بازدید 9934
بسته ویدیویی «تابناک»

جنگ دوم چچن چگونه رقم خورد؟ / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / بمباران ورشو توسط آلمان / رکود بزرگ چیست؟ / بولونیا از نمای نزدیک با کیفیت 4K

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰ 06 December 2021

جنگ دوم چچن چگونه رقم خورد؟ / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / بمباران ورشو توسط آلمان / رکود بزرگ چیست؟ / بولونیا از نمای نزدیک با کیفیت 4K

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


جنگ دوم چچن چگونه رقم خورد؟

مردم چچن که به واسطه تفاوت‌های اعتقادی و قومی از دیرباز به دنبال استقلال از شوروی و سپس روسیه بودند نهایتا با جنگ اول چچن به خواسته خود رسیدند. اما مشکلات اقتصادی، عدم موفقیت در برقراری یک دولت مرکزی پایدار و فعالیت‌های خشن شبه نظامیان در این منطقه نهایتا منجر به جنگ دوم چچن و پس گرفتن این منطقه سرشار از نفت توسط روسیه شد.تصاویری از این جنگ خشن و خونبار را همراه با توضیحات تاریخی در ویدیو تابناک ببینید.

 


شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر

پس از سال‌ها استعمار الجزایر توسط فرانسه، نهایتا ملی‌گرایی و هویت اسلامی ملت الجزایر باعث شد که تلاش برای استقلال شکلی جدی به خود بگیرد.پس از چند سال نبرد سخت و خونبار که باعث شد لقب سرزمین یک میلیون شهید به الجزایر داده شود بالاخره پس از 132 سال سلطه بیگانه، الجزایر استقلال خود را بدست آورد و در هشت اکتبر سال 1962 به نام جمهوری دموكراتیك مردمی الجزایر به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.هرچند اراده ملت الجزایر برای استقلال روشن بود و دولت فرانسه نیز در برابر مقاومت مردم الجزایر تسلیم شده بود، مخالفت‌ها از طرف بدنه نظامی فرانسه ادامه داشت و حتی چند اقدام برای ترور دوگل و همچنین کودتای نظامی صورت گرفت. اکثر این اقدامات توسط گروهی به نام سازمان ارتش سری انجام شد که از جدا شدن الجزایر ناراضی بودند. در این ویدیو تصاویری از درگیری و آشوب در الجزایر را که کمی پیش از برگزاری رفراندوم به بهانه سفر دو گل رخ داد ببینید.

 


بمباران ورشو توسط آلمان

آلمان پس از اشغال لهستان دستور داد تمام یهودیان این کشور در گتو‌هایی در شهرهای بزرگ آن جمع‌آوری شوند. این جمعیت متمرکز در فضایی بسیار کم منجر به شیوع بیماری و مرگ و میر در اثر گرسنگی شد. در سال 1943 بزرگترین شورش یهودیان علیه آلمانی‌ها در گتو ورشو رخ داد. یهودیان ابتدا از رفتن به اردوگاه مرگ تربلینکا سر باز زدند و شورش شروع شد ولی به دستور یورگن اشتروپ کل گتو تخریب و آتش زده شد. در این درگیری 13 هزار یهودی کشته شدند. به مناسبت این واقعه و به عنوان قسمتی از پروپاگاندای متفقین برای سیاست عدم مصالحه خود، تصاویری از بمب‌باران ورشو و حمله‌ای که منجر به اشغال لهستان شد، همراه با صحنه‌هایی که نشان می‌دهد لهستانی‌ها هنوز در بریتانیا مشغول آماده شدن برای نبرد هستند، نمایش داده شد. این تصاویر را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


رکود بزرگ چیست؟

درباره رکود بزرگ که در سالهای 1929 تا اواخر دهه 30 ادامه داشت چه می‌دانید؟ بزرگترین کشورها چگونه درگیر این رکود خانمان سوز شدند و به ورطه نابودی رفتند. در یک دقیقه علت جنگ جهانی دوم را ببینید.

 


بولونیا از نمای نزدیک با کیفیت 4K

«بولونیا / Bologna» بزرگ‌ترین شهر و مرکز ناحیه امیلیا رومانیا و نیز استان بولونیا در شمال ایتالیا است. بولونیا در دشتی حاصلخیز در کوهپایه رشته کوه‌های آپنینه. مرکز بزرگ نقل و انتقالات و بازار کشاورزی، بولونیا مرکز تلاقی جاده‌های اصلی و راه‌آهن است که شمال ایتالیا را با مدیترانه و سواحل جنوبی آدریاتیک پیوند می‌زند. قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، دانشگاه بولونیا در این شهر قرار دارد که در سال 1088 میلادی تاسیس شد. همچنین مقر کمپانی‌های خودروسازی لامبورگینی، مازراتی، پاگانی و فراری و نیز شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی در نزدیکی بولونیا واقع شده‌اند. آکادمی هنرهای زیبای بولونیا نیز یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین در میان آکادمی‌های هنری سراسر ایتالیا و اروپاست. «پیاتزا ماجوره / Piazza Maggiore» میدان اصلی شهر بولونیا، «پیازا سانتو استفانو / Piazza Santo Stefano»، خیابان «کواردریلاترو / Quadrilatero»، «سن لوکا / San Luca» بزرگ‌ترین ایوان دنیا، برج تاریخی «توره آسینلی / Torre Asinelli» ،«Archiginnasio» اولین ساختمان دانشگاه بولونیا و «گالری کاور / Galleria Cavour» از نقاط جذاب بولونیا است. تصاویری با کیفیت 4K از این شهر در تابناک تماشا می‌کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر