بازدید 14347

کم‌آبی بام ایران در آستانه زمستان!

تا زمستان ۱۴۰۰ کمتر از یک ماه مانده است اما همچنان تانکرهای آب‌رسان در بام ایران فعال هستند و بر روی زخم کم‌آبی مرهم می‌گذارند. به‌رغم قرارگیری در روزهای پایانی فصل پاییز و آغاز زمستان همچنان برخی روستاهای چهارمحال و بختیاری با عطش تابستانی درگیر هستند و کار آب‌رسانی به تعداد زیادی از روستاها با تانکر انجام می‌شود. چهارمحال و بختیاری که به بام ایران شهرت دارد سال‌هاست به دلیل تغییر اقلیم و خشک‌سالی با بحران آب مواجه شده است به‌گونه‌ای که ۳۵۰ شهر و روستا در این استان با چالش آب مواجه هستند. هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در ۶۸ روستای استان با تانکر، آب‌رسانی سیار می‌شوند. این روستاها در تمامی نقاط استان به‌ویژه در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و اردل پراکنده‌شده‌اند و از این تعداد بیشترین روستاها در شهرستان لردگان قرار دارد. به گفته مسئولان در فصل تابستان تعداد این روستاها به بیش از ۲۰۰ روستا می‌رسد که آب‌رسانی آن‌ها با تانکر انجام می‌شود. تانکرهای آب‌رسانی ماهانه در قالب ۲ هزار و ۲۸۴ سرویس به مناطق روستایی استان آب منتقل می‌کنند. هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشک‌سالی است و این موضوع بر کاهش حجم ذخایر آب زیرزمینی این استان به‌شدت تأثیر گذاشته است./مهرداد صفرپور دهکردی
کد خبر: ۱۰۹۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱ 27 November 2021
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
چرا یک سرمایه گذاری نمیشه برای بارور کردن ابرها
اینهمه کشورهای اطراف ما با همین روش از مشکل بی آبی نجات پیدا کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
خیلی کم سن وسال بودم که میگفتن جنگ خاورمیانه در 30 سال آینده جنگ بر سر آب خواهد بود. حالا فعلا برای ما شروع شده. اعراب که با برنامه ریزی دارن باهاش مقابله میکنن. ما موندیم و همسایه هایی سد زدن وآب رو رومون بستن. داخل هم بدتر از اونا.
۹۷ درصد از چهارمحال در حوزه کارون است. سد ۴ میلیاردی کارون در این استان است آنوقت مردم لنگ ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی هستن؟ چرا به مردم چهارمحال اجازه برداشت از این سد داده نمیشه؟
اين کم آبي قطعا ناشي از احداث باغات کشاورزي (هلو و بادام و ...) و حفر چاه در استان چهارمحال و بختياري براي آبياري است که توسط خود مردم اين استان انجام شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
پسر خوب یکم جغرافیا بخون یوقت تو راه گم نشی
اگر باران به کوهستان نبارد

به سالی دجله گردد خشک رودی
اینجا تو دل کویر نیست، اینجا جایی هست 11 درصد روان ابهای ایران از این سرزمین سرچشمه می گیرند
اين عكس ها گواه پيشرفت تكنولوژيك ايران در چند ده گذشته هستند
واقعا واقعا چنین وضعی شایسته ی هموطنان ما نیس :(
واقعا جای تاسف داره که بعد از 40 سال از انقلاب هنوز 350 شهر و روستا در استان چهارمحال آبالوله کشی ندارند. این تقصیر استان های همسایه نیست بلکه کم کاری دولت ها را نشون میده در زمینه ایجاد رفاه برای مردم
تابناک رسانه استان چهارمحال و بختیاری
این کم ابی نیست
این بی برنامگی در توضیح اب است
همین مساله در کردستان هم دیده میشه
لطفا کسانی که نظر میدن اسم استان دا کامل بنویسید چهار محال و بختیاری سپاس
بام ایران فریدونشهر اصفهان است نه شهر کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار