بازدید 7150
در گفتگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد؛

اصلاح نظام یارانه‌های پنهان انرژی در بودجه ۱۴۰۱ فراموش نشود/ روش ناعادلانه فعلی پایان می‌یابد؟

انتظار‌ می‌رود در روند اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ که سازمان برنامه و بودجه در حال انجام آن است، اصلاح نظام یارانه ای مورد توجه قرار بگیرد. باید در فرآیند نرخ گذاری تصاعدی برای مشترکان پرمصرف تجدیدنظر شود. تعرفه گذاری پلکانی باید به نحوی باشد که در فرآیند مصرف بالاتر از حد بهینه انرژی، هزینه‌ی واقعی انرژی از مشترکان پرمصرف و متمول جامعه اخذ شود.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 04 December 2021
اصلاح نظام یارانه‌های پنهان انرژی در بودجه ۱۴۰۱ فراموش نشود/ روش ناعادلانه فعلی پایان می‌یابد؟
به گزارش تابناک اقتصادی؛ چند روز تا ارسال لایحه بودجه توسط دولت سیزدهم به مجلس باقیمانده است و در این میان، یکی از مسائل مهم، لزوم توجه دولت و تیم اقتصادی آن به ضرورت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های پنهان حوزه انرژی در سطح کشور است. مساله‌ای که در این سال‌ها به دغدغه بسیاری کارشناسان اقتصادی تبدیل شده تا شاید یکی از دولت‌ها برای تغییر در سازوکار ناعادلانه موجود توزیع یارانه‌های پنهان اقدامی انجام دهد.  

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به ناعادلانه بودن توزیع یارانه انرژی در کشور بیان کرد: در تمام انرژی‌ها یارانه پنهان و ناعادلانه‌ای داده می‌شود که نمونه بارز آن در بخش برق است. رئیس دیوان محاسبات هم در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در مجلس بر این موضوع تاکید کرد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در روند اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ که سازمان برنامه و بودجه در حال انجام آن است، اصلاح نظام یارانه‌ای مورد توجه قرار بگیرد. علی رغم ضرورت اصلاح نظام یارانه‌ها برای مدیریت مصرف، نباید اقشار مختلف مردم در شرایط نامناسب اقتصادی در پرداخت قبوض برق قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون در جهان جزء دو یا سه کشور اولی است که یارانه بالایی به انرژی اختصاص می‌دهد، افزود: تخصیص یارانه برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند ادامه یابد، اما مهم این است که برای واقعی سازی قیمت حامل‌های انرژی، اقتصاد چگونه هدایت می‌شود؛ بنابراین در بحث اصلاح نظام یارانه‌ای که به نوعی اصلاح نظام قیمت گذاری محسوب می‌شود باید همزمان وضعیت نظام تامین اجتماعی هم کارآمد شود.

بگلریان در تشریح روند بررسی تعرفه گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف گفت: در جلساتی که میان اعضای کمیسیون انرژی مجلس با وزارت نیرو برگزار شد، درباره نوع تعرفه گذاری پلکانی که در حال اجراست، گفتگو شد. باید در فرآیند نرخ گذاری تصاعدی برای مشترکان پرمصرف تجدیدنظر شود. تعرفه گذاری پلکانی باید به نحوی باشد که در فرآیند مصرف بالاتر از حد بهینه انرژی، هزینه‌ی واقعی انرژی از مشترکان پرمصرف و متمول جامعه اخذ شود.

بگلریان اضافه کرد: طبق اعلام وزارت نیرو در حدود ۸۵ درصد از مشترکان خوش مصرف هستند و مابقی در حوزه پرمصرف قرار می‌گیرند، اما خیلی مصرف بالایی ندارند. طبق بررسی‌های انجام گرفته، اعتراضاتی که بعضی از مشترکان برای نرخ قبوض بالای برق خود می‌کنند، شامل افراد خیلی پرمصرف می‌شود. نظر کمیسیون بر این است که بر اساس طبقات درآمدی مردم، مشترکانی که مصرف خیلی بالایی دارند و در نرخ‌های تصاعدی قرار می‌گیرند، رشد نرخ قبوض شان در تناسب با پایه قبلی کمتر نباشد؛ بنابراین برای کنترل مصرف باید نرخ‌ها افزایش بیشتری پیدا کنند تا تاثیر بیشتری بر مدیریت مصرف بگذارند.

وی با اشاره به استفاده بیشتر نقاط گرمسیر کشور از وسایل سرمایشی و استفاده بالاتر از مصرف برق گفت: باید در نظر داشت که شرایط کشور از نظر مسائل اقلیمی به گونه‌ای است که بخشی از مشترکان به طور طبیعی مجبور به استفاده بیشتر از برق هستند بنابراین برای آن‌ها باید نرخ تعرفه گذاری متفاوت باشد.

بگلریان افزایش مصرف مشترکان خانگی را با شیوع کرونا رو به افزایش عنوان کرد و افزود:  با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شدند و یا تعداد زیادی از کارمندان مجبور به دورکاری شدند و همین مسئله به بالا رفتن میزان مصرف اثر گذاشت. در عین حال وزارت نیرو اذعان می‌کند که شرایط کرونایی باعث شد افراد زیادی روی به انجام مشاغل خانگی آورند. برای بررسی این موارد کمیسیون انرژی به طور کارشناسی و با جزئیات آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

بگاریان در پایان سخنانش تاکید کرد: اصلاح نظام یارانه‌ای انرژی یکی از ضروریاتی است که باید انجام بگیرد و در این زمینه اطلاع رسانی شفاف و کارآمدی باید به مردم انجام بگیرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مردم تحت فشارند چرا فکر مردم نیستید؟ فقط گران کردن بلد هستید؟ با حقوق کارمندی و کارگری می توانید به قول خودتان در حد الگوی مصرف باشید؟ بخدا اگر بتوانید
همانقدر که احمدی نژاد عدالت ایجاد کرد برای هفت پشت مردم کافی است. ...برای اینکه به یک درصد مرفه جامعه یارانه نرسد مدام حساب کتاب می کنند. تورم ناشی از این سیاستها کارخانه ها را ورشکست کرد کارگران بیکار شدند و نیروی متخصص را فراری داد. بس است...
دولت کمر بسته کل مینداز مردم را یا بی ارزش کند از دستشان به شکلهای مختلف دربیاورد.
اقتصاد بدون نفت یعنی این.
وقتی مذاکرات نتیجه ای ندارد و صادراتی نخواهد بود بهترین راه جبران درآمد دولت افزایش قیمت ها و مالیات ها است
اخه دلار ۳۴۰۰ بود کردید ۵۰۰۰و دایم می گفتید ردی حامل انرژی سوبسید میدید
حالا اکه دلار شد یک میلیون در لینصورت نا باید بنزین را لیتی ۱میلیوم بخریم
اخه انوقت می خواهی منت سر ما یزاری گه بجای بنزین لیتری یک میلیون لیتری ۱۰۰ هزار به ما دادی؟مگه حقوق ما اضافه شده که هر روز اب و برق و گاز را گران می کنید
آماده قبض آب و برق و گاز میلیونی باشید
اولا خود گران كردن دلار توسط دولت خودش يارانه هنگفتي است كه مردم بدولت ميدهند در ثاني وزارت نيرو و نفت بيلان مالي بدهند اگر برداشتی كه توسط انان با قبوض برق و أب گاز از مردم ميشود منفي شدند و دولت به انان پول كسري درامدي داد انوقت مدعي يارانه دادن شويد فقط بدانيد اين مردمند كه در تمام زمينه ها به دولت يارانه و ماليات سنگين پنهان ميدهند خود تورم گران كردن ششصد درصدي كالاهاي وارداتي كه خود دولت اعلام كرد گواهي بر اين غارت و پرداخت يارانه توسط مردم به دولت است تورم يعني غارت مردم توسط دولت إيرنا علم اقتصاد ميگويد
این کار یعنی تیر خلاص به طبقه متوسط و فقیر جامعه.
پاسخ ها
شاهپور
| United States of America |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
مدت هاست تیر خلاص به سمت طبقه متوسط و فقیر رها شده
حالمون را بهم زدید با این تبلیغات زشتتان در وسط اخبار :تبلیغ مو میکنید یاجذام
اون موقع که یارانه استارت خورد به هر نفر ۵۰دلار یارانه داده میشد (زمان احمدی نژاد)نه اینکه اون خوب بود .اونم از درآمد هنگفت نفت چندرغاز به مردم داد.الان یارانه ۱/۵دلار:واقعاشرم وحیا نمیکنید خجالت بکشید همین پول را هم از حلقوم مردم فقیر وکم درآمد میکشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر