بازدید 13194

ادعای صادرات قطعات بنز و ب.ام.و از کجا شروع شد؟

پس از ادعای عجیب و غریب یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس درباره صادرات قطعه‌سازان ایرانی به گروه‌های خودروسازی اروپایی همچون «بنز و بی.‌ام. و» شرکت بی.‌ام. و به سرعت این موضوع را تکذیب کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 25 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، این شرکت در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت قطعاتی از ایران خریداری کرده است یا خیر اعلام کرده؛ پس از استعلام شما در خصوص واردات قطعه خودرو از جمهوری اسلامی ایران، به اطلاع می‌رساند که هیچ‌گونه لوازم و قطعات خودرو از جمهوری اسلامی ایران وارد نشده است و تیم امنیتی ما همه‌چیز را در این خصوص پیگیری خواهد کرد.

اظهارات این نماینده مجلس بیشتر با نگاه به دفاع از طرح مجلس درباره واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات آن بوده است. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این گفت‌وگو در مورد اینکه آیا کشور تا این اندازه توان صادرات قطعه و خودرو را پیدا کرده که بتواند در مقابل صادرات قطعات خودروی خارجی وارد کند، گفته است؛ در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعه‌سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می‌دهند؛ حتی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه قطعه‌سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت‌هایی همچون «بنز و بی.‌ام. و» صادرات انجام می‌دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که بنابراین تمرکز بیشتر بر صادرات قطعه است، بیان کرده شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مشکلی نخواهیم داشت.حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی‌سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می‌شود، به‌طور کلی بیشتر صادرات مجموعه نیرو محرکه مورد نظر این قانون است و به راحتی می‌توان با صادرات قطعه و خودرو تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد.

شرکت‌های آلمانی مقررات خاصی دارند

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در این باره گفت: هر چند قطعات خودروهای «بنز و بی.‌ام. و» در داخل ایران قابل ساخت است اما این شرکت‌های خودروسازی بزرگ «بی.‌ام. و و بنز» که از آنها نام برده شده با اصول و مقرراتی خاص قطعات خودرو از کشورهای دیگر تحویل می‌گیرند.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: در بخش ساخت قطعات خودرو دو بازار وجود دارد یکی بازار اصلی آنهاست که قطعات را به خودروسازان می‌دهند و بازار دیگر بازار خدمات پس از فروش است که در این بازار امکان تامین بیشتر قطعات وجود دارد.

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان عضوی از انجمن قطعه‌سازان از صادرات قطعه به این خودروسازی‌های آلمانی اطلاع داشتید یا نه، تصریح کرد: خیر، بنده اطلاعی نداشتم، شاید این نماینده مجلس اطلاع دارد اما اگر منظور این نماینده در بخش خدمات پس از فروش قطعات بوده باید گفت قطعات اکثر خودروهای وارداتی در داخل کشور قابل ساخت و تامین است.

رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو ادامه داد: با تصویب طرح مجلس می‌توان امیدوار بود که صادرات قطعات خودرو به بیش از یک میلیارد دلار برسد.ما درحال حاضر به کشورهایی مانند روسیه، آذربایجان و برخی کشورهای آفریقایی هم خودرو و قطعات آن را صادر می‌کنیم، اما این صادرات ضعیف است البته با طرحی که اخیرا در مجلس تصویب شد اوضاع می‌تواند تغییر کند اما نکته مهم این است که پس از تحریم‌ها همچنان صادرات قطعات خودرو ادامه دارد که بیشترین میزان این صادرات هم به شرکت‌های همسایه و کشورهای همجوار صورت می‌گیرد.

صادرات ۶۰ میلیون دلاری قطعات خودرو

او ادامه داد: ما حدود پنجاه تا شصت میلیون دلار صادرات قطعه داریم. این قطعات شامل لوازم یدکی خودروهای صادراتی و قطعاتی است که خارجی‌ها بنا بر هر دلیلی به آن نیاز دارند.

نجفی‌منش در مورد بدقولی جدید خودروسازان برای فروش‌های فوق‌العاده به منظور اعمال قیمت‌های جدید خاطرنشان کرد: این‌طور نیست زیرا خودروهایی که در حال حاضر تولید شده قبلا مبلغ‌شان با مشتری‌ها حساب شده است و مشتری‌های آن هم مشخص هستند و اگر هم خودروسازان آن را نگه دارند هیچ فایده‌ای برای خودروسازان ندارد، جز اینکه جای خودروسازان را اشغال کند و برنامه‌های آنها را به تعویق بیندازد حاصلی ندارد، پس این اتهام را درست نمی‌دانم.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به دلیل این بدقولی‌ها ادامه داد: برخی از قطعات خودرو ممکن است مشکل داشته باشند و این مشکلات در سطح جهانی هم مطرح است، مانند تراشه‌های الکترونیک که حتی در بازارهای جهانی نیز بسیاری از تولیدات خودروسازان را تحت‌تاثیر قرار داده است. نجفی‌منش تصریح کرد: البته بخش زیادی از مشکلات نیز به دلیل عدم نقدینگی در خودروسازی‌هاست و در این سال‌ها بدهی‌ای که باید به قطعه‌سازان به موقع پرداخت می‌شد، نشده است و همین مساله باعث عرضه‌های قطره‌چکانی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
حالا نماینده مجلس برکنار میشه یا استعفا میده به خاطر این موضوع؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
اگه دردم یکی بودی چه بودی. امان امان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
بدتر از استعفای نماینده این هست که کسی نیست بازخواست کنه
رو که نیست!!!


هنر واقعی که ندارن
از پررویی و گنده گویی ذاتی و ادعا داشتن مسوولین بیسواد و بی هنر ما. بی عرضگیشون رو با ابن حرفها لاپوشانی میکنن و در آخر هم مردم باید تاوانش رو بدن
این گفتمان نشانه ی بیسوادی وکم اطلاعی نماینده در مسندیست که نشسته است .لااقل حرف نزن.
الان میاد میگه صحبت‌های من را تقطیع کردن یا خبر گزاری جعلی بوده.من این حرف را نزدم.
امان از دروغ که نقل و نبات مسئولین بی عرضه شده
با همین دروغ صادرات قطعه به بنز و بی ام و، میگن ما فلان قدر صادرات داشتیم و به جاش ماشین وارد میکنن و چند برابر قیمت جهانی میفروشن، بعد هم میگن حالا که واردات آزاد شد قیمت گذاری فرغونهای داخلی هم آزاد بشه و اینجوری از گرون کردن آشغالهای از رده خارج بی کیفیت دوباره سود میکنن. بیچاره مردم ایران که گیر شماها افتادن
اخه کدوم عقل سلیمی قبول میکنه که ما قطعه به شرکتهای بنز و بی ام و صادر میکنیم . ما در ساخت قطعات بی کیفیت خودروهای داخلی هم عاجز هستیم
این مسئله بخودی خود حد سواد و اطلاعات کسانی را که خود را بر سرنوشت ملت حاکم می دانند را نشان می دهد و کمی بیشتر علت این همه خرابی و عقب ماندگی را می رساند
از اونجایی که فرد گوینده کامل بیسواد و خودبزرگبین است و مردم را کامل بیخبر فرض کرده است. این افراد فقط ضرر به مملکت میزنند . وسلام.
بابا این نماینده شوخی کرده.شما ببخشید.
از این نماینده بپرسید معنی هزار و میلیون و میلیارد را می دونه یا نه؟
مشکل از مردم احمقی هست که به اینا رأی میدن
وقتی میگن نمایندگان بی سواد بخاطر همین چیزاست دیگه
والله فکر کنم جنسش خوب بوده
اين حرف ها يا نتيجه توهم و روئيا پردازيه و يا نتيجه جهل و خود بزرگ بيني كه در دنياي واقعيات و اقتصاد پيشرفته امروزه ، جايي ندارد .
ما مدیر عاملی داشتیم که چون با آلمانیها قرارداد داشتیم پیشنهاد کرده بود برخی قطعات مکانیکی را برای آنها بسازیم و آنها خواستار نمونه شده بودند نمونه ها را ساختیم و فرستادیم اما رد شد ولی مدیر عامل هرجا میرفت میگفت ما به آلمان صادرات داریم
فهم این نماینده هم در حد همانی است که فکر میکرد جعفر طیار همان طیاره امروزی بوده و افتخار میکرد که مسلمانان ۱۴۰۰ سال پیش طیاره داشتن
خدارو شکر اینا درهمه موضوعات صاحب نظر هستن از صیانت مردم وحیوانات خانگی گرفته تا خودرو واسه همینه حال وروز مردم ما
صادرات قطعه؟ توی توربین گیربکس لودر کاترپیلار ۵۰ سال قبل که متاسفانه از بدبختی هنوز داریم استفاده اش میکنیم مشکلی پیش اومد مکانیکها هر کار کردند درست نشد تا اینکه گفتند یکی از دنده ها ایرانیه و همخوانی نداره یه دنده کوچیک رو رفتم از اوراقی های سه راه آذری ۷ میلیون تومن خریدم تا مشکل حل شده چقدر رو دارین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل