بازدید 6495

رایزنی‌های آمریکا و ناتو برای مذاکره با روسیه

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آخرین روز از سال ۲۰۲۱ میلادی برای مذاکرات خود در ژانویه ۲۰۲۲ با روسیه با یکدیگر رایزنی کردند.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹ 31 December 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که بلینکن امروز با دبیرکل ناتو در مورد گفت و گوی آتی با روسیه در شورای ناتو – روسیه و گفت و گوی ثبات راهبردی آمریکا و روسیه رایزنی کرد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ائتلاف ناتو آماده گفت‌وگوی معنادار با روسیه و در عین حال متحد برای جلوگیری از تجاوز بیشتر به اوکراین است.

قرار است گفتگو‌های امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل خواهد شد

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا در این زمینه گفتگو کرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و همتای کانادایی اش در مورد اولویت‌های مشترک، از جمله پاسخ قوی و متحد به تجاوز بیشتر احتمالی روسیه به اوکراین، و تمایل متحدان و شرکا برای تحمیل پیامد‌های شدید و هزینه‌های سنگین بر روسیه در صورت انجام چنین اقداماتی گفتگو کرد. وزرای امور خارجه آمریکا و کانادا همچنین درباره منطقه هند و اقیانوسیه گفتگو کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ماه ۱۴۰۰) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند؛ گفت و گویی که به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، پوتین خواهان آن شده بود.

این دومین تماس میان رهبران دو کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، بایدن در گفت و گوی تلفنی با پوتین، دو مسیر از رویکرد آمریکا را اعلام کرد یکی مسیر دیپلماسی که منجر به تنش زدایی می‌شود، و دیگری مسیری که بیشتر بر بازدارندگی متمرکز است. به گفته این مقام ارشد کاخ سفید، مسیر دوم شامل هزینه‌ها و عواقب و پیامد‌های جدی برای روسیه در صورت انتخاب آن برای ادامه تهاجم بیشتر به اوکراین است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های اقتصادی، تعدیل و افزایش موقعیت نیرو‌های ناتو در کشور‌های متحد آمریکا و شامل کمک‌های اضافی به اوکراین برای توانمند ساختن این کشور به دفاع از خود و قلمروش است.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پوتین در این مکالمه تلفنی به بایدن در مورد پیامد‌های جدی تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در مساله اوکراین حتی تا قطع روابط دو کشور هشدار داد.
به گفته کرملین، موضوع اصلی این گفتگو مسائل مرتبط با اجرای توافق‌های بدست آمده در دیدار مجازی دو طرف در روز هفتم ماه دسامبر (۱۶ آذر) در مورد تضمین‌های حقوقی امنیتی به روسیه بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس