بازدید 6664
۲

هموطنان دُز یادآور واکسن کرونا را بزنند

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی، به هموطنان توصیه کرد که حتما دُز یادآور واکسن کرونا را بزنند و در این کار تعلل نکنند.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳ 02 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ‌دکتر احسان شمسی گوشکی، دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی، گفت: هموطنان می‌توانند هر واکسنی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، به عنوان دُز یادآور بزنند.

او افزود: سالمندان و گروه‌های پر خطر، در اولویت تزریق دُز یادآور واکسن کرونا قرار دارند که از این افراد تقاضا داریم در سریع‌ترین زمان، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

گوشکی با اشاره به این که مردم می‌توانند با آرامش واکسن را تزریق کنند، اظهار داشت: در این شرایط نیازی نیست واکسن‌ها را به داخلی و خارجی تقسیم کرد، بلکه واکسنی که تأییدیه وزارت بهداشت دارد، ایمن و اثربخش است و افراد نسبت به تزریق آن‌ها اقدام کنند.

او تصریح کرد: وزارت بهداشت، واکسنی که در اختیار آن قرار گیرد، بر اساس شرایط فنی، در سراسر کشور توزیع می‌کند.

گوشکی در پاسخ به این پرسش که آیا تزریق واکسن در مبارزه با اومیکرون تأثیر دارد، گفت: این موضوع اثبات شده است که واکسن برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون، اثر دارد.

او افزود: میزان اثر واکسن، به عوامل مختلف، مانند گسترش این سویه و درصد پاسخ‌ دادن واکسن‌ها وابسته بوده، اما هنوز زود است پاسخ قطعی یا درصد مشخصی را اعلام کنیم.

گوشکی به مردم توصیه کرد در کنار تزریق واکسن، همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از آسیب‌های این بیماری در امان بمانند.

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی، تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت، انجام کامل تزریق واکسن است و این کار به هیچ‌وجه نباید معطل بماند.

او گفت: چند تولیدکننده داخلی، مجوز اضطراری دریافت کردند و در حال تولید انبوه واکسن‌های خود برای تأمین نیاز کشور هستند.

گوشکی، تصریح کرد: هرچند واکسن‌سازان داخلی کرونا بسیار خوب عمل کردند و تولید داخلی خوبی داریم، اما اگر نیاز به واکسن داشته باشیم، واردات آن‌ ادامه می‌یابد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد شواهد نشان می‌دهند که اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد و ظرف دو تا سه روز، شمار مبتلایان به آن چند برابر می‌شود. این وضعیت، به‌ویژه در برخی کشور‌ها از جمله انگلیس و آمریکا دیده شده، به گونه‌ای که ظرف مدت کوتاهی به سویه غالب در این کشور‌ها تبدیل شده است.

دانشمندان بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه، به‌دلیل توانایی اومیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت‌پذیری آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
شعار الکی ندهید هر مرکزی که میریم واکسن آسترازنکا را ندارند
من دو دوز آسترازنکا زدو دیروز 6 تا پایگاه رو رفتم برای دوز سوم پیدا نشد.تا پیدا نشه نمیزنم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل