بازدید 16603
بررسی آخرین روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در استان‌های مختلف تا پنجم آذر

تداوم یکه‌تازی «گیلان» در واکسیناسیون کرونا و وضعیت نگران کننده پنج استان در قعر جدول

سه استان دیگر هم در این وضعیت فاجعه‌بار، قم و سیستان‌وبلوچستان را همراهی می‌کنند؛ استان‌هایی که به وضوح از دیگر مناطق کشور در واکسیناسیون عقب ترند و لازم است برای جبران عقب افتادگی شان، تدابیر عاجل اتخاذ و اجرایی شود، به ویژه وقتی می‌دانیم نسخه جهش یافته تازه‌ای از کرونا در حال تکثیر و گردش در مناطقی از جهان است و دیر یا زود راهش را به کشورمان هم باز خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۷ 27 November 2021
تابناک اجتماعی
شمار واکسن‌های تزریق شده در کشورمان در حالی از مرز یکصد و چهار میلیون دوز گذشته که کماکان وضعیت وخیم واکسیناسیون در برخی استان‌ها ادامه دارد؛ استان‌هایی از جمله قم که در شاهراه ارتباطی شمار زیادی از استان‌هاست و می‌تواند زمینه ساز شیوع ویروس در مناطق وسیعی از کشور شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان‌های کشورمان، تا ساعاتی پیش، بالغ بر ۱۰۴ میلیون دوز انواع واکسن به گروه‌های مختلف واجد شرایط تزریق شده است که از این میزان، بالغ بر ۵۷ میلیون دوز اول بوده و بیش از ۴۶ میلیون دوز دوم یا به عبارت بهتر، تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری‌؛ بیماری‌ که عاملش نسل پنجم یا ششم ویروس کروناست که برخلاف همتایان ساده‌اش که عامل سرماخوردگی هستند، عمل می‌کند و حتی از انواع پیشرفته کرونا که سندورم تنفسی حاد را موجب می‌شدند هم خطرناک تر، مسری‌تر و البته مرگبارتر است.

آن گونه که گزارش واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشورمان تا پنجم آذرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، تا ساعاتی پیش ۴۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۱۳ تن از ۶۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۴۸ هزار شهروند بالای ۱۲ سال در کشورمان با دریافت دو دوز واکسن کامل علیه این بیماری واکسینه شده‌اند که معنای آن نرخ واکسیناسیون ۶۹ درصدی در کشورمان است. عددی بسیار قابل توجه که با توجه به تاخیر‌های فراوان در واردات واکسن و تزریق آن به گروه‌های هدف، انتظار تحقق آن در چنین موقعی از سال نمی‌رفت.
 
 آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های مختلف - برای دیدن تصویر با کیفیت‌ بالاتر و در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های مختلف - برای دیدن تصویر با کیفیت‌ بالاتر و در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
 
این در حالی است که دقت در آمار‌های تفکیکی، نشان از وضعیت متفاوت واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان دارد، به گونه‌ای که اگر آمار‌ها را بر اساس تزریق دوز اول واکسن در هر استان مرتب کنیم، استقبال از برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان گیلان با روندی پرشتاب به ۹۲ درصد رسیده و فاصله این استان را با دیگر استان‌ها افزایش داده است و در نقطه مقابل در استان قعرنشین جدول یعنی قم، تنها ۶۹ درصد جامعه هدف دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و بالغ بر ۳۰ درصد مردم هنوز به برنامه ملی واکسیناسیون نپیوسته‌اند!

فاصله ۲۳ درصدی استان‌های صدر و قعرنشین جدول، بهترین نشانه برای اثبات وجود مشکلاتی جدی در روند واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان است، اما اگر بدانیم میانگین نرخ تزریق یک دوز واکسن در کشور بالغ بر ۸۴ درصد است و نرخ تزریق دوز اول واکسن در ۱۹ استان از ۳۱ استان کشورمان بالاتر از میانگین کشوری است، پی خواهیم برد که جاماندگی استان‌هایی مانند قم از واکسیناسیون چقدر زیاد است.
 
سبقت دوباره «گیلان» و وضعیت نگران کننده چهار استان در قعر جدول
 

اما آیا وضعیت کلی واکسیناسیون در کشورمان خوب و قابل قبول است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، باید از نمودار دیگری کمک بگیریم که بر مبنای نرخ واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان ترسیم شده (نمودار پایین) و در آن هم به مانند نمودار قبلی، استان گیلان با اختلاف صدرنشین است و با ۷۸ درصد، بهترین نرخ واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان را به نام خود ثبت کرده است.

وضعیتی که تقریبا قرینه آن را می‌توان در قم دید؛ با این توضیح که البته در این جدول قم رتبه یکی مانده به آخر را دارد و کمترین نرخ واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان متعلق به استان سیستان و بلوچستان است. وضعیت وخیم پهناورترین استان کشورمان که دست بر قضا یکی از محروم‌ترین استان‌های کشورمان هم هست و با در نظر گرفتن این نکات، می‌توان وضعیت قم را وخیم‌ترین وضعیت واکسیناسیون کرونا در تمامی استان‌های کشورمان خواند.

 
سبقت دوباره «گیلان» و وضعیت نگران کننده چهار استان در قعر جدول

البته سه استان دیگر هم در این وضعیت فاجعه‌بار، قم و سیستان‌وبلوچستان را همراهی می‌کنند؛ استان‌هایی که به وضوح از دیگر مناطق کشور در واکسیناسیون عقب ترند و لازم است برای جبران عقب افتادگی شان، تدابیر عاجل اتخاذ و اجرایی شود، به ویژه وقتی می‌دانیم نسخه جهش یافته تازه‌ای از کرونا در حال تکثیر و گردش در مناطقی از جهان است و دیر یا زود راهش را به کشورمان هم باز خواهد کرد.

رویدادی که می‌تواند به یاری خوشه‌های پرتعداد و البه پر جمعیت واکسن نزده در استان‌های یاد شده، به تکثیر سریع این ویروس در این مناطق منجر شده و نه تنها آسیب‌هایی متوجه نظام سلامت در این خطه کرده، بلکه افراد واکسینه شده در این استان‌ها و بعد سراسر کشور را هم در معرض بیماری قرار دهد. اتفاقی که کمترین رهاورد آن برای همه ایرانیان، افزایش شمار مبتلایان و در نهایت در پیش گرفتن تدابیر سخت گیرانه مانند اعمال تعطیلی‌ها برای جلوگیری از تکثیر این سویه جدید خواهد بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
آفرین به مردم گیلان . باز هم نشان دادند عقایدشان مسموم نیست .
امیدوارم واکسن نزده ها در تمام دنیا دست به کار شوند که هر ساعت کوتاهی باعث مرگ کسانیست که ملاقاتشان میکنیم
معلوم میشه نفوذ مردمی مخالفین تزریق واکسن حداکثر 23 درصده ، اونم تو قم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
جالبیش اینجاست که قم و سیستان وضعیتشون آبی هست ولی تهران با ۹۰ درصد تزریق زرد!
دکتر جان کشورهای واکسن زده در حجم بالا هم الان به شدت درگیر هستند. زیاد زور نزن
بهترین کار اینه برای استانها و آدمهای که به نوعدوستی و رفتار اجتماعی و سلامتی دیگران احترام نمی زارن محدویت بیشتری اعمال بشه .به نظرم استانداران و مسوعلین استانها مقصرن .
قم مذهبی است و سیستان هم سنی
پاسخ ها
گمنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
بزرگوار اطلاعاتت رو بالاببر سیستان شیعه است
در کنار این نمودارها باید وضعیت مبتلایان هم بررسی می کردید
دیگه می تونین تهویه های واگن های مترو رو روشن کنین. کرونا فروکش کرده.
دقیقا به سطح فرهنگ هر استان ارتباط داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
ولی رنگ بندی های کرونایی و فوتی ها از عقاید شما و اجباریون تبعیت نمیکنه و قم و سیستان وضعیت آبی دارن
واكسن زدن يا دخيل بستن
انتخاب با شماست
قطنگ می شه گفت هر استانی که زنان تحصیل کرده بیشتر دارد از نظر واکسیناسیون بهتر است ...و بر عکس
میدونید اصطلاح رشتی بی غیرت از کی مد شد ؟ از زمانی که برای اولین بار در ایران ، این مردمان گیلان بودند که دخترانشون رو به مدارس مدرن فرستادند . الان هم این در تزریق واکسن اول شدند. واقعا براشون متاسفم !!!!
پاسخ ها
ماهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
معلوم شد که اونوقتم متحجر ها این برچسب و زدن
برای خودت متاسف باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
ببخشید متوجه نشدم برا مردم گیلان بخاطر زدن واکسن متاسفید /
آمارها نشان می ده که واکسیناسیون تاثیر مطلوب رو نداشته و کشورهایی هم که درصد بسیار بالایی از جمعیت رو واکسینه کردن باز هم درگیر موج جدید کرونا شدن. چرا بدون تحلیل و فقط طوطی وار تبلیغ واکسن می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
آمار این کشورها رو تکذیب می‌کنن تا واکسن رو شفا جلوه بدن مثلاً ایران و آلمان همجمعیت هستن و ایران ۱۰۵ میلیون دوز چینی زده و آلمان ۱۲۵ میلیون دوز فایزر ولی دوستان ادعا میکنند ما بیشتر از آلمان واکسن زدیم!
سلام. باید واکسن زدن را اجباری کنند وگرنه هنوز هستند احمقهایی که با واکسن مخالفت میکنند.
بهانه عده ای در قم این است که ما چون اخیرا کرونا گرفتیم وآنتی بادی ما بالا است نیازی به سرعت واکسیناسیون نداریم.
باید اطلاع رسانی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
مگه دروغ میگن، بعضی کشورها به افرادی که آنتی بادی در خونشون دارن، کارت سبز میدن تا نیازی نباشه واکسن بزنن فقط ما یا باید از اون ور بوم بیفتیم یا اینور، نه به اون واکسن نزدنمون و نه به این اجبار افراطی
مردم گیلان نشان دادند که مردمی با فرهنگ و متمدن هستند
همیشه پای قم در میان است ... بابا شما نه علم دارید نه خاص هستید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
قم که مرزی نیست بگیم کرونا رو میاره ایران، اگه استان های دیگه که بالای ۹۰ درصد زدن کرونا رو به قم منتقل نکنند مشکلی پیش نمیاد
آمارهایی که ارایه دادید هم مثل امار کشاورزی فقط یک عدد بی اساس هست
خدا کنه اماری که ارایه کردید ، واقعی باشه
متاسفانه اینقدر واکسن واکسن کردید و ار این ماده خطرناک شیمیایی گرافن تزریق شد به مردم که مشخص شد اثری هم ندارد ،حالا در تعجبم این ۸۵ درصد واکسن زده چرا اینقدر ناراحت هستن ۱۵ درصد واکسن نزدن!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر