بازدید 60097

بی‌تدبیری مهم وزیر نفت در اجلاس اخیر اوپک

بی‌تدبیری مهم وزیر نفت در جلسه چهارشنبه گذشته اوپک، رای ایران را برای انتخاب دبیرکل آتی اوپک عملا بی‌اثر کرد و بدعتی ناگوار گذاشت.
کد خبر: ۱۰۹۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲ 04 December 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه اعتماد نوشت: بی‌تدبیری مهم وزیر نفت در جلسه چهارشنبه گذشته اوپک، رای ایران را برای انتخاب دبیرکل آتی اوپک عملا بی‌اثر کرد و بدعتی ناگوار گذاشت.

ماجرا چه بود؟

١- براساس اساسنامه اوپک، تصمیمات کنفرانس وزرا، باید براساس اجماع اتخاذ شود. به این معنا که همه کشورهای عضو ‌باید با تصمیمی موافق باشند تا اتخاذ شود. براساس نظام اجماع، حتی یک کشور می‌تواند مانع تحقق یک تصمیم شود.

٢- دوره دبیرکلی فعلی اوپک، اواسط سال آینده تمام می‌شود. براساس اساسنامه، از زمانی که پنجره ثبت‌نام نامزدها باز می‌شود، کشورها فرصت می‌یابند تا کاندیدای خود را معرفی کنند. پس از آن، سایر کشورها هم این امکان را می‌یابند تا کاندیداها را ارزیابی کنند.

٣- شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، با توجیه اینکه کشوری غیر از کویت تا روز چهارشنبه کاندیدایی معرفی نکرده، در جلسه اوپک قصد داشت برای کاندیدای دبیرکلی معرفی شده از سوی کویت، جلسه رای اعتماد برگزار کند که کاملا خلاف اساسنامه بود، چون فرصت لازم به کشورها داده نشده بود تا کاندیدای خود را معرفی کنند.

در حقیقت تازه روز چهارشنبه، پنجره باز شده بود.

۴- در جلسه چهارشنبه عصر اوپک، عراق اعلام کرد که برای دبیرکلی اوپک کاندیدا معرفی خواهد کرد و خواهان آن شد که براساس اساسنامه، موضوع انتخاب دبیرکل به جلسه دیگری موکول شود تا امکان بحث و بررسی وجود داشته باشد. اینجا عراق کمک کرد تا عربستان نتواند خلاف اساسنامه به نیت خودش برسد.

۵- شاهزاده عبدالعزیز، مرد کار کشته‌ای است. پس این موضوع پیش کشیده شد که در جلسه‌ای فوق‌العاده (یک ماه بعد) برای کاندیدا‌ها رای‌گیری کنند و هر کاندیدایی که بیشترین رای را آورد، اقلیت هم آن را بپذیرند. به زبان ساده، موضوع اجماع عملا در این فقره منتفی شود و فقط نامی از آن بماند.

۶- موضوع بالا به رای گذاشته شد و جواد اوجی بی‌توجه به عواقب آن، پذیرفت که هر کاندیدایی بیشترین رای را آورد، کسانی هم که به او رای نداده‌اند موافقت کنند تا نهایتا دبیرکل با اجماع انتخاب شود. ساده شده‌اش این است که قدرت چانه‌زنی ایران از دست رفت و اگر کاندیدایی رای اکثریت را گرفت دیگر نیازی به رای ایران ندارد. هر چند اوجی تاکید کرده است که این روش نباید رویه و تکرار شود. اما حرمتی که یک‌بار شکست، باز هم می‌تواند بشکند!

٧- در موضوعات مربوط به سهمیه‌ها و میزان تولید، ایران به خاطر تحریم و کاهش تولید معافیت دارد و تقریبا دخالتی در تصمیمات اوپک ندارد. اما در ماجرای دبیرکلی می‌توانست با حفظ رایش در نظام اجماع تا لحظه آخر بایستد و امتیاز بگیرد.

٨- هیثم، کاندیدای کویت، نامزد با کیفیتی برای اوپک است. رابطه‌اش با ایرانی‌ها نیز خوب است. اما ایران می‌توانست رایش را در نظام اجماع نگه دارد تا حتی در سطوحی بالاتر از وزارت نفت، ارتباطات کویتی‌ها با ایران برقرار شود.

٩- پیش از این برای تصمیمات مهم در اوپک، وزیر نفت با رییس‌جمهور مشورت می‌کرد. اگر بی‌اثر کردن رای ایران در ماجرای دبیرکلی اوپک، بدون اطلاع رییس‌جمهور گرفته شده است، سیدابراهیم رییسی خوب است وزیر نفتش را مورد سوال قرار دهد.

١٠- در شرایط فعلی (با اضافه شدن کشورهای کوچک) ایران در اوپک در اقلیت است. نظام تصمیم‌سازی اجماع به ایران قدرت می‌دهد تا وزن خودش را حفظ کند. جواد اوجی حالا اما به دیوار تصمیم‌سازی اجماع، ترک وارد کرده است. این مساله، عواقب زیادی دارد. به ویژه در تصمیمات مهم درون اوپک که اگر باب شود رای ایران کاملا بی‌اثر می‌شود.

١١- ترک وارد کردن به نظام تصمیم‌سازی اجماع، اثرش را در تصمیمات مختلف آتی اوپک نشان خواهد داد. آن‌هم در سازمانی که ایران همفکران اکثریت در آن ندارد. روزی که بحث سهمیه‌های ایران در اوپک مطرح شود، معنای از دست رفتن اقتدار را خواهند چشید. دیپلماسی انرژی، شعاری نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶۱
بی کفایتی پشت بی کفایتی. ما را به خیر این مدیران امیدی نیست خدایا شر نرسانند. در ادبیات فارسی واژه مدیر دوباره باید باز تعریف گردد، دیگر مفهوم خود را از دست داده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
گذشت اون زمان که ایران تو اوپک قیمت نفت رو تعیین میکردالان عربستان هم بجای ایران تولیدش روبالا برده وهم قیمت نفت را تعیین میکند.
این تازه اول شه
از وزیر این دولت چه توقعی میتوان داشت!!!!
تابی جون از این بنده خدا چه انتظاراتی داری ها،
همین قدر که میدونه وزیر کدوم وازرتخونه هستش خدا را هزاران بار شکر.

به یزدان که گر ما خرد داشتیم .....
بنظرم اتفاقا اینطور بهتر است. فلسفه رای گیری یعنی نظر اکثریت . اگر قرار باشد یک مخالف مانع تصمیم گیری شود که هیچ وقت نمیشود تصمیم گرفت. همیشه و در همه جا باید رای اکثریت را ملاک قرار داد و غیر از این نمیشود توافق کرد.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
سلام اگر همین رویه در سازمان ملل رسم شود هروز امریگاو کشورهای همسو کشوری را تهدید و برعلیه آن قطع نامه صادر میکنند وسایر کشورهای مخالت چاره ای جز پذیرش ندارد ودیگر حق وتو کارایی خودرا از دست خواهد داد و چند کشور تصمیم میگرنید به کشور های دیکه براساس مصوبه خودشان حمله نظامی کنند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
شما مثل اینکه اصلا تو باغ نیستی و مطلب رو نگرفتی که چه اتفاقی افتاده ۱۰بار دیگه بخون شاید متوجه بشی که این رای با اون رایی که در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ دادی فرق می‌کنه
اسم این کارها بی تدبیری نیست بلکه خیانت است
مگه باید بیشتر از این، از این وزرا انتظار داشت؟!
دولتهای ما یا « با دانش و اختلاسگرند» یا «متعهد وبی دانش».
متاسفانه مدیریت کشور بینشون دست به دست میشه.
برای نابودی یک ملت نیازی نیست به آن حمله نظامی کرد. همین که افراد نالایق سوار کار بشوند کافی است!
حالا کو تا بفهمید زنگنه ناخدای برحق کشتی وزارت نفت بود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
هههه
عباسعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
زنگنه غلط کرد با رئیس کابینه.افتضاح گازیش یادمان نرفته.
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
نادانی جواد اوجی دلیل دانایی بیژن زنگنه نیست و وزارت طولانی ایشان در جمهوری اسلامی پر است از اشتباهات و فساد های درشت مانند قضیه کرسنت و عدم فروش نفت در چند سال اخیر و یا فروش نفت بدون دریافت وجه و یا تولید رانت خوارانی مانند بابک زنجانی ها
چه مقاله خوبی آفرین به اعتماد
حالا چه فرقی بر ما مردم مستضعف ایران داشته و دارد؟
هردم از این باغ .........
بله، شاید نباید این کار رو میکرد ولی اینکه بگیم این دیوار ترک برداشت و دیگه تموم شد هم نیست.
چون خود این مسیله که آیا فلان رای گیری به اجماع باشد یا به اکثریت، موضوعی است که باید رای اجماع بیاورد و ایران بعد از این هم میتواند هرکجا مخالف رای گیری بر اساس اکثریت بود، اصل آن را نپذیرد و اجازه ندهد امکان تصمیم گیری بر اساس رای اکثریت فراهم شود.
وزیر انقلابی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خخخخ
کلا دولت جهادی، هیچ چیزش بر پایه علم و منطق نیست.
فقط شعارهای الکی و بازی با زندگی مردم
این آقای اوجی بنده خدا وزارت نفت رو داره به باد میده بیایید و ببینید چه کسانی را در معاونت هایش و شرکت های زیر مجموعه آنها گمارده و میگمارد دیگه از ایشان توقع دارید در اوپک و در سطح وزرای کار کشته و حرفه ای آن سازمان چه عملکردی داشته باشد؟ وقتی که تخصص و تجربه نادیده گرفته شود و صرفا ( مثلا) تعهد مورد توجه قرار بگبرد مطمئن باشید نتیجه های بدی را به بار خواهد آورد که هم تعهد و هم تخصص را به باد می دهد. اینها واقعیت است اگر نپذیریم چوب آن را خواهیم خورد.
خدای شعاریم! دانش و بینش صفر.
عوضش بلده تا ۱۰ بشمره
وزیر نفت آسیب ها و لطمات زیادی به کشور زده و با عدم شفاف سازی در بودجه و هزینه های شرکت نفت ، فضای لازم برای فساد را ایجاد نموده
قرارداد کرسنت و جرایم وضع شده علیه ایران بواسطه آن نیز از دسته گل های ایشان است
منتظر بیشتر از اینها در همه زمینه ها هم باشید
از بقيه وزرا چي ديديد كه از اين يكي انتظار داريد ايشون در حد مدير عاملي گاز هم نبود چه برسد به وزير نفت.
همون کارهای عصراحمدی نژاد
ایران سابق رئیس اوپک بود حالا نوشته ایرانی کوچک حتی حق رای هم ازش گرفتن ای خدا به فریادمون برس چقد باید تحقیر شدیم در دنیا
الصبر مفتاح الفرج
این‌همه نخبه مملکت را کی ها دارند اداره می کنند
با همین استدلال نویسنده میشه گفت در شورای امنیت یک سری از کشورها حق دارند حق وتو داشته باشند و نظر اکثریت مهم نباشد.
پاسخ ها
حشمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
جناب ناشناس شرمنده حمل بر بیاحترامی نشه هموطن عزیز این اجماع بنفع ما بود چون در کشور های عضو اپک وغیر درمسائل مهم که به رای گیری می انجامد همواره مضرر بوده ایم ایشون اشتباه کرده باید پذیرفت واز تکرار دیکراشتباهاتش جلوگیری کرد واین از خوبی های فضای مجازیست وگرنه حقیر وجنابتان از این گونه مواضع بی خبر می ماندیم اگرچه اشکالاتی براین فضا نیز متربت است
نفت بیشتر دزد بیشتر وابستگی بیشتر کاشکی ما هم نفت نداشتیم اما عقل داشتیم وقتی فروش نفت خوب می شود بیشتر صادرات فلج است
مهندس اوجی مردشریفی است ولیکن دراین مقطع ماباعربستان بایدرفیق ورفیق شویم وکوتاه بیایم میدونین که فروش نفت ومایعانات ومحصولات پتروشیمی ها صفرزاده هزینه تعمیرنگهداری وحقوق کارمندان رادراین وضعیت سخت چطوربایدجورکردبرامایی که فروش نفت نداریم چه سودهرکس بیادودرثانی آینده برجام درست شه ومادرش نفت عادی داشته باشیم آیا واقعا توان برداشت ازچاهارابه مقداری که همین حالا هست داریم جواب نه چرا چون که چاه‌ها نیازبه تعمیرات اساسی وهزینه هایی زیادی وتجهیزات بروزی داریم که هیچ کدام فعلا محقق نیست پس این سیاست روبه جلویی است که یعنی ما هستیم دستمون برابازیکنان بین المللی رونمیشه که مشکل مانی است لااقل ایجورمیگیم اجازه برداشت بیشتر بعدا به مانویان
بابا وزیران این دولت یا آستان قدسی هستند یا قوه قضائیه یا پاسدار باز نشسته دیگه طبقای بیشتری نیست هنوز ملت روز خوشتان هست
آره نمی‌دونم سه ماه گذشته مشکلات هشت سال دولت دکتر ررررررررررررروحانی حل نشده چقدراین دولت ناتوانه!!!! زنگنه پیر نفتی که مثل منگنه چسبیده بود به شرکت نفت چیکار کرد برای این مملکت.
احیانا توی اون جلسه دختر یا پسر وزرای نفت دیگر کشورها درخواست استخدام در وزارت نفت ما رو ندادن؟
کرسنت
ممنون از نقد بی‌طرفانه اما معمولاً وزیر نفت باید آنقدر قوی و کار بلد باشد که در اینگونه مواقع بتواند بدون اجازه از رییس‌جمهور رٱی خود را فی المجلس اعلام کند حالا وزیر ما شرایط این استقلال رأی را دارد نمیدانم اما موضوع مهمتر این است که قبلاً همه احتمالات بررسی و در هیئت دولت به بحث گذاشته شود
ببینید ظاهرا انتخاب عربستان به ضرر ایران نیست. پس معلوم نیست سیاست اشتباهی اتخاذ شده باشد. حتی استراتژیستها هم در زمان اظهار نظر جانب احتیاط را رعایت میکنند. ولی اگه واقعا فکر کردید با این حرفا میتونید گافهای سنگین وزیر نفت روحانی و روحانی رو در ماجرای کرسنت و.... رو بپوشانید. باید بگم کور خوندید .
وقتی کار دست کاردان سپرده نمیشه همین است و بس.... ما بدبختیامون از همین ندانم کاری هاست.... فرق بین دانا ونادان همینه.... زیاد از یکی انتظار داشتن حماقت است....
رنگ رخسار حکایت دهد از سر درون ....
وقتی که مهره چینی درست نباشه همین میشه اصلا این آقا رشته تحصیلیش چیه ؟ چقدر سابقه مدیریت در سطح بالا یا در سطح بین المللی داره ؟ آخه پست وزارت نفت که با تمام دنیا به خاطر اهمیت بالای خودش در تعامل بی حد و اندازه برخورداره خصوصا خصوصا کشور ما در اوضاع خراب چرا باید یک شخصی رو در مقام ریاست وزارت نفت بزارن که از کمترین معلومات از کمترین تجربیات حتی ناچیز هم آگاهی نداره ؟ باید اون نماینده های مجلس رو توبیخ کرد که به یک همچین فردی رای اعتماد دادن
این مقدار نفت که در کشور ما وجود داره تولید میشه ومعلوم نیست کجاها صادر میشه واقعا اگر در مسیر درست خود قرار بگیرد افراد متعهد ومتخصص مسولیت های ان را برعهده بگیرند باید کل زندگی مردم گل وبلبل میشد اما حیف که همش به باد فنا میرود
خدایش آدم قضاوت کند باید گفت سیاسیون ورجال مملکت سه دسته اند،با مردم چهار دسته،،دسته یک چاپیدن ودلار انباشت کردن دسته دو بانکها پرشده از دزدیهاشان بانکهای خارج دیگ فکر قدرت هستن ب هر طریقی حتی له شدن مردم ونابودی این ملک خدایی دسته سوم رجالی هستند چون فکر آسایش مردم وعزت وابروی ایران هستند از کار بیکا رشان کردن ،دسته چهارم ک مردم باشند کارشان شده غصه خوردن وناراحتی و افسردگی هم گرفتن از دست دو گروه اول کسی فکر مردم و ایران نیست
اگر با رئیس‌جمهور مشورت میکرد فکر میکنید اتفاق بهتری میوفتاد؟؟ رئیس جمهوری که این مدل افراد رو انتخاب کرده اگر باهاش مشورت می شد اصلا می‌دونست که اوپک چی هست و کارش در چه رابطه‌ای هست ؟؟
فقط میشه تاسف خورد،این سوءمدیریتها وگماردن اشخاص نابلد وآماتورضربه های جبران ناپذیری به این صنعت مادر زده است،به امیدانکه همه فراجناحی وبرای پیشرفت کشوراز اساتید آن رشته وکاردان وکارشناس ومتخصص واقعی استفاده شود.
افسوس صد افسوس .اه ....
اوپک را ایران به وجود آورد. ببینید از کجا به کجا رسیدیم ....
یه مدت بگزره تامردم بفهمن که چه کلاهی سرشون رفته به جایی میرسیم که خودمون میفتیم به دست وپای زنگنه والتماسش میکنیم که توروخدابرگردبه وزارت نفتو گندکاریای آقایون رو درست کن وزارت نفت یه مدیرکارکشته ودنیادیده میخاد تاکی بایدمنتظرباشیم
چکارش دارید این بنده خدا صد روزه اومده ، اونایی که ۸ سال به اسم دولت تدبیر و امید سر کار بودن گند زدن و رفتن ، کاریشونم ندارند این که تازه اول کارشه ! خدا به داد مردم برسه ، انصافا نفتی هم دیگه نمونده که این بنده خدا براش دست و پا بزنه ، همه منابع کشورو یه جورایی فروختن یا پیش فروش کردن ، دیگه تدبیر به چه دردمون میخوره والا
وزیر باید جلو فساد را بگیرد
مگه ازروزنامه صددرصد حامی آمریکا وغرب انتظاری غیر ازاین میرفت.
خداوند خیرشان ندهد که ایران و ایرانی رو نابود کردن قحط آدم بود این آقا وزیر شد البته همه سر وته یک کرباسن
سلام عجب ملتی هستیم بعضی از ما مردم با یک کشمش گرمی میکنیم و با یک عدس سردیمان میشود اخه با یک مقاله که صحت وسقم ان معلوم نیست این همه تهمت و اخه در مدت وزارت این اقا چقدر میشه خرابکاری کرد قبل از قضاوت اول تحقیق کنید
به این مقدار دلخوش نباشید تازه اولشه
حالا چقدر برای هم پپسی باز میکنید....۸ سال وزیر نفت دولت قبل اینهمه گند زد....
مهر سکوت بر لب داشتند....مخصوصا همین روزنامه اعتماد.....
قرارداد کرسنت و بدهکاری مردم ایران به شرکت اماراتی....
قرار داد با توتال و جا خالی دادن شرکت های فرانسه.....
کدام سوزش بیشتر است......
برای کوبیدن دولت از هر حربه ای استفاده میکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی