بازدید 12747
کیوسک بین الملل تابناک

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین، هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی، آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت، آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه و ابتکار فرانسه و عربستان سعودی برای حل بحران روابط ریاض و بیروت از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶ 04 December 2021

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

کیوسک بین الملل تابناک: آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین، هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی، آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت، آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه و ابتکار فرانسه و عربستان سعودی برای حل بحران روابط ریاض و بیروت از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین

«اولکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه به گزارش‌های اطلاعاتی در پارلمان کشورش اشاره کرد و هشدار داد که روسیه خود را برای یک حمله نظامی گسترده در پایان ژانویه ۲۰۲۲ آماده می‌کند.

استناد «اولکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین به حمله احتمالی روسیه، اشاره به استقرار بیش از ۹۴ هزار سرباز در نزدیکی مرزهای اوکراین بود و او در این ارتباط ادعا کرد که اگرچه کشورش هیچ کاری برای تحریک اوضاع انجام نمی‌دهد، اما همزمان مقابله با حمله احتمالی روسیه را دارد.

به گفته وزیر دفاع اوکراین، این کشور به ساخت دو پایگاه دریایی در ساحل جنوبی خود ادامه می‌دهد.

این مقام اوکراینی در ادامه گفت: اطلاعات ما همه سناریوها از جمله بدترین روندها را تجزیه و تحلیل می‌کند. اطلاعات اوکراین به این نکته اشاره دارد که احتمال وقوع حمله‌ای گسترده از سوی روسیه وجود دارد و محتمل‌ترین زمان برای وقوع چنین حمله‌ای پایان ژانویه سال آتی میلادی خواهد بود.

اوکراین مدعی است که روسیه بیش از ۹۰ هزار نظامی را در امتداد مرز مشترک دو کشور مستقر کرده است. مسکو هم بابت احتمال توسل کی یف به گزینه نظامی برای فرونشاندن تنش‌ها در منطقه دونباس نگران است.

طی روزهای گذشته، در پی برگزاری نشست وزرای خارجه ناتو در شهر «ریگا» پایتخت لتونی، لفاظی ها علیه روسیه بالا گرفته است. در همین راستا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: مسکو در صورت تهاجمی‌تر شدن در برابر اوکراین، تاوان سنگینی خواهد پرداخت.

این در حالی است که سه شنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد: افزایش زیرساخت‌های نظامی ناتو در اوکراین، خط قرمز روسیه است و مسکو با ایجاد تهدید متقابل، مقابله خواهد کرد.

هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی

پاپ فرانسیس رهبر واتیکان روز شنبه در آتن با هشدار در باره تهدید پوپولیسم برای اروپا گفت که این قاره با خودخواهی های ملی گرایانه بر سر پناهجویان، پاره پاره شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس؛ پاپ که در دومین بخش دیدار دوره ای از کشورهای اروپایی از قبرس وارد یونان شده، افزود: واکنش های ساده عوام گرایی و تمرکزگرایی، مردمسالاری را در اروپا تهدید می کند و خواستار فداکاری برای گسترش خیرخواهی همگانی شد.

پاپ فرانسیس در سخنرانی برای سران سیاسی و فرهنگی یونان که زادگاه مردمسالاری در این قاره به شمار می رود، خطاب به همه اروپائیان گفت که تنها چندجانبه گرایی سرسختانه می تواند به صورت موفقیت آمیز، با مسائل بحرانی و حساس روز از حفاظت از محیط زیست تا همه گیری و فقر، برخورد کند و جهان سیاست به منظور قرار دادن نیازهای اساسی و مشترک پیشاپیش منافع خصوصی و شخصی، به آن نیاز دارد. امروز ما نمی توانیم از توجه همراه با نگرانی به این موضوع پرهیز کنیم که نه تنها در اروپا، بلکه در سراسر جهان، شاهد عقب نشینی از مردمسالاری هستیم.

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

با وجود اشاره نکردن سخنان پاپ به کشور یا رهبر ویژه ای، اما اتحادیه اروپا با تقابل لهستان و مجارستان که هر ۲ عضو آن هستند بر سر مسائل قانونی و پافشاری ورشو بر برتری و ارجحیت قوانین لهستان بر سیاست ها و مقررات اتحادیه اروپا، درگیر خصومت ورزی شده است. در خارج اتحادیه اروپا نیز پافشاری سران عوامگرا در برزیل و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با اعمال سیاست های ملی گرایانه بر محیط زیست، با درخواست فرانسیس برای توجه و مراقبت از زمین به عنوان خانه مشترک انسان ها، در تضاد شدیدی قرار گرفته است.

دیدار روز جمعه فرانسیس از بخش یونانی قبرس و روز شنبه او از آتن، هم زمان با تشدید سیاست های نظارت مرزی کشورهای اروپایی، بر معضل پناهجویان تمرکز دارد. قرار است او روز یکشنبه به جزیره لسبوس در دریای اژه برود که پنج سال پیش نیز برای ملاقات با مهاجران بازداشت شده در اردوگاه ها، به آن سفر کرده بود.

پاپ فرانسیس در یونان، افزون بر کاترینا ساکرالاپولوس رئیس جمهوری، با کریاکس میتسوتاکیس نخست وزیر و سراسقف لرونیموس رهبر کلیسای ارتدوکس این کشور دیدار می کند. پاپ جان پل دوم در سال ۲۰۰۱ نخستین رهبر کاتولیک در بیش از ۱۲۰۰ سال گذشته بود که از یونان دیدار کرد و پیش بینی می شود که دیدار فرانسیس ۲۰ سال پس از آن، روابط کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس را نزدیک تر و گسترده تر کند. سفر دوره ای پاپ روز دوشنبه پایان می یابد.

آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت

آنگلا مرکل، صدراعظم در حال کناره گیری آلمان امروز شنبه در آستانه کناره گیری‌اش، آخرین درخواست خود را خطاب به آلمانی‌ها مطرح کرده و از آنها خواست علیه کووید-19 واکسینه شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرکل دو روز پس از تصمیم گیری رهبران فدرال و ایالتی آلمان در مورد مجموعه‌ای از اقدامات برای شکستن موج ابتلا به کروناویروس در این کشور، آخرین پیام ویدیویی هفتگی خود را منتشر کرد.

این اقدامات شامل ممنوع ساختن ورود افراد واکسینه نشده در سراسر این کشور به فروشگاه‌های غیرضروری، رستوران‌ها و مکان‌های ورزشی و فرهنگی است. در یک تدبیر بلندمدت نیز پارلمان آلمان قرار است واکسیناسیون اجباری عمومی را بررسی کند.

حداقل 68.9 درصد از آلمانی‌ها به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که کمتر از هدف دولت برای حداقل نرخ واکسیناسیون 75 درصد است. تعداد بالای شهروندان واکسینه نشده به عنوان یک مقصر کلیدی در افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس در هفته‌های اخیر شناخته شده است.

ارقام رسمی حاکی از آن است که نرخ میزان ابتلا در آلمان ممکن است اکنون در حال تثبیت باشد، اما در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

مرکل در پیام ویدئویی خود گفت: "هر یک از آنها خانواده یا دوستان خود را حیرت زده، با زبانی بند آمده و درمانده پشت سر می‌گذارند. این بسیار تلخ است زیرا قابل اجتناب است. با واکسن‌های موثر و ایمن، ما کلید این کار را در دستان خود داریم."

او مجدداً از آلمانی‌ها درخواست کرد که این ویروس را جدی بگیرند و افزود که سویه جدید اومیکرون "به نظر می‌رسد حتی مسری‌تر از نسخه‌های قبلی باشد."

مرکل گفت: واکسن بزنید، فرقی نمی‌کند اولین واکسن باشد یا دوز تقویت‌کننده. هر واکسیناسیونی کمک می‌کند.

آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

برخی منابع دیپلمات در ریاض تاکید کردند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس فردا (دوشنبه) سفر رسمی را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با هدف از بین بردن اختلافات ژئوپلیتیک و تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در تمامی زمینه‌ها میان شش کشور عضو شورا آغاز خواهد کرد.

به گزارش الخلیج الآن، یک منبع در منطقه خلیج فارس اظهار کرد: از مهمترین موضوعات تعیین شده در دستورکار دیدارهای آتی بن سلمان با همتایان خود در این منطقه، رسیدگی جدی و سازنده به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران در تمامی بخش‌ها و پیامدهای آن به "شکلی که امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را محقق کند،" تاکید بر اصل حسن هم‌جواری و احترام به قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی، دور نگه داشتن منطقه از تمامی فعالیت‌هایی که ثبات آن را به خطر می‌اندازد، دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و فراگیر برای بحران یمن متکی به ابتکار عمل حوزه خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن و نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن، قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت و طرح عربستان برای پایان دادن به بحران یمن، توقف مشکلات انسانی یمنی‌ها، بررسی تحولات عراق با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و بررسی وضعیت کشورهای سوریه و لیبی و آخرین تحولات مساله فلسطین هستند.

یک منبع دیگر گفت: برچیدن هر اختلاف‌نظر ژئوپلیتیکی در هر سطحی و افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله امنیتی، دفاعی، اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، انرژی و رایزنی‌ها میان شش کشور عضو شورا بخش مهمی از گفت‌وگوهای بن سلمان با رهبران منطقه خلیج (فارس) را تشکیل خواهند داد.

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

برخی منابع از اظهارنظر درباره خبرهایی که به تازگی درباره بررسی موضوع عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس توسط شش کشور عضو شورا منتشر شده، خودداری کرده و برخی منابع دیگر اظهار بی‌اطلاعی کردند.

منابع یاد شده اعلام کردند، بن سلمان سفر پنج روزه خود را که پس از نشست ژانویه گذشته العلا اولین سفر او محسوب می‌شود، با عمان آغاز خواهد کرد و در ادامه به کشورهای بحرین، قطر، امارات و کویت خواهد رفت.

منبع سوم اظهار کردند: انتظار می‌رود در سفر بن سلمان به عمان برخی طرح‌های مشترک شامل حوزه‌های اصلی همکاری از جمله سرمایه‌گذاری در طرح ایجاد یک منطقه صنعتی در منطقه اقتصادی ویژه الدقم، همکاری‌ها در حوزه انرژی، مشارکت در حوزه امنیت غذایی و همکاری در فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و گردشگری آغاز شوند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود در سفر بن سلمان به عمان اولین گذرگاه مرز زمینی مستقیم میان دو کشور به طول ۸۰۰ کیلومتر افتتاح شود.

سالم محمد النعیمی، معاون وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان پیشتر تاکید کرده بود که این گذرگاه به شدت زمان سفر را کوتاه خواهد کرد و مسیری مهم محسوب می‌شود.

منبع دیگری اعلام کرد: مذاکرات بن سلمان در سایر کشورهای عضو شورا شامل بررسی اهمیت اتحاد موضعگیری‌ها درمورد مسایل سیاسی مختلف منطقه و جهان و اتخاذ سیاستی متکی بر رویکرد حوزه خلیج (فارس) در مقابله با تغییر موضعگیری‌های بین‌المللی همسو با منافع کشورهای شورا و نیز پیشبرد مشارکت دوجانبه به سمت افق‌های رویکرد ۲۰۳۰ عربستان خواهد بود.

منابع یاد شده در پایان احتمال دادند که در این سفر توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی در حوزه‌های مختلف به ویژه در ارتباط با اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری به امضا برسند.

ابتکار فرانسه و عربستان سعودی برای حل بحران روابط ریاض و بیروت

خبرگزاری فرانسه، شامگاه امروز (شنبه)، اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از ابتکاری مشترک با عربستان سعودی به منظور حل بحران روابط بیروت و ریاض خبر داده است.

همزمان با این گزارش، شبکه لبنانی «الجدید» گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه در جده اعلام کرده است که او و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تلفنی گفت‌و‌گو کرده‌اند.

بنابر این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه اظهار داشت: «پاریس و ریاض به کمک به مردم لبنان متعهد هستند».

شبکه «الجزیره» نیز بخش دیگری از اظهارات ماکرون را پوشش داد و به نقل از او نوشت: «ما در کنار عربستان سعودی متعهد شده‌ایم که از اصلاحات لبنان و خارج کردن این کشور از بحران و حفظ حاکمیت آن حمایت کنیم».

بر اساس گزارش شبکه سعودی «العربیه»، رئیس‌ جمهور فرانسه بیان کرد: «پرونده هسته‌ای ایران را بدون حل پرونده ثبات منطقه نمی‌توان حل و فصل کرد».

رئیس‌جمهور فرانسه اضافه کرد: «پیشنهاد سهیم کردن متحدانمان از جمله عربستا سعودی در گفت‌و‌گوهایی منطقه‌ای را مطرح کردیم».

آمادگی روسیه برای حمله نظامی بزرگ به اوکراین/ هشدار پاپ در باره ازهم پاشیدگی اروپا با ملی گرایی افراطی/ آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها در آستانه کناره گیری از قدرت/ آغاز سفر منطقه ای بن سلمان از روز دوشنبه

رئیس جمهور فرانسه که روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه وارد منطقه شد، پس از سفر به امارات، امروز (شنبه)، به عربستان سعودی سفر کرد و با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته بود: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

با این حال، وزیر‌ اطلاع‌ رسانی لبنان روز گذشته و همزمان با ورود رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه استعفای خود را اعلام کرد.

جورج قرداحی دومین وزیر لبنانی است که در کمتر از یک سال گذشته به علت اظهارنظر درباره اقدامات عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است.

در نوزدهم ماه می گذشته، «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان پس از بیان اظهاراتی درباره ترور «جمال خاشقچی» مجبور به استعفا شده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر