارهای روسیه درباره عضویت احتمالی این کشور در ناتو انجام شده است.

جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک

مقام‌های فرانسوی مسئول در حوزه حریم خصوصی شهروندان این کشور در فضای مجازی، دو شرکت بزرگ گوگل و فیسبوک را مجموعا ۲۱۰ میلیون دلار از بابت استفاده آنها از داده های مشهور به "کوکی" که به ردیابی کاربران در فضای مجازی می پردازند جریمه کردند.

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

به گزارش فرانس ۲۴، شرکت‌های بزرگ فن آوری آمریکایی نظیر اپل و آمازون، از بابت فعالیت‌های تجاری خود در سراسر اروپا تحت فشاری فزاینده قرار گرفته اند. آنها در اروپا با جریمه های هنگفتی مواجه شده‌اند و قرار است قوانینی فراگیر در اتحادیه اروپا در قبال نحوه عملکرد آنها اعمال شوند.

یک نهاد ناظر بر حریم خصوصی شهروندان در فرانسه موسوم به کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها، شرکت‌های آمریکایی گوگل و متا (فیس‌بوک سابق) را به دلیل پیچیده ساختن فرآیند عبور از کوکی‌ها برای کاربران اینترنتی جریمه کرد.

جریمه های سنگین نهاد مذکور علیه این دو غول بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو به ترتیب برای گوگل و فیس‌بوک بوده است.

این نهاد ناظر بر حریم‌ خصوصی مربوط به داده‌ها در فرانسه در واقع این جریمه را علیه موانع ایجاد شده از سوی دو شرکت یاد شده با هدف سخت‌تر کردن انصراف کاربران از دریافت کوکی های مخصوص ردیابی آنلاین اطلاعات و علائق شخصی، وضع کرده‌اند.

در بیانیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌های فرانسه(CNIL) با استناد به شواهد و مدارک آمده است، فیس‌بوک، موتور جستجوگر گوگل و شبکه اشتراک ویدیوی این شرکت موسوم به یوتیوب، کاربران را مجبور می‌کنند به هنگام امتناع از پذیرش کوکی‌ها، دست به انتخاب در میان گزینه‌های پیشنهادی بسیاری بزنند.

کوکی‌ها فایل‌های متنی بسیار کم حجم هستند که از جانب وبسایت‌های مورد بازدید کابران ارسال و در مرورگر رایانه یا گوشی‌ها ذخیره می شوند.

سایت بازدید شده بواسطه اطلاعاتی نظیر مشخصات ورود به سایت و تنظیمات سفارش شده‌ی کاربر که از طریق کوکی‌ها در مرورگرهای کاربران ذخیره می شود اقدام به شناسایی و ارائه خدمات اختصاصی بویژه در زمینه تبلیغات به کابران می‌کند.

داده‌های کوچک جمع‌آوری شده از طریق کوکی‌ها که به صورت فایل‌های متنی ذخیره می‌شوند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات را شخصی سازی کنند.

گوگل پیشتر هم در ژوئیه سال ۲۰۲۱ به دلیل کوتاهی در پرداخت غرامت به سازمان‌های تولید محتوای رسانه‌ای پس از استفاده از تولیدات آنها در نتایج جستجوهای آنلاین، از سوی فرانسه به میزان ۵۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود.

گوگل و فیس‌بوک بر اساس حکم اخیرا صادر شده از سوی مقامات فرانسه، سه ماه فرصت دارند تا از توصیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌های فرانسه برای ساده‌تر کردن فرآیند امتناع کاربران از دریافت کوکی‌ها پیروی کنند، در غیر این صورت جریمه‌ دیگری معادل ۱۰۰ هزار یورو در روز علیه آنها اعمال خواهد شد.

هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا

«جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد، ملت آمریکا بر لبه پرتگاه قرار گرفته است.

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، کارتر در یادداشتی به مناسبت سالگرد حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره نوشت: «ملت بزرگ ما بر لبه یک پرتگاه در حال عریض شدن پس و پیش می‌رود.»

رئیس جمهور اسبق آمریکا افزود: «بدون اقدام فوری، در معرض خطر حقیقی درگیری داخلی و از دست دادن دموکراسی با ارزش خود هستیم. آمریکایی‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند و پیش از آنکه دیر شود با یکدیگر همکاری کنند».

کارتر در این یادداشت که در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شده است نوشت: «این امید مختصر وجود داشت که این شورش به ملت [آمریکا] شوکی وارد کند و آن را به سمت توجه و رسیدگی به دو قطبی سمی که دموکراسی ما را تهدید می‌کند سوق دهد».

او در ادامه نوشت: «با این حال، پس از گذشت یک سال، ترویج دهندگان این دروغ که انتخابات دزدیده شد، یکی از احزاب سیاسی را در دست گرفته‌اند و بی‌اعتمادی به نظام انتخاباتی ما را شعله‌ور می‌کنند».

کارتر از مردم آمریکا درخواست کرد با اصول قانون اساسی و هنجارهای مربوط به اتخاذ دیدگاهی منصفانه و همچنین احترام به قانون همسو شده و در کنار آن برای انجام اصلاحات تلاش کنند تا انتخاباتی سالم و قابل دسترس برای همگان فراهم باشد.

او همچنین از آمریکایی‌ها خواست خشونت و دو قطبی شدن در جامعه را محکوم و با انتشار اطلاعات نادرست مقابله کنند.

ششم ژانویه (۱۷ دی) سال گذشته کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج تن از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.

تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

وزرای دفاع آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی، درباره مسائل امنیتی دوجانبه و تنش در مزرهای اوکراین گفت‌وگو کردند.

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در این‌ زمینه نوشت: «مسائل امنیتی مرتبط با منافع دوجانبه مورد بحث قرار گرفت».

آستین نیز در پیامی توئیتری نوشت، در این تماس، مسائل مربوط به «کاهش خطرات در مجاورت مرزهای اوکراین را به بحث گذاشتیم».

روسیه بارها تأکید کرده دولت اوکراین در حال سرکوب و بمباران نواحی روس‌زبان و حامی روسیه در شرق اوکراین است و از غربی‌ها خواسته استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

با این حال رسانه‌های غربی اخیرا در یک جوسازی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند روسیه قصد دارد حمله‌ای تمام عیار علیه اوکراین انجام دهد. مسکو با رد این ادعاها هشدار داده در صورت تداوم و تشدید حملات دولت کی‌یف علیه ساکنین منطقه حامی روسیه در اوکراین، پاسخ شدیدی خواهد داد.

تداوم جوسازی‌های آمریکا علیه روسیه به اینجا ختم نشد و سفرا و مقام‌های سابق آمریکا و برخی کارشناسان از واشنگتن درخواست کردند که لیستی از تحریم‌هایی که مسکو در صورت «حمله» به اوکراین با آن مواجه خواهد بود، ارائه کند.

این ادعاها در حالی مطرح شده‌اند که «اولکسی دانلیوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرده، شواهدی از حمله روسیه به این کشور وجود ندارد.

این مقام اوکراینی گفت: «امروز ما هیچ خطری از جانب آنچه در مرزهایمان می‌گذرد شاهد نیستیم. اگر منظور همان تجمع گسترده [نیروهای روس] باشد که رسانه‌های خارجی بر آن اصرار دارند، باید بگویم که اصلاً شاهد چنین چیزی نیستیم».

در راستای افزایش تنش میان روسیه و غرب، قرار است اوایل ماه جاری میلادی نشست‌هایی میان آمریکا و روسیه و همچنین مسکو و اعضای ناتو برگزار شود.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه هفته آتی نشستی غیرعلنی را به درخواست آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلبانی و ایرلند درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی برگزار می‌کند.

برخورد زیردریایی اتمی روسیه و ناو انگلیسی در شمال اقیانوس اطلس/ جریمه هنگفت فرانسه علیه گوگل و فیسبوک/هشدار کارتر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ تماس تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره تنش در مرزهای اوکراین

منابع دیپلماتیک گفتند که این نشست به درخواست آمریکا، فرانسه و انگلیس، اعضای دائم شورای امنیت، علاوه بر ایرلند و آلبانی، دو عضو غیردائم جدید شورا از ژانویه برگزار می شود.

به گفته یکی از این منابع، انتظار نمی‌رود در پایان جلسه، تصمیم یا اعلامیه مشترکی از سوی شورا صادر شود.

این دومین بار است که کره شمالی پرتاب موشک مافوق صوت را اعلام می‌کند، سلاحی پیچیده که نشان دهنده آخرین پیشرفت فناوری در زرادخانه پیونگ یانگ است.

کره شمالی چهارشنبه گذشته یک موشک مافوق صوت آزمایش کرد که ۷۰۰ کیلومتر به پرواز درآمد و بدون خطا به هدف اصابت کرد.این پرتاب اولین آزمایش تسلیحات کره شمالی در سال جاری میلادی بود.

ایالات متحده، ژاپن و کانادا این آزمایش موشکی را محکوم کردند. کره شمالی می گوید برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهاجم آمریکا به زرادخانه خود نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل