بازدید 20786

دختر هندبالیست ایرانی چرا پناهنده شد؟

یکی دیگر از ورزشکاران حرفه‌ای ایران درخواست پناهندگی داده است. این موضوعی است که در 48 ساعت اخیر زیاد در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰ 18 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، شقایق باپیری، عضو قدیمی تیم ملی هندبال زنان ایران، در ویدئویی یک‌دقیقه و ۳۰‌ ثانیه‌ای، شایعات مربوط به مفقودی و دزدیده‌شدن را رد کرد. درواقع اشاره او به اخباری بود که مسئولان فدراسیون جهانی هندبال و البته پلیس اسپانیا مطرح کرده و از مفقودشدن این ورزشکار ایرانی خبر داده بودند.

شقایق در شرایطی روز سه‌شنبه اردوی تیم ملی هندبال زنان ایران در اسپانیا را ترک کرده بود که می‌شد حدس زد او در پی ارائه درخواست پناهندگی به کشوری دیگر است. چون دقیقا مسیری را طی کرده بود که پیش از این ملی‌پوش ایرانی، چهار هندبالیست کامرونی در همین رقابت‌ها رفته بودند. بااین‌حال، شقایق باپیری در ویدئوی کوتاهی که از خودش منتشر کرد، موضوع پناهندگی‌اش را تأیید کرد.

او از این گفت که نه گم و نه دزدیده شده و فقط به یکی از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده است. باپیری که شش سالی می‌شود عضو تیم ملی هندبال ایران است، ابتدا در آن ویدئوی کوتاه خبر داد حالش خوب است و خطری تهدیدش نمی‌کند.

او همان‌جا دلیل درخواست پناهندگی‌اش را این‌طور شرح داد:‌ «‌دلیلم برای پناهندگی داشتن آینده بهتر در ورزش و پیشرفت ورزشی بوده است. کل زندگی‌ام به دنبال ورزش بوده‌ام و هیچ‌وقت به دنبال سیاست نبودم. من ورزشکار هستم و نه چیز دیگری». باپیری البته شایعه‌ای را که عنوان شده در ایران یکی از اعضای خانواده او بازداشت شده هم تکذیب کرد و گفت‌ خانواده‌اش اصلا تحت فشار نیستند و نباید به این شایعات توجه کرد. بااین‌حال، شقایق باپیری، اندکی بعدتر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های آن‌طرف آبی، درباره دلیل جدایی‌اش از اردوی تیم ملی زنان ایران در اسپانیا توضیحات بیشتری داد و البته دلایل متعددی را برای آن برشمرد. دلایلی که در زیر و به‌طور مختصر عنوان شده است.

‌مدیریت بد در فدراسیون هندبال

یکی از دلایلی که باعث شده این ورزشکار ایرانی درخواست پناهندگی کند، احساس رفتار نامناسب از سوی فدراسیون فوتبال هندبال ایران است. ماجرا آن‌طورکه از سوی این ورزشکار روایت شده، عجیب و بحث‌برانگیز است. موضوع از این قرار است که او پست یکی از شبکه‌های مجازی را که در آن از خط‌خوردن دو بازیکن دیگر تیم ملی زنان ایران انتقاد و ادعا شده عده‌ای به‌عنوان توریست راهی رقابت‌های جهانی اسپانیا می‌شوند، لایک کرده است. باپیری مدعی است مسئولان فدراسیون هندبال او را به کمیته انضباطی کشانده و رفتار بدی داشته‌اند. او همچنین از رفتار نامناسب اعضای بلندپایه فدراسیون در حاشیه تمرین تیم ملی زنان گفته‌ که تهدید کرده‌اند این بازیکن را خط می‌زنند و به خانه می‌فرستند. او مدعی است فدراسیونی که نتواند یک انتقاد ساده را قبول کند و علیه ورزشکارش جبهه بگیرد، آینده روشنی ندارد. اشاره او به رفتار نایب‌رئیس فدراسیون هندبال است. از آنجا که مسئولان فدراسیون هندبال تا زمان نگارش این مطلب هنوز توضیحی در این مورد نداده‌اند، نمی‌شود درستی آن را تأیید کرد ولی به‌هرروی، این موضوع یکی از دلایل دلخوری شقایق باپیری در اردوی تیم ملی زنان عنوان شده است. نکته دیگری که او به آن اشاره کرده بحث افتادن مقنعه‌اش در حین رقابت است. او می‌گوید مقنعه من کشیده شد و کمی عقب رفت که این مورد با واکنش بسیار تند سرپرست تیم همراه شده و رفتار بدی کرد. البته باپیری به این نکته اشاره کرده که در سایر موارد مشابه، سرپرست به سایر بازیکنان تذکر ملایمی داده و فقط با او رفتار تند داشته است.

‌محدودیت زنان

باپیری در ادامه صحبت‌هایش با فاصله‌گرفتن از اتفاقات ورزشی از تبعیض اعمال‌شده در حق زنان ایرانی حرف می‌زند و می‌گوید: «در ایران به‌عنوان یک ورزشکار زن محدودیت‌های زیادی داریم. این محدودیت‌ها آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانم به‌خوبی بیانش کنم. علاوه بر این، جامعه ایران تفاوت زیادی بین زن و مرد قائل می‌شود، به‌طوری‌که پیش خودم فکر کردم و دیدم نمی‌توانم بیش از این چنین محدودیت‌هایی را قبول کنم».

او در ادامه از سختی کار ورزشکاران زن ایرانی و سایر هم‌تیمی‌هایش در تیم ملی هندبال هم حرف زده و نکته بحث‌برانگیزی را مطرح کرده است: «فکر می‌کنم اگر فدراسیون وثیقه یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی نمی‌گرفت، کل اعضای تیم به ایران برنمی گشتند». البته این ادعایی است که شقایق باپیری کرده، ولی اگر حتی چند نفر از اعضای تیم ملی هندبال هم تصوری مشابه با این ورزشکار داشته باشند، موضوعی چالش‌برانگیز است که به نظر می‌رسد مسئولان ورزش ایران باید فکری جدی‌تر برای رفع دغدغه‌های مالی و روحی این دسته از ورزشکاران زن ایرانی کنند.

رفتن شقایق باپیری از ایران، تازه‌ترین نمونه مهاجرت ورزشکاران ایرانی است. افرادی که غالبا به دلیل دیده‌نشدن، کم‌دیده‌شدن، مشکلات مالی و البته پشت سد دیگر ورزشکاران مطرح ماندن، تصمیم به خروج از ایران گرفته‌اند.

درست است که این رویه مربوط به این روز‌ها نبوده و احتمالا شقایق هم آخرین ورزشکار ایرانی نخواهد بود که برای داشتن روز‌های بهتر در رشته ورزش موردعلاقه‌اش از ایران مهاجرت می‌کند، ولی مشخصا خط مشی مسئولان ورزش ایران در این زمینه نیاز به تصحیح بیشتری دارد. درست است که خروج باپیری شاید از لحاظ قهرمانی لطمه زیادی به ورزش ایران نزند، ولی مسئولان امر پیش‌تر نشان داده‌اند برای خروج قهرمان‌های مدال‌آور هم برنامه مشفقانه چندانی ندارند و گهگاه با زبان تند تلاش شده این‌گونه القا شود کسی که می‌رود ضرر کرده و ورزش ایران با قدرت به کار خودش ادامه می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵۳
خدا رو شکر که عاقبت به خیر شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
خیانتکاران هیچ وقت عاقبت به خیر نمی شوند
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
چه خیانتی؟
بهتر است تیتر بزنید "چرا دختر هندبالیست ملی پوش باید در ایران میماند؟" چون میتوانستید کلی دلیل برای پناهنده شدنش بنویسید ولی تنها دلیل ماندن در ایران فارغ از عرق ملی ، نداشتن تمکن مالی برای فرار از کشور است!
اگه راهی بود همه می رفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
آره دور زمین را میزدنند و دوباره برمی گشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
كسي جلو شما را نگرفته، اگر شما را تحويل مي گيرند بفرمائيد.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
کاربر 1208
حواله لازم نیست بدهید کی برود کی بماند.وضعیت مملکت تقصیر مردم نیست
دمش گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
از یک وطن فروش این را گفتن بعید نیست!
"رفتن شقایق باپیری از ایران، تازه‌ترین نمونه مهاجرت ورزشکاران ایرانی است. افرادی که غالبا به دلیل دیده‌نشدن، کم‌دیده‌شدن، مشکلات مالی و البته پشت سد دیگر ورزشکاران مطرح ماندن، تصمیم به خروج از ایران گرفته‌اند."!
البته دلایل عمده دیگری هم دارد که شما یا علاقه ای به نشر آن ندارید یا کلا اجازه ندارید و نمی توانید آنها را بیان کنید!
دروووووود به شرفش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
شرف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما در کشور بهترین مسولین را برای فراری دادن نخبه ها و افراد ارزشمند را داریم و این مسولین را به هیچ کجا صادر نمیکنیم
تابناک به قول معروف چو دانی و پرسی و سوالت خطاست. نمیدونی مردم برای چی از مملکت خودشون فرار میکنن؟
خودشون میگن هر کی نمی خواد از ایران بره و بعد با گرفتن وثیقه، دنبال این هستند تا از این مسیر هم درآمدزایی برای خودشان کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
اولا پناهنده و تغییر ملیت فرق دارد با رفتن دوم هم این خائن می خواست برود چرا از اردو می رود؟ این کار از همه خیانت ها پست تر است
پرسیدن نداره ، واسه اینکه عاقبت بخیر باشه . واسه اینکه در امنیت و رفاه زندگی کنه. چیزی که حق اولیه هر انسانه. ولی تو مملکت ما وجود خارجی برای عوام نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
آواز دهل شنيدن از دور خوش است، عاقبت به خير شدن او را هم خواهيم ديد مثل خيليهاي ديگه كه الان هيچ نام و نشاني از آنها وجود ندارد
اصلا زن و ورزش در ایران امروز هیچ مفهومی برای آقایان مسئول ندارد. همان فوتبال مردان را با زنان مقایسه کنید. انتهای ورزش ایران به پناهندگی ختم شده و تمام جوامع بین المللی هم این را فهمیده اند
این ها بهانه است منتظر فرصت بودی از ایران بروی استفاده هایت کردی خودت را بالا کشیدی دیگه ایران کاری نداری
در اینکه ورزش ایران دچار فقر مدیریتی هست و بعضاً تبیض های فاحشی در رسیدگی مابین رشته های ورزشی وجود داره شکی نیست.!!!!!
اما واقعا تعصب به وطن و سفره دل باز نکردن پیش بیگانگانی که امروز با نقاب حقوق بشر فراموش کردن خاطرات نه چندان دور سالهای ننگین جنگ جهانی اول و دوم میبایست باز تعریف بشه برای نسل امروز ایران.
پاسخ ها
عسگری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
دوست عزیز ایران فقط در ورزش فقر مدیریتی داره؟؟؟ یعنی ما که با چشم خودمان داریم میبینیم حداقل حقوق اجتماعی و رفاهی و اقتصادی و غیره برای خیلی از افراد جامعه ایران وجود ندارد، چرا سر خودمان را کلاه بگذاریم و چشمهایمان را ببندیم؟؟؟ محاجرت از ایران به امید داشتن آینده بهتر و زندگی بهتر است . البته مشکلات خودش را هم دارد که بین بد و بدتر بهتر است بد را انتخاب کنیم.
مطمئنا این خانم که با آبروی ایران بازی کرده، کشورش رو به رویای پوچ زندگی در اروپا فروخته و مابقی بهانه است. در ایران بزرگ میشیم، با پول مردم تنگدستمون رشد میکنیم درس میخونیم، به جایی میرسیم و زمان میوه دادنمون از ایران میریم، و گاهی برای کسب روزی در دیار غربت از کشورمون و آبروی او هم هزینه میکنیم.
ناله را هر چند می خواهم که پنهانش کنم ؛ سینه می گوید که من تنگ آمد ، فریاد کن . باز هم شاهد پناهنده شدن یک ورزشکار به دلیل بی عرضگی مدیران و مسئولان ورزش ایران هستیم . ورزش ما ملغمه ای از بی لیاقتی و تنگ نظری و بی مسئولیتی است . نه ظرفیت برد داریم ، نه تحمل باخت . نه قانونمندی و احساس مسئولیت ؛ نه مرام و معرفت و انسانیت . برای تامین نیازهای مادی و معنوی ورزشکاران نخبه به غیر از پرداخت چند میلیون به قهرمانان جهان و المپیک چه کار کرده ایم؟ چه گلی به سر پیش کسوتها و پا طلایی ها و سر طلایی ها زده ایم؟ چه حمایتی از خانواده های ورزشکارانی که در جوانی دار فانی را وداع گفته اند نموده ایم؟ چه حمایتی از ورزشکاران معلول و خانه نشین داشته ایم؟ پناهنده شدن این بانوی ورزشکار زنگ هشداری است برای از خواب بیدار شدن مسئولان و مقامات ایران . باقی ، بقایتان .
چرا این پرسش را از مردم می پرسید؟ وقتی حتی فرزندان خودشان هم حاضر نیستند در محیطی که پدر و مادرانشان درست کرده اند زندگی کنند چه انتظاری از بقیه مردم دارید؟؟؟؟؟
فکر کنم یواش یواش ورزشکاران پناهنده ایران یک تیم المپیک کامل را درست می کنند و به نام مردم ایران در مسابقات جهانی شرکت می کنند.
ایشان با پول من و شما به اینجا رسیده و با هزینه شخصی عازم اسپانیا نشده بود ، طبق گفته خودش هم تهدیدی متوجه ایشان نبود پس روحیه وطن پرستی و اخلاق ورزشی حکم میکرد که شخصا از تیم ملی کنار بره و با هزینه خودش عازم کشور دیگه ای بشه .
البته این رو مطمئن باشید حالا ایشان برای نگه داشتنش مجبوره دروغهای زیادی بگه .
مثل روز روشنه.این دیکه سوال داره ؟ میخواد هوای تازه تنفس کنه وریه هاش بازیابی بشن.
مسیولین یک قدم دیگه به آرزوی رفتن مردم از ایران نزدیکتر شدن....همشون خوشحالن ،اقا اصلا کارخودشون و اسه تشویق مردم به رفتن، اخه میگن مملکت واس ماس
مگه آرزوی همه مسئولین همین نیست؟

«هر کی نمیخواد جمع کنه بره.»

اینو چند دفعه شنیدیم؟
اقایون که خودشون میگن برید همه برید.این بنده خدا هم رفت .دیگه چرا بحث میکنید
عجیب شما هنوزم دنبال بهونه میگردین تا اصل موضوع بی اهمیت نشون بدین طرف گفته تو بازی مغنشو کشیدن و بخاطر همین رفتار بدی باهاش داشتن و شما نوشتین که معلوم نیست با بقبه به نرمی رفتار کردن و ... اصلا چرا باید برخورد بشه کاری که عمدی نبوده و خطای ی شخص دیگه ای بوده اصلا به دلیلی باید پای ی شخص دیگه گذاشت طوری گزارش تهیه میکنید که انگار از وجود فساد گسترده در همه سطوح مدیریتی در کشور بی خبرید
خدا این سعادت را نصیب همه ایرانیا کنه
تا این مملکت بمونه واسه کسایی که فقط
خودشونو قبول دارند
البته با فشار اقتصادی که نتیجه بد عهدی آمریکا و اروپا در برجام است خیلی ها مشکلات دارند و البته پدیده مهاجرت در کشورهای جهان سوم امر عجیبی نیست و از صدها سال قبل تا کنون همیشه بوده ولی کسی که برای رفاه بیشتر کشورش را ترک می کند مثل کسی که خودکشی می کند ترسو است و عرق ملی ندارد
با سلام
مسیر پناهندگی مسیری به ناکجا آباد هست.
اینکه با تمام امکانات این کشور و مردم رشد کنی و بعد که پیشرفت کردی همه رو پشت پا بزنی و بری در خدمت بیگانه به نام پیشرفت، اوج قدرنشناسی و وطن فروشی هست.
وطن فقط برای روزهای خوشی هست؟ حالا که وطن به دلیل اقدامات تحریمی ظالمانه کشورهای به ظاهر قدرتمند دچار مشکل شده ما باید رها کنیم و بریم و هزاران بهانه بیاوریم؟ از کدام محدودیت سخن می گویید؟ اگر محدودیت بود که نه ورزش زنان داشتیم و نه در مسابقات بین المللی داشتیم.
کمی باید غیرت ملی داشت.
یکی موی گربه وطنم را پبا پر طاووسی عالمی عوض نمی کنم.

البته این خانم محترم هم روزی دوباره پشیمان شده و بر خواهد گشت و انشاء الله آن زمان دیر نشده باشد.
کار درستی کرد من هم باشم همین کارها می کنم
این جور ورزشکارها اگر چیزی در چنته داشتند به صورت لژیونر می رفتند. پس مطمئن باشید چیزی بارشون نیست
این ها بهانه است منتظر فرصت بودی از ایران بروی استفاده هایت کردی خودت را بالا کشیدی دیگه ایران کاری نداری
از پول ملت می‌روی و بعد از اردو خارج می شوی که پناهنده شوی شرم بر تو
مشکل از جایی شروع شد که تعهد جای تخصص را گرفت.
چه انسان باشعوروفهمیده ای نانی که خورده ای حلالت باد
فقط سیاستمداران گرامی مایل به فرار نیستند، اون هم چون فقط تو ایرانه که نونشون این‌طور تو روغنه.
آن هایی که ماندن توان رفتن ندارند .
کار خوبی کرد آفرین کاش من هم می برد
زندگی در کشوری که یک تنه در برابر کل دنیا ایستادگی کرد لیاقت می خواد.
وقتي حجاب فقط براي زن ايراني و ورزشكار ايرانيست همين ميشه
شما يه نگاه به تيم هاي فلسطين و لبنان و سوريه بندازيد متوجه ميشيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
برای تو دنیا پرست.....!
دلیلش روشنه تو مصاحبه مطبوعاتی وسط مصاحبه اون خانم حراستی میاد و نمیگذاره مصاحبه تمام بشه و خودش را صاحب اختیار تیم میدونی وووووو از این دلایل مشابه دیگر
همه حای ایران سرای من است هنر انست گیری دست دوست در پریشان حالی و در ماندگی .زمانی که همه چیز بر وفق مراد است وطن پرستی ولی با کوچکترین مشکل فرار می کنی فردا دوباره ایران ایران خواهی کرد این رسم وطن پرستی نیست عزیزی که تو هم می خواهی بری
وقتی خودتون میگید هرکی ناراحته جمع کنه بر دیگه برا چی دنباله دلیلید؟
اولا همه مملکت دوست دارند بیشتر بخاطر تامین آینده است دوساله دیگها برمیگردد
کامنت ها رو بخونید و خجالت بکشید
با وثیقه ۱.۵ میلیاردی دیگه هیچ دینی به کشور ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان