بازدید 5450

اولیانوف: تحریم‌ها علت اصلی مشکلات برجام است

سفیر روسیه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه، علت اصلی مشکلات کنونی در اجرای این توافق است.
کد خبر: ۱۰۸۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۴ 25 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه روز چهارشنبه تصریح کرد: ما باید علت اصلی فاصله‌گرفتن ایران از اجرای تعهدات برجامی را از بین ببریم. وی در این زمینه به خروج آمریکا از برجام و فشار زیاد ناشی از تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد که اجرای کامل این توافق از مسیر مذاکرات وین عبور می‌کند.

این فرازی از سخنان سفیر روسیه است که در حساب توئیتری دفتر نمایندگی این کشور در وین منتشر شده است.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده و طرف‌ها قرار است دوشنبه اینده پس از پنج ماه وقفه در وین گردهم آیند.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد می‌گوید: باید روی جدی بودن مذاکرات وین تمرکز کرد. تمرکز ما بر رفع تحریم‌های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه‌ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: اگر توافق هسته‌ای برخورداری ایران از آن را تضمین نکند، پنجره توافق هسته‌ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بار‌ها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل