بازدید 11451
بسته ویدیویی «تابناک»

چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟ / نشست غیر رسمی رونالد ریگان در مورد مک‌فارلین / تصاویر نادر از بدترین بلایای طبیعی تاریخ / میکروبرست در قاب ۴K

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴ 07 December 2021

چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟ / نشست غیر رسمی رونالد ریگان در مورد مک‌فارلین / تصاویر نادر از بدترین بلایای طبیعی تاریخ / میکروبرست در قاب 4K

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


چگونه قذافی از قدرت پایین کشیده شد؟

معمر محمد ابومنیار معروف به سرهنگ مُعَمَّر محمد قَذّافی، سیاست‌مدارِ انقلابی و رئیس شورای فرماندهی انقلاب لیبی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ و سپس برادر رهبر جماهیری عربی لیبی از ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۱ بود. قذافی در اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی با کودتایی آرام، حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون ساخت. قذافی پس از کودتا، سیستم حکومتی لیبی را بر اساس ترکیبی از سوسیالیسم و اسلام طراحی کرده و تا سال ۱۹۷۷ رئیس کشور لیبی بود. او در سال ۱۹۷۷ از منصب رسمی ریاست شورای فرماندهی انقلاب لیبی کناره‌گیری کرد و مدعی شد، فقط یک نماد ملی خواهد بود. قذافی در سال ۲۰۱۱ در پی شورش‌های داخلی و با دخالت خارجی فرانسه و آمریکا ساقط و سپس توسط شورشیان کشته و در ادامه لیبی به یک کشور چند تکه مبدل شد؛ اما چگونه قذافی چنین سرنوشتی یافت؟ این موشن گرافی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 


نشست غیر رسمی رونالد ریگان در مورد مک‌فارلین

رونالد ریگان در یک جلسه غیر رسمی با خبرنگاران به سوالات آنان در مورد مسائل حساس آن دوران جواب می‌دهد. مهمترین مساله‌ای که ریگان در دوران ریاست جمهوری‌اش با آن درگیر بود، ماجرای ایران–کُنترا بود؛ اما تمرکز خبرنگاران بیشتر روی مساله نقش همسر ریگان در تصمیم‌گیری‌های کشور بود. نانسی ریگان که همسر دوم رونالد ریگان بود و پس از اقدام به ترور همسرش به شدت روی برنامه‌های وی حساس شده بود. بعدها مشخص شد که او برای تنظیم برنامه‌های شوهرش با فالگیری به نام ژوان کویگلی هماهنگی و در تصمیمات او مداخله می‌کند. این باعث ناراحتی و اختلاف نظر شدید وی با دونالد ریگان، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری دولت ریگان شد. افشا شدن ماجرای ایران-کنترا شرایط را حساس‌تر کرد، وقتی ریگان درخواست کرد که برای رسیدگی به این ماجرا یک کنفرانس خبری برگزار کند، نانسی به دلیل اخطار فالگیر و جراحی پروستاتی که ریگان به تازگی انجام داده بود با این کار مخالفت کرد. ریگان به حدی عصبانی شد که در جریان یک مکالمه تلفنی با نانسی تلفن را قطع کرد و این باعث شد که ریگان از وی بخواهد استعفا کند. هرچند ریگان در این نشست غیر رسمی، این مسائل را رد می‌کند، بعدها دونالد ریگان در خاطرات خود آن‌ها را اعلام و شایعات را تایید کرد.

 

تصاویر نادر از بدترین بلایای طبیعی تاریخ

تصاویری نادر از بدترین بلایای طبیعی ثبت شده در تاریخ بشر که در کنار ماهیت تراژیک خود به انسان یادآوری می‌کند در برابر بزرگی طبیعت و سیاره‌ای که روی آن زندگی می‌کند به چه اندازه کوچک و حقیر است. تصاویری از سیل بزرگ ۱۹۳۱ چین، تندباد دریایی هند و پاکستان در ۱۹۷۰، فوران آتشفشانی کوه پیناتوبو، فلیپین در ۱۹۹۱، زلزله بزرگ شیلی در ۱۹۶۰ و گردباد بزرگ بنگلادش در ۱۹۸۹ را در این ویدیو ببینید.

 


پادشاه خودروهای کبرا شلبی

کارول شلبی یک راننده مسابقه‌ای فرمول ۱ اهل آمریکا بود که بعد از اتمام دوران مسابقه خود، به خودروسازی روی آورد و یکی از ماندگارترین برند‌ها را در صنعت خودرو پدید آورد، کبرا شلبی نام این خودرو‌ها بود که هم مسابقه‌ای بودند و هم در نسخه‌هایی شهری عرضه می‌شدند. در این ویدیو فردی را می‌بینید که به آقای کبرا و پادشاه کبرا در آمریکا معروف است، فردی که اطلاعاتش درباره خودرو‌های کبرا شلبی از خود نمایندگی‌های شلبی هم بیشتر است و وقتی شلبی قادر به پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان قدیمی خود نباشد، آن‌ها را به سراغ این مرد می‌فرستد. آقای کبرا چندین و چند دستگاه از خودرو‌های شلبی را برای خود دارد و در این ویدیو درباره خاطراتش و این خودرو‌ها صحبت می‌کند.

 

 

میکروبرست در قاب 4K

«میکروبرست / Microburst» یک توده هوایی کوچک است که باران شدید و آب و هوای ناپایدار ایجاد می‌کند و این توده هوایی با قدرت به زمین برخورد می‌کند که منجر به وارد آمدن آسیب‌هایی شبیه سونامی به محیط محل وقوعش می‌شود. این پدیده را که در دریاچه «میلشتتاسی / Millstätter See» اتریش ثبت شده را در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل