بازدید 49441

«دوو» و دریافت ۶۰ میلیون دلار برای زدن برچسب روی محصولات ایرانی! / حکایت یک برند کره‌ای که دیگر وجود ندارد

بازار لوازم خانگی در ایران به دلیل تحریم و ترس کره ای‌ها از ادامه فعالیت در حوزه‌ای که سود‌های آنچنانی برای آن‌ها به همراه داشت، با خروج آمریکایی‌ها از برجام از وجود کالا‌های ساخت چشم بادامی‌های شرق آسیا پاک شد و رفته رفته کار به جایی رسید که برند‌های لوازم خانگی ایرانی سری در سر‌ها درآوردند و جدای از تامین نیاز داخلی، کار را به جایی رساندند که اکنون صادرکننده این نوع محصولات هم لقب گرفته اند.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 07 December 2021

بازار لوازم خانگی در ایران به دلیل تحریم و ترس کره ای‌ها از ادامه فعالیت در حوزه‌ای که سود‌های آنچنانی برای آن‌ها به همراه داشت، با خروج آمریکایی‌ها از برجام از وجود کالا‌های ساخت چشم بادامی‌های شرق آسیا پاک شد و رفته رفته کار به جایی رسید که برند‌های لوازم خانگی ایرانی سری در سر‌ها درآوردند و جدای از تامین نیاز داخلی، کار را به جایی رساندند که اکنون صادرکننده این نوع محصولات هم لقب گرفته اند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از گذشت سه‌ سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برند‌های کره‌ای مطرح شد که در نهایت با ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ورود این اقلام کالایی به کشور ممنوع است. کره‌ای که با بروز تحریم‌های آمریکا یکباره بار و بندیل شان را جمع کردند و از کشور رفتند، تلاش کردند با چراغ سبز آمریکایی ها، اولا اجناسشان را بی هیچ دردسری جای پول‌های بلوکه شده ما در این کشور به ایران وارد و با این حربه راه بازگشت شان به بازار ایران را هم هموار کنند!

کره ای‌ها که سال‌ها با وارد کردن لوازم خانگی شان بازار ایران را قبضه کرده و مجال نفس کشیدن به برند‌های داخلی را نمی‌دادند و موجب ورشکستگی کارخانجات و بیکاری بسیاری از کارآفرینان، متخصصان، تکنسین‌ها و کارگران این حوزه در داخل شده بودند. بازار لوازم خانگی ایران را «محله برو بیا» فرض کرده بودند و با کوچکترین اشاره تحریمی بلافاصله بدون توجه به نیاز بازار و تعهدی که باید در خدمات پس از فروش کالا‌هایشان می‌داشتند، از ایران خارج می‌شدند و البته خساراتی که پیشتر ذکر شد را هم به اقتصاد بازار لوازم خانگی ایران وارد می‌کردند.

به هر ترتیب، در ماجرای اخیری که بواسطه تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران اتفاق افتاد، انگار که «عدو خواست سبب خیر بشود!» با خروج کره ای‌ها از بازار لوازم خانگی ایران، راه نفس کشیدن برند‌های داخلی باز شد و خلاقیت و نوآوری در این بخش به حد اعلای خود رسید، تا جایی که اگر نام برند روی کالا ثبت نمی‌شد، تولیدات داخلی هیچ کم و کسری از لوازم خانگی مشابه خارجی نداشت و کمتر کسی می‌توانست ایرادی بر آنچه در داخل تولید شده بگذارد. همین مساله باعث شد که علاوه بر بازار داخلی و تامین نیاز‌های مردم در این بخش، بخشی از این تولیدات به بازار‌های خارجی نیز عرضه شود.

اکنون هرآنچه به عنوان لوازم خانگی کره‌ای در کشور وجود دارد، یا قاچاقی وارد کشور شده و می‌شود، یا اینکه نسبتی با برندی که روی کالا درج شده ندارد و در حقیقت محصولی است که در داخل تولید شده و صرفا برچسب کالای خارجی روی آن خورده است که اگر بخواهیم مثال بارز آن را نام ببریم، باید به تولید محصولات «دوو» در داخل و تلاشی که کارخانه تولیدی این برند در داخل کرد تا اثبات کند این کره‌ای قدیمی از بازار ایران خارج نشده، اشاره کنیم.

به دنبال شایبه‌هایی که در خصوص ادامه فعالیت شرکت کره‌ای «دوو» در بازار لوازم خانگی ایران ایجاد شد، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تأکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تأکید کرد: «فروش این کالاها، از جمله انواع برند‌های کره‌ای، مصداق تقلب است»؛ اما معنای این بیانیه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان چیست؟

هرچند پیشتر «گروه صنعتی انتخاب» مدعی شده بود که تکنولوژی ساخت محصولات کره‌ای دوو توسط این گروه در داخل بومی سازی شده است، این ادعا کم کم صرفا به اجاره برند دوو تقلیل یافت!

«محمد حسین فهیمی» مدیرعامل این گروه صنعتی انتخاب الکترونیک نیز در یک نشست خبری که بعدا به حواشی آن در قالب گزارشی مجزا اشاره خواهیم کرد، پیرامون این شائبه گفته: شاید دوستان سوءبرداشتی دارند که ناشی از اطلاعاتی بوده که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. برند دوو برند خارجی است که در کشور تولید می‌شود. این طور نیست که تنها نمایندگی فروش داشته باشیم. اگر گفته می‌شود که چرا ال‌جی و سامسونگ از ایران رفتند و دوو نرفت، دلیل این است که دوو بومی‌سازی شده بود و نمی‌توانست برود. ما برند دوو را اجاره کرده‌ایم، اما مواردی مانند ال‌جی و سامسونگ در ایران تنها نمایندگی فروش داشتند.

برای بررسی ادعای مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک بهتر است سری به سایت این گروه و محصولات تولیدی آن بزنیم و در طرف مقابل محصولات تولیدی دوو را که اکنون دیگر تقریبا اثری از آن به عنوان یک تولید کننده لوازم خانگی نیست، بررسی کنیم. دوو الکترونیکس (Daewoo electronics) یکی از برند‌های پرطرفدار تولید لوازم خانگی در دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه Daewoo فعالیت می‌کرد؛ اما محبوبیت هم نتوانست منجی این تولیدکنندۀ بزرگ در بحران مالی سال ۱۹۹۹ آسیا باشد و بدهی‌های دوو الکترونیکس در نهایت منجر به ورشکستگی آن شد.

اکنون ۲۲ سال از جوان‌مرگ‌شدن این برند خوش‌نام می‌گذرد؛ اما همچنان شرکت‌های متعددی در کشور‌های مختلف محصولاتی تحت عنوان دوو روانه بازار می‌کنند؛ در ایران نیز گروه صنعتی انتخاب خود را تولیدکنندۀ انحصار لوازم خانگی دوو معرفی می‌کند و در واقع انحصار این برند را در سطح جهانی متعلق به خود می‌داند. موضوعی که اگر یک بررسی اجمالی در خصوص آن صورت بگیرد، عدم صحت آن به وضوح مشخص خواهد شد.

از بررسی این حکایت که چرا گروه صنعتی انتخاب خود را صاحب امتیاز دوو و تولیدکنندۀ محصولات آن معرفی می‌کند، اطلاعات جالب توجهی به دست می‌آید. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۳۸۹ یعنی زمانی که مسئولان شرکت کره‌ای به دنبال بدهی‌های تلمبار شده ناچار به فروش امتیاز برند خود شدند، در آن برهه زمانی گروه صنعتی انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و تلاش می‌کند برند ورشکستۀ دووالکترونیکس که ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده بود را به مبلغ ۵۱۸ میلیون دلار خریداری کند!

گروه انتخاب بعد از پرداخت حدود ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد و تبلیغات گسترده در این زمینه از پرداخت الباقی پول سر باز زد و از شرکت کره‌ای خواستار استرداد مبلغ واریزی می‌شود؛ این یعنی «انتخاب الکترونیک» در آن زمان متوجه اقدام اشتباهش شده و از خرید امتیاز دوو پا پس می‌کشد. در طرف مقابل، کره ای‌ها برای مقابله با بدعهدی انجام شده، پول شرکت ایرانی را مسدود کرد و هیچ‌گاه حاضر به بازگرداندن آن نمی‌شوند.

اظهارات محمد دیانی، مالک گروه صنعتی انتخاب در سال ۱۳۹۵ داشت، گواهی بر این سخن است. او در این مصاحبه اعلام کرد: «برای خرید برند دوو ۶۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت دادیم، اما نتوانستیم مبلغ باقی مانده را تهیه کنیم، به همین سبب پول ما بلوکه شد.» دیانی با این مقدمه خواهان عودت ۶۰ میلیون دلار شد. این‌ها همه نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای امروز گروه صنعتی، انتخاب صاحب برندی به نام دوو نیست.

نکته اینجاست که «دوو» در سال ۲۰۱۳ در قبال دریافت ۲۷۰ میلیون دلار، امتیاز خود را به یک شرکت بزرگ خوشه‌ای دیگر در کره جنوبی به نام گروه دانگبو واگذار کرد و این شرکت نام خود را به دانگبو دوو الکترونیکس (Dongbu Daewoo Electronics) تغییر داد. در سال ۲۰۱۸ و پس از انتقال شرکت دایو وینی (daeyu wini)، از زیرمجموعه‌های دانگبو، وینیا دوو (winia Daewoo) شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد. پس از گذشت حدود دو سال، وینیا دوو در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که نام خود را به وینیا الکترونیکس (Winia Electronics) تغییر داده تا دیگر حتی اثری از نام دوو نماند.

هرچند امروز در ایران تلویزیون‌های دوو به‌عنوان محصول اصلی این برند شناخته می‌شوند، نکته جالب توجه این است که دوو از ابتدای شکل‌گیری تا امروز ـ که تحت برند وینیا فعالیت دارد ـ هیچ‌گاه تولیدکنندۀ پنل تلویزیون نبوده و فعالیت آن غالباً به تولید لوازم خانگی میان‌رده از جمله انواع یخچال و فریزر، انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع و همچنین دستگاه‌های پخت و پز برقی از جمله مایکروفر‌های مختلف منحصر می‌شود. برای همین است که به نکته مربوط به «تفاوت تولیدات گروه انتخاب به نام دوو با محصولاتی که پیش از این شرکت مالک این برند در کره تولید می‌شد» اشاره کردیم.

همه این موضوعات نشان می‌دهد که اکنون برندی با نام «دوو» دیگر وجود خارجی ندارد و شرکت ایرانی که اکنون داعیه مالکیت این برند کره‌ای را دارد، صرفا ۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را به باد داده و در قبال آن چیزی به دست نیاورده است. به نظر می‌رسد اتفاقاتی که اکنون درباره برند مذکور در حال رخ دادن است تولید یک محصول ایرانی است که با هدف جذاب کردن آن برای مشتری صرفا یک برچسب از یک برندی که دیگر وجود ندارد، روی آن چسبانده اند!

به طور طبیعی نهاد‌های نظارتی، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید به این مساله ورود کنند؛ اولا موضوع حمایت همه جانبه از تولید لوازم خانگی ایرانی را شاهد باشیم و فرهنگ نهادینه شده خرید کالای تولید داخل را بیش از پیش تقویت کنیم. در ثانی، اگر بنا به تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت «ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای فقط شامل دو برند معروف ال جی و سامسونگ نیست و بقیه برند‌های کره‌ای از جمله دوو، هیوندایی و حتی دیگر برند‌های خارجی را هم شامل می‌شود» طبیعتا باید از یا جلوی فعالیت این برند‌ها گرفته شود یا اینکه با وضع مالیات سنگین برای تولید لوازم خانگی منقش به برند‌های خارجی، راه را برای تولید و کیفی سازی بیشتر محصولات داخلی باز کنند.

نکته سومی که در جریان این گزارش باید در خصوص آن تعیین تکلیف شود، این است که آیا برند دوو در جهان همچنان فعال است؟ آیا شرکت ایرانی انتخاب ادعای درستی در خصوص مالکیت برند مذکور دارد؟ که البته بنا به شواهدی که ذکر شد، این موضوع عاری از هر نوع واقعیت است! به نظر می‌رسد راه حل اختلاف بین طرف‌های ایرانی و کره‌ای برای ۶۰ میلیون دلار پرداخت شده در سال ۸۹ چیزی جز اجازه درج برچسب از برند مذکور روی محصولات تولیدی گروه انتخاب نیست و مردمی که راغب به خرید لوازم خانگی «دوو»‌ی تولیدی این شرکت هستند، یک محصول ایرانی صرفا با برچسب کره‌ای را خریداری می‌کنند!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۱
خوب شریک ایشان کجاست یا چه کسی است که این قدرت را دارد که سازمانهای نظارتی هیچ اقدامی بر علیه ایشان نکرده اند؟
آدم معمولی این قدرت را ندارد
اگه سری توی سر ها در آوردن پس اجازه بدین واردات آزاد باشه و همون صادر کنید!
مهم اینه که تمام لوازم خانگی داخلی مونتاژ قطعات درجه 3 چینیه
یعنی فناوری محصولات دوو ایرانیزه شده کاملا ؟
هر جا سخن از تقلب و کلاهبرداری هست نامی از ایران هم هست
چیزی که مشخصه و البته انتظار میرفت که همینطوری باشه، اینه که تولیدکنندگان ایرانی کلاهبردارن. حقه‌باز! صد رحمت به خارجیا.
اینکه از روز روشن تر بود! یه سرچ ساده لازک داشت فقط
عمرا اگر این کار در کشورهای دیگر جهان سوم انجام بشه
صرف نظر از اینکه ادعاهای ذکر شده در این مقاله درست هست یا نه، به نظر میرسه یک رقیب داخلی گروه انتخاب مقاله رو نوشته یا سفارش داده. اول از محصول تولید داخل (که خودشان باشند) تعریف می کنند در حدی که هیچ فرقی با محصول خارجی ندارد!!! بعد یک محصول داخلی (که رقیب شان باشد) را متهم می کند که تکنولوژی دوو را ندارد و با اسم دوو کار می کند. من یه تلوزیون اکس ویژن خریدم (خدا شاهده برای حمایت از تولید داخل هم خریدم و بازم تولید داخل میخرم) واقعا هم ازش راضیم ولی چندین ایراد مهم داره که توی ذوق میزنه مثلا کنترل معمولیه و موشواره (ماوس) نداره و اصلا نمیشه باهاش ایترنت گردی کرد و از هوشمند بودن فقط فیلیموش به درد ما میخوره.
برندهای ایرانی مثلا مثل خودرو
خیلی دوست دارم باور کنم اما متأسفانه تاوان نمی دهیم این شلوغ بازی ها را در آوردید تا بتوانید اشغال های ایرانی را با قیمت بسیار بسیار گزاف به فروش برسانید همانند خودرو ، شرکت سایپا به خواب ناز هم نمی دید پراید ۵ میلیونی را ۱۷۵ میلیون بفروشد انهم با این همه ناز ادا، لطفاً خواهشا شما هم با کلمات بازی نکنید از این اعداد ارقام ما زیاد دیدیم ، پیشنهاد به شما نویسند محترم می کنم کتاب ۱۹۸۴ را حتما حتما مطالعه بفرمایید
حالا که این برند در کره وجود ندارد ولی برند دوست داشتنی و معروف برای مصرف کنندگان است چه اشکالی دارد ایران محصول خود را بدا این برند تولید کند مخصوصا که معامله ای هم برای خرید برند صورت گرفته و پیش پرداخت هم داده شده است.حتی میشود اقامه دعوا برای مالکیت ان نمود.
حالشو ببرید و رانت ها را بخورید و گردن کلهت تر از قبل شید و با محصولات بیکیفیت بریش مردم مظلوم ایران بخندید.
این مورد تنها درمورد دوو نیست. شرکت ایران خودرو که هیچ رابطه ای با پژو ندارد محصولاتی با نام پژو ازجمله پژو405 وپژو206 که ازمحصولات قدیمی ولی معروف این کمپانی بودند را به بازار عرضه میکند.یا جالبتر با وجود قطع ارتباط تجاری با امریکا حتی قبل تحریمها نوشابه های معروف امریکایی مثل کوکاکولا پپسی کانادا و....درایران تولید میشود. یا لوازم بهداشتی انگلیسی مثل خمیردندان وشامپو وصابونهای سیگنال و داو ولوکس و.. .....درایران تولید وبه خلق الله قالب میشوند.
مرسی از نگارش صحیح تون
..... اکنون صادرکننده این نوع محصولات هم لقب گرفته اند.
واقعا لقب گرفته اند معلوم نیست شده اند یا نه.
فکر نمی کنید صنعتی که با حضور کره نفسش بند بیاد و اصلا محو بشه دیگه یکه تازی الانش رو دیگه نمیشه نوآوری و پیشرفت نامید؟
کاش این رو هم مینوشتین که دادگاه بین المللی در سال 2018 به نفع این شرکت ایرانی رای داده و کره جنوبی رو موظف به پرداخت اصل پول و سودش معادل حدود 62 میلیون دلار کرده ولی هرگز این پول رو کره ایها نپرداختن.
مملکت گل و بلبل یعنی ایران. محصصولات بی کیفیت رو از سر اجبار با هر قیمتی به مردم میفروشند. بعد ابی جون هم میاد حمایت میکنه. هیچ جای دنیا به اسم تولید داخل اینقدر مردم اذیت نمیکنند. تولید داخل خوبه اما نظارت و کیفیت چی میشه پس؟ خوش به حالتون که وجدان ندارین
حالا هر چیه من سال ۹۱ لباسشویی و ساید و ماکرو شان را گرفتم تابحال که خوب کار کرده در عوض ظرفشویی بکو گرفتم همان تاریخ چند بار خراب شده
مونتاژ بنجل های چینی با نام های تقلبی اسمش تولید داخلی نیست
واقعا گزارش کامل و دقیق بود ممنون
یعنی یه حای ایران درس کار نمیکنه فقط کلاه برداری از ملت بدبخت درست کار میکنه
مزخرفاتی رو که گفتی حتی خودتم باور نداری حاضرم قسم بخورم تو خونه خودت لوازم خارجی پره
خیلی ساده یک محصول چینی با برند دوو که کسی مدعی مالکیت برند را ندارد .دوو سالها قبل ورشکست شده ما نه تولید کننده برد الکترونیک هستیم نه LED
تابناک جان وارد کننده های ال جی و سامسونگ چقد بهت دادن که بیای دوو رو بکوبی؟ اگه جرات داری برو ایران خودرو و سایپا رو بکوب. نکبت ضعیف کش.
من که هشت ساله لباسشویی و جارو برقی دوو دارم عین روز اول دارن کار میکنن. ساخت کره ست یا ایران فرقی نداره وقتی کیفیت داره.
این مقاله سر تا پا تناقض است اگر تولیدات داخل در خارج از کشور خریدار پیدا کرده نیازی به تخریب شرکت تولید کننده برند دوو نیست
مرگ بر کره جنوبی . درود بر کره شمالی .
برند دوو تحت لیسانس پتر اند جورج انگلستان .... اوضاع دهی که کدخداش دروغگو باشه از این بهتر نمی شه
نکته بسیار جالبتر اینه که همین بزرگوار بودن که اصرار داشتن چون کالای ایرانی داره تولید میشه باید جلوی واردات گرفته بشه
به کره ای هاهم کلاه برداری یادمیدید!؟!؟
آره جون خودت؟!لوازم خونه خودت کره اییه.
خدا ازشون نگذره من پول دادم جنس خوب بخرم ولی واقعا بی کیفیته
مخلص کلام اینکه کره ای ها سرکارخانه راکلاه گذاشتند وکارخانه سرمردم !!!!!
گنه کرددربلخ آهنگری ......
چشم بادامی عبارت نژاد پرستانه ای است
مثل اینه که به آیرانی ها بگن میمون‌های پشمالو
دوو جز اشغال ترین برند است ومن آشغال ترازاین برند درعمر خود تاحالا برندی ندیده بودم بهترین ها ال جی وسامسونک وسونی است
جالب بود واینکه به برند یا یک نام خارجی بدون اطلاع اعتماد نکنیم واین که انتخاب به نظرم کاراش کیفیت دارن با ی نام تجاری ایرانی کار کنه مردددممم هم جنس خارجی نمیخوان اینها تو دست بالایی هاست
خیلی جالب یود.
والا ما دوست داریم از تولید کننده خارجی خرید کنیم اما ...اما چند سال پیش بنده یه تلویزیون سامسونگ خریدم که صبح خریدم طهر از شرکنش تماس گرفتن و به عصر نرسبده دو نفر از نمایندگی اومدن و نصب کردن تازه بعدش هم از شرکت تماس گرفتن و نطرسنجی کردن که راضی بودیم ؟ حالا خواستم یه صفحه بزرگتر بگیرم که کره ای نبود و کالای ایرانی تهیه کردیم یک ماه به شرکتش برای نصب زنگ زدیم کسی جوابگو نبود آخر سر خودمون از کارتون در اوردیم و نصب کردیم و با توجه به اینکه اسمارت هست هنور نتونستیم اینترنتش را راه اندازی کنیم ...!!! اینست تفاوت کالا و خدمات کره ای و ایرانی
چطور بهش مجوز دادن معلوم میشه این کشور مسول درستی نداره همه حقه بازن و فقط به فکر کلا گذاشتن سر مردم هستن به هر قیمتی.
الان مشکل چیه؟ به قول شما، برند دوو که دیگه تو جهان وجود نداره، حالا یه شرکت داره از این نام استفاده میکنه. چه مشکلی داره؟
پاسخ ها
رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
مشکل اینجاست که در ذهنیت عموم مردم این کالا کره ای هست اما با پنل چینی مونتاژ شده و متریال ایرانی به اسم کره ای با قیمت دو برابری به امثال شما خلق الله قالب می شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان