نگاهی به معاملات هفته گذشته بازار سهام/ بورس کی رونق می‌گیرد؟

شاخص کل به عنوان نماگر بازار سرمایه نشان می‌دهد، بورس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، باز هم اُفت داشته و سهامداران باز هم در این هفته با ضرر به کار خود پایان دادند. در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم، چه شرایطی لازم است تا بورس رونق بگیرد؟
کد خبر: ۱۰۸۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 26 November 2021

نگاهی به معاملات هفته گذشته بازار سهام/ بورس کی رونق می گیرد؟

به گزارش بورس تابناک، بورس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، باز هم نتوانست سهامداران را راضی نگه دارد. این هفته خبر‌های مهمی پیرامون اقتصاد، سیاست و بورس منتشر شد که برآیند این خبر‌ها در نهایت تاثیر منفی بر بورس گذاشت و شاخص کل را با اُفت مواجه کرد.  

مهمترین خبر‌هایی که در هفته جاری منتشر شد، خبر تداوم پرداخت ارز ۴۲۰۰ به شرکت‌های دارویی، برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار پیرامون تصمیم گیری درباره قیمت خودرو، افزایش میزان مصرف گاز خانگی و تقویت قطع گاز صنایع پتروشیمی، سیمانی و فولادی، صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر نبود کسری بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تمرکز بر  درآمد‌های پایدار و جهش قیمت گاز در دنیا و متعاقب آن جهش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای ۸۲ دلار بود.  

در این هفته شاخص کل در مقایسه با چهارشنبه هفته گذشته با اُفت ۳.۱۴ درصدی دوباره کانال ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داد و به سطح یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۰۵ واحد سقوط کرد. با این اُفت، میزان بازدهی بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته جاری به مثبت ۶.۶۱ درصد رسید.  

همچنین شاخص کل هم‌وزن با اُفت ۱.۱۶ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. بدین ترتیب، میزان اُفت شاخص کل هموزن در مقایسه با ابتدای سال به ۱۲.۸۱ درصد رسید؛ بدان معنا که سهامدارانی که در سبد خود وزن بیشتری را به نماد‌های کوچک داده بودند هم اکنون متضرر شده اند.

شاخص کل فرابورس نیز ۱.۳۶ درصد در هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافت و روی سطح ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحدی قرار گرفت.  

در هفته منتهی به سوم آذر ۱۴۰۰ در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، صنایع ماشین آلات، مخابرات و نرم افزار و خدمات بهترین بازدهی و صنایع صنایع حمل و نقل از طریق راه آهن، بانک‌ها و موسسات اعتباری و بنادر و کشتیرانی بدترین بازدهی را داشتند.

نماد وفتخار با بیش از ۵۵ درصد رشد قیمت، بالاترین بازدهی و حسیر با ۱۹ درصد اُفت پایین‌ترین بازدهی را در بین سهام حاضر در بازار سرمایه به خود اختصاص دادند.  

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه شستا، انرژی سه و خبهمن بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.  

بورس کی رونق می‌گیرد؟

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: متاسفانه برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند، می‌توانند مشکلاتی که در بازار سرمایه بوجود می‌آید، به گردن یک نفر یا یک عامل بیندازند. این عامل می‌تواند فروش اوراق باشد. اما تنها عامل تاثیرگذار نیست. برخی اوقات این مشکل را به گردن حقوقی‌ها می‌اندازیم و می‌گوییم حقوقی‌ها تاثیر منفی بر بازار می‌گذارند. بعضی مواقع حقیقی‌هایی را که بدون دانش وارد بازار سرمایه شدند، مقصر می‌دانیم. بعضی مواقع کاهش نرخ دلار را عامل نزولی شدن بازار می دانیم.

نگاهی به معاملات هفته گذشته بورس | بورس کی رونق می گیرد؟

وی ادامه داد: اما متغیر اصلی که کمتر به آن پرداخته شده، شرایط اقتصادی نابسامانی است که در آنیم. وعده و وعید‌هایی که راجع به گشایش‌های اقتصادی و برداشته شدن تحریم‌ها داده شده است، باعث بروز روزنه‌های امید در کشور می‌شود، اما واقعیت این است که باید متغیر‌های بنیادی در کشور تغییر کند تا تاثیر آن را در بازار ببینیم.

رئیسی اظهار داشت: قوانینی که نسنجیده در بازار سرمایه اجرایی می‌شود از قبیل محدود کردن دامنه نوسان در سال گذشته همانند سال ۹۲ که با کار‌هایی مثل محدود کردن فروش اجرایی شد، بازار را به کما بردند. از سوی دیگر، فشار‌های جانبی از قبیل بحث‌هایی که پیرامون صندوق پالایش پیش آمد و بحث‌های پیرامون نرخ گذاری دستوری و انواع نرخ ارز (نیمایی و آزاد و ...) و فروش اوراق توسط برای تامین بودجه نشان می‌دهد که فشار زیادی در سطح اقتصاد کلان وجود دارد و گاهی دولت مجبور می‌شود این فشار را به بخش‌های دیگر اقتصادی وارد کند؛ هرچند آثار منفی زیادی داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: اتفاقی که در یک سال گذشته افتاد، حاصل تصمیمات عجولانه‌ای است که دولت در سال پایانی عمر خود جهت تامین کسری بودجه و فروش سهام دولتی گرفت و اعتمادی را که پس از گذشت چند سال (سال ۱۳۹۲ و قوانین مربوط به خوراک پتروشیمی ها) به خاطر همین شکل تصمیمات از بین رفته بود، به دلیل تورم و وجود نقدینگی احیا شده بود را مجددا از بین برد تا بازار باز هم به کما برود؛ اما اتفاقی که باید در عرصه کلان بیفتد تا از لحاظ بنیادی تغییراتی ملموس بینیم و بازار سرمایه را که دماسنج اقتصادی است سبز کند، کاهش تحریم‌ها و ورود پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور است که در این سال‌ها شرایط سخت اقتصادی را ایجاد و بازاری متلاطم و غیر قابل پیش بینی ایجاد کرده است.

نکته‌ای که در مورد بازار ما در این دو سال قابل تامل است، نسل جدیدی است که سرمایه گذار نیستند، بلکه به گمان خود آمده بودند از این پولی که ریخته شده بود بردارند و فرار کنند؛ غافل از این که بازار از آن‌ها زرنگ‌تر است و گرفتارشان کرد. در روز‌هایی بسر می‌بریم که قیمت سهم‌ها دو سال قبل آرزوی هر خریداری بود؛ با این تفاوت که فروش شرکت‌ها و سود آوری شان نسبت به آن زمان رشد چشمگیر نیز داشته است. حکایت سرمایه گذاری به این صورت نیست که امروز برود و فردا برگردد. جریان سرمایه گذاری امری است بلند مدت که باید شرایط جذابی همراه با آرامش باشد تا مجددا به شرایط رونق بازگردیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بورس رونق نمی گیره
دوران رشد بی وقفه و الکی روزانه ۵ درصدی بورس بسررسیده ودیگه تکرارنخواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
همین دورانی که رشد سقوط میکنه هم طبیعی نیست و مشخصه عمدی تو کاره که قیمت سهام افزایش پیدا نکنه. دولت که نمی تونه قیمت بقیه اجناس کنترل کنه فقط زورش به بورس میرسه و گرنه چه جوریه همه کالاهایی 2 سال پیش می خریدیم الان 100 درصد افزایش قیمت داشته ولی ارزش سهام همینجوری نزولیه
تابی جون همه از بورس دست کشیدن تو دنبال چی هستی؟این قبری که سرش گریه می کنی مرده ای توش نیست.......
علمای قوم بورس را غمار خانه میدانند و داد ستد در غمار خانه شرعا حرام است.دربش را ببندید برید توی دلالی بازار
آقای ایمان رئیسی کارشناس محترم نظرت در مورد فروش سنگین حقوقی های سهم هایی چون وبملت و ثشاهد همین چند روز پیش در زمانی که این همه سهمها اصلاح کرده بودند و صف خرید شدند و با فروش سنگین حقوقی ها دوباره ریزش کردند و فرصت رشد و نفس کشیدن به سهم و سهامدار ندادند چیست؟
ریسک های بزرگی در بازار سرمایه هستند که موجب شده پول‌های درشت و تعیین کننده وارد بازار نشوند.اول از همه قیمت گذاری دستوری دوم ریسک دست بردن دولت بدهکار در جیب صنایع بزرگ برای جبران کسری بودجه سوم آینده مبهم کشور در بعد سیاسی و اقتصادی به دلیل تنش های داخلی و خارجی.در شرایط فعلی تنها چیزی که می‌تواند بورس رو دوباره سرپا کنه رشد شدید قیمت دلار و بی ارزش شدن ریال هست.در غیر اینصورت نیاز به صبر و سهامداری هست.و تمام اقدامات مسکنی مقطعی هست.
هر زمان که کارخانجات توانستند محصولاتی تولید کنند که بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند بورس رونق می‌گیرد وگرنه حمایت های آشکار و پنهان دولت از بورس راه به جایی ندارد
بورس 2 الی 3 سال دیگر رونق میگیرد
این همان وعده ی صادقی بود که ریسی در خصوص بورس داد . ریسی بورس را قلک تامین سرمایه ی دولت قرار نداد.
ما 50 میلیون سهامدار هم در انتخابات جواب این محبتش را خواهیم داد. اولین ریس جمهور تک دوره ای خدمت ملت ایران معرفی خواهیم کرد.
بنظر من دولت باید برای درست کردن شرایط بورس به رونق تولید در شرکت های بورسی بیندیشد و موانعی از قبیل کمبود گاز و سوخت و برق و تعرفه های سنگین داخلی و گمرکی و مالیات بالا ... را به وسیله واردات برق و یا سوخت و تخفیف عوارض و تخفیف مالیاتی از جلوی آنها بردارد و بورس خودبخود درست می شود و حتی خود دولت هم می تواند در این اوضاع کاهش قیمت های سهام آنها را خریداری و سرمایه گذاری کند و در بلند مدت از سود آنها بدهی های خود را جبران کند و تنها چیزی که برای دولت بد است کلاهبرداری و کلاه گذاشتن سر مردم است و گرنه دولت هم حق دارد از بورس درآمد منطقی داشته باشد و مردم را به سمت سرمایه گزاری حلال و درست به جای سود حاصل از دلالی و احتکار و ربا هدایت کند البته بشرط آنکه این موضوع توسط مسئولین فهمیده و توان آنرا داشته باشند که ...
واقعیت اینست که بازار در دست حقوقی‌های دولتی است و هر بلایی بخواهند بر سر سهامدارن خرد و بازار می‌آورند! نهاد ناظر هم هیچ!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر