بازدید 7845
۱

۴۰ درصد مردم ایران، درگیر بیماری‌های کبدی

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: ۴۰ درصد مردم ایران درگیر بیماری‌های کبدی هستند و در بسیاری از موارد، این نوع بیماری‌ها علائمی ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 24 November 2021

به گزارش تابناک، «مهران بابایی»، فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد مردم ایران درگیر کبد چرب هستند و امروز نمی‌توانیم تقریبا خانواده‌ای را پیدا کنیم که یکی از اعضا درگیر بیماری کبدی نباشد. رسیدگی به موقع به کبد مهم است زیرا خیلی از بیماری‌های کبدی علائم ندارند از اینر و دانستن اینکه کی باید کبد را چکاپ کنیم برای سلامتی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: کبد ارگان مهمی است که کارهای مهمی می‌کند و دفع سموم یکی از این کارکردهاست. خیلی چیزهایی که ما می‌خوریم تولید سم می‌کند و این کبد است که این سم را خارج می‌کند. در هضم و جذب غذا و ساختن پروتئین‌های بدن و فاکتورهای انعقادی و ویتامین‌ها از طریق کبد انجام می‌شود.

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی توضیح داد: در بسیاری از مواقع وقتی علائم بیماری‌های کبدی ظاهر می‌شود نمی‌توان کاری کرد. در قسمت راست بالا قرار دارد و گاه علائمی داریم که شخص نمی‌داند به دلیل مشکلات کبدی است. گاه یک شخص دچار خستگی است و خستگی شاید در خیلی از بیماری‌ها دیده شود اما شایع‌ترین علامت غیراختصاصی مشکلات کبدی، خستگی است.

بابایی یادآور شد: بی حالی، سستی، بی اشتهایی، کم انرژی بودن و خواب زیاد از علائم بیماری های کبدی است. برخی علائم همچون زردی از علائم اختصاصی بیماری کبدی است این اتفاق یعنی کبد دچار وضعیت بدی است. در مرحله پیشرفته تر گاه دیده می شود بدن شخص به اصطلاح آب می آورد و شکم، پا و برخی اندام ها دچار به اصطلاح اِدِم می شود .

وی تصریح کرد: کسانی که در این مسیر قرار گرفته اند باید به این فکر کنند که ممکن است کبدشان مشکل دارد. تغییر دمای بدن خیلی ارتباط با بدن ندارد و ارتباط کهیر با کبد نیز مشخص نیست اما ممکن است مرتبط باشد.

فوق تخصص گوارش،کبد و مجاری صفراوی تاکید کرد: گروهی باید حتما کبدشان را حتما درست چک کنند. دیابتی ها در معرض بیماری های کبدی هستند و اغلب با آزمایش های معمولی خود را چک می کنند اما چیزی نشان نمی دهد از اینرو باید درست چک شود.

بابایی ادامه داد: گروه بعدی افراد چاق هستند. همچنین کسانی که بیماری های مختلف دارند باید حتما کبدشان را چک کنند. کسانی که دارو مصرف می کنند حتما باید کبدشان نیازمند بررسی دقیق است. کسانی که الکل مصرف می کنند باید بدانند بشدت روی کبد تاثیر منفی دارد و بی بند و باری های جنسی نیز به بیماری های ویروسی کبدی می تواند دچار کند و اعتیاد نیز یکی دیگر از دلایل بیماری های کبدی است.

وی تصریح کرد: کسانی که خالکوبی می کنند نیز در معرض بیماری های کبدی هستند و ویروس های هپاتیت بی و سی از این طریق وارد بدن می شود. همچنین کسانی که خون دریافت می کنند ممکن است در معرض بیماری های کبدی باشند.

به گفته این فوق تخصص گوارش،کبد و مجاری صفراوی، زردی چشم، بزرگی کبد، قرمزی کف دست و ورم پا و کاهش سطح هوشیاری، اختلال خواب و حافظه و تغییر شخصیت همه از علائم مشکلات کبدی است.

بابایی گفت: اگر می خواهیم کبد سالم داشته باشیم این است که مردم روی وزن خود دقت کنند و باید وزن ایده آل باشد و از افزایش وزن خودداری کنید. اگر وزن را به ایده آل برسانند و آنرا حفظ کنند کبد کمتر دچار مشکل می شود. موضوع ورزش در سلامت ورزش اهمیت دارد و فست فود کبد را بشدت دچار آسیب می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تقصیر مردمه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان