بازدید 4821
۵

رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل انکار نیست

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در برخی کالا‌ها اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رشد قیمتی بیش از ۱۵۰ درصد شد.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 21 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام مورد توجه قرار گرفت و ابتدا تمام کالا‌ها را مشمول می‌شد، ولی بعد از مشاهده خروج منابع ارزی از کشور به ۲۵ قلم کالا اختصاص یافت تا اینکه در سال‌های اخیر به ۵ قلم کالا تخصیص یافت.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های فاصله گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی، توزیع رانت بود. قبل از سال ۹۷ حدود ۱۴ شرکت صادراتی کالا‌ها را وارد کشور می‌کردند که با اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعداد این شرکت‌ها به بیش از ۴۰۰ شرکت افزایش یافت و دوباره کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را صادر می‌کردند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کسری بودجه کمک کند و بار کسری بودجه را کاهش دهد، وقتی بار کسری بودجه کاهش یافت، خلق پول به دلیل اتکای کمتر به سیستم بانکی کمتر می‌شود و از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند.

حسین عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: هدف از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کنترل قیمت کالا‌ها بود، اما طبق نظر کارشناسان اقتصادی طرح ارز چند نرخی ناموفق است.

وی بیان کرد: بیشتر کارشناسان معتقدند که باید به دارو ارز ترجیحی تعلق گیرد، زیرا با بالا رفتن قیمت دارو فشار زیادی به جامعه وارد می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: منافع سیاست تک نرخی ارز از هزینه‌های آن بیشتر است.

عبده تبریزی تصریح کرد: تعداد دهک‌های ضعیف جامعه افزایش پیدا کرده است و باید از این قشر حمایت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
اقتصاد ناتراز است دلیلش هم دخالت های دولت است (افزایش نقدینگی - سیستم بانکی - سیاست های جهانی - کار اقتصادی - تبدیل مستقیم درآمد ارزی به ریال از طریق واردات و ....)
اگر دولت وجود نداشت اقتصاد چنین آشفته نبود
عجیبه که صورت مپسئله رو پاک میکنن.
یک مافیا و چرخه فاسدی وجود داره که باعث شده ارز ۴۲۰۰ تومنی کارایی لازمش رو از دست بده.... این صورت درست و اصلی مسئله هستش.... خب عوض اینکه اون چرخه فاسد رو در تجارت و توزیع کالا اصلاح کنن دارن دوباره صحبت از موارد حاشیه ای و نامربوط حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ میکنن
اصل مسئله وجود قوانین و روابط فاسد برای ایجاد بستر فساد هستش... بگین این رو چکار کردین... اگر بستر اصلاح بشه ارز ۴۲۰۰ تومنی بسیار هم کارایی داره برای اصلاح سبد خانوار..... حرف اصلی اینه.... توضیح بدین چطور اینو اصلاح کردین...
ولی بعد از مشاهده خروج منابع ارزی از کشور به ۲۵ قلم کالا اختصاص یافت تا اینکه در سال‌های اخیر به ۵ قلم کالا تخصیص یافت.) پس دولت قبل اشکالات ان را برطرف کرده و ان رانتی که ان را بهانه قرار دادید را از بین برده الان چطور میخواهید این پنج قلم را حذف کنید اینها غذا و دارو هستند .
این قضیه رانت رابنده اصلا قبول ندارم باپیشرفت تکنولوزی کاری نیست که نشود وقتی ماحاضر نیستیم اززمان تخصیص ارز تا تحویل کالا با نرم افزار تمام مراحل را کنترل کنیم وامثال اقای م...هرجوری بخواهند نهاده های دامی راتوزیع وما بازخواست نمیکینم خب بعدش همینه
این همه دستگاه نظارتی نمی تواند فرایند تخصیص ارز به 400 شرکت برای 5 محصول را کنترل کنند برای چه حقوق می گیرند و کار اصلی انها چیست چرا مردم باید هزینه بی برنامه گی و کم کاری انها را بدهند قطعا اگر کنترل شود 400 شرکت به 10 شرکت کاهش پیدا می کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار