بازدید 36183
نکات مهم در خصوص پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱

جزئیات دلار ۲۳۰۰۰ تومانی و حذف ارز ۴۲۰۰ در بودجه/ دلیل اصلی افزایش سهم نفت در بودجه ۱۴۰۱/ کاهش کسری تراز عملیاتی و افزایش چشم‌گیر درآمد‌های پایدار دولت/ میزان افزایش حقوق و یارانه نقدی در سال آینده

به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس: در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، به دلیل رشد ۷۱ درصدی درآمد‌های گمرکی و مالیاتی، کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰، به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این اقدام به جهت کشیدن افسار رشد کسری تراز عملیاتی اقدامی مثبت است.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 11 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به کاهش کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰ گفت: کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش سرسام آور هزینه‌های دولت و افزایش محدود درآمد‌های پایدار، به ۴۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ اما در دولت سیزدهم و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، به دلیل رشد ۷۱ درصدی درآمد‌های گمرکی و مالیاتی، کسری تراز عملیاتی به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این اقدام به جهت کشیدن افسار رشد کسری تراز عملیاتی اقدامی مثبت است.

جزئیات دلار ۲۳۰۰۰ تومانی و حذف ارز ۴۲۰۰ در بودجه/ دلیل اصلی افزایش سهم نفت در بودجه ۱۴۰۱/ کاهش کسری تراز عملیاتی و افزایش چشم‌گیر درآمد‌های پایدار دولت در بودجه/ درصد افزایش حقوق و میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به شاخص وابستگی به فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ افزود: شاخص وابستگی به نفت بر اساس نسبت فروش ریالی نفت خام و گاز طبیعی به کل بودجه عمومی تعیین می‌شود. این شاخص در قانون بودجه سال گذشته به جهت رشد منابع حاصل از فروش اوراق مالی به حدود ۲۰ درصد و در لایحه بودجه ۱۴۰۱، به ۲۷.۷ درصد رسیده است. گفتنی است، دلیل اصلی افزایش سهم نفت در بودجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازمی‌گردد، چون در سال گذشته دولت ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی را صرف واردات کالا‌های اساسی و دارو با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی کرده و مابقی را با نرخ دلار ۱۷۵۰۰ تومان محاسبه نمود؛ اما این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با نرخ دلار ۲۳۰۰۰ تومانی محاسبه شد. به همین دلیل رقم محاسباتی نفت در بودجه نیز افزایش یافته است.

دهنوی به کاهش وابستگی به فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ با احتساب میزان فروش روزانه نفت اشاره کرد و گفت: به عبارت صحیح دلیل افزایش حجم ریالی فروش نفت در بودجه سال آینده، واقعی سازی نرخ تسعیر ارز و افزایش قیمت جهانی نفت است. با توجه به ظرفیت تولید نفت، کشور وابستگی کمتری به نفت پیدا کرده است، به گونه ای که در سال پیش در لایحه دولت تخمین زده بود، روزی ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد که این بر خلاف مسیر بی اثر کردن تحریم‌هاست، اما در بودجه سال ۱۴۰۱ میزان فروش نفت ۱،۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده که این با توجه به شرایط کشور اقدام قابل قبولی است.

جزئیات دلار ۲۳۰۰۰ تومانی و حذف ارز ۴۲۰۰ در بودجه/ دلیل اصلی افزایش سهم نفت در بودجه ۱۴۰۱/ کاهش کسری تراز عملیاتی و افزایش چشم‌گیر درآمد‌های پایدار دولت در بودجه/ درصد افزایش حقوق و میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده

دهنوی با انتقاد از اقدام دولت قبل بر تحمیل اصل و سود اوراق مالی سال‌های گذشته افزود: انتشار اوراق مالی، در سال ۹۸ و ۹۹ به دلیل کاهش شدید درآمد‌های نفتی به شکل سرسام آوری شدت گرفت. به نحوی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۱۲۸ هزار میلیارد تومان جهت بازپرداخت اصل و ۴۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت سود این اوراق پیش بینی شده، که این به معنای تحمیل بدهی زیادی را از طرف دولت قبل بر دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: یکی از علل اصلی افزایش حجم اوراق در بودجه افزایش حدود ۶۰ درصدی هزینه‌های جاری بودجه در سال ۱۴۰۰ بود که به همین دلیل دولت وقت تصمیم به انتشار اوراق برای تامین بودجه گرفت. در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد چه بسا در سال‌های آتی کشور با بحران بدهی مواجه می‌شد، ولی دولت سیزدهم تصمیم گرفت، با در نظر گرفتن ۸۸ هزار میلیارد تومان برای فروش اوراق مالی نه تنها سقف اوراق را افزایش ندهد، بلکه سایر منابع بودجه از جمله درآمد‌های نفتی را صرف بازپرداخت اوراق کند. البته همین میزان انتشار اوراق نیز همچنان رقم بالایی است و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی این رقم را کاهش دهد.

دهنوی با اشاره به عملکرد مثبت دولت در حوزه افزایش منابع پایدار بودجه اظهار داشت: یکی از شاخص‌های مهم در قوانین بودجه، نرخ مالیات بر کل منابع بودجه است؛ به این معنا که چه میزان از بودجه سالانه از محل منابع پایدار تامین می شود که در سال گذشته این میزان به ۲۱.۱ درصد رسید که با توجه به عدم تحقق درآمد‌های نفتی پیش بینی می‌شود تا پایان سال به ۳۰.۶ درصد برسد. اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با توجه به رشد ۷۷ درصدی درآمد‌های مالیاتی این رقم به ۳۴.۹ درصد رسیده است. هرچند با رسیدن به انتظار قانون ششم توسعه فاصله زیادی وجود دارد، افزایش قابل توجه این درآمد نسبت به سال گذشته اقدامی مثبت است. دولت پیش بینی کرده است با توجه به کاهش کرونا و رونق تولید و همچنین توسعه پایه‌های مالیاتی جدید و تنظیمی مثل مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس دولت می‌تواند درآمد را در این زمینه محقق کند. دولت باید دقت کند که افزایش مالیات به روش مبارزه با فرار مالیاتی ثروتمندان محقق شود و بار جدیدی بر کسب و کار‌ها تحمیل نکند.

دهنوی در رابطه با میزان یارانه در سال آینده با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: دولت برای سال بعد تصمیم دارد، ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جز برای دارو و گندم حذف کند که این اقدام بسیار درستی است، اما باید دقت شود که منابع حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز (همان منابعی که با آن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و گاهی هم به سوداگران اختصاص می یافت) به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد. دولت می تواند بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به نحوه افزایش حقوق و عادلانه شدن پرداخت‌ها گفت: حداقل حقوق پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹ درصدی از ۳ و نیم میلون تومان به ۴ و نیم میلیون تومان رسیده و با افزایش حقوق، رشد حقوق در راستای عدالت پرداخت‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان اختصاص داده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تغییرات کلی مصارف بودجه در سال ۱۴۰۱ گفت: کل مصارف بودجه‌ای دولت در سال بعد از رقم بسیار ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد که ۶۸۵ هزار میلیارد تومان از مصارف دولت بابت حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری است. این رقم نسبت به بودجه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای غیر قابل قبول است. البته برای تغییر ریل دولت باید یک برنامه چند ساله ارائه کند تا بودجه پروژه‌های عمرانی افزایش یابد.

دهنوی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران از طریق منابع حاصله بخش صنعت افزود: قیمت سوخت (گاز) برای صنایع با درآمد‌های ارزی مثل پتروشیمی، فولادی‌ها و صنایع سیمانی افزایش پیدا کرده که این اقدام مناسبی برای کاهش رانت است که این منابع حتما باید به سرمایه گذاری در صنعت در راستای رشد اقتصادی اختصاص یابد که متاسفانه این موضوع حداقل در پیش نویس سازمان برنامه نیست.

دهنوی در پایان با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه به دلیل حذف رقم تسهیلات وام ازدواج و تسهیلات ساخت مسکن در بودجه ۱۴۰۱، گفت: سازمان برنامه و بودجه قصد دارد در سال آینده در بودجه، ذکر میزان رقم تسهیلات ازدواج را حذف کند و چه بسا افزایش ندهد که در مجلس باید برای آن با توجه به قانون جوانی جمعیت کار ویژ‌ه ای صورت گیرد. همچنین دولت تسهیلات ساخت مسکن را در بودجه ۱۴۰۱ حذف کرده که این نکته نیز در بحث هدایت اعتبارات بانکی، اقدامی ناشایست و نابخشودنی است. اما در مجلس با توجه به قانون جوانی جمعیت در سال آینده به امید خدا رقم وام ازدواج را از ۷۰ و ۱۰۰میلیون تومان به ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسانیم. وام فرزندآوری را هم برای اجرا حتما پیگیری خواهیم کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
کمربندها را محکم ببندید

انفجار قیمت ها بزودی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
خیلی وقته که بستیم
OMID
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
ببند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
باید قبول کنیم که کشور فقیری هستیم و اشرافیگری را رواج ندهیم.
متاسفانه ماهواره ها از یک طرف تحقیر و از یک طرف الکی و به دروغ بر ثروتمندی ایران تاکید می کنند تا اهل تلاش نباشیم .
پر نفت ترین کشور اول ونزوئلا و بعد یمن است که کشورهای فقیری هستند.
نفت دیگر ثروت نیست تاوقتی که آن را به سرمایه افزوده تبدیل نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
بهتره اقتصاد رو با شعارهای سیاسی الوده نکنیم اولا اقتصاد علم هست و از قوانین خودش پیروی می کنه . متغیر های اقتصادی دستور پذیر نیستند و در چارجوب روابط علل و معلولی بین متغیرها با عوامل، پارامترهاو سایر متغیرها اقتصادی تعیین می شود اینکه در بودجه 1401 اینجوری پیش بینی شده فقط نشان دهنده رویکرد هست اما در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد چیز دیگری است مگر اتفاق خاصی افتاده که در آمد مالیاتی و عوارض گمرگی 71 درصد افزایش پیدا کند اگر گشایش اقتصادی با توافق حاصل شود مطمئن باشید همه این رویکردها فراموش خواهند شد و سرخوشی وصول درامد های نفتی بر همه اقتصاد مستولی خواهد شد و اگر توافق حاصل نشود امکان تحقق افزایش های مالیاتی و عوارض گمرگی و .... سرابی بیش نیست بهتر است با مردم با احترام برخورد شودو انها را نادان فرض نکنیم
ناشناس
| Spain |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
روی کاغذ کشور ما با توجه به منابع و نیروی انسانی که دارد می‌تواند کشور ثروتمندی باشد
کشور ما هرچیزی که برای پیشرفت نیاز است دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
قیمت اجناسی که نسبت به سال 96 ده برابر شده است ، مثل خودرو و طبق قیمت دلار آزاد رشد داشته اند ، چرا باید رشد مجدد داشته باشند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دلار دستوری را امروز کشیدند پایین البته شاید هم بعد از تامین یارانه امشب بوده دیگه یک مقدار نرخ دلار را شل کردند
بازارساز دمت گررررررم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
خلاصه بودجه 1401
از هر کسی وهر چیزی عوارض ومالیات بگیرید حتی از پرندگان وچرندگان
هرچی می تونید برای مردم ثبت نام اینجا وآنجا با پرداخت پول بوجود بیاورید
تا جائیکه مردم تاب وتحمل دارند قیمت همه چیز را از شیر مرغ تا جون آدمیزاد بالا ببرید
.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
بهترین و سریع ترین کار ممکن قطع کردن رانت ( قیمت گاز و سوخت ارزان) به پتروشیمی ها و فولادی ها و صنایع سیمان است که به وفور صادرات دارند و از انرژی ارزان و کارگر ارزان استفاده می کنند.
با سلام اگر وام تسهیلات ساخت و ساز قطع شود مصیبتی بالاتر از آن نیست چراکه در مسکن کلی مشکل داریم حال اگر وام هم حذف شود مسکن سر به فلک میکشد و هیچ کس دیگر نمیتواند خانه بسازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
چه کسی با تسهیلات خانه فروخته ان تسهیلات به جیب سازنده می رود.هر گونه یارانه را قطع کنند و قیمتها واقعی و دستمزد واقعی شود.
اینها الف بای برنامه نویسی برای اقتصاد را نمی دانند وقتی دولت رسما ارزش پول ملی را کاهش 5 برابری می دهد چگونه از بازار می توان انتظار داشت به پول ملی ، اعتماد و سرمایه گذاری کرد!!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
من نمیدونم تو این اوضاع تحریمی از کجا میاره این همه کاغذ و جوهر برای چاپ پول. اسمش رو هم گذاشتند " درامد پایدار" خوب پایداریتون پاینده باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
کسی ضرر میکنه سرمایه گذتری نمند.
بورس مثبت ۶۰۰ واحد تا این لحظه!!!!!!
پس گفتند اگر خودروسازان‌گران کنند بورس متحول میشود و موشکی روبه بالا میرود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
-۲۰۰۰ واحد
بدون توافق این بودجه به جایی نمی رسد. بودجه ای که تلاش به گرفتن مالیات و عوارض از خدمات دارد و مصرف کننده آن هم خدمات است نه تولید. یک چرخه تورم زا. تا دولت بزرگ باشد و حقوق بگیر زیاد داشته باشد فقط درامد نفتی می تواند آن را تغذیه کند و لا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
ربطی به حجم دولت ندارد تعداد اختلاسگر بیش از تحمل خزانه است باید انها را گردن زد.
اقاجان ارز ۴۲۰۰ تومانی چرا متناسب با تورم کشور در ۳ سال گذشته به روز رسانی نشد تا حداقل منابع ارزی کمتری اتلاف شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۵۷ میلیارد ارز ۴۲۰۰ اتلاف شده و وضع اقتصادی کشور این شده!!!
اشتباهی که اقایان احمدی نژاد و روحانی در کسوت ریاست جمهوری انجام دادند برای دستور سرکوب ارزی بودجه ای در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ را ایکاش دولت اقای رییسی تکرار نکند .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تکرار میکنه . خوبم تکرار میکنه بشنید و تماشا کنید. 43 سال برای تجربه کردن خیلی زیاده.
افزایش حقوق ها بصورت پلکانی باید متوقف شود. از سال 96 به بعد هر ساله افزایش حقوقها بصورت پلکانی بوده که اینکار ظلم به کسانی است که دارای تجربه، سنوات کاری و تخصص بیشتر هستند اینکار باعث از بین رفتن انگیزه کار در این افراد میشود. باید اختلافی بین مختصصین و با تجربه ها و کسانیکه دارای سنواتی کاری بالاتری هستند با مبتدیان باشد.
نباید بخاطر عده ای از مدیران مقام بالای هر سازمان که حقوق های نجومی می گیرند بقیه را از افزایش حقوق عادی محروم کرد! اگر بدنبال این هستید که کسی حقوق نجومی نگیرد بهتر است فقط این افراد را جدا کرده و افزایش حقوق آنها را ثابت در نظر بگیرید
فقط دولت تبلیغ میکنه قیمتها کف بازار سر به فلک رسیدن
دهنوی با انتقاد از اقدام دولت قبل بر تحمیل اصل و سود اوراق مالی سال‌های گذشته بر گردن دولت فعلی ) به گردن دولت انداخته نه ملت حالا هم که شما حاضر نیستی قبول کنی
عامل تورم دولت یا حکومت است چرا برای کاهش ان از چیب مردم مالیات میگیرید مگر بر بازار کساد میشه مالیات بست ؟!! مگر مردم قیمت خانه و خودروشان را بالا بردند ؟!! مگر همان اول مالیات و عوارض انها را نپرداختند ؟!! انوقت فکر میکنید ان ثروتمند احتمالا کارخانه دار یا تاجر مالیاتی را که ازش گرفتید را از جیب میدهد ؟یا از طریق تولید و فروش از مردم و مصرف کننده ؟
خدا بخیر کنه . با ارز 4200 تومنی ،مرغ تا برسه دست مصرف کننده میشه 30 تومن . وای بحال اینکه این ارز حذف شه .
واقعا" خودمون رو باید حفظ کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
این قیمت ها همش بخاطر سومدیریت هاست قیمت جهانی مرغ هم همین قیمت است یعنی نه تنها دان ، اگر آب ، برق ، گاز و سوخت هم به قیمت جهانی برسد مرغ نباید بالاتر از ۳۰ تومن شود
امیر فدایی فر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
الان یک مرغداری 20 هزار قطعه ای با 700 میلیون سرمایه در
گردش یک دوره 45 روزه حدود 40 تن گوشت مرغ به بازار عرضه می کند با وجود حذف ارز باید برای تولید همین مقدار گوشت مرغ، مرغدار یک و نیم میلیارد هزینه کند و چون واقعا این حجم نقدینگی را ندارد عملا تولیدی صورت نمیگیرد و قیمت مرغ به شدت بالا می رود و از طرفی دولت باید همان منابع ارزی را صرف واردات مرغ یخ زده کند. متاسفانه از مشاورین علوم دامی برای تصمیم گیری استفاده نمی کنند در حالی که در سمت مقابل با موجود زنده طرف هستند. در خصوص گوشت قرمز دقیقا شرایط برعکس است چون الان گاودار و دامدار در داخل دمداری خود حیوان را دارند و چون نقدینگی برای تامین خوراک با وجود حذف ارز افزایش پیدا می کند این امر سبب کشتار دام مولد می شود و در کوتا مدت قیمت گوشت در حالت خوش بینانه کاهش ثابت می ماند ولی در بلند مدت بحران گوشت قرمز در کشور رخ می دهد. بهتر بود هر گونه تغییرات تدریجی و کنترل شده باشد نه یکدفعه و ناگهانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
مرغدار تولید خود را با ارز 30 تومنی به مصرف کننده می فروشه .و خیلی وقته ادعا دارد که از بازار ازاد نهاده تامین می کند. همینطور بقیه تولید کننده ها. زمان تعامل با دنیا رسیده است..
بله روحانی برای یک یا دو میلیارد ذخیره ارزی که با برجام بدست اورده بود انهم در اوج تحریمها چقدر باید چانه میزد !!! الان براحتی به دولت اجازه میدهید سهمش را از فروش نفت بالا ببرد و سهم صندوق ذخیرا ارزی را کم کند !!!! دولت روحانی تحت فشار ترامپ باید بدون فروش نفت کشور را اداره میکرد (سال 98 بدون پول نفت) شما با بایدن نیازی ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
اداره رفاقتی یعنی همین روحانی خودی نبود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تو برو با همون روحانی خوش باش.
اما در دولت سیزدهم و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، به دلیل رشد ۷۱ درصدی درآمد‌های گمرکی و مالیاتی، کسری تراز عملیاتی به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده است) این یعنی 71 درصد گمرکی بیشتر و مالیات بیشتر که شامل غذا و دارو هم میشه چون ایشون گفت ارز 4200 برای غذا و دارو حذف نمیشه نگفت تعرفه های جدید گمرکی و مالیاتی شاملش نمیشه گمرکی که فقط شامل ماشین لوکس نیست !!! تمام اقلام زندگی وابسته به واردات هستند اگر هم نباشه با مالیات جبرا ن میشه بالا بردن قیمت گاز صنایع سیمان و فولاد و پتروشیمی به بهانه رانت فقط چراغ سبز برای بالا رفتن مصالح ساختمانی است
بودجه ای که مطابق عین گفته های این مجلسی حداقل 80 درصد با افزایش 71 درصدی گمرک و مالیات به قیمت ها اضافه میکنه چه کمکی به قشر ضعیف میکنه ؟!! انوقت تلویریون در تمامی بخش های خبری و هر روز رییسی را نشون میده که داره به مردم عادی سر میزنه و خودش را همدرد مردم نشون میده !
دیگر تحمل افزایش قیمت ها غیر ممکن است دیگر اصلاح وضع موجود با راهکارهای کهنه وتکراری امکان نا پذیر است خداوند به داد این مردم برسد
پس چرا با افزایش مالیات و گمرکی بمیزان 71 درصد اجازه افزایش سهم دولت از فروش نفت داده شده ؟!! چرا سهم دولت از باز پرداخت اصل و سود اوراق مالی به مردم کم شده است ؟!!
بدبخت شدیم
افزایش یارانه را از فکرتان بیرون کنید . مردم بیش ازین توان مقاومت در برابر فقر و تورم را ندارند.
افزایش درآمد نفتی از راه ایجاد تورمه دیگه. ما رو چی فرض کردین؟ دولت ارزش ریالی فروش خودشو می‌بره بالا، که یعنی همون ارزش رو داره با قیمت بیشتری تحویل ملت می‌ده. افزایش درآمد دولت از راه کاهش قدرت خرید ملت.
باید از ایران رفت
حتی اگر شده به تانزانیا، افغانستان عراق
تکلیف من که بیکار هستم چیست؟
پاسخ ها
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دور از جون شما
مثل من ، مرگ تدریجی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دعا بفرمایید تنها راه کی مسئولین پیشنهاد می کنن
ناشناس
| France |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دیگه باید بری سر کار.
ارز ۴۲۰۰ چون مربوط به دولت قبل است باید برداشته شود به هر قیمت بردارید و نتیجه آنرا ببینید
اقتصاد مملکت به پای سیاست ذبح شده است و دارد دست و پاهای آخرش را میزند . انتظار معجزه نداشته باشید خدا بداد همه ما ملت برسد خواص که طوریشان نمیشود بلای عظیمی گریبان مردم را خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
کار ی که بنده می کند خدا هیچ کاری برای نخواهد کرد.آمپول 300 تومنی را داروخانه دولتی به مبلغ یک و چهارصد به من فروخت.بدون رسید و بدون بیمه ..
افزایش مالیات در اقتصادی که بنگاه های تولیدی آن عمدتا یاباکاهش تولید همراه است یا نیمه تعطیل است اولا قابل وصول نیست ودر صورت وصول قوزی بر قوز گرانی کالاها وخدمات افزوده میشود.دولت اگر قصد دارد درامد مالیاتی خود را افزایش دهد باید در یک برنامه ریزی دقیق اولا جلو فرار مالیاتی گروه های پردرامد جامعه مثل برخی ازپزشکان ووکلا وو را بگیرد.دومامالیات بر ثروتهای نجومی وافسانه ای لواسان نشین های باستی هیلز را مد نظر قرار دهذ.سوما با هوشمند کردن یارانه انرژی بخصوص در بنزین ترتیبی اتخاذ نماید که اتومبیلهای با قیمت یک میلیارد به بالا حداقل بنزین را به قیمت واقعی مصرف کنند واز خزانه عمومی یارانه نگیرند.هزینه برق وگاز وسایر منابع انرزی در مناطق مرفه نشین .با قیمت واقعی محاسبه ووصول شود.....
دوباره به جایی رسیدیم که میگیم خدا پدر رئیس جمهور قبلی روحانی را بیامرزد علی برکت الله
مرغ شما یک پا داره
ولو به قیمت نابودی کل مملکت
آقا کوتاه بیایید و مذاکره را بپذیرید
پدر ملت در آمد
تا کجا این فشار را ادامه می دهید
به قول زنگنه تا آنجا که جا داره
آقا جایی این فشار ها به سقف می رسه
اونوقت کار از کار می گذره
و خود کرده را پشیمانی سودی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
مگه هشت سال مذاکره نکردیم تحریم از پونصد به هزار پونصد زیاد شده چرا شماها حالیتون نمیشه
در شعب ابیطالب پیغمبر و همسرو همه احزابشان حضور داشتند حالا وقتی تحریم هستیم مشکل با این کارا حل نمیشه بلکه باید همه پای کار باشن نباید فقط قشر ضعیف تبعات تحریم ها رو بدن برای مثال مثل همسر پیامبر مسئولین هرچه دارند بزارند وسط و همه در یک سطح باشند وقتی سیری از گرسنه خبر نداری
مسئولان متوجه نیستند. فقر که فراگیر بشه ناامنی هم تو جامعه ریشه پیدا می کنه. فقر برای کشوری مثل ایران همچون سم مهلک هست.
اینطور که قیمت ها داره میره بالا قطعا دولت داره کامیونی پول چاپ میکنه و اسمش رو گذاشته درآمد پایدار. کاغذش از خودتونه (شک دارم) جوهرش رو که دارید وارد میکنید. جوهر اسکناس هم که تحریم نیستید و اگه نمیدونید بهتون بگم به این دلیل که همون کشور های تولید جوهر به این وسیله شما رو تشویق به نابودی اقتصاد مون میکنند. ولی موارد دیگر رو از تحریمش کوتاه نمیاند.
:))))))))
خيلي شيك و مجلس با آمار بازي مي كنند. در گزارش ، كاهش كسري بودجه از جيب ملت پيش بيني شده است و با اين اوصاف يك تورم 550 درصدي در پيش خواهيم داشت.
حضرات خيلي فكر كردن تا به اين تصميم رسيدن؟
لطفآ همون كاهش كسري را لحاظ نماييد شايد ملت كمتر از اين نابود شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
احیانا شما از همونایی نیستی که پیشبینی میکردند درصورت عدم توافق در دوره روحانی تورم500درصد میشه؟
majid s
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
ناشناس 18:10 الان كه داري 1000 درصدي را تجربه مي كني كاش 500 درصد بود
هرچی امسال مالیات بر خانه های خالی و لوکس و خودروهای لوکس گرفتید، سال بعد هم می گیرید.
الفرار
رسما خود حکومت ارزش ریال را 4/5 برایر کاهش داد. با این بودجه کار به جایی می رسد که آرزوی ونزوئلا را کنیم.
فعلا هرچه می توانید کمبودها و کاستی ها را به دولت قبل نسبت دهید .
زمانی خواهد رسید که شرمندگی مشابه آنچه در برجام درحال رخ دادن است به سراغتان خواهد آمد
شما و همه آنها که بودند به دلیل غیر واقع بینی ، همواره به زیان کشور کار می کنید و کار کرده اند
تورم ایران یک تورم القایی است که ناشی از کم بودن و گران بودن عرضه یک کالاست و آن کالا چیزی نیست به جز دلار. یعنی در نظام جهانی (که مثل یک دهکده روابط آن در هم تنیده شده است) حاکمان ما کشور را به گرانترین شکل ممکن اداره میکنند. اگر نرخ برابری دلار به سال 1390 برگردد قیمت تمام کالاها 29 برابر کاهش میابد. بیایید آپارتمان را در نظر بگیریم. میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران طبق گزارش آذر ماه 32 میلیون تومان است. اگر نرخ فروش دلار در اثر عرضه حجم بالای آن و نه به شکل دستوری، 29 برابر کاهش پیدا کند قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان درتهران از 32 میلیون تومان کنونی، به یک میلیون و صد و سی هزار تومان کاهش پیدا میکند. علت اداره گران کشور توسط حاکمیت هم که بر کسی پوشیده نیست فقط میماند این نکته که آیا این اداره گران کشور توسط حاکمان، دلایل پنهانی دارد را من نمیدانم. این سوال را باید حاکمیت پاسخ بدهد.
افزایش یارانه و یا بهتر است بگویم اصولا پرداخت یارانه یک رفتار کاملا مضر برای اقتصاد و مملکت است .
بایی دست مزدها جهانی شود و قیمت ها هم جهانی شود و اگر کسی نیازمند بود ، موردی حمایت شود
خدا بخواد داره می رسه به ضرب المثل مرگ یکبار شیون هم یکبار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
به نظر من سریعا دشمنان را نابود کنیم و خلاص.
دوستان یک کلمه به فکر خودتان باشید. اینجا درست نمی شود اینها همه بازی است زمینه چینی گرانی فرار از حل مشکلات به خدا سرکاریم به والله سر کاریم محاله محاله دلار افت شدید کند خودشان با 23 هزار تومان برای سال بست بعد بودجه بستند دقت کنید یعنی این رقم تایید شد . به فکر بچه هایتان باشید از ما دیگه گذشت
اقتصاد کشور سالها از ارزی که بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده. استفاده کرده و در کنار آن از انرژی ارزان هم استفاده کرده و بدون این ۲ امتیاز نمی‌تواند کار کند
اگر یک چیزش قابل دفاع باشد بالا بردن خوراک پتروشیمی ها و سوخت فولادیها و سیمانیها و صنایع بزرگه چون اینها قیمتهاشون حتی در داخل هم با نرخ دلار حساب میکنند. امیدواریم که با لابیهای بزرگی که در سطوح بالا دارند نتوانند جلو آنرا بگیرند
همه اینها بهانه است که قیمتها دوباره افزایش زیاد داشته باشه. میگن چون .... شده ما باید ..... بکنیم. خب شما باید جلوی مشکل رو بگیری و گرنه که منم بلدم این حرفها رو بزنم. پس کار شما چیه؟ اعلام گرونی و بهانه های مختلف.
جشن خنثی سازی تحریم ها.
ملت اماده شادی باشید.
پس از هر سختی اسانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
شبها شا سبک بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تو ایران چیزی به نام اسانی وجود ندارد!
همه مواد اولیه و معادن را به تولید کننده مفت می دهیم و او بر می گردد از ضرر خود حرف میزند.
اینم ازدولت ولایی،اصلاح طلب وسازشکاروروحانی وهزاراسم وبرچسب دیگه که مقصرجلوه داده میشدن دیگه خبری ازشون نیست واینم همون دولت جهادی ومدیریت انقلابی که همش ازش حرف میزدن،البته گفته شدکه سختی کشیدن ملت رابه اوج وقله میرساند،قله فلاکت البته
برای اینکه با خطر چنین چیزی اشنا بشوید شما را به دیدن شرایط لبنان اشنا می کنم که یک باک بنزین از دارمد متوسط مردم لبنان بیشتر هست!
بی جهت دل تان را خوش نکنید چون دولت امریکا تحت هیچ شراطی کوتاه نخواهد امد درحال حاضرکه دولت ها ی اروپا روسیه و چین مطرح ومهم نیستند بلکه مهم شرکت هایی هستند که ازترس تحریم ا امریکا هست جرات هیچکاری را ندارند تازمانی که ایران نتوانند با امریکا کناربیاید باید شاهده نابودی مردم وکشوربود
جزئیات دلار ۲۳۰۰۰ تومانی و حذف ارز ۴۲۰۰ در بودجه/ دلیل اصلی افزایش سهم نفت در بودجه ۱۴۰۱/ کاهش کسری تراز عملیاتی و افزایش چشم‌گیر درآمد‌های پایدار دولت/ میزان افزایش حقوق و یارانه نقدی در سال آینده :
این بودجه بندی فقط و فقط در راستای ادامه بی ارزش کردن پول ملی است. مگر مجلس و ریاست جمهوری نمیدانستند که چقدر کسری بودجه دارند. دقیقا سیاستهای بی ارزش کردن پول میلی دولت در ادامه سیاستهای پولی دولت دکتر روحانی است. وعده های انتخاباتی فقط و فقط وعده سر خرمن بودند. گرانیهای روزانه اجناس و کالاها با همانگی وزارتخانه های صمت و اقتصاد و سرمایه داران است. بقیه اش همان جنگ رزگری دروان دولت 11 و 12. ملت فقیر و فقیر تر و دولتیها و سرمایه داران پول دار و پول دارتر. بقیه این حرف ها داستان هزار و یک شب تکراری است که "گوش مردم از این حرف ها پر است". افزایش حقوق، افزایش یارانه، دادن وام و ...
بجای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طومار زندگی کسانی که این ارز را دریافت و بجای وارد کردن کالاهای اساسی آن را در بازار آزاد فروختند و یا در کشورهای غربی سرمایه گذاری کردند و به کشور و ملت خودشان خیانت کردند را بپیچید .
خسته نباشید بزرگواران بجای بهبود سیاست اقتصادی کشور بازهم ادامه اقتصاد سیاسی همچون حالت فعلی هستید نتیجه انرا قبل از پایان نیمه اول سال اینده میبینید مطلب دیگر وقتی اعلام میکنید برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان از کاهش کسری بودجه درسال اینده دارد خوب یک حالت طبیعی است وقتی ارز حاصل از صادرات را باقیمت بیشتر ببازار بفروشید این افزایش دریافتی حاصل از بالا بردن قیمت ارزی که ببازار عرضه میشود است اگر کارشناس مجربی دارید محاسبه کنید تورم به چه عددی میرسد وکاهش قدرت ملت چه میزان است فکر نکنید با این برنامه بودجه سال اینده شق القمر میکنید ضرب المثل جوجه را اخر پاییز میشمارند دران زمان کارنامه خودتان رادمیبینید خسته نباشید
بعضیها این تغییر قیمت دلار را بدون تاثیر در بازار قلمداد می کنند به فرض با توجیهات این عزیزان روی کاغذ هیچ تاثیر منفی تغییر دلار 42000 ریالی بر تورم باید نداشته باشه ولی یک لحظه به این فکر کنید طبق گفته های مسئولین دلسوز مردم 1-ایران رتبه 18 اقتصاد اول دنیاست 2-ایران از نظر ذخایر معدنی جزء 10 کشور اول دنیاست 3- ایران یکی از قطبهای توریستی دنیاست ...... با این همه سرمایه ملی که پشتبان پول ملی است برای خرید یک افغانی که هیچ پشتیبانی ندارد باید 4160 ریال ب پردازیم با این اوصاف باید به نوشته های روی کاغذ ایمان داشته یاشیم یا به واقعیتهایی که با هیج معادله ای قابل ارزیابی نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها