بازدید 14852
۷

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی برگزار شد/ پاسخ قاضی به اعتراض خانواده ها به کیفرخواست: دادگاه الزامی به قبول کیفرخواست صادره ندارد

در پایان جلسه قبلی دادگاه که در هفته قبل تشکیل شد تعدادی از اولیای دم و وکلای شکات به نمایندگی از سایر شاکیان پرونده در جلسه‌ای با حضور هیات قضایی شرکت کردند و در آن جلسه مقرر شد که ادامه کیفرخواست در این جلسه قرائت شود و پس از آن یک مهلت مقتضی و مناسب به شکات پرونده و وکلا داده شود تا ایرادات خود را به پرونده و نظر کارشناسی بیان دارند.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰ 28 November 2021

ادامه جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه پرواز PS۷۵۲ اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد.

به گزارش «تابناک» در جلسه نخست دادگاه، فصل اول کیفرخواست پرونده قرائت و در خلال آن اسامی شکات، خلاصه شکایت و اظهارات شاکیان ایراد شد.

در این دادگاه ده متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور دارند و دارای ۵ وکیل هستند. شکات نیز دارای ۱۹ وکیل هستند.

قاضی ابراهیم مهرانفر با قدردانی از همکاری و مساعدت اولیای دم و شکات پرونده، اظهار داشت: در پایان جلسه قبلی دادگاه که در هفته قبل تشکیل شد تعدادی از اولیای دم و وکلای شکات به نمایندگی از سایر شاکیان پرونده در جلسه‌ای با حضور هیات قضایی شرکت کردند و در آن جلسه مقرر شد که ادامه کیفرخواست در این جلسه قرائت شود و پس از آن یک مهلت مقتضی و مناسب به شکات پرونده و وکلا داده شود تا ایرادات خود را به پرونده و نظر کارشناسی بیان دارند.

وی بیان داشت: قرار است امروز ابلاغ کارشناسی از سوی دادسرا در مورد پرونده حاضر صورت گیرد و متعاقب آن فرآیندهای قانونی لازم انجام پذیرد.

پس از آنکه با دستور قاضی، نماینده دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حاضر شد، شکات و اولیای دم اعلام داشتند که ابتدا باید نقص پرونده رفع شده و پس از آن کیفرخواست قرائت شود؛ این اظهارات شکات در حالی بود که قاضی مهرانفر به آن‌ها متذکر شد که به موجب تشریفات قانونی دادگاه، ابتدا باید کیفرخواست قرائت شود و پس از آن، استماع نظرات شکات صورت گیرد.

رئیس دادگاه در پاسخ به این اظهارات شکات و اولیای دم که معتقد بودند دادگاه بر اساس کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرا عمل خواهد کرد، گفت: دادگاه یک مرجع بی طرف و عادل است و الزامی به قبول کیفرخواست صادره ندارد و پس از قرائت کیفرخواست و انجام بررسی‌های لازم ممکن است رأی به رد مندرجات کیفرخواست دهد.

قاضی مهرانفر یادآور شد: بخش مربوط به منع پیگرد در پرونده حاضر از سوی دادگاه واجد نقص دانسته شده و برای رفع ایراد به دادسرا عودت داده شده است. پس از رفع نقص، آن بخش از پرونده الحاق خواهد شد.

در خلال جلسه دادگاه، برخی از شکات نسبت به نحوه جزئیات اطلاع رسانی صورت گرفته از جلسه نخست دادگاه، انتقاداتی را مطرح کردند.

در پایان، قاضی گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.

در همین ارتباط سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی درباره دومین جلسه این دادگاه که صبح امروز برگزار شد، گفت: در کیفرخواست برای چهار متهم اول پرونده، عنوان «قتل غیرعمد» طرح شده که خانواده‌ها نسبت به این مساله اعتراض دارند و خواستار طرح مساله قتل عمد هستند.

وی ادامه داد: این اعتراض از نوبت اول وجود داشت و در جلسه امروز نیز از ابتدای جلسه خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند و چندین ساعت در این‌باره بحث وجود داشت و فعلاً تا تعیین جلسه بعدی دادگاه تنفس اعلام شد.

علیزاده طباطبایی درباره استدلال این خانواده‌ها مبنی بر لزوم تغییر عنوان قتل غیرعمد به قتل عمد در کیفرخواست به «اعتماد» گفت: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شود، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند.
 
این وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد: از نظر قوانین تنها مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه‌های ایران هستند.

 

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر در صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، حادثه تلخی بود که با توجه به شرایط خاص آن زمان در منطقه و ابهام در علت سقوط حواشی بسیاری را در پی داشت.

حوالی ساعت ۶ صبح هجدهم دی ماه یک فروند هواپیمای مسافربری ۷۳۷ اوکراینی پس از بلندشدن از فرودگاه امام خمینی(ره) در منطقه خلج‌آباد بین شهریار و پرند دچار سانحه و سقوط کرد. حادثه‌ای که به جان‌باختن تمامی سرنشینان این هواپیما منجر شد.

همان روز حادثه رهبر معظم انقلاب در پیامی اعلام داشتند: حادثه‌ تلخ و غم‌بار جان باختن جمعی از هم میهنان عزیز در هنگام بدرقه‌ شهید عالیقدر و نیز حادثه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری و جان‌باختن مسافران ایرانی و غیر ایرانی، دو نقطه غم‌انگیز این دو روز است.

سقوط هواپیمای اوکراینی تنها چند ساعت بعد از «انتقام سخت» ایران از آمریکا رخ داد، یعنی زمانی که سپاه پاسداران اعلام کرد در پاسخ به حمله هوایی آمریکا و به شهادت رساندن «قاسم سلیمانی» و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، به پایگاه هوایی عین‌الاسد که مقر نیروهای آمریکایی در کشور عراق بوده است، ۱۵ موشک شلیک کرده‌است.

ابتدا گمان می‌رفت سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر نقص فنی بوده است اما بعد از سه روز ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم‌وطن و جان‌باختگان اتباع سایر کشورها، اعلام کرد که اشتباه انسانی پدافند هوایی یکی از مراکز حساس نظامی سپاه باعث شلیک موشک به این هواپیما و سقوط آن شده است. متن کامل این بیانیه در لینک زیر قابل مشاهده است.

در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
خودتون می برید خودتون هم می دوزید.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
????????????
اجازه پرواز به هواپیمای غیرنظامی در زمان تنش نظامی یک نوع قتل عمد است
همین اتفاق درباره هواپیمای ایرباس بر فراز خلیج فارس هم افتاد ولی کسی مسئولیتش را بر عهده نگرفت
من خجالت میکشم حتی این خبر رو بخونم با این مدل خبررسانی و این نمایش
سقوط نکرده، ساقط شده.
کیا متهم شدن
فردی که شلیک کرده یا کسی که دستور داده
دادگاهی که همه نتیجه اش را میدانند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان