بازدید 15649

بحران‌هایی که سازوکارهای غلط تعامل دولت و مجلس به کشور تحمیل کرد

ریل گذاری‌های اشتباه گذشته در صنعت و فناوری و معادن اکثرا حاصل فشار منطقه محور نمایندگان مجلس بر دستگاه‌های قوه مجریه بوده است که منجر به بی توجهی به اقتصادی بودن بعضی طرح‌ها، ضد محیط زیست بودن و بی توجه به آمایش سرزمین و بروز بی‌عدالتی در تقسیم منابع کشور و ایجاد تبعیض و بی عدالتی شده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 05 December 2021

«تابناک»؛ امیرعلی امیری؛ سازوکار و تعامل فعلی دولت (قوه مجریه) با قوه مقننه، یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری های غلط، تحت فشار و بی منطق در دستگاه‌های دولتی و به ویژه وزارت‌خانه‌هاست.

ریل گذاری‌های اشتباه گذشته در صنعت و فناوری و معادن اکثرا حاصل فشار منطقه محور نمایندگان مجلس بر دستگاه‌های قوه مجریه بوده است که منجر به بی توجهی به اقتصادی بودن بعضی طرح‌ها، ضد محیط زیست بودن و بی توجه به آمایش سرزمین و بروز بی‌عدالتی در تقسیم منابع کشور و ایجاد تبعیض و بی عدالتی شده است.

به نظر می‌رسد کشور باید این مشکل را در دستور کار قرار داده و نحوه تعامل دولت با قوه مقننه را به شکلی سالم و منطقی تغییر دهد؛ اینکه نمایندگان مجلس بتوانند با تهدید و فشار، تصمیمی غیر معقول از نظر ملی را جایگزین تصمیم کارشناسی شده و منطبق بر منافع ملی و به نفع حوزه انتخابیه یک یا چند نماینده کنند و اگر چنین نشود، وزیر مربوطه در معرض استیضاح قرار می گیرد یا اینکه در انتصابات هم همین اعمال فشار و نظر اتفاق بیفتد، فاجعه‌ای در اداره بلندمدت کشور است که مدام در حال انجام است.

ساختار فعلی وزارتخانه ها که هر یک معاون پارلمانی دارند که مثلاً برای تعامل با مجلس در نظر گرفته شده، بسیار معیوب و به نحوی (با عذرخواهی از ساحت معاونان پارلمانی و امور مجلس وزارت خانه‌ها) پی گیر خرده فرمایش های نمایندگان شده اند.

بحران‌هایی که سازوکارهای غلط تعامل دولت و مجلس به کشور تحمیل کرد

به رسمیت شناختن نمایندگان مجلس با هویت فردی و حقوقی آنها در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی، کشور را از ریل تعادل در توسعه، آبادانی و رفع فقر و تبعیض خارج کرده و موجب بی قوارگی اوضاع کشور و کاریکاتوری شدن آن شده و تبعیض و بی عدالتی اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی دستاورد این روش بوده است؛ همانگونه که در فلسفه پیدایش پارلمان ها نهفته، مجلس یا پارلمان مظهر خرد جمعی و تصمیم جمعی و قانونگذاری است؛ بدین معنی که رای اکثریت نمایندگان منتخب مردم مبنایی برای عقلانیت و خرد جمعی باشد.

این بدین معنا نیست که رای تک تک نمایندگان هم خردمندانه و کارساز است، به خصوص که در نظر و نگاه نماینده یک شهرستان یا حوزه انتخابیه، توجه خاص به منافع آن شهر و پیشرفت و توسعه آن منطقه تاثیر بسزایی دارد و اگر منافع شخصی و گروهی و آینده‌نگری انتخاباتی و انتخاب مجدد هم به آن اضافه شود، می‌تواند حتی در تضاد با یک تصمیم عقلانی قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد، ارتباط دو قوه مقننه و مجریه فقط باید مرتبط با وظایف آنها تنظیم و در چارچوب وظایف قانونگذاری و نظارت مجلس و تبادل لوایح و طرح‌ها تعریف و معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها، جمع‌آوری و ارتباط از طریق متمرکز پارلمانی دولت و قوه مجریه برقرار شود تا هر قوه در محدوده وظایف خود حرکت کرده و به وظایفش عمل کند و نماینده مجلس هم متوجه شود که صرفا انتخاب او محلی و منطقه‌ای است، نه مأموریت‌ او. هر نماینده بلافاصله پس از انتخاب شدن مانند سفیری می‌شود که مردم آن منطقه او را برای به عهده گرفتن بخشی از مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر قوای دیگر تعیین کرده‌اند و انتظار دیگری از او نداشته باشند.

مردم هم باید بدانند که برای توسعه و آبادانی و معیشت و اشتغال و مسکن و هزاران نیازمندی دیگر، فرد دیگری به نام رئیس جمهور انتخاب کرده اند که او باید به همراه دولتش پاسخگوی مردم باشد نه نماینده مجلس.

البته نمایندگان مجلس هم باید در وظیفه قانونگذاری و نظارت بر دولت به کل ملت ایران پاسخگو باشند ،نه فقط حوزه انتخابیه که البته خلأ عدم نظارت صحیح بر عملکرد و اعمال نمایندگان کاملاً محسوس و هر دوره به دلیل این عدم نظارت، نمایندگان زیادی دچار لغزش شده و به انواع فساد و ناهنجاری آلوده و کشور از سرمایه‌های انسانی و تجربیات گران قیمتی که آنها به دست می آورند، محروم می گردد. برای رفع این نقیصه هم قبل از هر جایی خود مجلس باید فکری کند.

به هر صورت شائبه سهم خواهی مجلسیان و سهیم شدن در قدرت اجرایی توسط عوامل ذی‌نفوذ در مجلس که این روزها مطرح است نیز از همین آبشخور سرچشمه می گیرد که پرداختن به اصلاح آن، یکی از محورهایی بود که در نوشتار قبل به رئیس جمهور منتخب هشدار داده شد؛ بنابراین، رئیس جمهور به عنوان یک طرف این ماجرا، باید راهکاری را پیدا کند تا دولت و وزرایش در دام سهم خواهان نابحق قدرت گرفتار نشوند و بتوانند به وظایف خود در مسیری که منافع ملی و مردم در آن قرار دارد حرکت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
همیشه گفته ام نبود مجلس از بودنش برای کشور مفیدتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
بزرگترین خسارات و ضرر ها و اشتباهات

در یکدست بودن مجالس هفتم و هستم حداد عادل

با دولت نهم و دهم احمدی نژاد اتفاق افتاد

دوباره همان اشتباه را با یکدست کردن دولت و مجلس فعلی تکرار کردند

و قطعا تیر خلاص را خواهند زد و تمام شد رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
مجلس نهم و دهم هم که با دولت روحانی یکدست بود
یعنی حتی توانایی ندارید مستقیم بگید و بپرسید چرا صنایع آب مصرف کن فولاد در مرکز کشورند نه کنار خلیج فارس !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
بخاطر امنیت
دولت فعلی خودش هر کسی رو انتخاب کرد از مجلس آورد کاملا مشخصه مملکت چطور اداره میشه !!!
وقتي كار دست كاردان نباشد نتيجه همين است.
طرح برنجكاري را جائي اجرا مي كند كه آب فراوان ندارد.
كارخانه فولاد+ذوب آهن+مس و روي را جائي تاسيس مي كند كه آب ندارد.
در يكي از خبرها شنيدم كه براي تامين 1/6ميليارد مترمكعب آب مورد نياز كارخانه هاي در حال تاسيس در جنوب يزد و كرمان مشغول ساخت سد در يكي از شهرهاي كوچك استان چهارمحال هستند. با اين وصف بايد حدود چند هزاركيلومتر لوله كشي و پمپاژ نيز انجام شود.
آخه اين چه كاري است.خود كارخانه را در همان شهري كه آب دارد مي زديد .با اين كار هم مشكل بي كاري جوانان آن منطقه حل مي شد. هم مشكل بي آبي ندارند. هم مشكلات زيست محيطي ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
ااحتمالا این اخبار مهم را از عمت شنیدی
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دوست عزیز اون آبی که برای اینچنین صنایعی استفاده میشود اگر از سرچشمه برداشت شود و بسته بندی شود لیتری یک دلار ارزش دارد البته باید نیاز مردم منطقه رانیز درنظر گرفت
واقعیت دردناک مملکت را در این چند سطر نگارنه بیان نموده که ای کاش از سوی مسئولین به ان توجه شود.
دقیقاً
مجلس اقلیت چوب!! چوب آخه میتونه برای دولت چوبی قانون بذاره که رضایت مردم به دست بیاد؟!!
دقیقا روی مسئله مهمی متمرکز شدید. اجرای طرحها و پروژه های پتروشیمی و فولاد به دلیل نیاز به اب و نیز سهولت صادرات محصول و نیز خوراک اولیه ( گاز و...) فقط در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اقتصادی است. ولی شاهد هستیم که در چند دهه گذشته بسیاری از این طرحها با فشار نمایندگان در استانهای داخلی اجرا گردیده که باعث بحران اب در ان مناطق شده اند و نیز بدلیل دوری از سواحل جنوبی صادرات محصول انها گرانتر نمام میشود.
باید در اجرای طرحها موارد امایش سرزمین در نظر گرفته شود.
هم مجلس دست اصلاح طلبا بود هم دولت در زمان خاتمی گردن کی میخواهید بندازید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
خودت می دانی که دروغ می گویی
دولتها هیچکاره اند
علی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
چرا فورٱ میری سراغ بحث های بیهوده همه مقصریم صحبت گردن کسی انداختن نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
موضوع سیاستهای کلی غلط است. اصولگرا و اصلاح طلب نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مجلس هفتم هشتم نهم در ید توانمند کدام جناح بود. دولت هم دو دوره دست هزاره سوم و دو دوره در ید اعتدالیون و اصولگرایان و هم اکنون هم در دست شماست.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
اون مجلس اجازه هیچ کاری نداشت و اون دولت هم پاکترین دولت بعد جنگ بوده...
بسیار عالی و بجا فرمودید و به یکی معضلات مهم کشور یعنی سهم خواهی های نمایندگان از قوه مجریه اشاره کردید که موجب مفاسد و بی قواره گی های فراوان در صنعت و اقتصاد و محیط زیست کشور شده است
نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟؟؟؟؟
نه نمایندگان مجلس ونه سران سایر قوا ونه امام جمعه ها ،درد ورنج ملت بینوا را احساس نمی کنند ونخواهند کرد زیرا تمامی شان دارای سفرههای رنگین ودرناز ونعمت با انواع مرایا مانند راننده ومحافظ ومسکن مجانی ودفترودستک زندگی می کنند وفقط شعار می دهند وطرحهای مختلف برای دست اندازی به جبب ملت ارایه می دهند ،نه بفکر ان کارگر وحقوق بگیر بیچاره با درامد سه وچهار میلیونی درماه هستند نه بفکر مستضفین واقعی حاشیه نشین شهرها ،کشا.رزی کشاورزان نیز با این بی تدبیریها وخشک سالیها درحال فناست ،خدایا تو بفریاد این ملت مطلوم برس .
سلام مردم نماینده انتخاب کردند که کشور را بسازند .اما نمایندگان با بی توجهی وبا لابی گری دولت را مجبور کردند تا با بی توجهی به شرایط وراه کارهای کارشناسانه دنبال ایجاد طرحهایی در محل حوزه انتخابی خود رفتند .هم آب .کشاورزی. ومحیط زیست را از بین بردند وکشور در یک بحران تاریخی دچار کردند
ریشه ی این مشکلات در نداشتن حزبه.
نماینده خودش رو تک و منفرد میبینه چون اگه در برابر خواست حوزه ی انتخابیه اش مقاوت کنه، دور بعد رای نمیاره.
اگر تشکیلات حزبی داشتیم، هم مردم تمایلشون رو به سیاستهای حزب مورد علاقشون ابراز میکردن و هم نماینده ها بدلیل داشتن حمایت ارکان حزب، قوی و محکم عمل میکردند.
اوج این وضعیت دهشتناک را باید در دوره ۱۲ ساله ریاست لاریجانی بر مجلس جستجو کرد. کاش لاریجانی ( علیشون ) بیاید و لیستی از خدمات دوره ریاست خود بر مجلس به مردم ارایه بدهد. پوچ ضربدر صفر مساوی با پوچ.
از این طرحها تا دلتان بخواهد هست هر نماینده ای که به سر کار میاد برای اینکه دور بعد هم رای بیاورد سعی میکند تا جایی که میتواد در حوضه انتخابی خودش مثلا کار کند. نتیجه اش میشود 4 بانده که راهها و جاده هایی که در روز 4 تراکتور ازش رد نمیشود یا کشیدن راه آهن به مناطقی که ته اش بن بست است و خط به مرزی به هیچ جا نمیرسد هزینه و کاز بی بازگشت ورزات راه و مسکن پر از این طرحها و پروژه ها در مراحل مختلف است
خیلی درست است تحلیل فوق از تابناک. در تایید و ادامه به عنوان کسی که تجربه دولتی دارد باید گفت وزرای دولت هم چه در مرحله اخذ رای اعتماد چه در مراحل بعدی کار پیوسته مجبور به تعامل منفعلانه با مجلس هستند و لذا برای مثال باید به درخواست های غیر موجه نمایندگان عمل کنند مثل آبرسانی ...گاز رسانی و ... همینطور نمایندگان هم برای رای آوردن در دوره بعد مجبور به این درخواست ها هستند. ایراد ساختاری است که باید اساسا بازبینی و رفع بشه.
اگر من مدیر حتی پایین رده بودم تاثیر گذاری بیشتری داشتم تا مجلس .
کاری نداره کارنجانه اقای ظریف با لاوگری صدها در اصفهان زده جابجا کنید
بسیار عالی
کار نمایندگان شده باج گرفتن از وزیر برای رأی اعتماد و عدم استیضاح و وزیر هم چاره ای ندارد جز راضی نگهداشتن نماینده برای حفظ صندلی . این وسط بسیاری مواقع کارهای خوبی هم صورت میگیرد اما بعضی مواقع پروژه هایی تصویب می‌شود و توسط دولت انجام میشود که سرمایه های چند نسل را به باد فنا میدهد
پس از تجربه مجلس سوم این موضوع که نمایندگان پیگیری منافع ملی برمبنای خرد جمعی را رها ساخته و بدنبال پیگیری مطالبات محلی و منطقه ای باشند سیاستی بود که در بالا اتخاذ و به نمایندگان ابلاغ و دستور کار شد. همین الان هم با همین نمایندگان اگر اجازه داشته باشند بهترین تصمیمات بر اساس منافع ملی امکان پذیر هست. زیرا که دیگر فاجعه اتخاذ سیاست جابجایی شب و روز و سیاه بودن ماست بر هیچکس پوشیده نبوده و راهکار نیز اظهر من الشمس است.
بالا رفتن قیمت دلار با دستور شخص رضایی صورت گرفته است.
یعنی به این زودی پشیمانی. به به
ناشکری می کنید. بنده های ناسپاس خدا هستید. ما الان در ژاپن اسلامی ساخته دستان حداد عادل زندگی می کنیم. ای بی بصیرت ها!
اگر گروهی وطن خواه و غیر وابسته به جناح ها تشکیل می شد و بررسی می کرد معادن کشور به چه کسانی واگذار شده و کارخانه ها مال چه کسانی است، همه چیز روشن می شد.
مشکل در این است که مردم هم از نمایندگان توقع وارد کردن امکانات به مناطق خود دارند و اساساً به کسانی رای می دهند که بتوانند از هر طریقی با وزیران ارتباط برقرار کرده و این امکانات را فراهم کنند و اساساً کاری به سواد و استراتژیست فکر کردن نمایندگان ندارند و ماحصل آن چیزی شده است که ما در طول این چهل سال می بینیم
یعنی مردم اولویت اولشان منفعت شخصی دوم منطقه ای و سوم ملی است در حالی که در کشورهای توسعه یافته اولویت اول ملی و دوم منطقه ای و سوم شخصی است
چرا دلار 30 هزار تومان است؟ آیا واقعاً قیمت آن 30 هزار تومان است؟ خیر چون منفعت شخصی عده ای ایجاب می کند که 30 هزار تومان باشد و اگر امروز مردم تصمیم بگیرند که اولویت اولشان منافع ملی باشد همه چیز یکشبه درست می شود
متاسفانه فرهنگ اولویت دادن مردم به منفعت ملی ا و رفاه طلبی آنها و امتیازطلبی آنها از بین رفته است و این اعتماد به این آسانی قابل بازگشت نیست اعتمادی که فقط در دوسال اول انقلاب به اوج خودش رسیده بود
یک مقام مسئول در یک خانه کاهگلی می تواند تصمیمات درست بگیرد که کشور را به مسیر اعلا برساند و همچنین می تواند در یک اطاق زرق و برق دار بنشیند و تصمیم بگیرد تا کشور را به فلاکت بکشاند موضوع مهم این است که فکر باید سالم و درست کار کند
این همه هزینه ای که این مجلس بر کشور تحمیل کرده وتمام تصمیمات بر محور منافع شخصی نمایندگان وافراد پشت صحنه انجام گرفته بودنش ظلم مضاعفی بر ارکان کشور ومردم است که روز به روز به خاطر اعمال نفوذ افراد خاص وزیاده خواه مجلس را به یکی از ابنای نابودی اقتصاد وقانون کشور تبدیل کرده است در عرصه میدانی هم مشاهده میشود یک نماینده در طی چهار سال ره صد ساله پیموده وخود واطرافیان خاصش صاحب امتیازات فراوان وثروت وموقعیت عالی شدهاند حالا از کدام سازوکار وهماهنگی بین قوا حرف زده میشود جای سئوال دارد به نظر بنده اگر کارهای جاری کشور بر اساس قانونمداری والتزام نمایندگان به وظایف وحذف امتیازات آنها برقرار میشد وامور کشور وحفظ منافع ملی آن در اولویت قرار میگرفت هیچ یک از نمایندگان میل ورغبتی به مجلس نشان نمی دادند وکاندید نمیشدند چرا در پسای این همه تبلیغات وهزینه آن دریایی از ثروت خوابیده که همگان برای بدست آوردن آن سر ودست میشکنند وطرح چنین مطالبی درواقع اهانت به افکار ملت میباشد که همه میدانند که با هیچ حدیث واندرزی اینها به راه راست وقانونمند بر نخواهند گشت وامیدی هم از تصمیمات این چنینی اینها برای بهبود اوضاع اسفبار کشور نیست وچطور شاعر گفته مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان مصداق چنین مجلسی است
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دقیقابروز پدیده.نماینده هایی بااین تفکرات واین مشخصات در مجالس قانونگزاری هر جا که بشد دمکراسی ومردم سالاری را بی محتوی وتبدیل به فردگرایی میکند و دقیقا خرد جمعی را بی اثر میکند....بروز این پدیده خود معلول نبود احزاب قوی وسراسری وملی میباشد.در غیاب احزاب قوی.نگاه فردی ومحلی به جای ملی وکلان کشور قرار میگیردونتیجه همین میشود که میبینیم .در بهترین حالت افراد می ایند ومیروند با کلی وعده های انجام نشده ونشدنی.والبته هزینه های فراوانی که بر مردم وخزانه کشور تحمیل میشود
قانون اساسی باید اصلاح شود و نهادهای انتخابی باید تقویت شوند و مجلس سنا شکل بگیرد
وقتی که نمایندگان با هماهنگی نهاد های بیرونی چنان چوبی داند لای چرخ دولت قبلی که مانع احیای برجام بشوند این دخالت های غیر قانونی نمایندگان را به نخ نکشیدید سالیان سال است که نمایندگان بساط خود را بجای ایتکه به چرخش صحیح لولایح و قوانین را پهن کنند از در و پنجره در انتخاب استانداران و حتی بخشداران و مدیران شهرستانی دخالت داشته اند و چه بسا با تعامل با معاونین و وزیران و مدیذان عامل شرکت های بسیار بزرگ برای خود و نزدیکان انواع رانت ها را درست کردند چرا باید یک نماینده که در بیست سال پیش آه نداشت با بسودا عوض بکند امروز صاحب موسسه آموزش عالی و سهامدار بسیاری از موسسات و شرکت های سود ده باشد نقش نمایندگان در این مجلس چی هست چرا باید در هر دوره انتخابات یک نماینده میلیاردها توسط صاحبان ثروت و قدرت خرجش بشود تا به مجلس شورای اسلامی برسد ما که زورمان نمی رسد
نام مجلس شورای اسلامی را از مجلسی که نمایندگانش التزام به اسلام ندارند بردارید ملت تکلیف خودشان را بردارند
من جدیداً کشف کرده ام که هر چقدر امکانات و فضای کاری مسئولین بزرگتر و شیک تر می شود به ناکارآمدی آنها افزوده می شود
مجلس انگلیس و آمریکا با آن اقتصاد بزرگش کوچک و کاملا ساده است ولی مجلس ما با آن بزرگی و ریخت و پاشش ناکارآمد است
در اوایل انقلاب مدیران کل در یک اطاق ساده با کارشناسان می نستند و کارهای بزرگ انجام می دادند ولی اکنون با اطاق تودرتو و با چند مسئول دفتر و دستشویی و آبدارخانه اختصاصی و محل خواب و پارکینگ اداری اختصاصی فقط هزینه تراش هستند
رفراندوم راه حل معقول.کم هزینه وکوتاه.
متاسفانه در این دور باطل همچنان نمایندگان کلانشهرها که تعدادشان بیشتر است در حال چپاول مناطق محروم هستند و روز بروز امکانات بیشتری را جذب می کنند این انقلاب هم نتواست برای مستضعفین کاری کند.
هر‌کس‌ نماینده‌ میشه‌ در‌ حوزه‌ نمایندگی‌ خودش‌ واسه‌ خودش‌ یک دولتی‌ تشکیل‌ میده‌ و برای‌ پیشبرد‌ این‌ امر‌ روی‌ مسئولین‌ اجرایی‌ و وزرا‌ فشار‌ میاره‌ و اشکارا‌ در قوه‌ مجریه‌ دخالت‌ میکنه‌ و این‌ امر‌ نامیمون‌ شده‌ اشتباه‌ مصطلح‌ ‌ در روزگار‌ ما‌ و یجورایی‌ پذیرفته‌ شده‌ ...... حال‌ انکه‌ وظیفه‌ نماینده‌ وضع‌ قوانین‌ خوب‌ و نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ آن است‌ و بس !
ایران‌ کشور‌ نسبتا‌ خشکی‌ است‌ چه‌ لزومی‌ دارد‌ ما دران‌ هندوانه‌ و خیار‌ و خربزه‌ بکاریم‌ و به سمن‌ بخس‌ به کشورهای‌ دیگر‌ صادر کنیم‌ در حالیکه‌ میادین‌ نفتی‌ مشترک‌ کشور‌ را اعراب‌ دارند‌ برداشت‌ می کنند ما‌ میخواهیم‌ با فروش‌ محصولات‌ باغی‌ دلار‌بدست‌ بیاوریم‌ وبه‌ خودکفایی‌ اقتصادی برسیم‌ !
کشور‌ ما جولانگاه‌ کالاهای‌ بنجل‌ چینی‌ شده‌ ما‌ جوانان‌ خودمونو‌ میخواهیم‌ با کاشت‌ سبزی‌ با ابهای‌ زیر زمینی‌ مشغول‌ کنیم‌ !
دیپلماسی‌ یعنی‌ پیدا‌ کردن‌ راه‌ بهتر‌ زندگی‌ برای‌ مردم‌ بدون‌ مواجهه‌ با بحرانهای‌ عدیده .
این ساز و کاری که برای مجلس وجود دارد به نفع کشور که نیست به ضرر کشور هم است و عملکردها نشان می دهد که با این ساز و کار افرادی در مجلس قرار دارند که سواد کاربردی چندانی ندارند
طرح ساماندهی خودرو و صیانت از فضای مجازی و تصمیم شتابزده در برجام و تصویب بودجه سال 1400 و دلار 4200 تومان بخوبی نشان می دهد که تصمیمات کاملا غیر علمی و غیر اقتصادی است که حتی یک فرد اقتصاددان و حقوق دان عادی و بی تجربه هم آنرا می فهمد
اگر این مجلس بطور واقعی حزبی بود نتیجه خروجی آن بمراتب بهتر بود و اگر هم موضوع احزاب هم در آن دخالت دارد بیشتر مربوط به شهر تهران است و جریان احزاب آنطور که باید و شاید در ایران تثبیت و جا افتاده نشده است و بعضاً ما شاهد رفاقت گرایی و خویشاوندگرایی در امورات هستیم که سوابق تحصیلی و تخصص و سابقه و کارایی در آن نقش چندانی ندارد
صحت خواب حالا زود بود بعد چهل سال ..نوش داروئی و بعد مرگ سهراب امدی .
صد در صد با نگارنده و کامنت های هم‌ وطنان موافقم ، همه مقصریم ،مردم،نمایندگان. دولت و همه کسانی که حفظ صندلی قدرت اولویت اولشان است
کل سیستم به راه اشتباهی میرود و نتیجه آن کنار گذاشتن مردم ، تورم، فرار افراد توانا از مملکت بوده است.
نماینده مجلس، فرماندار، وزیر و خلاصه همه افراد با ظاهری انقلابی به دنبال منافع شخصی بوده اند .
شعار و حرف سرمایه و ثروت ساز نیست .

ثروت اصلی مردم هستند که به بازی گرفته شده اند.
تابناک‌ جان‌ چرا‌ کامنتهای‌ ملتو‌ ف ی ل تررررر‌ می کنی‌ ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر