بازدید 57294

دلار ۳۰۰۰۰ تومانی سیگنال واضح به دشمن است / با تمام توان، مانع از شرطی سازی اقتصاد ایران شوید

متولیان کنونی باید مساله ارز را ـ دست کم در طول مذاکرات هسته‌ای ـ فراتر از یک مولفه اقتصادی و به عنوان یک مولفه سیاسی و امنیتی در نظر گرفته و تمام توان خود را برای جلوگیری از ارسال سیگنال اشتباه به دشمن بگیرند. بی‌شک رویکرد‌های پلیسی صرف نظیر برخورد با دلالان خرده پا یا دستگیری چند صراف نمی‌تواند مسیر ارز را تغییر دهد و باید این چالش اقتصادی را با راهکار‌های اقتصادی رفع کرد که از قضا در دسترس است.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ 04 December 2021

پس از دور نخست مذاکرات تیم جدید دیپلماسی ایران با ۴+۱، بازار ارز در ایران روند افزایشی به خود گرفت و دلار از مرز روانی سی هزار تومان نیز گذشت؛ رشدی که راهبرد کاهش چشمگیر تاثیرپذیری اقتصاد ایران از مذاکرات هسته‌ای و عبور از شرطی سازی اقتصاد کشور را نقض می‌کند و عملاً بار روانی در پی خواهد داشت که در صورت طولانی شدن مذاکرات، اقتصاد ایران را دستخوش موج تازه‌ای از بحران‌ها خواهد نمود. این بحران اکنون با اقدامات قاطع در حوزه سیاست‌های پولی قابل مدیریت است.

به گزارش «تابناک»؛ ارز‌های خارجی و به طور خاص دلار، در شش سال اخیر شرطی شده بود و تنها متغیر فوق العاده تاثیرگذار بر آن، مذاکرات هسته‌ای بود. حال آنکه متغیر‌های دیگری نظیر میزان تامین ارز در بازار دوم می‌توانست تعیین کننده باشد و قاعدتاً رشد و ریزش هیچ بازاری تک پارامتری نیست. یکی از شعار‌های مهم دولت مستقر، تفکیک مسیر اقتصاد از مذاکرات هسته‌ای و کوشش برای کاهش اثرگذاری مولفه‌های خارجی بر اقتصاد ایران بود؛ هدف‌گذاری مهم که مشخص است آنچنان سهل‌الوصول نیست، اما غیرقابل دستیابی نیز نیست.

فراموش نکنیم پس از آنکه با اوج‌گیری تنش‌های بین‌المللی و چند دور تحریم، ارزش دلار از محدوده ۹۵۰ تومان به محدوده ۳۵۰۰ تومان افزایش یافت، دولت توانست برای دوره‌ای نه چندان کوتاه، ارزش پولی ملی را حفظ کند و دلار بیش از این افزایش نیافته بود؛ بنابراین، نمی‌توان انکار کرد که راهبرد‌هایی وجود دارد که دلار را می‌توان پایین‌تر از محدوده روانی ۳۰ هزار تومان تثبیت کرد و مانع از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و بروز تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی‌اش شد؛ تبعاتی که خواست آمریکا برای افزایش فشار افکارعمومی بر مذاکرات کنندگان ایران است.

 

دلار 30000 تومانی سیگنال واضح به دشمن است / با تمام توان مانع از شرطی سازی اقتصاد شوید

بنابراین، افزایش ارزش دلار در این مقطع عملاً سیگنال به دشمن است و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی باید با یک اقدام منسجم، اثرپذیری بازار ارز و بازارهای موازی از مذاکرات هسته‌ای را به حداقل ممکن کاهش دهند؛ چرا که اگر قرار باشد حتی در صورت تداوم مذاکرات و نه شکست و توقف مذاکرات، دلار به چنین ضرب‌آهنگی رشد کند، مدیریت فضای اقتصادی کشور بسیار دشوار خواهد بود و هدف دشمن در تحریک افکارعمومی برای موضع گیری علیه سیاست‌های اصولی ایران و ضربه به کوشش تیم مذاکره کننده برای تامین منافع حداکثری ایران در مذاکرات، در دسترس قرار می‌گیرد.

متولیان کنونی باید مساله ارز را ـ دست کم در طول مذاکرات هسته‌ای ـ فراتر از یک مولفه اقتصادی و به عنوان یک مولفه سیاسی و امنیتی در نظر گرفته و تمام توان خود را برای جلوگیری از ارسال سیگنال اشتباه به دشمن بگیرند. بی‌شک رویکرد‌های پلیسی صرف نظیر برخورد با دلالان خرده پا یا دستگیری چند صراف نمی‌تواند مسیر ارز را تغییر دهد و باید این چالش اقتصادی را با راهکار‌های اقتصادی رفع کرد که از قضا در دسترس است.

بر خلاف برخی تصورات، بازار ارز ایران روزانه کشش بیش از چند ده میلیون دلار را ندارد و با چنین تامینی می‌توان حتی مسیر ارز را تغییر کرد. اگر با سیاست‌های پولی کارآمد نظیر تامین بازار به قدر کافی و اقدامات فراتر از نرخ گذاری و بازی با نرخ، به فعالان بازار این اطمینان را داد که مذاکرات به هر سمت و سویی برود، جمهوری اسلامی ایران توان تامین نیاز ارزی بازار را دارد و مسیر تثبیت شده‌ای برای تامین مالی وجود دارد، به مرور اثرپذیری بازار از مذاکرات کاهش خواهد یافت.

بنابراین باید در چند دوره مذاکره پیش روی، سوای نتیجه مذاکرات، بازار تامین شود و اجازه تاثیرپذیری بازار از مذاکرات داده نشود. بدین ترتیب فعالان بازار نسبت به نتایج مذاکرات کمتر گارد خرید می‌گیرند و درمی‌یابند با توجه به اراده حاکمیت برای حفظ قیمت ارز در ایران در سطح، فرصتی برای سفته بازی در این بازار وجود ندارد و سراغ سایر بازارها خواهند رفت. در این مقطع باید مراقب آدرس‌های غلط برخی که دنبال سودهای مقطعی هستند، درباره سپردن همه چیز به بازار باشیم. در شرایط جنگی که ایران نیز اکنون در قالب یک جنگ اقتصادی آن را تجربه می‌کند، هیچ حکومتی قیمت گذاری را صرفاً به بازار واگذار نمی‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵۳
باید کارشناسان واقعی اقتصاد در راس باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
زود گفتی قبول نیست..!
انواع مشکلات حیاتی مانند آب،هوا و سلامت غذایی در کشور داریم.
باید با رفع تحریم ها و کمک غربی ها مشکلات رو حل کنیم.
تمام زیرساخت های کشور فرسوده شدن.
پول و تکنولوژی لازم رو نداریم.
استاد .اسکناس ندارند .میفهمی
ارزان نگه داشتن زورکی دلار، باعث فروپاشی حقیقی اقتصاد میشود که تبعات آن بسیار بیشتر است. بارها گفتم و باز هم میگویم، تنها راه کاهش مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی، اخذ مالیات سنگین و با زور از ثروتمندان است. آیا نظام توان و انگیزه گرفتن تصمیمات سخت را دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
من از قشر زیر خط فقز هستم ولی نظرات ادمایی مثل تو این گمدها رو بالا اوردن
خواهشا مثل بورس افاضات نکنید

در مورد بورس هم همین حرفا رو میزدید

دیگه باور نمیکنیم
با دستور که اقتصاد اداره نمیشه. اول ما باید بررسی کنیم که دلیل کاهش شدید ارزش پول ملی چیه؟ افزایش سرسام‌آور نقدینگی.
افزایش نقدینگی روزانه به حدود ۳ هزار میلیارد تومان رسیده. نقدینگی کل هم تا پایان سال به حدود ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسه. با این اعداد و آمارها منتظر باارزش شدن ریال نباشید. اقتصاد یک علم است و تابع یکسری قوانین و فرمول‌های ریاضی. در اقتصاد ایران که تک‌محصولی است، افزایش نقدینگی فوراً منجر به تورم و بی‌ارزش شدن پول ملی میشه و در حال حاضر حجم نقدینگی و سرعت افزایش آن به شدت بالا رفته که این یعنی ریال هر روز بی‌ارزش‌تر خواهد شد. با این حجم از نقدینگی، قیمت دلار در ماه‌های آینده تا حدود ۶۰ هزار تومان بالا خواهد رفت. مطمئن باشید هیچکسی و هیچ کاری هم نمی‌تونه جلوی این افزایش قیمت رو بگیره.
برای کنترل نقدینگی و کاهش تورم هم باید دولت دو تا کار انجام بده.
۱. رفع تحریم‌ها و تنش‌زدایی در عرصه سیاست خارجی
۲. قطع بودجه سازمان‌ها و نهادهای بی‌مصرف و کوتاه کردن دست مفت‌خورها از بیت‌المال.
عده ایی قلیل برای نفع خودشان کشور را گروگان گرفته اند و از تحریم برای نسلهای بعدی شان ثروت می سازند.
من اسفند ۹۷ ملکمو مفت فروختم وبا پولش دلار خریدم همان ملک الان چهاربرابرشده بقیه کالاهایی هم که بادلار محاسبه میشوند مثل خودرو واوازم خانگی ۴-۵ برابر شده اند ولی ارزش دلار در این سه سال فقط دو ونیم برابرشده
این نشون میده قیمت دلار بطور مصنوعی وغیرواقعی والبته موقتا پایین نگه داشته شده و باید الان حداقل ۴۰-۵۰ هزارتومان باشه و بزودی هم خواهدشد و طبق پیش بینی ها تا ۳۰۰ هزارتومان هم بالا خواهدرفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
حالا چون ملکتو فروختی باش دلار خریدی میخوای دلار به 300 هزار تومان برسه .بین طمع با آدم چکار میکنه . حالا فعلا تو اجارها بمون تا دلار بره بالا
مشکل اینجاست معلوم نیست کی میخره کی می فروشه!!!

قانون بزارید هر کس فقط بتونه به حساب ارزیش ارز واریز کنه.دستی ممنوع بشه و فیزیکی.

دوم شفاف بشه پتروشیمی ها پول هاشون را کجا و کی وارد می کنند و تزریق می کنند.به غیر از پتروشیمی و نفت که ارز آوری ما نداریم.معلوم میشه چه خبره.

همین الان شما می تونید برید آنلاین صندوق ذخیره ارزی نروژ را نگاه کنید.تا اینقدر ارز مملکت شفاف نشه هیچ چیزی عوض نمیشه.

اتفاقا مذاکرات به نتیجه نرسه من مردم ضرر می کنم اگر نه خیلی ها سود میبرند توش!!!
گرانی دلار دست دولت است.
دولت دلار را به کارت ملی میداد بجای اینکه دان مرغ را سوبسید بدهد یا کالاهای مورد نیاز را با دلار ارزان به مردم بدهد .
دلار را به قیمت روز کف بازار به مردم می فروشد و کسری بودجه تامین میکند.
سیگنال به دشمن کجا بود!
گرانی دلار به نفع دولت است چون به مردم می فروشد.

سه میلیارد دلاری که دولت گرفت کحاست؟
به مردم فروخته
داریم کم کم سقوط میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
به نظروتون الان سقوط نکردیم؟
ما در موقعیت جنگی نیستیم.
ما اسیر هستیم.
"برخلاف برخی تصورات، بازار ارز ایران روزانه کشش بیش از چند ده میلیون دلار را ندارد و با چنین تامینی می‌توان حتی مسیر ارز را تغییر کرد"
میشه بفرمائید که آقای سیف و عراقچی، به جز عمل به این یک سطر چه کار دیگه‌ای انجام دادن که الان به جرم زدن چوب حراج به منابع ارزی به ده سال حبس محکوم شدن؟؟؟!!!
این نوع مذاکرات بزرگترین خدمت به دلال ها و تورم است راه مبارزه با دلالی مالیات بستن به زندگی مردم نیست
:))))))))))))))
شما چند ساله تو قیمت مرغ و تخم مرغ گیر کردید
خواهشا در مورد قویترین ارز دنیا اینطور ناشیانه حرف نزنید

اقتصادتان از پایه داغونه
زودتر تسلیم شوید.از مردم مایه نزارید.داریم نابود میشیم.اگر یکبار نظر خواهی کنید خواهید دید مردم خواهان رابطه دوستان با جهان بویژه آمریکا و اروپا هستند.انرژی هسته ای وبمب وموشک دردی دوا نمی کند
مبارک رئیسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
دلار ۲۷تومنی بشه ۳۰تومن تبریک داره یا اینکه دلار ۳تومنی یک ساله بشه ۳۰تومن.با روحانی تا ۱۴۰۰شما ملت رو بدبخت کرد
اقتصاد ورشکسته با این کارا درست نمی‌شه. حتی برداشته‌شدن همه‌ی تحریم‌ها اقتصاد ایران رو نجات نمی‌ده؛ فقط باعث می‌شه تو این چند سالی که تا ورشکسته‌شدن دولت باقی مونده، مردم یکم نفس بکشن، بلکه فرجی بشه.
یعنی فریب؟؟؟
در طول مذاکرات فقط نرخ دلار روی یک عدد بماند؟؟؟؟
حالتان خوبه؟؟؟؟
همان روش فریب همتی؟؟؟؟؟
دلار نرخ فعلی ۳۰۳۵۰ تومانش رویایی است که خود اقایون هم میدانند و نرخ واقعی دلار فراتر از این حرفها است
اشکالی ندارد بازار خریدار دلار ارزانه
پیش به سوی ارز پاشی
یادش به خیر. یه زمانی همین دوستان مذاکره کننده شعارشون این بود:
ای آنکه مذاکره شعارت
استخر فرح در انتظارت
از سایت وزین شما که منتقد ارز ۴۲۰۰ تومانی است این مقاله خاص بعیده.
بازار تعیین کننده قیمت دلار باشد بهتر است تا دستوری دلار را روی عددی خاص فیکس کنید و تمام‌منابع ارزی را به اتلاف بدهید مانند داستان ارز ۴۲۰۰
اتفاقا سیگنال به مردم است که هیچ امیدی نداشته باشند .
بیخردی مسئولان به طور کامل سیگنال میده به خارجیها!
دشمن دشمن دشمن دشمن کی از خود شما بدتر و دشمن تره تو این دنیا ؟
مگر می شود از جهان دوری کرد امکان ندارد هر کس باشد روحانی رییسی احمدی فرق نمی کند
بعد از برجام، آقای ظریف گفت اگر رییس جمهور بعدی آمریکا بخواد طبق گفته سناتور تام کاتن با یک امضا تحریمها رو برگردونه هیچکس در دنیا اجرا نمیکنه! بعدش هم گفت به آقای تام کاتن گفتن باید بره پولش رو از هاروارد پس بگیره که خوب حقوق یادش نداده! اما گذر زمان نشون داد که این آقای ظریف بود که درک درستی از نظام بین الملل نداشت! اصل نظام بین الملل برپایه قدرته نه قانون!
حول نکنید
همان اتفاقی که برای دولت اقای روحانی افتاد را تکرار نکنید.
لیر ترکیه را ببینید انعطاف داره با نرخ برابری جهانی اش منتهی ایا اردوغان دستور ارز پاشی میدهد؟؟؟؟؟؟
اقای روحانی سال ۹۶ و ۹۷ دستور ارز پاشی گسترده دادند و همه منابع به اسم ارز ۴۲۰۰ تلف شد
الان هم امریکا خیلی دوست دارد ایران ته مانده ارزی اش را به فنا بدهد و او ارزپاشی را خیلی خوب میداند.
مشکل اقتصاد ارزپاشی نیست و نرخ های دستوری بلای اقتصاد ایران شده اند
دلار سی هزار تومان بعنی سیاستهای دولت حدود پانصد هزار توان از جیب خانواد ها دزدید. و چاپید از دولت دزدمان انتظاری جز بذبختی و فلاکت مردممان نداریم
کار خود دولته
الفاتحه
به نظر من یکی از کارهای مهم باید این باشه که جلوی خروج ارز از مملکت گرفته بشه.
مثلا الان همین ترکیه با اون اقتصاد داغونش شده مرکز سرمایه گذاری ایرانیها!!! تازه این یکیشه. چرا باید این همه ارز به راحتی بره به کشورهای دیگه؟
باشه
اقتصاد قوانین خودش را دارد و هرگونه دستکاری در بازارها بدون عواقب نیست
یکی قبلا از این کارا کرد اسمش شد ارز جهانگیری . مگه یه روز دو روزه که میگی روزانه بیشتر از چند ده ملیون کشش نداره . حالا حالا ها ادامه داره .!!!! به بعضی ها بد که نمیگذره ،گشنه م.ندن ،گوشت نمیتونن بخرن ، بچه هاشون آینده نامشخص دارن ، نه ، فقط ماشالله دهن گشادی دارن برای حرف مفت زدن .
قیمت دلار یکسال منتظر دریافت سیگنال از نتیجه مذاکرات است
بیش از یکسال از قیمت ۳۲ تومنی دلار میگذرد در یکسال گذشته کشور با تورم بالا روبرو بود چرا قیمت ۳۰ تومن امروز برای دلار بالاست؟
جالبه همه ی کسانی که تو انتخابات ریاست جمهوری چند ماه پیش،به روحانی و همتی و علیزاده فحش میدادند،از زاکانی سوپر کوششی گرفته تا...،همه در دولت فعلی پست و مقام گرفتند ،نه بورس درست شد،نه دلار پایین اومد و نه...،در حالیکه یکیشون می‌گفت سه ماهه بورس را درست میکنم،یکی دیگه میگفت یارانه ی چند برابری میده و...،صد رحمت نه،هزار رحمت به روحانی و دلار ۴۲۰۰ جهانگیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
هنوز زوده..چند ماه دیگه همه مردم به سر روحانی قسم میخورند
برکات حاکمیت اصولگرایان هم کم کم نمودار میشود قبلا گناه هر اتفاقی را به گردن دولت میانداختند الان گردن کیست؟ یا اضولا دولتها در ایران مگه کاری از دستشان برمیاد؟
وقتی قیمت ارز متناسب با تورم افزایش پیدا نمیکند و بصورت سلیقه ای عمل میشود دیر یا زود قیمت ارز خودش را با تورم و افزایش نقدینگی هماهنگ میکند
یعنی طرف مقابل هم بیکار نشسته و نمیتونه روزی چند ده یا حتی چند صد میلیون دلار رو از بازار جمع کنه و دوباره همون بساطی پیش بیاد که هم دلار رو از دست دادیم، هم قیمت ارز پایین نیومده و هم فشار اقتصادی روی مردم کاهش نیافته است. تک بعدی نگاه کردن، راه حل نیست
چرا امثال شمااها فقط حرف زدن را خوب بلدین
بابا جان پول بی پشتوانه چاپ نکنید. راه حل ساده هست. دو سال به حقوق کارمند اصافه نکنید تورم صفر می شود
نه بابا خل شدی ؟
خسته شدیمممممممم
خونه و ازدواج و ماشین و تفریح برامون ارزو شده
سیگنال به دشمن نیست ،سیگنال به مردم است ،
از حدود یک ماه پیش دوباره مقابل صرافی ها شاهد صف کشیدن مردم هستیم ،
مردمی که دکتری سیاسی ندارند اما به راحتی متوجه شده اند که موج جدید تورم در راه است و همگی انتظار دارند با رویه فعلی ، دلار سیصد هزار ریالی به سیصد هزار تومان افزایش یابد ،
تا امروز ، هر ده سال قیمت دلار ده برابر شده است و شرایط نشان می دهد که این امر دوباره تکرار خواهد شد
نظر اون هیات ۴۰ نفره چیست
اراده حاکمیت را خوب آمدید
چیزی که فقط بر استفاده از زور بر علیه مردم ایران استوار است و بس
دلار سال دیگه 300 هزار تومانه شک نکن
سیگنال نیست واقعیت است دولت فعلی که همان دولت احمدی‌نژاد نژاد است با انهمه درآمد وضعیت اقتصادی کشور آن شد حالا که چیزی در بساط ندارد . دولت سیزدهم نحص است و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
آخ آخ نحسی رو خوب اومدی
در شرایط فعلی تا اوضاع به همین شکل است کاری نمیشود کرد
همه مسئولین مذاکره کننده بی کفایت هستن مردم زیر بار گرونی کمرشون شکسته
دلار ۳۰ تومن سیگنال اشتباهه ؟؟
خوب همین تفسیرها رو میکنید که وضعمون اینه !
اتفاقا کاملا واضح هست که در صورت شکست مذاکرات یا طولانی شدنش باید بالاتر باشه .
حالا هی کش بدین ببینید چی میشه
ازبی لیاقتی امریکاست که نمیتونه جلو بالا رفتن قیمت دلاررا بگیره
جناب روحاني اقتصاد که سهل است آب خوردن مردم را هم به مذاکرات ذلت بار و بي خاصيت و ذليلانه گره زده و شرطي کرده. دولت جديد سعي ميکند اين گند آن دولت را هم جمع بکند و از شرطي رها بکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
البته دولت ها گند دولت قبلی رو جمع می کنند مثلا روحانی گند دولت احمدی نژاد و کاغذ پاره ها رو جمع میکرد..
خب مگه کارب میتونید بکمید
تا نابودی اقتصاد ایران و فروپاشی کشور ثانیه ها دارن فریاد میزنند متاسفانه مسولان هنوز خوابند و موقع فروپاشی کشور فرار خواهد کرد
با سلام
چَشم
باید قبل از شروع دور جدید مذاکرات فکری برای پاتک ارزی دشمن می کردند نه اینکه غافلگیر بشوند و بعد فکر کنند که‌ چه کار کنند. مثل روز روشن بود که با عوامل داخلی جنگ ارزی راه خواهند انداخت.
اینا که می گفتند که اقتصاد را به مذاکرات وصل نمی کنیم. حالا چی شد شعارهای پوچ و انتخاباتی اونا. دلار از زمان رفتن دولت قبل از 24 به بالای 30 هزار رفته. جوجه را آخر پاییز می شمارند . بیچاره ملت رنج کشیده و مظلوم ایران که اسیر این ظالمان شده
تا وقتی عده ای در فکر تامین معیشت مردم با پول چاپی باشند دلار ۳۰۰ هزار تومانی هم عجیب نخواهد بود
از جناب رییسی برای افزایش جهادی قیمت دلار و خاکبرسر شدن پول ملی تشکر میکنیم.
ارادتمند: دلواپسان ضدبرجام ایران، دلالان رانت دولتی، نماز جمعه مشهد، کیهان و بقیه برو بچ ضد توافق با غرب ولی متمایل به شرق
آفرین
خخخخخخ، بچه بچه حرف نزنید بابا. سیب زمینی پوست کنده هم با مواجه با این شعار های سفیهانه خندش می گیره.
اگه تونستین قیمت ارز رو کنترل کنید.
دلار 30 تومانی فقط سیگنال ولضح به مردم فلک زده بود که امسال دم عید خانه خراب می شوند !!!!!!!!!
وقت دلار پاشی برای خودی هاست ، از این فرصت طلایی به بهانه کنترل نرخ ارز استفاده فرمایید
دست آورد بزرگ مذاکرات حاصل شد .
دلار 30 هزار تومنی، گُل اقتصادی که کاشتید
واقعا?
احمدی نژاد دلار 950 تومان را کشید به 4 هزار تومان حدود 4 برابر کرد . روحانی از 4 هزار تومان کشید به 24هزار تومان یعنی 6 برابر شد . دولت انقلابی هم اگر 6 برابر کند میشود 160 هزارتومان . مبارک است انشااللله . یادمه بزرگواری میگفت تحریم ها یک فرصت هست . حالا متوجه شدیم منظور چی بوده
یکی از حسنهای دولت اقای رییسی عدم نوسانگیری ارزی در بازار ارز بوده ولی متاسفانه مقاله شما دارد تشویق به این شیوه متقلبانه میکند.
روش نوسانگیری یک روش متقلبانه است که می ایند به اسم بازارسازی قیمت ارز را پایین یا بالا می برند و کسب درامد از ان .
دولت اقای رییسی بازی با بازار ارز تا الان نکرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
خسته نشدی از این همه توهم
اگر رشدی که نقدینگی در ۲۰ سال گذشته داشت دلار هم همان رشد را داشت الان قیمتی بالای ۱۰۰ هزارتومان داشت
ببین مذاکرات به نتیجه نرسه دلار راحت چهل تومن رو میبینه
حالا ما گفتیم و شما نشنیدید
عجب تحلیلی دارید شما تابناک..
وقتی دلار ۹۵۰ تومنی به ۳۵۰۰ تومن رسید،،یعنی ارزش پول ملی ۴۰۰درصد کاهش پیدا کرد..
به نظرتون این شاهکار دولت احمدی‌نژاد بوده؟؟؟!!! عجب
متاسفانه غفلت تمامی ندارد، حقیقتا این سیگنالها برای کشور وملت هزینه ساز خواهدبود
دلار مهر ۱۳۹۰ حدود ۳۲ هزار رسید ولی دولت قبل با تمام قدرت یکسال سرکوب ارزی کرد و بورس نابود شد ولی در عوض تمام کالاها طی یکسال که دلار تا مرز ۲۵ هزار هم پایین آمد نه تنها کم نشد بلکه سه برابر شد ،؟؟
متاسفم برای این سطح از تحلیل سطحی
و ابله فرض کردن دیگران شامل مردم و بازار و دشمنان و ...
و ارایه افاضات منجر به اقدامات نخ نما
که تبعاتش دقیقا عکس اهداف مطرح شده خواهد بود
شما سرتون رو عین کبک زیر برف کردین و فکر میکنین هیچکی از هیچی خبر نداره ؛ وقتی جاسوس تو امنیتی ترین وزارت نفوذ کرده ؛ چنین چیز واضحی رو میشه پنهون کرد ؟
یعنی امریکا خبر نداره مردم در ایران چقدر در فقر و فلاکت هستند و فقط دلار سی تومانی سیگنال بیچارگی به امریکاست؟!
یخچال سایدبای ساید نیم میلیاردتوناتی براساس کدام قیمت دلار محاسبه شده ؟؟؟!!!
قیمت همه چیز ده بیست برابر شده دلار همچنان بدون تغییر مانده
قیمت واقعی دلار بالای ۴۰-۵۰ هزارتومان اطت که بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده
تا شب عید بالای ۵۰ هزار تومان
مرز روانی؟ یه کلمه از خودتون ساختین که کاملا بی معنیه. مرز واقعی یا بیرونی بهتر نیست؟
کسی دلسوز این ملت نیست
تو رو خدا مواظب این نابغه اقتصادی باشین
اینا سرمایه ن واسه این مملکت!
سقوط ریال در برابر دلار مهم نیست شما مراقب باش لیر سقوط نکنه
بنام خدا الان که روحانی نیست باز چرا دلار بالا میره مگه قرار نبود شق القمر کنن.
همینکه فکر میکنید اقتصاد دستوری میشه ینی خلاص. کشور رو لب پرتگاه بردید.
با ضرب و زور هیچی درست نمیشه...فقط شعور سیاسی میخواد که تو این مملکت قحطیشه
چی شد سفره مردم رابه برجام ربط نمی دادین گره ها زیاد هم شده
واقعا یک تحلیل خوب و به جایی هست. بانیان این سیگنال‌های مثبت به دشمن را حتما باید زمین گیر کرد. اینان اقتدار مذاکره کنندگان را زیر سوال می‌برند.
مردم به درک.دولت خودش فروشنده است.
خبر نداری وقتی تورم 40درصدی باقی بماند تا سال دیگر باید 40درصد بیشتر شود دلار و سایر ارزها البته با کم کردن تورم آن کشورها؟
متاسفم برای این تحلیل آبکی....
بزرگترین و ماهر ترین و بهترین و رکورد دار ترین

مسولان دنیا را از نظر ، خراب کردن شانس ها و امتیازات

و امکانها و موقعیتهای خوب را در دنیا داشته و داریم

و بهترین سودها و منافع را مسولان ما فقط برای بیگانگان می خواهند

و هر چه بیگانگان پست تر و مکار تر و پلید تر و کمونیست تر

باشند ، قطعا سود و مزایای بیشتری را از کنار ما برده و میبرند !!!!!!
ما فقط سکوت.....
احسنت مقاله درستی نوشتید موافقم کاملا.
دلالان خرده هم در افزایش قیمت نقش زیادی دارند
مقطعی کار نکنید.اصولی ودراز مدت فکر کنید
دلار خ‌ودش برمیگرده
تابی کامنتها کوووووووووووووووو
اولين قدم سياست غلط چند روز پيش بود مه سهميه ارزي صراف هارو قطع مردند همش به مذاكره ربط نداره پيش بيني از نحوه مذاكره هم هست مه نتيجه نهايي يعني شمست مذاكره و تحريم هاي بيشتر و نتيجع عدم تعادل بازار و كاهش عرضه و بالا رفتن قيمت ارز لذا اولين كاهش عرضه چند روز پيش خود بانك مركزي انجام داد
اقتصاد ، دستوری نیست. بفهم !
دشمن دشمن نکنید باوا
عزیز نقدینگی را اضافه نکن تا ۱۰۰ سال بعد هم ارز گران نمی شود
رئیسی داره ناامیدم میکنه
سی هزار تومان را بچسب
سه هزار تومان شد سی هزار تومان
سی هزار تومان شود سیصد هزار تومان
ناقابل است
تيم مذاكره كننده ايراني عملا براي نابودي برجام به وين رفته بودند وتوانستند نابودش كنند ديگر هيچ توافقي در كار نيست دولت جديد از اول هم دنبال اين بود وبرجام را كه روحاني پايه گذار ان بود قبول نداشتند مردم منتظر دلار 100هزارتواني وتورم وگراني شديد در كشور باشند كه كلا طبقه محروم وضعيف جامعه را به نابودي مطلق خواهد كشاند .
وسرمايه داران وكاسبان تحريم را به اوج خواهد رساند كه ارزوي اين روزها را داشتند وبه اروزيشان رسيدند.
با ید چندین اقتصاد دان بیاورید مملکت با ماشاالله و ان شاالله درست نمیشه. خدا عقل داده ازش استفاده کنید. مردم به خاک سیاه نشستند
خدا عقل داده ازش استفاده کنید. تحریم ها راتمام کنید گربه رقصونی را تمام کنید. مردم به خاک سیاه نشستند
تمام ناکامی ها و کاستی ها و بی کفایتی ها و بی تدبیری ها رو بگذارید گردن دشمن!!!!
تفسیردرستی است چون معمولاًهموطنان جهت دریافت اخبار پشت پرده مذاکرات برجام بجای پیگیری اخبارسایتهای بیگانه
فقط قیمت دلارراازطریق سایتهای داخلی دنبال میکنندکه اگرپائین امده باشدهمه خوشحال وامیدوارمیشوند واگرچندروزتغیرنکند دلیل برثبات اوضاع وبازهم خوبست ولی اگر خدای نخواسته بالا رود واویلا چه بروزمان خواهدآمدوچه کنیم باسختی مخارج زندگی وگرانی معیشت مان
چرا از دو نفر ادم کاردان و کاربلد برای اداره امور استفاده نمیکنن..
ما معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد. ولی به قیمت دلار گره می زنیم.
تقلیل نقش دلار به نیاز روزانه بازار و غفلت از نقش کلیدی دلار در اقتصاد جهانی و نقش بی بدیل آن در قیمت گذاری پایه اشتباه بزرگی است که نویسنده این مقاله مرتکب شده است . تعیین سیاست های مناسب پولی می تواند موثر باشد اما مهم ترین عامل اثرگذار "امید به آینده" است که در نوسانات نرخ ارز اثرگذار است . مذاکرات هسته ای نیز سیگنال بسیار پررنگی است برای عموم مردم که مسیر اقتصادی قرار است بر روی ریل قرار گیرد یا قرار است در مسیرهای دشت و ماهور و سنگلاخ ادامه مسیر دهد که البته آلارم روشن و درستی نیز هست .
تازه داره شروع میشه بزار به عدم توافق برسیم میره توی 50تومان؟!..
بزرگترین دلالان ازر، بانک ها هستند افت ارزش ریال برایشان دو سر سود است چون با پول مردم دلار می خرند. این بانک ها مار در آستین دولت و مردم هستند. رئیس بانک مرکزی که خودش از یکی از همین بانک ها می آید
قیمت دلار نسبت به سایر مولفه های اقتصادی به شدت سرکوب و در پایین ترین حد ممکنه نگه داشته شده است، برای مثال وقتی مسکن طی دوسال اخیر حدود 15 برابر گرانتر شده آیا دلار هم در این بازه زمانی 15 برابر گران شده است؟
بفرمائیددلار۳۱۰۰۰تومانی چه نوع سیگنالی است چون شرکت کنندگان درمذاکره هسته ای هنوزازهتل لوکس وین برنگشته دلاراز۲۸۰۰۰ تومان به کانال ۳۱۰۰۰ تومان واردشد
والا بلا اکثرمردم از این دشمن دشمن گفتن دیگه خسته شدند.
سیگنال به دشمن است یا از دشمن
لطفا شعار سیاسی ندهید به عنوان یک اقتصاد خوانده نخبه از همه جا رونده بهتان می گویم که اقتصاد قوانین خودش را دارد یکی هم مسئله انتظارات است آن هم از توع عقلائیش .اگر مدتی دلار روی 3500 ماند بخاطر تصویب برجام بود وانتظارات مثبت حاصل از آن . اقتصاد از کلیه متغیرهای پیرامونی تاثیر می پذیرد با سیاست که دو روی یک سکه اند
فقط دلار 30 تومانی سیگنال دادن به دشمنه
اجتماع کمبود آب در اصفهان نیست؟
اجتماع فرهنگیان هنگام مذاکره گرا دادن نیست؟
اجتماع جانبازان جنگ تحمیلی برای فشار گذاشتن دولت مرادان به پذیرش خواسته های غرب نیست؟
اجتماع خانواده بیماران نیست؟
همه این ها در 8 سال گذشته کجا بودند و الان چرا دقیقا هنگام مذاکرات از پشت خنجر می زنند؟
اصلاح طلبان بسیار نامردند
روند رشد قیمت ارز و دلار هرچند از مدلفه های متعددی تبعیت میکند اما در اقتصاد کلان وبین المللی ارزهایی که رایجند وغلبه هژمونیک دارند بعنوان یکی از اهرم های فشاربر اقتصاد کشورها در مقاطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند آیا کشورهایی که از تاخت وتاز بی پروای دلار وارزهای دیگر بر پیکره اقتصادشان لطمات جدی دیده اند واقتصاد شان شزطی ودرپی آن نحیف وکوچک شده تاکنون به راهکاری برای مقابله با این یکه تازی وسیطره وباج خواهی دلار رسیده اند آیا تاکنون دانسته اند که ارزش اینگونه ارزها وتوش وتوان آن که جهان رادر نوردیده همه بخاطرپشتوانه کاذب نه واقعی وبرخاسته از توان اقتصادیحقیقی است پس باید به تدریج این کشورهای آسیب دیده با تشکیل اتحادیه ها اقتصادی وپولی مشترک وتبادلات پول ملی شان روند روبه تزاید ارزش بدون پشتوانه وپوشالی دلار را متوقف وبه چالش بکشند
ریسی مملکتو بدتر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
هنوز زوده دوست عزیز
نتیجه هایی که در این مقاله در مورد ارز و روند نرخ آن گرفته شده است بر مفروضات غلطی بنا نهاده شده است که می‌تواند نتیج بدی را به همراه داشته باشد. ذکر چند نمونه این موضوع را نشان میدهد:
۱- هنگامیکه ارز از ۹۵۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافت خزانه ارزی دولت پر و پیمان بود در حالیکه در حال حاضر نیست.
۲- اینکه بازار ارز ایران را با روزانه چند ده میلیون دلار مدیریت کرد نیز اشتباه است. در همان دوران ارز ۹۵۰ تومانی و به نقل قول از مدیران ارزی و رییس کل بانک مرکزی آقای بهمنی ، نیاز ارز بازار روزانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود که حتی در آن موقع موفق به مدیریت آن نشدند و نرخ ارز جهش‌های متوالی را از سر گذراند.
۳- در شرایط فعلی به لحاظ تحریمها بسیاری از فعالان واردات و صادرات امکان فعالیت مستمر و پایدار را ندارند لذا در شرایط نرمال میزان و مقدار ارز مورد نیاز کشور فارغ از نرخ آن جهش خواهد داشت.
۴- بنا بر اخبار مقدار ارز خارج شده از ایران فقط توسط افراد برای مهاجرت و یا تحصیل و یا سرمایه گذاری در خارج در قالب مسکن و غیره در حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار در سال برآورد شده است. لذا فقط در همین مورد روزانه به به حداقل ۵ تا ۷ میلیون دلار نیاز است.
۵- توصیهٔ خروج نگاه به مقولهٔ ارز از مؤلفه های اقتصادی و پولی به سیاسی و امنیتی خطایی است که شاید جبران ناپذیر باشد. نگاه توصیه شده فقط به درد شرایط تحریمی میخورد و قطعاً کوتاه مدت . این رویه همان است که طی یکی دو دهه گذشته بر بازار ارز حاکم بوده است و موجبات فساد و رانت‌هایی را فراهم آورده است که استمرار آن منجر به نابسامانی هایی شده است و انرا تشدید میکند.
۶- توصیه به تعقل و عملگرایی در صحنه سیاسی که تأثیرات غیر قابل انکاری بر اقتصاد کشور و به تبع آن به نرخ ارز در این مقاله مغفول مانده که به نظر میرسد تنها راه برون رفت است ولی تصمیم در مورد آن در ید دولت‌ها و کارشناسان اقتصادی- پولی - مالی نیست که باید فکری به حال آن کرد.
عرضه دارید یه کاری کنید در ضمن پول ملی ریاله میشه 300.000 ریال
مرد مومن و محقق گرامی اگر قرار باشد آمریکا ایران را تحریم کند و قیمت دلار و ارزهای دیگر ثابت بمانند و رشد اقتصادی حاصل شود و وضع مردم بهتر شود دیگر تحریم نیست عزیز. تحریم کنندگان دقیقا به دنبال همین ضربه ها هشتند که متاسفانه ما قدرت و توان مقابله با ان را ندالریم.
مرگ وننگ بر تحریم گرهای داخلی
واسطه گران بی دین و ایمان
ومقرضان و سودجویان.خفت برای شما
به نظر میاد مسئولان سیاست‌های کلان کشور هیچ اهمیتی به گرفتاری‌های مردم از جهت بالا رفتن ارز نمی‌دهند.البته خودشان حتما در رفاه کامل.وبیدردند.همان که امام گفت مرفهین بی‌درد امروز مسئولین کشورند چون اگر درد مردم را حس می‌کردند اینطور با دنیا لجبازی نمی‌کردند
خیلی زود دلمون برای دکتر روحانی تنگ شد که حداقل قبل از خروج آمریکا از برجام با اومدن ترامپ چاله میدانی روی کار، دلار حدود 2-3 سال ثابت مانده بود! دلار 30 تومنی مبارک مسئولین باشد
امسال باهم ۴۰ نفری رفته بودیم به وین.
برگشتنی سوغاتیمون شده دلار ۳۰ تومن....
صغری کبری کردی که بگی نظام و این دولت می تواند ولی رئیس بانک مرکزی گفت پولی در بساط نیست اگر هم بود اقتصاد امروز دنیا اینگون نیست که شما با همه بجنگی بخواهی رشد اقتصادی هم داشته باشی: بسه دیگر: جهل سال هست این حرفها را به مردم زده اید و نتوانسته اید چون نمی شود دیگر بس است اقتصاد منطق دو دو تا چهار تا هست نه ایدولوژی
اقتصادایران کاملا به دلاروابسته است واین یک حقیقت تلخ می باشدونبایدآن راباسیگنال اشتباه گرفت.
سینگال کدومه حال سینگال ندیدی30تومن پوله برای دلار؟خخ دلاربایدبری رو50تومن
واس ماسینگال میده خخ
یک نکته ظریف در مذاکرات وجود دارد و آن این است که آیا مذاکرات می تواند بدون آمریکا موفقیت آمیز باشد و تحریم ها برداشته شود؟
اگر جواب آری است پس باید آنرا دنبال کرد که می شود به آن امیدی داشت
اما اگر جواب خیر است به هیچ عنوان دنبال آن نباید بود و باید برجام را فراموش کرد که چیزی از آن در نمی آید مگر آنکه مستقیماً وارد مذاکره با آمریکا شد که بسیار بعید است
چون آمریکا در وضعیت منطقی بسر نمی برد و گرفتار یک هژمونی توهمی در سراسر کره خاکی است که نمی تواند از آن دست بکشد و از رفتار غیر منطقی او در جهان کاملا مشخص است و بسادگی از پاسخ به سئوالات زیر قابل درک است
1- چرا آمریکا از اسرائیل با تمام جنایت هایش حمایت معنوی و نظامی و اقتصادی می کند؟
2- چرا آمریکا از تایوان حمایت می کند و نیروی دریایی او در آنجا چه می کند؟
3- چرا آمریکا از اکراین حمایت و نیروی نظامی در آنجا گسیل کرده است؟
4- چرا در سوریه نیرو پیاده کرده است و بدنبال چه چیزی است؟
5- در عراق و آذربایجان و کویت و قطر و برخی از کشورهای خاورمیانه با چه اهدافی پایگاه نظامی زده است؟
6- ناوهای او در خلیج فارس چه می کند؟
7- چرا کشورهای خلیج فارس را بر علیه ایران تحریک و مانع روابط سالم دیپلماتیک با آن می شود؟
8- چرا حائل نظامی بین کره شمالی و جنوبی شده است؟
9- چرا از اسرائیل و پاکستان و هند با وجود داشتن بمب هسته ای حمایت ولی در مقابل هسته ای صلح آمیز هسته ای ایران با تمام قوا ایجاد فشار می کند
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
متن گروه رییسی
محمد
| Turkey |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
پاسخ به چراهای شما ساده ست . چون امریکا صاحب قدرتمندترین اقتصاد دنیاست به حدی که حتی امثال چین هم حاضر نیستن به قیمت از دست دادن بازار و اقتصاد امریکا با محور مقاومت! همراهی کنن. هر توافقی بدون رضایت امریکا صرفا یک کاغذپاره بدون ضمانت اجراییه چون هیچ شرکتی حتی اروپایی حاضر نیست به قیمت سرشاخ شدن با امریکا با ما همکاری کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
اتفاقا آمریکا در وضعیت منطقیه .. اونی که در وضعیت منطقی نیست مسئولین ما هستن برادر
تا سياست دشمني با دنيا و امريكا داشته باشيم هيجي درست نميشه!
سلام اینقدر جو سازی نکنید با انتخاب روحانی گند کشیدید ب مملکت حالا دو قورت و نیمتون باقیه ؟! من از طرف آقای رئیسی از شما عذرخواهی میکنم ک ایشون ۳۲ سال رئیس جمهور این مملکت بودند. مسلمان هیچ یه کم انسان باشد یه کم منطق داشته باشید یه کم جناح های سیاسی رو بذارید کنار مطبوعات و مردم. ۱۰۰ روز ایشون روی کار آمده اگه گزارشش عملکردشان رو ببیند متوجه میشوید چه کارهایی انجام دادند. اگه شما ها انصاف داشته باشید مفهمید ک زمان میبرد تا اقتصاد درست بشه مثل این میمونه یه ساختمان رو چند سال بسازی بعد ۱ ساعته میشه تخریبش کرد. دقیقا وضعیت ممکلت همینه.
حالاچرا عکس این قضیه درنظر نباشه واون هم اینکه اگر مذاکرات به سرانجام برسه نرخ دلار کاهشی وارزش پول ملی افزایش پیدامیکنه.همیشه از نومیدی ویاس ونمیشه نمیشه صحبت باشه.
درود بر ایران زمین مقدس
ننگ بر آمریکا
اشتباه میکنید اگر به سایتها و روزنامه های اصولگرا مراجعه کنید متوجه میشود
دلار اصلا هم گران نیست
وضع هم خیلی خوب است
و آقای رئیسی هم با چند دستور و سفر کشور را در این صد روز شکوفا کرده
فراموش نکنیم که عمده درآمد دولتها و از جمله دولت سیزدهم، از فروش دلارهای نفتی است و تا زمانی که چنین است،‌ دولتها با اعزام جمشید بسم‌الله‌ها و عواملشان به بازار، دلار را بالا و بالاتر میبرند و کاری هم با این ندارند که سیگنال به دشمن است یا زندگی و سفره ملت ایران نابود میشود!! آنها فقط و فقط به فکر جیب خودشان هستند! و این قصه ۴۳ سال در حال تکرار است!
یس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل