بازدید 3732
اقتصاد در گذر زمان

از «جان سپردن مردم در کردستان به دلیل قحطی» تا «اُفت ۸۰ درصدی تجارت ایران و ترکیه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 27 November 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 آذر 1296، روزنامه رعد در گزارشي از قحطي در كردستان نوشت هر روز تعدادي از مردم بر اثر فقر و گرسنگي جان مي سپارند. غله شديداً كمياب شده و روسها تمامي جو موجود در بازار را براي اسبهاي خود جمع آوري كرده اند.

6 آذر 1311، به دلیل اینکه مذاکرات با کمپانی نفت به جایی نرسیده بود رضاخان پرونده نفت را در بخاری سوزاند و اعلام کرد که از این تاریخ امتیازنامه دارسی لغو می ‌شود و مراتب کتبا به شرکت نفت انگلیس در ایران اطلاع داده شد.

6 آذر 1331، از طرف‌ نخست ‌وزیر اجرای قانون مصادره اموال قوام به عهده وزارت دارایی گذاشته شد.

6 آذر 1352، هویدا بزرگ ‌ترین لایحه بودجه ایران تا آن هنگام به مبلغ ۱۰۸۹ میلیارد ریال را به مجلس تقدیم کرد.

6 آذر 1389، معاون تحول اداری و نوسازی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور از امکان جابه‌جایی مبالغ زیر ۵۰ میلیون تومان و نیز انجام مناقصه و مزایده‌های دولتی از طریق سامانه امضای الکترونیک بین دستگاه‌های دولتی و بازار خبر داد.

6 آذر 1390، نشریه اقتصادی فوربس با «احمقانه» خواندن پیشنهاد فرانسه برای تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این طرح مشکلی برای ایران در زمینه فروش نفت خود ایجاد نخواهد کرد.تحریم واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا فقط یک اقدام نمادین و سیاسی است و نه چیز دیگر.

6 آذر 1391، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: از این طریق، ۱۵۰۰ صندلی نیز به ظرفیت جا به جایی مسافر افزوده شد.

6 آذر 1395، بانک مریلینچ آمریکا گزارش داد با توجه به ناکامی دولت عربستان در ایجاد اشتغال کافی، نرخ بیکاری جوانان در عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت.

6 آذر 1397، معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی، طی نامه‌ای به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های این وزارتخانه، اسامی بانک‌های دارای بدهی و نیز فاقد بدهی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص افزایش سقف مجاز تسویه بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی به بانک مرکزی تا پایان سال ۱۳۹۵ از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم را اعلام کرد. براساس این ابلاغیه، در اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و با توجه به نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص افزایش سقف مجاز تسویه بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی به بانک مرکزی تا پایان سال ۱۳۹۵ از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم، بانک‌های مجاز مشمول ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، قوامین، انصار، آینده، گردشگری، پارسیان، سرمایه، پاسارگاد و موسسه اعتباری ملل اعلام می‌شود. این ابلاغیه می‌افزاید: بانک‌های اقتصاد نوین، سامان و کارآفرین فاقد بدهی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مستثنی از تسویه بدهی از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم‌ شده‌اند.

6 آذر 1398، جلسه هیات وزیران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به هیات دولت ارائه داد.

6 آذر 1399، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به افت ۸۰ درصدی تجارت ایران با ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری، تاکید کرد: در حال حاضر کسری صادرات و واردات آغاز سال جبران شده و میزان تجارت همانند سال های گذشته ادامه دارد. وی با بیان اینکه صادرات روند رو به رشدی را تجربه می کند، خاطرنشان کرد: تجارت به کشورهای همسایه یک مزیت محسوب می شود و بهترین راه بهبود و رشد اقتصادی، توسعه صادرات در منطقه هم مرز است. سعادت با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ پتانسیل تجارت ۱۵ میلیارد دلاری با ترکیه داشتیم، تصریح کرد: تاکنون نتوانستیم از توانایی های موجود بهره مند شویم اما اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه برنامه هایی برای استفاده از این پتانسیل دارد و در جهت رسیدن به آن گام برمی دارد تا در سال های آینده از توان تجاری با این کشور بهره کافی داشته باشیم شویم. به گفته وی، بازاریابی نقش مهمی در تجارت دارد و باید از پتانسیل های موجود در بازار ترکیه برای خود استفاده کنیم. 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر